Na Alfa Romeo en Fiat is er nu weer een Italiaans automerk dat aan de stok heeft met de lokale overheid.
De Italiaanse overheid is de laatste tijd bijzonder fanatiek als het gaat om auto’s die niet ‘made in Italy’ zijn. We kennen inmiddels allemaal het verhaal over de Alfa Romeo Milano die geen Milano mocht heten. En recent namen de Italianen een lading Fiat Microlino’s (die in Marokko gebouwd worden) in beslag omdat er een Italiaans vlaggetje op zat.
De Italianen zijn nog niet klaar met hun kruistocht tegen auto’s die niet in Italië gebouwd zijn. Nu is het volgende automerk aan de beurt. Of eigenlijk twee automerken. Die ken je misschien niet, maar als je in Italië bent geweest heb je ze misschien wel zien rijden.
Het gaat om de merken DR en Evo. Dit is feitelijk één toko, want Evo is een submerk van DR. Dit is een Italiaans automerk dat ook alleen in Italië actief is. Toch is het allemaal niet zo Italiaans als het lijkt, want de auto’s zijn simpelweg omgekatte modellen van Chinese merken, hoofdzakelijk Chery’s.
De auto’s worden echter wel gepresenteerd als Italiaanse auto’s en daar is de Italiaanse overheid niet van gediend. DR heeft daarom een boete van €6 miljoen gekregen. Dat is natuurlijk een schijntje voor een automerk, maar nu weet wel iedereen dat hun auto’s NIET Italiaans zijn.
Foto’s: DR 5.0 (zónder 5.0 V8), gespot door @wouter
tenaci zegt
Deze snap ik dan weer wel. In Stellantis zit wel echt Italiaans DNA, en ja zo’n groot conglomeraat kiest productie locaties natuurlijk ruimen dan landsgrenzen. Een omgekatte Chinees is inderdaad een ander verhaal
jeppie zegt
ik heb die DR’s ook in Spanje zien rijden, dus is niet alleen in Italië actief
schuimbekje3 zegt
ik zie.niet.echt.een verschil in een auto die in italie geassembleerd is en Macchia d’Isernia ligt echt midden in italie, Massimo Di Risio is een italiaan en rome ligt in italie..
is weer zo’n roomser dan de paus actie… niveau beeldenstorm, soep op meesterwerk, lijm aan hersencellen…
verdebosco zegt
Italië is goed bezig. Italiaanse producten komen uit Italië. Hoeft echt niet ieder boutje en moertje, maar wel het ontwerp en minimaal de assemblage. Nu de rest van Europa nog.
ralfast zegt
We hadden zo’n DR 5.0 als huurauto. Best een teleurstelling na het openen van de motorkap, bleken Chinese liters te zijn.
Voor de rest geestdodend goede auto hoor.
tjorque zegt
mijn motorfiets is een 4.0, qua olie inhoud dan.
Wellicht hebben de Chinezen bij die DR behulpzaam willen zijn door het aantal liter motorolie te vermelden :)
potver7 zegt
Prima, maar dan is die nieuwe Fiat Panda ook geen Italiaanse auto. En dat geldt dan voor wel meer Stellantis-derivaten met een Italiaans logo.
Ik snap op zich de Italiaanse regering wel, maar door de globalisering in de automobielwereld wordt dit op een gegeven moment wel heel arbitrair.