verkoop of registratiecijfers, je hebt winnaars elke maand maar ook verliezers
Bam, daar valt ie weer in de mailbox op de eerste van de maand, de registratiecijfers van februari 2024. Twee maanden zijn we nu bezig in dit jubeljaar (dagje extra werken voor hetzelfde salaris, jeeeeej…).
Gisteren lieten we natuurlijk direct weten wie de ranglijst aanvoert in het verkoopcijfers februari 2024 artikel. Grappige conclusie in dat artikel is dat zowel premium als budget in trek zijn bij de autokopers van Nederland.
Nu een blik op de modellen die nog niet echt lekker of helemaal niet van hun plek zijn gekomen in 2024. Auto’s met 0 of weinig registraties dus.
0 registraties in 2024 Lucid / Lucid Air
Het Amerikaanse EV merk wordt nog niet beloond voor zijn aanwezigheid in NL met registraties in januari of februari. De teller staat nog steeds op 0 na twee maanden. Terwijl vorig jaar in dezelfde 2 maanden er nog 9 werden geregistreerd. Als een van de weinige merken waren ze wel in Geneve aanwezig.
Waar passerende wintersporter @rubenpriest ze toevallig nog op de foto zette. Ze waren daar met de Lucid Gravity. En de Air Sapphire. Maar vooral het model onderaan de prijslijst, de nieuwe Lucid Air pure moet met zijn instapprijs van € 88.000 kopers en registraties gaan uitlokken.
0 registratie in 2024 Suzuki Across
Potverdrie wat lijkt die Across toch op een Toyota Rav4, ja ok, dat weten we nu wel. Waar de Suzuki helaas niet bij kan blijven is bij de registratiecijfers van die Toyota. Werden er daar al 311 van op kenteken gezet in 2024 (tegen 137 vorig jaar in dezelde periode!). Bij Suzuki staat helaas de teller voor de Across nog op 0. Wellicht moet Suzuki toch overwegen om juist het basismodel van de Rav4 met een Suzuki badge te leveren en niet het topmodel.
Nu zijn jullie natuurlijk benieuwd waar Suzuki zijn verkopen wel vandaan haalt. Los van de motoren doen ze dit met de Vitara en de Ignis, van elk model zijn er al minimaal 500 verkocht tot nu toe in 2024.
Daarnaast zijn er nog een aantal auto’s waarvan we toch vooral ook gehoopt hadden dat er meer van verkocht zouden worden. Ja natuurlijk gaan we het weer hebben over de Alfa Romeo Giulia en de Stelvio. Van beide modellen werd er tot nu toe slechts 1 op kenteken gezet. Maar begrotingstechnisch weten we dat elke Giulia en Stelvio een goede impact hebben op de BPM inkomsten. Dus we danken nu even de 2 helden die toch de stap hebben genomen.
Overigens is het wel logisch dat we voor beide modellen hadden gehoopt op meer registraties, want vorig jaar gingen er in deze periode nog 16 Giulia’s op kenteken en 6 Stelvio’s.
En natuurlijk hoop je ook dat er meer dan 1 Toyota GR86 wordt geregistreerd in de eerste twee maanden van het jaar. Vorig jaar waren dat er nog 7. Maar ook dat model komt er niet genadig vanaf bij het uitreiken van de BPM straf.
Zijn dat ze allemaal?
Nee, het lijstje is nog iets langer met auto’s die nog op 0 staan. Ok, nog een paar dan. Onderstaande auto’s hebben ook nog geen registratie gescoord in 2024
- Opel Zafira Life
- Rolls-Royce Cullinan
- Subaru Solterra
- Toyota Mirai
- Jaguar XF
Hoofdfoto: Gewoon omdat het kan kijken we nog een keertje naar de Audi A7, die ons ook heeft verlaten. Net als de Audi TT. Van die TT werden er in dezelfde periode in 2023 nog 2 geregistreerd en van de A7 waren dit er, jawel, 7!
utregcity zegt
Volvo doet ‘t dan best aardig dit jaar en dan moet de EX30 nog loskomen.
michaelras zegt
ja als je ziet hoeveel mensen er geld hebben voor een xc40, dan moet die ex30 wel echt hoge verkoopcijfers gaan neerzetten.
vetnek zegt
Mensen hebben geen stuiver amice, als de maandprijs past binnen de krediet toetsing worden er additioneel nog koelkasten op afbetaling gekocht.
michaelras zegt
Er zijn grote verschillen in inkomen tussen mensen. Maar er zijn genoeg mensen met geld om een auto te kopen. Dat doet niets af aan het feit dat er ook mensen zijn die niet genoeg geld hebben. Dat bestrijdt niemand. Maar de uitspraken dat niemand geld heeft zijn natuurlijk gewoon kolder
vetnek zegt
Jouw uitspraak dan toch ook dat mensen geld hebben en dus een EX30 goed moet verkopen. Het is een lease auto bij uitstek dus dan doen de financien er nagenoeg niet toe, alleen of die in de leasegrid past :-)
Johanneke zegt
Verschil zit heel erg in de mensen die al een huis hadden en die de afgelopen tijd hebben moeten kopen / huren. Ik betaal 800 euro per maand hypotheek, mijn buren 1800. Want ja rente keer 2.5 en aanschafprijs + 150k. Hier zie je enorme scheefgroei, want die 800 per maand is voor mij veel minder geworden, gezien mijn loon enorm is gestegen de afgelopen jaren.
vetnek zegt
Jij praat bijna elke post over je huis op dit medium..
steephh zegt
Maar het gaat toch waterstof worden? Waarom dan nog maar 0 registraties op de Toyota Mirai…?
lekkerlinksrijden zegt
omdat we een water tekort hebben, toch?
Yannick zegt
Omdat het momenteel nog weinig praktisch is als je niet toevallig een waterstof tankstation in je omgeving hebt, aangezien die er nog weinig zijn
audirs3 zegt
@Yannick Onzin argument, dan zou je dus verwachten dat een groot deel van de Nederlanders (zeker in de Randstad) toch wel in de markt zouden zijn om een handjevol Mirai aan te schaffen… Zelfs al kan je bij elk pompstation waterstof tanken dan nog zou die auto niet verkopen. Waterstof is gewoon te duur, en de meerdere van de autobezitters met een oprit kan het nooit zelf vullen (wat ze met een EV wel kunnen doen). Voor rij ervaring hoef je het ook niet te doen, het rijdt gewoon net als een EV.
lekkerlinksrijden zegt
met de Giulia vind ik het niet raar, beetje leuke zit je op 80K voor een niet al te grote d-segmenter.