Dankzij een paar wakkere parlementariërs is het binnenkort afgelopen met Nederland wegenbelastingparadijs.
’s Lands Tweede Kamer heeft de Algemene Rekenkamer namelijk verzocht om uit te pluizen hoe vaak buitenlandse automobilisten in Nederland wegenbelasting ontduiken. Wie hier woont en z’n waggie gebruikt, moet namelijk ook gewoon netjes wegenbelasting aftikken. En dat doet niet iedereen.
AB’s favoriete politicus, Pieter Omtzigt (CDA), speelde uiteraard een belangrijke rol bij het indienen van het verzoek, dat je overigens HIER kunt nalezen. Omtzigt is het gedraaikont zat. Hij wil antwoorden en een onderzoek. Daar valt best iets voor te zeggen.
Overigens hadden de blauwe envelop-cowboys uit Apeldoorn in 2014 maar een paar honderd buitenlandse kentekens te boek staan als belastingplichtig. Scan een rondje op de parkeerplaats van de gemiddelde goedkopere supermarkt en je snapt dat er iets niet helemaal klopt. Goed dus, dat er (waarschijnlijk) wat aan wordt gedaan. Overigens gaat het hierbij niet alleen om Polen, maar ook om zogeheten belastingnomaden. Je weet wel, mensen met dikke auto’s en geestige kentekenplaathouders. (via: RTL Nieuws)
PS: of het allemaal zo’n vaart loopt, valt nog maar te bezien. De capaciteitsproblemen bij de Belastingdienst zijn immers geen staatsgeheim, maar we gaan het meemaken. Symboolpolitiek is immers ook politiek.
Foto: nog zo’n gouwe ouwe, via Autojunk.
kobus1967 zegt
En wanbeleid is ook beleid.
lincoln zegt
OK ouwe keihard aanpakken populist ..
Je gaat dus gewoon geld geven aan 1 of ander onderzoeksbureautje ..
sulobb zegt
Als je hier woont/leeft moet je hier ook netjes belasting betalen zoals iedereen. Als ze echt langdurig hier blijven, die Polen, Bulgaren, Roemenen, etc. genieten van het werk en de wegen, dan moeten ze daar ook op belast op worden, maar niet 100% indien (!) ze ook betalen in het eigen land.
eddythedriver zegt
@sulobb: Oh jawel 100%, dan schors je ‘m maar in eigen land.
Ik zie het al gebeuren dat oost-europese overheden een truc bedenken om NL te laten denken dat in eigen land al betaald wordt, zodat wij NL’ers sowieso kunnen fluiten naar de eventuele inkomsten.
sulobb zegt
@eddythedriver: dan is het aan de NL’se politicus om dat te voorkomen. De eigen mens plunderen lukt hen goed, dus dit moet ook lukken veronderstel ik.
Dat 100% belasten is gewoon niet eerlijk en zal ook niet lukken, tenzij er een wet ofzo komt dat de auto in Nederland moet ingevoerd worden (bv. in België is er een gelijkaardige wet, over de toepassing ervan weet ik niet veel)… Laten we het maar aan de tijd over…
potver7 zegt
Wakkere politici? Dat mag ook wel als je eerst 10 jaar hebt liggen pitten…
Dutchdriftking zegt
Tja, ik ben bang dat dit voorlopig meer geld kost dan dat het oplevert. Maar het gaat tenslotte om het idee.
mrrallycross zegt
Goed zo, die gasten rijden soms echt als debielen.
dubois zegt
@mrrallycross: dat lossen we inderdaad op met belastingheffing.
Rob zegt
Mooi man. Lekker onderzoeken. Geweldig. Horen we over een jaar of 4 wel wat de ‘keihard aanpakken’ maatregelen zijn…..
noahq zegt
Die gasten kunnen soms ook gwn niet rijden
martijn11 zegt
@noahq: soms, ze kunnen nooit goed rijden
vinox zegt
Mooi zo. Ik ben naar hier verhuisd uit België en ondanks dat veel mensen tegen me zeiden “waarom hou je niet gewoon je BE kenteken? dat kan toch vast wel?”, doe ik het principieel niet, zelfs al kost het me veel meer geld. Juist is juist. Aan de andere kant: als ik zo’n PL kenteken zie, hou ik altijd wat afstand, die gasten zijn “knetter” zoals ze hier zeggen en rijden als mongolen, dus daar valt ook wel wat over te zeggen.
lincoln zegt
@vinox:
Heb een tijd op Zweedse platen gereden omdat ik te lui was om naar het RDW te gaan ..
Echt .. Die dingen functioneren beter dan diplomatieke platen ..
Zal ze weer eens opzoeken iig ..
lekbak zegt
@lincoln: belasting ontwijken door andere platen is één ding. Maar hoe krijg je jezelf verzekerd? Want dat laatste is natuurlijk veel belangrijker dan de platen die erop zitten.
FelixF zegt
@lekbak: In de meeste verzekeringspolissen staat dat de verzekering vervalt indien de verzekerde >6 maanden in het buitenland woont. Maar goed, verzekeringsmaatschappijen keren maar wat graag uit dus die zullen toch niet moeilijk gaan doen ;)
lekbak zegt
@FelixF: dat heeft vrij weinig met zijn situatie te maken. Hij is een Nederlander die op buitenlandse platen reed. Dat krijg je bij mijn weten niet in Nederland verzekerd. Ook doen verzekeraars in het buitenland vaak moeilijk als je niet in hun land woont dus vandaar mijn vraag hoe het opgelost is met verzekering. Want onverzekerd rondrijden valt echt niet goed te praten.
FelixF zegt
@lekbak: Dat heeft heel veel met zijn situatie te maken. Want dat van die 6 maanden staat in anderen landen ook op de polis.
coffeecup zegt
@vinox: geen goed idee. Op de één of andere manier hadden ze binnen een week in de smiezen dat ik geen grensarbeider, maar remigreerder was. Ook ik heb de auto’s gewoon netjes op NL kenteken gezet (en was dat ook van plan). Maar de belastingdienst was wel heel voortvarend in mij opsporen.
vinox zegt
@coffeecup: Damn dan waren ze idd wel heel snel!
G-Ammo zegt
We zijn toch 1 Europa?
Toch?
desjonnies zegt
@G-Ammo:
Nee
We zijn allemaal gelijk
Alleen zijn sommigen gelijker dan anderen !
lekkaah zegt
@desjonnies: zo ist..
kunnen nog wat van Ijsland leren hier
rob5nismo zegt
Dan zijn er op me werk al een paar vet nat
reistje zegt
In Polen zit de wegenbelasting bij de brandstof in en alsnog is het een bak goedkoper dan hier. Zie altijd veel polen met wat oudere Audi en BMW diesels, daar zou ik ook geen wegenbelasting over willen betalen..
lowlow zegt
ik mis de oude schrijfstijl op AB….. Dat heerlijke cynisme/sarcasme/dubbele bodems. De laatste maanden is de kwaliteit van de artikelen aan het verminderen.
sulobb zegt
@lowlow: +1
kliko zegt
@lowlow: Smoke is weg. Die was veruit de koning mbt dit soort artikelen.
parker zegt
@kliko: is die echt weg?? Waarom!??
roppp zegt
@parker: hij werkt nu voor AB in de tuinbouw in Polen.
coffeecup zegt
Ik was nog geen week geremigreerd of de Belasting-gestapo stond me op te wachten bij de supermarkt.
Sindsdien verbaas ik me idd ook dat de Oost Europese auto’s ogenschijnlijk probleemloos kunnen blijven rondrijden.
pinut187 zegt
@coffeecup: valse papieren, ikke spreke geen nederlands. Veel te veel werk en daar wordt je moe van.
pinut187 zegt
Goed zo, gewoon betalen!
VeniVidiVici zegt
Belastingdienst heeft momenteel geen tijd! Die kwijlende ambtenaren hangen momenteel met hun neus in de gelekte Panama Papers stukken!
bakkerst zegt
Ter informatie,
Niet iedereen die op buitenlands kenteken rijd is fraudeur. Het is toegestaan om gedurende korte tijd in NL rond te rijden met een buitenlands kenteken. Je moet wel melden dat je het doet, dan mag je (als ik me goed herinner) 6 (of 3) maanden op je buitenlands kenteken blijven rond rijden. Dit melden moet al vanaf een verblijf van 1 dag, en middels een formulier. Dat gebeurt dus bijna nooit.
Meld je de auto wel aan en blijf je langer dan de gratis periode, dan moet je niet alleen wegenbelasting betalen maar ook BPM.
Zijn er uitzonderingen? Uiteraard, internationale studenten mogen gedurende hun studie hun auto hier hebben zonder belastingplicht. Buitenlandse Ondernemers die geen vestiging hebben in NL, mogen het ook als het merendeel van hun ritten zakelijk is, dus km registratie bijhouden.
Buitenlandse werknemers mogen het ook, mits,het bedrijf waar ze voor werken geen vestiging heeft in NL en de werknemer geen invloed heeft op zijn werklocatie of vestigingslocatie. Maar moet je dan ook bijtelling betalen? Ja mits je belastingplichtig bent in NL, dus minimaal 50%van je werktijd in Nederland, ben je in NL verplicht bijtelling te betalen, werk je meer dan de helft in het buitenland, dan ben je elders belastingplichtig over dat inkomen en ben je overgeleverd aan de betreffende belasting dienst.
bakkerst zegt
En mag ik aan de redactie opmerken dat het een beetje flauw is om Polen alleen te noemen? Deze regels gelden net zo hard voor de anderen ik woon in Twente en het aantal Duitse kentekens voor Nederlandse deuren is niet op 1 hand te tellen. Dat wil dus niet zeggen dat het allen fraudeurs en belasting ontwijkers zijn..
caferacer zegt
@bakkerst: Zijn dat geen Duitse zakelijke auto’s? Wellicht werken die mensen in Duitsland. Daar boffen ze dan mee haha.
bakkerst zegt
@caferacer: Waarschijnlijk wel, maar het geeft wel een hoop administratie rompslomp met de belastingdienst. Er zullen ook best wat tussen zitten die gewoon een gokje wagen, of de auto “lenen” van iemand die wel in Duitsland woont, familie of vrienden.
realhustler zegt
Oud artikel, maar is hier een keer opvolging van geweest?