Nog even geduld.
We weten al een tijdje dat Elon Musk met zijn Tesla werkt aan een elektrische pickup. Een interessant concept, want pickups zijn de best verkochte soort auto’s in de Verenigde Staten van Amerika. Maar ja, waar blijft dat ding dan?
Het hoge woord is eruit. De Tesla-topman heeft officieel bekendgemaakt dat de onthulling van de pickup op 21 november zal zijn tijdens een evenement in Los Angeles, Californië. Het event zal in de buurt van de SpaceX raketfabriek plaatsvinden, meer details zijn er niet vrijgegeven. Hij omschrijft de auto als de ‘Cybertruck’.
Elon zou Elon niet zijn door er een gebbetje van te maken. Direct na het plaatsen van de tweet volgde nog een tweet. Hij stelde dat 21 november wel een zeer toevallige datum is. Vervolgens verwijst de topman naar het intro van Blade Runner. Een film uit 1982 die Nederlanders bekend in de oren zal klinken door de belangrijke rol van de dit jaar overleden Rutger Hauer. In het intro is Los Angeles in ‘november 2019’ te zien.
De Tesla pickup zal gaan concurreren met onder andere de Ford F-150. Het grote verschil is dat de pickup van Tesla natuurlijk volledig elektrisch zal zijn. De conventionele autofabrikanten zijn echter ook druk met elektrische pickups.
Cybertruck unveil on Nov 21 in LA near SpaceX rocket factory
— Elon Musk (@elonmusk) November 6, 2019
The date is strangely familiar …https://t.co/YZl5R1POJL
— Elon Musk (@elonmusk) November 6, 2019
janmetdelangeachternaam zegt
Aan de foto te zien is het eerder een monstertruck
spacemoon24 zegt
Is niet echt een concurrent van de F150 als ie er eentje op zijn laadklep kan meenemen… vraag me ten zeerste af of ie zo groot zal worden. Lijkt me niet echt praktisch, maar he, het is wel ‘Murica.
sportevo zegt
@spacemoon24: volgens mij wordt dat ding dan nog breder dan een vrachtwagen als er een F150 in de laadbak zou passen. Lijkt mij erg sterk.
koeberg zegt
@spacemoon24: Volgens mij is dat perspectief en staat die andere truck er achter.
poeperman zegt
@spacemoon24: not sure if serious
Rick-dos zegt
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit ding er uit komt te zien. Ook wel benieuwd of deze pickup er voor zorgt dat Amerikanen uit de benzineslurpers stappen en in de elektrische variant.
Weet nog vroeger toen we met de pickup van mijn neef naar de drive-in movie gingen. Mijn neef en zijn vriendin voorin en ik als kleine Rick-dos met neven, nichten en vrienden van hun achter in de laadbak (ja, dat kon vroeger daar nog). Zomeravond achterin een pickup in de open lucht door de straten van L.A.. Nog beter dan een cabrio. :)
emping zegt
@Rick-dos: staat er geen foto in de header van dit artikel? Volgens mij komt die er zo uit te zien?
flutterby zegt
@Rick-dos: Elon Musk heeft zelf aangegeven dat het geen mainstream ontwerp wordt en waarschijnlijk veel mensen niet zal aanspreken. Ik heb heel benieuwd hoe revolutionair dit ontwerp is geworden door buiten de lijntjes te kleuren zoals met de S in 2012 met een 17” scherm.
melkkoe zegt
@flutterby: dat touchscreen is puur om kosten te besparen. En om lekker flexibel te zijn.
Tijdens het rijden is het dan weer niks en net zo ouderwets als de eerste tom-tom-systemen. Je navigatiesysteem bedienen met joystick en knopjes is gewoon veel makkelijker
stfu zegt
@melkkoe: nou nee. Dat duurt niet alleen veel langer, je bent alsnog afgeleid. Via een (groot) scherm werkt het zoveel makkelijker, ook omdat de zoekfunctie veel beter werkt dan bij andere auto’s. En dan heb je altijd nog spraakbediening of alvast via je telefoon naar de auto sturen.
flutterby zegt
@melkkoe: op basis van 2 maanden in een 3330e en 6 in een Model 3 is de interface van Tesla zeker mijn voorkeur.
Afgeleid maakt toch niet uit als die zelf rijdt en bij iDrive moet je nog steeds kijken wat je doet, plus alles duurt 2 tot 3 maal zoveel stappen… als je tenminste weet waar het verstopt is.
Na jaren ervaring met een systeem zal dat waarschijnlijk altijd je eigen voorkeur zijn.
Daarnaast kan je zeggen wat je wilt, maar bijna elke fabrikant volgt inmiddels het alles in de touchscreen methode zonder dat ze ooit van plan zijn om achteraf nog dingen te wijzigen (want de auto is al verkocht).
melkkoe zegt
@flutterby: Ik werk in de automatisering en ook ik maak veel veelvuldig gebruik van Touch-screens,
zoals gezegd: erg goedkoop en heel flexibel
Met ijskoude handen, met handschoenen aan of met vieze handen zijn knoppen gewoon makkelijker, dat valt niet te ontkennen. Zelfs niet met het heilige touch-screen van Tesla
flutterby zegt
@melkkoe: dat is toevallig, ik ook! Gelukkig hoef ik niet met handschoenen te rijden, want de auto is altijd voorverwarmd.
Overigens is het “touch” deel niet wat de schermen “heilig” maken. Het is vooral gebruikerservaring, het werkt net als een iPad en niet als een budget Chineese tablet zoals je in andere automerken van een paar jaar geleden tegen komt.
melkkoe zegt
@flutterby: ik snap dat je gelooft in de opwarming van de aarde, en daardoor in de toekomst nooit meer met koude handen in een (voorverwarmde) auto hoeft te stappen.
Maar tot die tijd is het wel fijn om direct
na instappen de noodzakelijke functies te bedienen.
Waarom zit er nog een stuur, gaspedaal, en knipperlicht hendel in?
Kan toch ook allemaal makkelijk op het touchscreen??
stfu zegt
Ben wel benieuwd of het echt een gek design zal zijn. Hoewel ik het niet erg vind, zijn de designs in het algemeen vrij behouden en safe.
Loek zegt
Ik hoop toch echt niet dat hij zo wordt als op het plaatje (wat gewoon een Semi frontje op een laadbak geplakt is, toch?). Ik kan namelijk aan niks behalve de Daihatsu Midget III denken en dat is geen compliment. Zoals Stfu al zei zijn de andere Tesla ontwerpen goed gebalanceerd tussen behoudend en toch ietwat futuristisch, als het er zo uitziet dan valt hij echt heel erg buiten de boot.
Sowieso, ik snap de origine van deze render niet helemaal. Ik kan me niet herinneren dat Musk ooit heeft gezegd dat het een Semi-kopie wordt.
koeberg zegt
Wat ik veel interessanter vind: waar blijft de Rivian puckup truck?
harrie zegt
Ben benieuwd of er een doelgroep voor is. Milieubewuste rednecks?
Bollinger heeft zichzelf in ieder geval volkomen uit de markt geprijsd dus dat is 1 concurrent minder.
stfu zegt
@harrie: elektrisch is ook gewoon een super alternatief: krachtig, geen versnellingen meer, soepel EN goedkoop rijden. Niet alles draait om milieu.
detroitv8 zegt
@stfu: goedkoop rijden moet je wel in perspectief zetten. Verschilt enorm per belastingregime.
WinkeB zegt
Totaal off-topic: ik heb de laatste 5 minuten gezocht of het nu ‘het’ of ‘de’ intro moet zijn. Van Dale en het Groene Boekje spreken elkaar blijkbaar tegen. Voor mij (als Vlaming) klinkt ‘het intro’ echt vreemd.
Maar goed, benieuwd ook naar de Tesla Pickup.
Mee zegt
@winkeb: Idem met “de autosalon”, klinkt als een Vlaming ook verschrikkelijk :).
WinkeB zegt
@Mee: zegt er iemand dan ooit ‘de’ autosalon?
Mee zegt
@winkeb: Je komt hier nog niet zo lang merk ik :D.
WinkeB zegt
@Mee: 8 jaar ondertussen. Maar misschien heb ik er niet echt op gelet. Maar goed, Autoblog, het is dus het autosalon.
Crosscabouter zegt
@winkeb: Heel schrijvend NL denk ik misschien wel….?
BaRa zegt
@crosscabouter: Makes sense. In het Frans is het “le salon”, en dus is het voor schrijvend Nederland automatisch “de salon”. ;-)
rhellema zegt
@winkeb: wij vinden Vlaams ook een rare taal dus zo gek is het niet wat je stelt!?
SimonMc zegt
@rhellema: Vlaams is geen taal. Het is een variant van het Nederlands.
rhellema zegt
@SimonMc: als Nederlands een taal is, en Vlaams is daar een variatie op, dan is het gewoon een taal!
Esprit_de_Flandre zegt
@simonmc: Dan heb je een heel enge en egocentrische definitie van “taal”…
SimonMc zegt
@esprit_de_flandre: Vlaams is voor mij afwijkend genoeg om als aparte taal beschouwd te worden…alleen is het niet officieel zo, want het heet nog steeds Nederlands. En hallo mede-Belg :-)
Esprit_de_Flandre zegt
@simonmc: Ook hallo landgenoot ;)
Een taal trekt zich niets aan van officialiteiten. Dus moeten wij dat ook niet doen. Ik zou Vlaams zelfs geen variant van Nederlands noemen. Nederlands is namelijk een kunstmatige taal, net als de meeste “officiële” talen.
In feite wordt er enkel Vlaams gesproken in West-, Oost-, Frans- en Zeeuws-Vlaanderen. De rest is Brabants en Limburgs. In NL komt daar nog Hollands en Fries bij.
Bij de vorming van Groot-Nederland (om alle verschillende namen van vroeger te vermijden) werd er een standaardtaal geconstrueerd, hoofdzakelijk gebaseerd op Brabants en Hollands, waar de politieke elite van die tijd vandaan kwam. Nederlands is dus kunstmatig in die zin dat men probeerde woorden van verschillende dialecten te uniformiseren, om één taal te kunnen gebruiken over een groter machtsgebied. Zeer belangrijk voor een jonge staat. Maar dat maakt nog geen echte taal. Dus moet die verspreid worden via onderwijs om voldoende spreiding te verkrijgen. Dialecten zijn, als natuurlijke talen, echter moeilijk uit te roeien. Hoe hard men ook probeert, en dat probeert men wel degelijk. Soms hardhandig (verbieden in het openbaar, zoals Catalaans onder Franco), soms wat zachter, zoals de spot drijven met “dat onbeschaafde werkmansvolk”, zoals de BRT vroeger graag deed.
https://www.youtube.com/watch?v=uLc4vIXhvM4
Nog één iets: Gerrit Callewaert for President!
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ0g6BH0iQY
gwnbmw zegt
@winkeb: als nederlander heb ik nog nooit ‘het intro’ gehoord…
ty5500 zegt
Praktisch gezien is het logisch al de ruimte waar normaal een verbrandingsmotor zit te schrappen. Weet enkel niet of de redelijk traditionele pickup markt hier zot van gaat zijn.
Dutchdriftking zegt
Als hij gaat lijken op dat hok van het plaatje zal hij slecht verkopen…..
flutterby zegt
Ben wel benieuwd, zeker omdat de instapper onder de $50k gaat komen ga ik deze zeker overwegen.
detroitv8 zegt
@flutterby: waarom wachten en niet nu gewoon een dikke RAM 1500 HEMI halen? Die doet gegarandeerd <€50.000.
flutterby zegt
@detroitv8: ik bedoel initiële aanschaf, niet per jaar!
MRB, brandstof en onderhoud is belachelijk duur voor een RAM. Plus het interieur voelt aan als 2003 en als je gas geeft is het vooral herrie en maar weinig vooruitgang.
detroitv8 zegt
@flutterby: haha, interieur en afwerking een dingetje noemen maar wel een Tesla willen. >2019 RAM is top notch. Even er vanuit gaan dat je een pick up zakelijk gebruikt kan je de financiële nadelen van tafel vegen. Mrb €120/kwartaal max en er gewoon LPG in gooien.
slowland zegt
@detroitv8: Omdat RAM’s shit zijn. Rijdt slecht, zit slecht, performed slecht…. Echte Redneck trekker
frank2b zegt
Hammer of Thor….
slowland zegt
Ik ben wel benieuwd… En zeker geinteresseerd.
Rij nu een Sierra 1500, en die is alles behalve zuinig. Ik rij dagelijks niet meer dan 100 km, dus dat kan dan prima. Het is wel 90% onverhard, en ik heb een truck nodig voor mijn werk.
Ben wel benieuwd naar de batterij in de winter…. Hoe gaat deze presteren bij -30C?
crepito zegt
@slowland: https://youtu.be/capOgUHPz9Q
slowland zegt
@crepito: Vreselijk filmpje, maar wel leuke info!
Ben erg benieuwd, in Noorwegen is de humidity vaak boven de 80%, hier in de Rockie Mountains wel hebben in de winter gemiddeld 40%. Dus geen vastgevroren delen….