En de achterlichten van de Noble M500 komen ons ook bekend voor.
Van alle Britse automerken is Noble er eentje die geregeld terugkeert. Het is het geesteskind van Lee Noble dat het merk in de jaren ’90 oprichtte. Overigens is Lee Noble al in 2008 niet meer verbonden met het merk dat zijn achternaam draagt. De M600 was een supersportwagen die de geest van de Ferrari F40 moest zien te vatten.
Dat lukte overigens heel erg aardig. Natuurlijk, Noble klinkt niet zo exotisch als Ferrari, maar in dynamisch opzicht schenen de twee auto’s overeenkomsten te hebben. Het is nu al een tijdje stil rond Noble en dat komt omdat ze heel erg druk bezig waren met hun laatste project, de Noble M500. Collega @RubenPriest liet de auto al zien in 2018, maar nu is er eindelijk een productieversie! En ja, ook hier zijn de achterlichten afkomstig van een Citroen C4 SpaceTourer en de koplampen van een Corvette C7:
800 Nm!
Het is nog altijd een tweezits supercar met middenmotor en achterwielaandrijving. Wel is de motor anders dan de M600, die nog een Yamaha-V8 onder de kap had. De M500 heeft een 3.5 liter grote EcoBoost V6 van Ford huize. De motor is goed voor 500 pk en 800 Nm, maar Noble geeft al aan dat ze de auto liever willen lanceren met 550 pk. Overigens staan de cijfers van de Noble modelnamen (400, 600 en nu dus 500) niet zozeer voor het vermogen, maar pk per 1.000 kg, iets dat meerdere Britse fabrikanten doen. Er is maar één transmissie mogelijk, een handgeschakelde zesbak van Graziano.
Een belangrijk verschil met de M600, is dat Noble M500 iets lager in de markt staat. Het is nu een concurrent voor een snelle Corvette of 911, niet een Lamborghini of Ferrari-concurrent. Stiekem wordt overigens best veel ondersteltechniek van de M600 overgebracht op de M500. Dat is goed nieuws, want dat stond op eenzame hoogte, aldus het overwegend Britse journaille dat ermee kon rijden.
Prijs Noble M500
De prijs van de Noble M500 zal zo rond de 150.000 pond moeten komen te liggen, aldus Noble. Dat is ongeveer in de buurt van een 911 Carrera GTS met behoorlijk wat opties, een 911 GT3 met een paar opties of een 911 Turbo zonder opties. Echter, qua prestaties moet je het diverse McLarens en Ferrari’s lastig kunnen maken.
Een belangrijk aspect daarvan is het gewicht. Omdat Noble de auto vrij eenvoudig houdt, denken ze dat het gewicht kan blijven steken op zo’n 1.250 kilogram, inclusief brandstof! Het is de bedoeling dat er zo’n 50 exemplaren op jaarbasis gebouwd gaan worden. Ongeveer evenveel als alle M600’s van de afgelopen 11 jaar.
Meer lezen? Dit zijn auto’s die hun lampen ergens anders vandaan halen!
Dutchdriftking zegt
Het design is een mix van Mclaren, Bugatti en Alpine, niets mis mee, maar niet iets unieks of spannends. Het zelfde geldt voor de aandrijflijn. In gun ze het van harte, maar als je jouw nieuwe supercar wilt laten aanslaan moet je wel wat unieks bieden, geen aftreksel van de concurrentie. De nieuwe Maserati MC20 vind ik dan ook veel beter geslaagd op dit vlak.
berlinetta zegt
Eens. Ik vind het leuk om te zien dat een merk als Noble dit bouwt en het ook blijft proberen, maar wie koopt dit? Voor hetzelfde geld heb je ook een sportwagen van een bekender merk. Daar zou ik dan eerder voor kiezen. Of je moet zo rijk zijn dat je echt kan kopen wat je wil. Dan koop je ze gewoon allebei.
sportabgasanlage zegt
De Britten kopen dit. Om dezelfde reden dat Fransen Renaults, Citroëns en Peugeots kopen.
Noble streeft ook niet naar dezelfde verkoopaantallen als Porsche of McLaren. Dus een beperkte markt is dan geen bezwaar.
tvklarenbosch zegt
@dutchdriftking: een gated manual niet bijzonder?!
burninrubber zegt
@dutchdriftking: wat dacht je van een budget Regera?
hakvo054 zegt
photoshop Ford GT x Bugatti?
lekkerlinksrijden zegt
Altijd al een zwak gehad voor Noble, niet de meest betrouwbare maar wel hele gave dingen en dit is toch ook weer mooi
cossiekiller zegt
Dit dus.
Die M600 waar Richard Hammond op roadtrip was in TopGear was echt een droom op wielen.
Mocht ik de loterij winnen, dat was zeker eentje die bij in de collectie mag. Zeker zo’n uitvoering in donkerrood carbon.
Maar helaas zijn ze idd niet echt betrouwbaar gebleken. En zo’n ding wil je toch gebruiken om mee te reizen…
ghini zegt
Gaaf ding, blijft een bijzonder merk. Exterieur is goed geslaagd. Ik snap dat ze het interieur simpel en sportief willen houden maar voor die prijs is het toch te min, alles lijkt er beetje in geplakt, dat kan beter en hoeft niet eens veel meer te kosten. Erg benieuwd hoe zoiets rijdt tov zn concurrenten.
petroldrinker zegt
Ik zie er een mix in vd GTA Spano(neus) Chiron(die maan in de zijkant) en speedtail (achterkant)…
Poulusma zegt
Ben niet zo kapot van de neus, de koplampen doen een beetje afbreuk aan het design. Dat was bij de Corvette C7 ook al het geval. Die Citroën achterlichten staan wel vet in de Noble!
Deze zullen we helaas niet heel erg vaak gaan tegenkomen hier in Nederland…
Edge zegt
Jammer dat het zo’n bij elkaar geraapt zooitje is, met die Corvette koplampen en Citroën achterlichten. Ik snap dat het homologatieproces van verlichtingsunits voor zo’n kleine fabrikant eigenlijk veel te duur is, maar verzin dan een leuk vormpje en doe daar een paar van die Pagani-achtige standaard goedgekeurde lichtunits in. Dit heeft een heel hoog Grand Theft Auto gehalte.
Alfarobert zegt
Stuk exclusiever dan een Ferrari of Mc Laren. Die lijken trouwens ook behoorlijk op elkaar vindt ik. Als je dus geld als drek hebt en iets wilt rijden waar er niet zoveel van zijn?