Een tegenvaller voor de haastige rijder, de Fisker Ocean heeft een beperkte Launch Control.
Launch Control, hoe vaak gebruik je dat nou? In de Fisker Ocean in elk geval niet meer dan 500 keer. De auto grijpt elektronisch in en geeft niet langer toegang tot het maximale vermogen om vanuit stilstand weg te sprinten. En dat voor de rest van de levensduur van de auto!
Launch Control Fisker Ocean
Het is een nieuwe tegenvaller, want eerder klaagden eigenaren al over de kwaliteit van de elektrische auto zelf. De Fisker Ocean is uitgerust met Launch Control, maar hier zit een limiet aan. De snelle acceleratie mag maximaal 500 keer gebruikt worden. Als de eerste eigenaar dit doodleuk 500x heeft gedaan, betekent dat jij als koper van een eventuele occasion nooit gebruik kan maken van de Launch Control.
Meer dan 500x? Mogelijk betalen
Nu klinkt dit als first world problems en dat is ook een beetje zo. Toch is het jammer dat de auto beperkende functionaliteit heeft. Die 500x is ingesteld om de aandrijflijn te beschermen. Het merk geeft tegenover Carscoops toe dat dit een conservatieve limiet is. De kans bestaat dat je in de toekomst vaker dan 500x Launch Control kan gebruiken, maar dit moet je dan ontgrendelen. Oftewel: de portemonnee moet dan getrokken worden.
Ja, dat heeft Fisker weer goed afgekeken van de Duitse merken. Gooi alles lekker achter een betaalmuur. De praktijk leert dat klanten dit niet in dank afnemen, maar Fisker lijkt daar maling aan te hebben. De enorme investeringen in het merk moeten linksom en rechtsom weer terugverdiend worden.
Gevoelsmatig heeft Fisker nog niet heel ver nagedacht over de feature, aangezien ze zelf de toekomst van Launch Control nog niet bepaald hebben. Als een auto 10 of 20 jaar moet meegaan worden die 500 lanceringen geheid een keer aangetikt.
In het digitale menu valt af te lezen hoe vaak je nog Launch Control mag gebruiken. Bijvoorbeeld nog 487 resterende lanceringen of 384. Nu is 500 lanceringen voldoende om de komende tijd mee vooruit te kunnen, zou je denken. Tenzij je elke dag minstens één keer zo’n lancering wil doen. Dan ben je binnen twee jaar klaar.
Fotocredit: themenace78 via Autoblog Spots
jippie zegt
Ik hou van analoge auto’s! Er komen steeds meer features op nieuwe auto’s waarop niemand op zit te wachten (snelheidswaarschuwing e.d). Zo krijg je mensen toch nooit in een EV?
mashell zegt
500? Dat is toch nooit genoeg voor drie jaar leasecontract???
driver79 zegt
Na de garantie vrijgeven…
Tjeerd zegt
Serieus Autoblog?
Dit is letterlijk al een jaar of 2 bekend! Die boost mode is een gimmick die je werkelijk nooit nodig hebt want in Hyper mode trap je het pedaal in en zit je in 4 seconden op de 100 km/h.
Boost mode werkt ook alleen vanuit stilstand.
Dus het is helemaal geen tegenvaller. Dat zou het zijn als er een verwachting was gewekt dat het standaard is maar vanaf dag 1 is genoemd dat je 500 keer gelimiteerd bent. Het is namelijk niet echt goed voor zowel accu als motor. Het is iets extra’s. Ik heb ‘m nog geen enkele keer gebruikt.
Gaan jullie de Ocean zelf nog een keer rijden of blijft het bij het kopiëren van negatieve stukjes uit andere media? In April komt een grote ‘Over The Air’ update, daarna is hij in principe zo goed als klaar.
wassenaarbram zegt
Altijd fijn om een auto te kopen van +50k waarbij de features (of eigenlijk het oplossing van bugs) via een update komt ergens in de toekomst. Ik mis de tijd waarbij je een product koopt dat vanaf dag 1 100% werkt zoals geadverteerd.
Tjeerd zegt
Tja, je hebt mensen die gaan elk jaar naar dezelfde camping en komen daar weer dezelfde mensen tegen die dat ook doen en die vinden dat fijn omdat ze weten wat ze krijgen. Je hebt ook mensen die hun rugzak pakken en een kaart van Zuid-Amerika en wel zien wat er op hun pad komt.
Ik denk dat Fisker gelet op alle competitie liever snel auto’s op de weg had met alle essentiële zaken in orde dan wachten tot het voorjaar en mogelijk klanten die al lange tijd een reservering hadden verliezen.
Ik denk dat ik dezelfde keuze zou maken want wat nu nog mist mis ik niet echt.