Kuch, kuch. Vieze sjoemeldiesels van de Volkswagen Groep rijden nog steeds in veelvoud op de Nederlandse wegen.
Het Volkswagen dieselgate verhaal. Wanneer begon dat ook alweer? Juist: 2015. Dat is alweer vijf jaar geleden. In de tussenliggende jaren heeft Volkswagen en zustermerken boetes moeten betalen en auto’s moeten updaten. Dit laatste vereist ook een stukje medewerking van de bezitter. De auto moet immers langs de de dealer om de sjoemel software eruit te slopen.
BNR Nieuwsradio heeft de actuele cijfers opgevraagd bij de RDW. Vijf jaar na de uitbraak van Volkswagen dieselgate. Wat blijkt, er rijden nog altijd 40.540 sjoemeldiesels in Nederland. Dat betekent dat 107.365 auto’s keurig een update hebben gehad, maar nog altijd tienduizenden foute diesels rondrijden. In totaal werden 147.905 diesels teruggeroepen. Het ging hier om auto’s van de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen.
Het is niet illegaal om met een sjoemeldiesel te rijden. Wat de RDW betreft komt daar verandering in. De RDW is van mening dat aan terugroepacties verplicht gehoor moet worden gegeven. Niet alleen in deze case, maar in alle gevallen van een terugroepactie. In sommige gevallen is er bijvoorbeeld sprake van potentieel brandgevaar of kan een deel van de auto afbreken met letsel tot gevolg. De oproep van de RDW is in dat kader zo gek nog niet.
Diesel Rocks zegt
Er gaat niets boven een dikke diesel die vrijuit kan ademen.
grasvreter zegt
“Zin in een beetje spanning in de slaapkamer vanavond?” “Nah, ik ga luisteren naar mijn dikke diesel die vrijuit kan ademen, niks is beter dan dat.”
“Okay dan, morgen naar die presentatie van je kind van dat medicijn dat hij ontdekt heeft?” “Denk je nu ECHT dat dat belangrijker is dan mijn vrij ademende diesel??”
fanboy zegt
Ja dat geeft ook meteen aan waarom diesel geen plaats heeft in moderne auto’s. Want als je hem vrij wil laten ademen kom je nooit verder dan Euro 3, en dus ranzige steden. Vooral toen alle taxi’s en stadsbussen nog diesel waren.
karhengst zegt
Ik heb die van mij liever aan de kunstmatige beademing, bij voorkeur een dubbele.
Volvo_440_turbo zegt
Maw, wij kunnen binnenkort goedkope diesels vanuit Nederland naar België importeren dan zijn jullie van het vervuilingsprobleem af ;) Alleszins heb ik mijn auto geen update laten doen, er wordt dan meer EGR gegeven en die gaan kapot. Afsluiten is geen optie, volledig kan zelfs niet vertelde een chiptuner me en het EGR werkt samen met de regeneratie blijkbaar. Met het EGR spelen is dan problemen met regeneratie vragen.
detroitv8 zegt
@Volvo_440_turbo: gewoon weer een Volvo kopen, ben je van dat VAG gezeik af (dat zouden meer mensen moeten doen!). Xoxo
Volvo_440_turbo zegt
@detroitv8 ik ben dit aan het overwegen ja, maar de topsnelheid wordt gelimiteerd las ik, da’s wel minder. Ik rij hier vaak op lege autostrades in de Ardennen, net over de grens met Wallonië en regelmatig in Duitsland, dan wil ik wel wat plezier…
karhengst zegt
Als je bereid bent je VW te chippen, dan is dat voor de Volvo vast ook een optie.
henkp1 zegt
Alleen jammer dat dat Chinees is tegenwoordig. Een beschaafd mens wil toch zeker niet in een Chinese auto rijden, zolang dat land zich niet wat fatsoenlijker gaat gedragen.
bischero zegt
@henkp1: telefoon kun je dan ook opruimen. En iedere in Nederland verkochte auto ook niet meer kopen/leasen. Zit altijd wel een chipje of schermpje in dat daar vandaan komt.
henkp1 zegt
Maar zo lang er goede alternatieven zijn, dan kies ik die.
mashell zegt
@bischero: als je China wil vermijden moet je ook wel bijna naturist worden want ze domineren ook de kleding markt.
SvenskaAeroplanAB zegt
@henkp1: Precies de reden dat ik geen Duitse auto koop. Een beschaafd mens koopt toch geen merk dat de boel Willems en wetens belazerd! Maar ja, er zijn helaas niet zoveel principiële mensen op de wereld…
henkp1 zegt
Mee eens.
siemi zegt
@detroitv8: had mijn broertje ook gedaan na een sjoemel golf. Op advies van de dealer na een krap jaar weer weggedaan. Was geen succes. Hij is nu weer tevreden VAG rijder.
917 Porsche + Audi zegt
Ik rijd al +30 jaar VAG ( 26 jaar VW en 5 jaar Audi) NOOIT noemmens waardige problemen gehad. Als je bekijkt hoeveel VAG wagens je ziet op de weg ben ik zeer zeker niet de enige.
Ot92 zegt
@volvo_440_turbo EGR is wel volledig af te sluiten hoor…
Volvo_440_turbo zegt
@Ot92 met een plaatje en zo destijds, nu misschien ook? Ik heb verschillende chiptuners in België gecontacteerd die met het zelfde verhaal kwamen. Maar stel, hij kan volledig toe, moet de roetfilter en zo dan ook niet eruit? Want die zouden samenwerken met de regeneratie volgens hen.
Ot92 zegt
@volvo_440_turbo EGR is softwarematig uit te schrijven, neem anders contact op met 1 van de Nederlandse VAG tuners. Maat van me heeft ‘m iig dicht zitten op zijn tdi met dpf nog erop.
De tdi’s van het MQB platform hebben er 2, 1 lage en 1 hoge druk EGR. Volgens mij maakt ie gebruik van de egr klep die ongeveer in het midden van de uitlaat zit om de druk te meten voor regeneratie van het roetfiler, pin me er niet op vast, want ik ben hier niet heel erg zeker van.
Dutchdriftking zegt
@Volvo_440_turbo: dan moet je naar een andere tuner. EGR en roetfilter zijn beiden weg te schrijven, dan hoef je niet meer te regenereren.
henkp1 zegt
Hop, van de weg af met die troep..!
Diesel Rocks zegt
En dan? Nieuwe auto’s produceren voor deze mensen? Het is voor het milieu beter om die ‘troep’ gewoon op te rijden.
maotje zegt
@diesel435d: euh nee dat is het niet. Hoeveel invloed heeft de productie van een auto op jouw leefomgeving?
alfa147ti zegt
Fanboy
Ik zou me nog maar eens goed verdiepen in de moderne diesel techniek die is misschien wel schoner dan jouw auto, of denk je dat een Ev soms zo goed is.
Diesel Rocks zegt
Een moderne diesel heeft over de hele linie bezien een lagere CO2 uitstoot dan een BEV die met grijze stroom wordt opgeladen. En dat zijn ze allemaal, biobrandstof zelfs. Dat is nog viezer dan bruinkool.
fanboy zegt
@diesel435d: Dit gaat niet over co2, dit gaat over luchtkwaliteit / gezondheid
maotje zegt
@diesel435d: de sjoemelsoftware heeft niks te maken met co2 maar met vervuiling.
fanboy zegt
@alfa147ti: Nou zet hem in een dichte garage, kijken of hij zo schoon is.
Wat ik echt bedoel is dat de motoren zo complex geworden zijn dat je dat straks helemaal niet wil als eigenaar. Prima in de lease hoor. Maar hoe vaak zijn er geen EGR problemen e.d.
Ik heb nog een oude diesel camper, daar zit niks op, en ja die is wel betrouwbaar. Moderne auto’s betreft heb ik liever een benzine omdat die simpeler is. Een EV is nog zoveel simpeler.
Maar goed, we hebben euro normen voor luchtkwaliteit en blijkbaar is het prima om je auto daar niet aan te laten voldoen. Wat jammer is.
Ik weet dat euro 6 schoner is, maar goed, de gang naar beneden is al ingezet.
mc96 zegt
Ik ken iemand met een Golf GTD die de update bewust niet wil laten installeren omdat hij bang is dat dit ten koste van van de prestaties. Geen idee of dat onzin is of niet.
Ot92 zegt
@mc96 Tsja… wat velen hebben gedaan is, de software opgeslagen, naar de dealer voor update, daarna weer oude software erop.
Diesel Rocks zegt
Ik ken iemand met een BMW 435d, wat geen sjoemel diesel is, die speciaal naar de tuner is gegaan om sjoemel software te laten installeren om de prestaties te verbeteren.
sleepyj zegt
@diesel435d: ken je diegene goed?
SvenskaAeroplanAB zegt
@diesel435d: Uitschot dit soort mensen. Ik hoop dat de RDW dat ook snel verbied.
Ot92 zegt
@diesel435d of te wel gewoon een stage 1 tuning erop gezet, oke…
oliejunk zegt
Ik heb er zelf sjoemel software ingezet dik 40pk erbij
Van zegt
Wat een gezeik ook. Diesel rijden heeft gewoon voordelen bijna overal kunnen tanken, zuinig en degelijk in de meeste gevallen. Met zo´n zoemende auto kun je niet overal tanken en het is brandgevaarlijk. Er gaat niets boven een krachtige diesel met of zonder sjoemeldiesel. Vw weet hoe dieselrijden moet klaarspelen. En wat emissiewaarden betreft. Ga maar eens kijken in sommige afrikaanse landen wat ze daar rijden allemaal oude troep uit europa. Afrika is niet klein dus die vervuilen een behoorlijk eindje mee.
Dikke diesel handschakel en als het even kan ook 4motion. Heerlijk 1000+ op 1 tank en bakken koppel.
karhengst zegt
Ga dan ook even een luchtje scheppen in precies diezelfde Afrikaanse stad. Dan ben je blij dat we hier uitstootnormen hebben en modernere auto’s rijden. En aangezien het over lokale vervuiling gaat, gaat de vergelijking sowieso niet op.
herve11f zegt
@karhengst: maar EV’s zijn ook niet de oplossing, wat dan wel volgens jou?
karhengst zegt
Waarom zijn volgens jou EV’s geen deel van de oplossing?
herve11f zegt
@karhengst: Ik ben blij dat je die vraag stelt. Mag ik je vragen deze zending eens aandachtig te bekijken: https://youtu.be/W0Xx9sZaC8Q
Ik weet het duurt effe, maar het is wel een belangrijke. En eigenlijk zou iedereen die op dit auto forum een mening uit deze eerst moeten kijken. Ik hoop dat je de moeite wil doen en dat je de Duitse taal voldoende machtig bent om het allemaal te begrijpen. (Misschien is er wel een vertaalmodus in Google)
Je moet het niet eens zijn met mij of de zending, maar als je het al wil bekijken bewijst mij dat je het intellect hebt open te staan voor discussie. Iets wat politici te weinig doen.
herve11f zegt
@karhengst: Ik ben blij dat je die vraag stelt. Sta je me toe je om een gunst te vragen, namelijk deze zending eens te bekijken: https://youtu.be/W0Xx9sZaC8Q
Ik weet, het duurt effe, maar het is de moeite echt waard. (Trouwens iedereen op dit forum zou ze moeten bekijken voor zich te mengen in bepaalde discussies)
Ik hoop dat je de Duitse taal voldoende machtig bent om de essentiële details erin te begrijpen. (Misschien is er wel een vertaalmodus aan te zetten)
Je moet het niet eens zijn met met mij of de uitzending, maar als je al de moeite wil doen ze te bekijken bewijs je aan mij een intellectueel open discussie partner te zijn. Iets wat de politiek te weinig doet. Niemand is het met alles altijd eens, maar door blindelings de mainstream te volgen komen we er ook niet. Tot later.
SvenskaAeroplanAB zegt
@herve11f: Oh je linkt serieus dat Duitse propaganda filmpje? Hahahaha! Het enige wat je daarvan kan leren is dat Duitsland ernstig in de ontkenning fase zit, en liever krom lult wat recht is in plaats van zelf te innoveren…
herve11f zegt
@svenskaaeroplanab: is een Oostenrijks filmpje met een Oostenrijkse gastspreker https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fritz_Indra die op pensioen is.
En hoe kom je erop zoiets propaganda te noemen. Omdat het niet dat is wat jij horen wil betekent het niet dat het geen waarheid bevat. Wat een belachelijke opmerking. Zeg dan beter niets,
karhengst zegt
Dank voor de link, de video staat op. De ondertiteling slaat de plank nog wel eens mis, voor degenen die het nodig hebben, maar persoonlijk begrijp ik ieder woord.
Ik krijg vooral het idee dat dit een geval is “wiens brood men eet, diens woord men spreekt”. Hij gaat al behoorlijk vroeg de mist in door te stellen dat 60% van de BEV’s na 8 jaar kapot is en dat batterijen niet hergebruikt kunnen worden. Krasse statements zonder enige vorm van bewijs, terwijl er fabrikanten zijn die cijfers overhandigen dat dit gewoonweg onwaar is.
De helft gezien hebbende kan ik niet anders dan concluderen dat de professor ongetwijfeld een begnadigd enginieur is, maar helaas qua mobiliteit oerconservatief en visieloos. Daarnaast vertekent hij de werkelijkheid om z’n eigen beeld kracht bij te zetten. Zo zou het vervangen van de accu van een elektrische B-Klasse 21.000€ gekost moeten hebben (30:00). Tesla stelt echter dat dit niet het geval is: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-battery-module-replacements-elon-musk/
Wat betreft de winning van kobalt heb ik op het moment overigens geen artikelen liggen, daar zijn anderen op het forum hier beter geïnformeerd dat ook daar de zaken niet dusdanig schrijnend zijn zoals ze hier gepresenteerd worden.
Dat de elektrische auto in z’n huidige vorm, met de huidige accu’s, nog niet het ideale voertuig is voor iedere automobilist staat overigens buiten kijf. Ook z’n kritiek betreffende het laden en de kosten daarvan (47:00) is iets wat je op je klompen aan kunt voelen. Jammer dat hij niet verder ingaat op z’n synthetische brandstof die uit CO2 uit de lucht wordt gemaakt en daardoor klimaatneutraal zou zijn. Want zo bij het eerste aanhoren klinkt dat behoorlijk als luchtfietserij.
herve11f zegt
@karhengst: Hé, goed dat je hebt gekeken. We zullen zien wie in de toekomst gelijk krijgt, maar het werpt wel een sceptische kijk op de toekomst van de EV. Persoonlijk heb ik zelf dure en nare ervaringen met mijn hybride gehad die in de duizenden Euros liepen. Daarom ben ik geneigd hem gelijk te geven. Verder denk ik ook dat eens de GTL brandstof zijn intrede zal doen, de dieselmotor snel terug van de partij zal zijn. De verdeel accomodaties bestaan onder de vorm van bestaande tankstations alsook kan een bestaande dieselmotor hierop rijden.
Wat jouw Tesla link betreft, men praat hier van cellen, niet van een gans batterij pack. Zolang de autobouwer dit aanbied zou dit een oplossing kunnen zijn, maar Porsche bied dit bvb. niet aan.
Maar ook voor de kleinwagen zoals een Skoda CityGo E is zulks een reparatie gewoonweg te duur. Geen enkele twintiger kan dat betalen. Ik vrees voor de toekomst van auto industrie, want ze staan op een kruispunt en weten zelf niet meer waar naar toe.
Van zegt
Lokale dus amsterdam? Nee geintje.
net10 zegt
Het is een grote schande dat deze zeer vervuilende sjoemeldiesels nog steeds rond rijden. De kentekens van deze auto’s met zeer lakse eigenaren hadden al lang ongeldig moeten zijn verklaard. Het RDW moet de mogelijkheid krijgen om veel harder op te treden, dat moet natuurlijk ook gelden voor andere terugroepacties die gelden voor de veiligheid of het milieu.
maxidyne zegt
@net10: omdat de fabrikant sjoemelde met de software en de eigenaren daar niet van op de hoogte waren destijds moeten de kentekens ongeldig verklaard worden? En zeer vervuilend; aan de wereldwijde uitstoot hebben auto’s nog geen 10% aandeel, althans iets in die trant.
erikabarth zegt
@net10 weet je wat nog het meest schandalige is aan dit hele verhaal, die zogenaamde schone goed gekeurde diesels van andere merken bleken in de praktijk niets schoner of zelfs nog vele malen vervuilender. Dus wie houden voor de gek.
nautique206 zegt
@net10: het grappige is, dat ze met sjoemelsoftware in de praktijk nog schoner (of minder vervuilend) zijn dan menig concurrent
net10 zegt
De eigenaren zijn juist wel op de hoogte , maar blijven met hun zeer vervuilende auto’s gewoon rond rijden, dan gelden vind ik alleen maar keiharde maatregelen. Dat geld ook voor mensen die het roetfilter verwijderen.
Diesel Rocks zegt
Zo vervuilend zijn die sjoemeldiesels helemaal niet. Het is vooral perceptie. Ze moeten wat doen aan al die Tesla’s die ongestraft op bruinkool en biomassa (15% meer uitstoot dan kolen) rijden.
Mr. Lebowski zegt
@diesel435d: tuurlijk schatje. De hele wereld zit er naast want het is een kwestie van perceptie.
Leuk om je hier ook te zien.
SvenskaAeroplanAB zegt
@diesel435d: Zo, jij hebt ook de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt… Het gaat om stikstof uitstoot op lokaal niveau. Je weet wel, die 40.000 gevallen van kanker per jaar oplevert in Duitsland alleen …
nautique206 zegt
@svenskaaeroplanab: u rijdt met een mondeo diesel toch?
SvenskaAeroplanAB zegt
@diesel435d: edit fijnstof
SvenskaAeroplanAB zegt
@net10: Volledig eens
jer81 zegt
Gewoon niet meer door de apk laten komen totdat het aangepast is.