Bij het doorspitten van de archieven bots je zo nu en dan op iets dat je hersens al lang naar een sluimerend opslagplekje hadden verwezen. Na onze eerste opsomming wordt het daarom tijd voor nog een greep uit de grote wereld der luchtfietsers.
Ze zijn zo mooi, de plannen voor revolutionair supercargeweld, maar tot nu toe hebben eigenlijk alleen Pagani en Koenigsegg het gered. Ah, en de Zenvo ST1 schijnt er aan te komen. Bij onderstaande modellen hebben we er wat meer een hard hoofd in:
Project 1221 MF1 (Italië)
1.500 pk sterke Veyron-beater uit Italië. Was het geesteskind van ex-engineers en -designers van Ferrari en Pininfarina, die een futuristische auto met gasturbinemotor voorzagen. De eerste leveringen moesten in 2008 starten. Nooit meer wat van gehoord..
Sucasas HS1 (VS)
1.100 all-American pk’s uit een auto van 150.000 USD. Klinkt te mooi om waar te zijn? Klopt, dat was het ook. Althans, het is inmiddels al bijna 10 jaar geleden dat we over de micasas es sucasas hoorden.
Bristol Fighter S (VK)
Ze komen maar niet van de grond, die nieuwe moderne Bristols. In het geval van de Fighter S best jammer, we hadden best willen zien hoe dit praktisch uitgevoerd werd.
Esna Venere (Maleisië)
Uit Maleisië komen heus niet alleen suffe Protons, het Zuid-Oost Aziatische land blijkt ook een bakermat voor goede supercar-ideeën te zijn. Alleen de praktische uitvoering ontbreekt nog..
Orca C 113 (Liechtenstein)
Het dwergstaatje Liechtenstein zit vol mooie dromers, waaronder vader en zoon Beck van Orca Engineering. Hun fabeltastische supercar had minimaal de specs van een huidige hypercar (0-300 in 15 seconden, top van 360 km/u), alleen was er een probleempje: niemand wilde het ding kopen.
Vision SZR (VS)
In 2011 was hij nog steeds ‘springlevend’. En nu dan, John Misumi? Hoe zijn de vorderingen?
Fortunesport (VS)
Afhankelijk van de uitvoering zou je een auto van 750 – 950 kg krijgen die ergens tussen de 350 en 510 pk zou leveren, allemaal op maat gemaakt natuurlijk. Lichter dan een Alfa 4C en met een beste bak meer vermogen, waar kunnen we tekenen? Vorig jaar was zo ongeveer de dealine voor de eerste uitleveringen, maar we hebben nog maar weinig Fortunesports gezien..
Joss (Stone) JP1 (Australië)
Een supercar from down under met een betere pk/gewichtsverhouding dan de McLaren F1, maar het prijskaartje van een 12C. We zullen de heren eens mailen hoe hun project er voor staat.
Sorry, had iemand het over daggeren? Hun website is nog wel in de lucht trouwens, en als je wilt kan je Dagger-dealer worden.
Shayton Equilibrium (Slovenië)
De auto die Christian Bale moet en zal hebben. Dat ze in Slovenië dus maar even doorwerken aan die 1.200 kg zware, 1.100 pk sterke V12-supercar.
Is er dan ook nog goed nieuws te melden. Mja, wat heet: de Quant e-Sportlimousine en zelfs een project van Arash Farboud (ja, daar is ie weer!) zijn weer uit hun cryo-slaap gehaald. Inzetten op de overlevingskansen van deze pareltjes mag in de comments.
Arnoud zegt
Die Bristol had er van mij wel mogen komen. Ik heb altijd een zwak voor dat merk gehad. Misschien niet altijd de mooiste auto’s maar ze gingen wel heel erg hard. Zeker voor zo’n klein merk.
JamesBond007 zegt
Geen van alle ziet er ook goed uit. Lijken net eind jaren ’90 modellen. Die Joss JP1 vind ik dan nog wel aardig gelukt maar is qua design ook al outdated.
jessetje zegt
@JamesBond007: Ja goed gezegd. Vind ik namelijk ook
str8six zegt
Stuk voor stuk hokken van de eerste orde.
Hupke zegt
Die JP1 had er wel mogen komen, en die bristol ook. De rest was wel vrij duidelijk gemaakt van dezelfde stof als dromen.
Er zijn er nog een heleboel die het niet gehaald hebben. Zoals die belgische Edran met 800pk, dat sleept toch ook al meer dan 10 jaar aan.
thomcarspotter zegt
Heb alleen van de Dagger GT, JP1 en Fighter S gehoord.
Dacht eigenlijk dat die Bristol een Fighter T was(?!)
jesse026carman zegt
hahaha… die site van de Dagger ziet er best wel sjonnie achtig uit. En wat een slechte fotoshop zeg.
jensgib zegt
Die auto op de eerste foto helemaal boven aan lijkt fckng veel op de Cheatah (Gta v)
lemster zegt
Ik vind het wel vroeg om een aantal nu al vaporware te noemen. Van andere zijn daadwerkelijk rijdende prototypes gemaakt, maar is misschien alleen geen markt voor gevonden. Sowieso zijn er Zenvo’s uitgeleverd aan klanten, dus dat is sowieso geen vaporware.
Verder is 10 jaar ontwikkelingstijd niet absurd voor een nieuw autobedrijf. Een massa productie auto staat ook al gauw 5 jaar in de steigers voordat er uberhaubt een aankonding gedaan wordt.
volvo-s60-adept zegt
Die FortuneSport he… Die lijkt toch sprékend op een Dyson kruimeldief, of niet?!
macready zegt
Voeg de SSC Tuatara voorlopig ook maar toe, want dat is inmiddels ook een gebed zonder einde. Ze beloven nu deze maand, maar dat is belofte nummer 34994230.
exclusieviteitsfreak zegt
@macready: Zowel de Dagger GT als de SSC Tuatara zijn al in productie, waarvan er van elks twee naar mij zullen toekomen.
macready zegt
@exclusieviteitsfreak:
En toen ging je wekker.
Ze zijn bij SSC naar eigen zeggen bijna klaar met de motor. En dat roepen ze ook al een jaar….
mclarenf1lm zegt
Hmm, De Joss en Bristol had ik nog best willen zien, ook nog enigszins realistisch.
toyotafortuner zegt
Die Bristol is best sexy!
En de Joss heeft ergens iets weg van een Saleen S7. En da’s een compliment, S7 zijn een partijtje prachtig!
gieltj zegt
Wat een wagen die Joss JP1! In Forza Motorsport 4 (xbox) ging ik er lekker in los over de Nordschleife :D
pursuit zegt
Zet hier alle auto’s van die VD Brink die hier eerst wel eens was. Nooit meer wat van gehoord.
Hupke zegt
@pursuit:
Zonde die man was wel leuk om van te lezen.