Het lijkt wel alsof er geen einde komt aan de stroom concept cars die de verschillende merken in petto hebben voor de komende IAA. Deze keer is het de beurt aan Opel die een concept toont voor een plug-in hybrid.
De techniek is gebaseerd op die van de Chevrolet Volt en aangezien die relatief snel op de markt moet komen is het dus ook aannemelijk dat Opel op korte termijn met een dergelijk model op de proppen zal komen. (via: km77)
F430Rijder zegt
Tja, het interieur spreekt mij wel aan, maar de rest valt mij een beetje tegen. De zoveelste concept in de categorie GroenLinks.
Zoef zegt
We kunnen nog heel mooie dingen te zien krijgen met die hybride technologieën.
Bijvoorbeeld volledig dieselelectrische voertuigen. Waarbij de generator wordt aangedreven door een – ja inderdaad, een straalmotor! Die kunnen tot 60% rendement halen, terwijl een goeie zuigerdiesel hooguit tot 40 komt. dat zou een verbruik betekenen, inclusief remenergierecuperatie, van 3 à 4 liter op 100 km of 1 op 25 tot 33 voor een auto met behoorlijke prestaties.
Gijs zegt
Heel apart…..
Zoef zegt
o ik had het woord gasturbine voorzien van bold tags, ging even fout. de hele tekst is nu bold en het woord gasturbine verdwenen. Oeps.
Gasturbine
Gasturbine.
Zoef zegt
een edit knopje zou makkelijk zijn …
ml zegt
Technisch interesant, maar qua design vind ik het geen Opel, maar meer een Mazda of iets Japans.
Leejon zegt
Die groenen zijn wel heel futuristisch bezig op het designvlak! Wat een verschrikkelijke koplampen.. :P
DAT zegt
@ robbie
Welke techniek is dat dan? Hybride, brandstofcel ?
Fastback zegt
Vreemde vormgeving. het interieur ziet er uit alsof het uit een UFO komt.
Bij Opel houden ze van retro? handig zon gespleten achterraam, je hoeft natuurlijk bij het achteruit inparkeren niet naar buiten te kijken…
Rick dos zegt
HaaaaFORDtsjie! Excuse me……
Mr.Abarth zegt
Model doet me sterk denken aan de Seat Leon.. Verbaas me er over dat verstokte Opel rijders geen dubbele hartverzakking krijgen met die moderne vormgeving van de Opels de laatste paar jaar.
Vroeger waren Opels oersaai (behalve de Manta, die door Sjonnies vakkundig om zeep geholpen is) en de GT, die een Corvette kloon was.
Alleen het prijs/uitrustingsverschil wegwerken, want bij Duitse Auto’s betaal je dik voor een kale auto en je betaalt je scheel als je wat opties hebt.
rgseidl zegt
@ Zoef –
60% haal je alleen met een grote (boven ~25MW) stationaire gasturbine wier uitlaatgassen een stoomketel verwarmen, die op zijn beurt dan weer een stoomturbine aandrijft.
Gewone grote gasturbines cq. straalmotoren met twee trappen (boven ~5MW) halen ~30-40% op vol vermogen. Bij lage lasten zijn deze echter erg inefficient en de dynamica laat ook te wensen over.
In een auto heb je absoluut geen 5MW nodig, zie dit Top Gear clipje:
http://video.google.de/videoplay?docid=2165475888745290454&q=richard+hammond+crash&total=150&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Chrysler en Rover trachtten in de jaren 50 en 60 kleine gasturbines met twee trappen geschikt te maken voor auto’s. Dat flopte echter volledig, vooral omdat je bij elk stoplicht de tanknaald kon zijn dalen. Van het geluid werden de passanten okk niet bepaald vrolijk. Tenslotte besloot men destijds de geavanceerde legeringen voor te behouden aan de militaire luchtvaart.
Er wordt nog wel gewerkt aan microturbines, echter vooral voor stationaire toepassingen en heel af en toe een speciaal project voor een bus- of vrachtwagenapplicatie.
http://www.capstoneturbine.com/
Wil je met een microturbine nog een beetje fatsoenlijk rendement (~20%) halen, moet je het wel met een enkele trap redden. Die zijn echter inherent instabiel t.o.v. het vereiste koppel, direkte aandrijving van bijv. een versnellingsbak is dus niet mogelijk. Je dus bij voorbaat beperkt tot een seriele hybride met snel werkende tussenopslag en een ingewikkeld regelsysteem. Rosen Motors probeerde dit in de jaren 90 met een supervliegwiel op 50.000 toren, maar die zijn erg duur en je wilt er beslist geen ongeval mee hebben.
De hoofdreden voor het lage rendement is dat in een kleine turbine de schoepen erg dun worden. Het rendement wordt daarom beperkt door de beschikbare materialen voor de turbineschoepen.
Even uitleggen: in een grote turbine zijn de schoepen voorzien van kleine kanalen voor relatief koele lucht die door de as om de verbrandingskamer heen wordt geleid. De kanalen eindigen aan de voorkant van de schopen, zodat de koele lucht een beschermende laag om de schoep kan vormen. Hierdoor kun je een hogere temperatuur voor de verbrandingsgassen toestaan en dus een hoger rendement halen. Zonder die laag zouden de schoepen van een straalmotor niet bijster lang mee gaan. Als de schoepen te dun worden kun je er geen kanalen meer in boren, dus heb je geen beschermende laag.
L-Fred zegt
Even over het design. Die vouw (nee, niet die vrouw :-) )in het midden, is dat nu de nieuwe trend bij Opel?
Bij de Astra Sedan viel hij me ook op.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/20/opel-astra-sedan-i-repeat-stop-the-hurting
Nissan Primera is er een beetje mee begonnen.
http://www.nissan.nl/home/vehicles/passenger/P12/index.html?ln=/nl_NL
Grappig, de Primera was vroeger een kopie van de Opel Vectra. De rollen zijn nu dus omgedraaid.
Japie zegt
Die rand over het achterraam,..(middendoor) vind ik persoonlijk niet zo mooi,…voor de rest,..ziet er goed uit.
@L-Fred; Hoe zie je daar nou weer een Primera in?
Joost zegt
@ L-Fred:
Die vouw is al een heel oud Opel-kenmerk, komt op veel modellen terug. Vrijwel alle Opels uit de jaren ’60 en ’70 hadden zo’n vouw, en ook de allereerste Corsa begin jaren ’80. Met de Kadett is het even wat naar de achtergrond verdwenen, maar op de Corsa van rond de eeuwwisseling is ‘ie weer aanwezig en nu zie je ‘m op verschillende modellen terugkeren. Overigens is Opel niet de enige met dit stijl-element, ik denk dat vrijwel elk merk met een historie zo’n vouw gebruikt. Maar nergens komt die lijn zover doorgetrokken (tot in het interieur en de achterzijde) als bij Opel.
http://www.muzeum-motoryzacji.com.pl/photo/OPEL%20KAPITAN%2039.jpg ;)
Turbopaultje zegt
Ziet er voor een Opel heel acceptabel uit, zou haast bijna zeggen best wel goed. Door tijdgebrek niet live bekeken.