Records die op autogebied verbroken worden zijn vaak leuk, of op z’n minst interessant. Behalve natuurlijk als het over prijzen gaat.
De Maya’s hadden een vooruitziende blik: voor klanten van tankstations (en wie is dat niet?) was 2012 een rampjaar. Zowel de benzine- als de dieselprijzen bereikten recordhoogten. Het lijkt alsof er een vloek rust op jaartallen met de cijfers 0, 1 en 2 want 2021 is het jaar waarin de dubieuze records uit 2012 verbroken worden. Dat belooft nog wat voor 2102.
De benzineprijs bereikte voor het eerst nieuwe hoogtes. Vorige week dinsdag moesten we jullie met een bezwaard hart mededelen dat een liter E10 €1,905 kost. Daarmee werd de recordprijs van €1,895 uit 2012 voorbijgestreeft.
Het zat er al aan te komen, maar nu is ook diesel aan de beurt. Volgens de actuele gegevens van United Consumers is de dieselprijs op het moment van schrijven €1,560. In 2012 was het hoogte- c.q. dieptepunt €1,558. Ook met diesel hebben we nu dus een nieuw record te pakken.
De benzineprijs zit ook nog steeds in een stijgende lijn. Sinds het record vorige week sneuvelde is de prijs weer met €0,01 gestegen. Daardoor zit de gemiddelde landelijke adviesprijs nu op €1,915. Toch weer €0,50 extra op een volle tank.
Wat kunnen we met deze informatie? Niet heel veel, want tanken moet je toch. Voor je gemoedstoestand is het daarom wellicht beter om niet te weten dat de prijs van benzine of diesel een record is. Maar ja, nu is het al te laat.
Foto: Een dikke diesel bij de pomp, gespot door @rickie2811
knapzuur zegt
Ach de tankpas doet het nog steeds volgens mij ook als ie ineens 5 euro de liter is.. die dieselprijs klinkt heftig maar het omslagpunt komt door deze hoge prijzen wel weer lager te liggen.
LaLancia zegt
@knapzuur: had ik maar zo’n tankpas. Ik moet de diesel gewoon zelf afrekenen
Richmond zegt
Dat is alleen als benzine harder stijgt dan diesel
yupyup zegt
@benja01: dat hoeft niet. Zolang je het hebt over modellen waarvan de benzine meer verbruikt dan de diesel ten minste.
knapzuur zegt
Nee dat maakt bijzonder weinig uit het punt is eerder je betaalt opcenten, zeg voor het gemak: 60 euro t.o.v. benzine uitvoering en hoe hoger de prijzen van beide brandstoffen (lopen redelijk gelijk op) hoe kleiner de impact word van die 60 euro diesel opcenten. Vrijwel alle personenwagens zijn in een diesel uitvoering met hogere kilometrages zuiniger dan benzine en/of hybride tegenhangers én je liters kosten minder.
stekkerkoning zegt
Tanken moet je toch is de dooddoener van de vorige eeuw. Misschien is de tijd daar om over te stappen op een volledig elektrische auto? Thuis laden voor een kwartje (€ 0,25) per kilowattuur. Met aankoopsubsidie als privé een tweedehandsje wordt aangeschaft, waarvan de nieuwprijs niet meer dan € 45.000 was. Inmiddels begint het occasionaanbod heel behoorlijk te worden en zijn ook de auto’s met een accupakket van 30 kWh of meer aardig betaalbaar aan het worden.
maxidyne zegt
@stekkerkoning: wat denk je wat er gaat gebeuren met de energieprijzen als iedereen elektrisch gaat rijden… En het gros van de mensen shopt in de prijsklasse rond de 10.000 euro.
stekkerkoning zegt
Voor 10.000 euro is het prima mogelijk om een Nissan Leaf 30 kWh aan te schaffen, met de aankoopsubsidie verrekend. Het is niet de beste ev die er is, maar voldoet prima als dagelijks vervoer.
Dat dingen duurder worden is vrij evident, zo gaat dat nu eenmaal. Maar gezien de klimaatdoelstellingen en de verkoopstop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2030, ligt het voor de hand om elektrisch rijden in ieder geval niet af te straffen. De elektrische auto blijft tot en met 2024 vrij van houderschapsbelasting. Wat er daarna gebeurt is koffiedikkijken en afhankelijk van het beleid van het aanstaande kabinet. Er wordt in ieder geval beleid gevoerd om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, maar het kan best wat ruimhartiger. Duitsland doet het wat dat betreft goed, met in het gunstigste geval 9.000 euro aan aankoopsubsidie.
Joris24 zegt
Een Nissan Leaf voldoet voor mij helemaal niet als dagelijks vervoer. Want afgezien van woon-werkverkeer rijd ik regelmatig lange ritten, vanuit zuid-limburg ben je al snel 150-200 km verder voordat je bij kennissen in de randstad bent. Ik reis meermaals per maand lange stukken, en heb echt geen trek om onderweg te moeten stoppen om bij te laden. Een auto moet voor mij gewoon ten minste 500 km aan een stuk door kunnen doorrollen, en dat bij 130-140 op de snelweg in de winter.
Mijn A3 uit 2006 die ik jaren geleden voor 2900 euro heb gekocht met gescheiden climate control, cruise control en euro4 1.9TDI (groene sticker / mag alle milieuzones in) rijdt 850 km op een tank als ik een beetje stevig rijd, dagwaarde van het ding is nog 2 ruggen en alles werkt. Geen gedoe, ondertussen 440.000 op de teller en nooit problemen gehad.
Het gaat nog wel een aantal jaren duren voordat ik een EV vind die gewoon alle gemakken voorziet tov die 15 jaar oude frikandel hier op de oprit. De MRB zet ik dan maar af tegen ’t feit dat mijn auto niet meer afschrijft maar wel gewoon altijd doet wat ‘ie moet doen.
Overmorgen moet ik weer even 360 km rijden, dan blijf ik bij vrienden logeren en rijd ik weer naar huis. Zij hebben geen parkeerplek voor de deur, ik heb geen trek om dan maar ergens naar een e-lader te moeten zoeken waar je max een paar uur mag staan om de volgende dag maar weer thuis te kunnen komen. En ik wil gewoon 130 kunnen rijden met de airco en radio aan zonder te hoeven stoppen onderweg om op te laden.
Om elektrisch rijden interessant te maken, moeten betaalbare e-auto’s eerst maar eens wat minder zaaddodend / afzichtelijk ontworpen worden en daarnaast gewoon een normaal rijbereik hebben. Ik vind een taycan wel tof, maar heb daar geen geld voor. Dat bereikbare komt wel, maar daar gaat nog wel een decennium overheen. En tegen die tijd is het maar de vraag of de MRB vrijstelling nog te financieren is.
marcomanta zegt
@stekkerkoning: wat denk je als na 2025 de kiloknallers van EV ook wegenbelasting moeten gaan betalen, de meeste EV’s beginnen vanaf 1500 kilo tot 2500 kilo, let maar op, de graaiers lachen nu al in Den Haag.
KEV9 zegt
@maxidyne: weinig, er is een groot overschot aan elektriciteit
slickrick zegt
@soulmaster: er is ook een overschot aan olie ,dat maakt het niet per se goedkoop. Al is er een overschot aan elektriciteit, de overheid gooit er makkelijk nog belasting bovenop
mustang750supersnake zegt
@soulmaster: of dr nu n overschot is ofniet….de hoge heren weten altijd wel n paar euro te vinden🤣🤣
maotje zegt
@maxidyne: er gaat niet veel
Gebeuren met de energieprijzen. Energie is min of meer levensbehoefte, anders doet in huis niet veel het meer. Brandstof is enkel om op te rijden en is min of meer luxe.
knapzuur zegt
Straks met de energie? Er is dit jaar al ruim 10% bovenop gekomen, kijk voor de grap eens wat een nieuw energie contract je nu zou kosten!
Goed_Koopman zegt
@stekkerkoning: Stel dat je dagelijks 30kwh laadt voor een paar ritjes per dag, dan ben je ook snel 250 euro per maand kwijt. Daar kun je nog steeds een hoop diesel voor tanken. Kom je waarschijnlijk nog verder mee ook.
misterBo zegt
en je vergeet de kilomterprijs die er snel gaat komen…reken maar op 25c per kilometer ofzo…totaal uit balans
misterBo zegt
jij begint het vieze spelletje te begrijpen…..let op de gasprijzen gaan ook sky-high!!! niet alleen je huis, maar ook het runnen van je huis gaat heel veel duurder worden.En die walgelijke politiek heeft de prijs van “klimaatvriendelijke” oplossingen zoals stadsverwarming (soms met de beruchte biomassacentrales) gekoppeld aan de gasprijs …..de links of rechtsom Rutte en consorten naaien je kei- en keihard in je kont….en ze genieten er als beroepsnarcisten behoorlijk van nadat we ze naar huis hebben gestuurd…en een narcist tegen de haren inwrijven, dat gaat je je kop kosten
boomhauwer zegt
en jij gelooft heilig in het feit dat het zo goedkoop gaat blijven eenmaal de massa is overgestapt naar EV..
Naïef.
HelldogBE zegt
Doelgroep dieselrijders die anno 2020 nog een nieuwe bestellen maken toch echt wel de nodige kilometers. De auto’s waarmee je op de autosnelweg 300km+ kan afleggen in putje winter zonder op het rechter vak te plakken zijn nog steeds gereserveerd voor de dikke portemonnee terwijl elke diesel van 25k€ dit erg comfortabel kan. Als thuis en op het werk laden er niet in zit is het nog steeds onbegonnen werk en val je op dit moment helemaal uit de boot met de focus op PHEV & BEV-aandrijflijnen.
BerlingoHdi zegt
@stekkerkoning: Vergeet niet dat niet iedereen een oprit heeft, laden aan een laadpaal (als er plek is) is waarschijnlijk nog duurder?
dwfc zegt
Door het grote aantal EV rijders verliest de overheid nu éénmaal inkomsten.
Dus gaat men deze halen bij de ‘ tankers ‘ om de verliezen te recupereren.
KEV9 zegt
15 jaar geleden was de prijs voor een vat olie 100 dollar, en was de dollar stuk duurder dan nu. Benzineprijs toen 1.88 euro. Nu vat olie 73 dollar en is de dollar veel verloren ten opzichte van de euro. Prijs nu.. bijna 2 euro leg dat maar eens uit
sportabgasanlage zegt
@soulmaster
Uit een vat ruwe olie haal je allerlei producten, waaronder benzine en diesel, maar bijv. ook luchtvaartbrandstof (kerosine). In algemene zin bepalen de vraag en het aanbod de prijs (los van accijnzen/belastingen), maar:
Er spelen op dit moment een aantal zaken waardoor de prijs aan de pomp nu hoger is dan 15 jaar geleden:
1) Zo’n 59% van de prijs aan de pomp wordt bepaald door accijns en BTW. Productie (32%) en marge (9%) maken dus maar 41% van de prijs uit (in NL). Van 2007 tot 2014 is de accijns op brandstof verhoogd met een inflatiecorrectie. De BTW was in 2005 19%.
2) De vraag naar benzine en diesel begint, na het vele thuiswerken en de lock-down, weer flink toe te nemen, maar
3) Tijdens de wereldwijze lockdowns is door de (toen) afgenomen vraag de olieproductie beperkt, waardoor voorraden nog niet op het oude peil zijn
Maar de belangrijkste op dit moment:
4) De vraag naar luchtvaartbrandstof/kerosine is nog altijd historisch laag. Dit verlies wordt door maatschappijen gecompenseerd met een hogere benzine- en dieselprijs.
Joris24 zegt
Een van de redenen waarom brandstof zo duur is, is omdat er weinig gevlogen wordt en men misgelopen opbrengsten uit (ontbreken van) kerosine-verkoop op de andere producten van olieraffinage wordt doorberekend. Op het moment dat het vliegverkeer toeneemt, kan de brandstofprijs weer omlaag. En natuurlijk blijft een groot deel van brandstofprijs accijnzen.
berlinetta zegt
Dus als de vraag daalt, stijgen de prijzen om misgelopen opbrengsten te compenseren en als de vraag stijgt, daalt de prijs weer? Tuurlijk.
sportabgasanlage zegt
De vraag naar vliegtuigbrandstof is sterk gedaald. Nu stijgt de vraag naar benzine en diesel weer. Omdat je uit een vat ruwe olie niet alleen benzine of diesel kunt halen, maar ook allerlei andere producten, compenseren de producenten dus hun gemiste inkomen door benzine en diesel duurder te verkopen. Zo leveren alle producten die je uit een vat ruwe olie kunt maken, samen evenveel op dan voorheen. Het is zogezegd, een wet van communicerende (olie)vaten ;-)
Voorbeeld:
Stel dat je uit 100 liter ruwe olie de volgende producten kunt maken (realiteit is anders, ik weet het)
-50 liter kerosine (vliegtuigbrandstof) à 1 euro per liter pre-corona)
-15 liter benzine à 1 euro per liter pre-corona)
-15 liter diesel à 1 euro per liter pre-corona)
-20 liter grondstoffen voor plastic, rubber, verf, tandpasta, piepschuim, etc à 1 euro per liter pre-corona)
Door de afgenomen vraag naar kero, krijg je nog maar 70 cent per liter. Door diesel en benzine duurder te verkopen (bijv. 1,15 per liter) compenseer je de gemiste inkomsten.
Moeilijker dan dat is het niet.
berlinetta zegt
Dat begrijp ik ook wel, maar het kromme is dat de prijs dus stijgt. Zowel als de vraag afneemt als toeneemt.
Robert zegt
Ik heb het even opgezocht, de inflatie over de afgelopen 9 jaar bedraagt ongeveer 15%. Dus nieuwe records t.o.v. 2012 worden er feitelijk pas gevestigd als de (euro) benzine boven de € 2,19 en de diesel boven de € 1,79 uitkomen.
mondial zegt
Inflatie laten we gewoon buiten beschouwing ?
pcooperworks zegt
Hopelijk zorgen de hogere prijzen ervoor dat er mensen niet of minder de weg op gaan. Prijs mag desnoods verder omhoog. Graag betaal ik wat meer als ik dan ruim baan heb en kan doorrijden :)
maotje zegt
@pcooperworks: lekker egoistisch. Ikke ikke en
De rest kan stikken. Je bent niet alleen op de wereld.
pcooperworks zegt
@maotje: graag draag ik mijn steentje bij aan de maatschappij, de staatskas etc. als jij dat egoïstisch vind so be it.
maotje zegt
@pcooperworks: ja dat soort domme uitspraken zijn heel egoistisch.
pcooperworks zegt
@maotje: misschien morgen proberen met je andere been uit bed te stappen, sterkte!
marcomanta zegt
Met dank aan Volkswagen die de hele diesel ten gronde heeft gebracht met hun gesjoemel.