Koop deze vroege Noble M12 GTO op Marktplaats en voel je een nobele jongen (m/v).
De geschiedenis van kleine Britse sportwagenmerkjes is uitgebreid, kleurrijk en bijkans eindeloos. Dat wil zeggen, van te voren staat eigenlijk vast dat het einde een faillissement wordt. Maar, daarna komt er waarschijnlijk ook wel weer een doorstart. Of nemen andere merkjes het stokje over.
Aan het eind van de vorige eeuw waagde Lee Noble de duik in het diepe. Lee was daarvoor al betrokken geweest bij de ontwikkeling van enkele kitcars zoals een stel Ultima’s. Daarnaast had hij in dienst van ons aller Klaas Zwart dingen gedaan voor de Ascari FGT. Het was tijd om zijn eigen schuur te kopen om auto’s met zijn eigen naam erop te bouwen. Nou is het in dat opzicht natuurlijk een voordeel als je ‘Noble’ heet.
Eerste wapenfeit van Noble was de M12 GTO. Deze lichtgewicht sportwagen was in sommige opzichten een soort ‘dikkere Lotus Elise’. De bouwkwaliteit was niet per se geweldig. Het gehalte smiles per miles des te beter. Onder de kap (achter de bestuurder) huisde in de basis techniek van Ford, in de vorm van een dikke V6 uit de Mondeo, waar ook meteen de achterlichtjes vanaf zijn geplukt. Voor de gelegenheid is de motor voorzien van twee Garrett turboladers, wat de 2.5 goed maakte voor 310 pk. Op een gewicht van 1.080 kilo, was dat dus een garantie voor lekker scheuren.
Van binnen zag je wel dat je niet per se in een Audi uit 2000 zat. En de techniek was ook niet altijd helemaal voor elkaar. Op zich is alles op te lossen en is de basis best goed. De motor blijft meestal wel heel, maar dingen daaromheen kunnen voor problemen zorgen. De elektronica van Mageneti Marelli bijvoorbeeld, die later werd vervangen door MBE-goodies. Vroege units hadden ook wel eens last van een gebrek aan smering bij heftig circuitgebruik, waarvoor een andere carterpan uitkomst kan bieden. Het was een beetje learning on the fly, precies zoals je eigenlijk verwacht.
Uiteindelijk heeft dat alles geleid, tot de Noble M600 die je nu nog kan kopen. Overigens is Lee Noble zelf al sinds 2008 niet meer werkzaam voor het bedrijf dat zijn naam draagt, want zo gaan die dingen nou eenmaal. Jij kan nu echter dit vroege stukje historie van Noble kopen. Sterker nog, deze M12 GTO op Marktplaats is de vijfde die er ooit gebouwd is. De vraagprijs is 48.000 Euro. Koop dan?
Robert zegt
goed (…) voor 310 pk. Op een gewicht van 1.080 kilo
En dat zonder ABS, ESP en andere elektronische hulpsystemen. Een auto dus voor mannen (m/v/x) met haar op de borst. Of armen. Of weg geharst. Whatever.
katoenboer zegt
@RRRobert: mooi gezegd
ralfast zegt
Wat een mooi prijsje voor zoveel fun…
skorpion4 zegt
Erg fijn om nog eens een echte wagen op autoblog te zien. Alvast dank daarvoor. Als Noble eigenaar kan ik melden dat sommige beweringen in dit artikel niet geheel correct zijn die ik toch ff wilde rechtzetten voor het nageslacht. Na de Ultima kwam de M10 (niet de M12), hiervan zijn er maar 5 gebouwd omdat de looks niet gesmaakt werden. Daarom ging Lee terug naar de tekentafel en kwam terug met het inmiddels iconisch M12 model wat later de M400 werd. Daarna is er nog een M15 proto gebouwd (welke 500pk) zou krijgen echter dit was het moment dat Lee het bedrijf achter zich moest laten. Later hebben menig M12/400 eigenaren zo’n M15 blok weten te bemachtingen als nieuwe powerplant toen de M15 definitief niet doorging door de komst van de M600.
Voor de puristen, deze 2.5L weegt slechts 980 kg (rijklaar en halve tank) en logischerwijs lichter dan de 3.0L
Qua exclusiviteit…er zijn slechts ca. 80 stuks met een 2.5 liter gebouwd.
Dan over de bouwkwaliteit en afwerking, ik heb in mijn sleutel carriere meerdere wagens tot op het bot uitgekleed en opnieuw geassembleerd/gereviseerd. En ik kan melden dat de bouwkwaliteit van de Nobles mijn verwachtingen ver overtrof. In eerste instantie dacht ik ook, oohh weer een Engelse in elkaar gesmeten kitcar maar ik was positief verrast. De Noble overtreft de Lotus qua bouwkwaliteit (zowel passing als de delen op zich). Noble kan zich zeker tippen aan de betere Duitse merken gewoon ook omdat het simpel is gehouden maar wel met degelijke materialen. Dat kan van Lotus uit die periode niet gezegd worden. Nobles werden destijd niet in elkaar gesmeten door Engelsen maar ze werden professioneel geassembleerd door Hi-Tec in Zuid-Afrika. Toen Hi-Tec aan dit avontuur begon (nadat Lee zijn magie had gebruikt qua handling en design), hebben ze eerst de gehele wagen in 3D gezet (Solidworks). Vanuit Solidworks werden de las en samenbouwmallen gemaakt voor de assemblage zodat alles direct past zonder enige nabewerking. Tevens werden diverse delen vanuit deze 3D informatie gefreest. Ook zijn de naden van de body panelen tot de perfectie afgewerkt. De binnenafwerking is na 20 jaar nog steeds strak (niks komt los of valt uit elkaar). Kortom, ik verbaas me nog dagelijks hoe degelijk ze zijn gebouwd, hoe goed het ontwerp in elkaar zit en hoe goed het de tand des tijds heeft doorstaan (zowel kwaliteit als design). Na 20 jaar gebruik zijn er 2 redelijk gekende gebreken (buiten de reguliere onderhoudszaken), namelijk de plastiek box rond de heaterblower vooraan in de wagen gaat scheuren (bros worden vd plastiek) waarvoor een aluminium kit op de markt is die dit oplost. En daarnaast, door ouderom kan de uitlaatophanging wat rekken waardoor de uitlaatpot tegen een deel van chassis schuurt, waar je dan corrosie kan krijgen op dit plek). Dit is geen draagdeel en is makkelijk te fiksen. De Noble community is nog steeds erg actief moet ik zeggen, parts zijn nog volop voorhanden.
Het klopt dat er in het begin wat strubblingen waren met de leveringen maar dat waren vooral logistieke issues. Men had zich wat verkeken op de beloofde levertijden en de vraag overtrof hun verwachtingen. En idd de eerste ECU’s van Marelli die later werden vervangen door MBE was een opstart issue in 2001.
EDIT: fixed
Dieseltor zegt
Wauw! Mooi om die passie terug te lezen in jouw aanvulling. Wat kan ik genieten van zulke mensen. Ik hoop dat je nog vele, veilige kilometers kan maken en nog meer kennis op kan doen. 💪
stekkerkoning zegt
@skorpion4 ervaring uit eerste hand, beter kun je niet hebben. Leuk om de verhalen van een ervaringsdeskundige terug te lezen en fijn voor jou (en de wereld) dat een Noble gewoon goed in elkaar zit. Hou m heel.
Ben je een vierseizoenenrijder of blijft de wagen bij smerig weer binnen?
skorpion4 zegt
Tnx, zolang er geen zout op de wegligt en het geen hondenweer is dan rij ik ermee, ook naar mijn werk. Het is juist goed om ermee frequent te rijden…van stilstaan word een auto in het algemeen niet beter (uitdrogen van afdichtingen).
petroldrinker zegt
@skorpion4: wil er al jaren een, maar nooit gedurfd ivm parts beschikbaarheid etc, maar als ze nog goed te krijgen zij kan het wel een serieuzere optie word…
skorpion4 zegt
Alle parts zijn makkelijk te verkrijgen als je eenmaal in het wereldje zit. Veel onderdelen worden nog door Noble Automotive zelf geregeld. In de UK zijn er nog diverse bedrijven die Noble’s onderhouden (zelfs als core business) maar die verkopen dus ook Noble onderdelen zoals DTB motorsports (https://www.dtbmotorsport.co.uk/) , Jetstream (https://www.jetstream.co.uk/) en bv webshop met Noble parts (https://www.thelotuscentreonline.co.uk/). Tevens redelijk wat upgrades te koop, veel carbon goodies… en er word nog steeds mee geraced in de UK time attack..vaak top 3 (https://www.youtube.com/watch?v=YnXMQ-TKWI8.) Er is ook een online onderdelen database waar je kan vinden wat het alternatieve OEM onderdeelnummers (bv ford parts). Facebook group is ook erg actief voor parts en advies. Onderhoud laten .. als je dit liever niet zelf doet, het is een Ford V6 dus elk respectabele monteur moet dit makkelijk kunnen. We hebben aan deze kant van de plas een whatsapp group met 5 a 6 Nobles en helpen elkaar met raad en daad.
skorpion4 zegt
Staat trouwens nog eentje te koop met EU homologatie, bij oldtimerfarm in Belgie. Showroomconditie weliswaar
skorpion4 zegt
https://www.oldtimerfarm.be/en/collection-cars-for-sale/5888/noble-m12-gto3-2003.php