No Mikey No! That is so not right! Masi ontbreekt voor 2022 op het FIA organogram.
Het Formule 1-seizoen is een beetje vreemd afgelopen de laatste race. Natuurlijk, voor ons Nederlanders in het algemeen en Olav Mol in het bijzonder was het een zeer speciaal evenement. Op het moment dat de Nederlandse commentator duidelijk realist is en onderschrijft wat Mercedes zo bijzonder maakt, kan hij alsnog zijn TV-carrière afsluiten met een Nederlander als wereldkampioen. Heel erg bijzonder. Dat gebeurde allemaal in nog geen 20 minuten, bizar.
Maar in het Verenigd Koninkrijk en bij Mercedes zijn ze nog altijd heel erg zoutig over de laatste race. Bij de voorbeschouwingen voor het nieuwe seizoen kunnen de Britse publicaties het niet nalaten om te stellen dat ze eigenlijk geen zin hebben in een nieuw seizoen, als het zo slecht eindigt als vorig seizoen (dat nu amper vorige maand is, maar dat terzijde).
Masi ontbreekt voor 2022
Lewis Hamilton, Toto Wolff en hun team lijken heel erg stil, maar niets is minder waar. Achter de schermen zijn ze hard aan het zagen van de stoelpoten van Michael Masi. Dat is de wedstrijdleider. Voorheen stond hij op het organogram van 2021 als de verantwoordelijke voor het sportieve reglement in de Single Seater-series. Dat was een rol die tot voorheen was weggelegd voor de wedstrijdleider.
Destijds werd Charlie Whiting opgevolgd door twee personen: Nikolas Tombazis en Michael Masi. Tombazis was de technische man Masi de sportieve man. Echter, zoals Grand Prix Radio scherp opmerkte: beide namen staan niet meer op het organogram van 2022.
Opmerkelijk
Dat is hoogst opmerkelijk, uiteraard. In principe is er vanuit de FIA niets mede gedeeld. Wat dat betreft kunnen we Michael Masi gewoon weer als wedstrijdleider verwachten. Er zijn echter bronnen die zeggen dat ze bij Mercedes meer bloed wilden zien vloeien. Dat zou kunnen betekenen dat Masi niet alleen minder verantwoordelijkheden heeft, maar wellicht geeneens wedstrijdleider zal zijn. Dat schijnt Mercedes namelijk absoluut niet te willen, aldus de Italiaanse tak van Motorsport.
Nogmaals, het is koffiedik kijken, maar het is een mogelijkheid. Ondanks dat het ons Nederlanders erg goed uitkwam, was de beslissing van Masi begrijpelijk (beperkte racetijd) doch discutabel (protocol werd niet gevolgd). Mercedes wilde destijds in hoger beroep omde beslissing van Masi aan te vechten, maar achter de schermen is dat uiteindelijk opgelost en heeft Mercedes zich terug getrokken. Het is niet ondenkbaar dat het opstappen van Michael Masi onderdeel is geweest van die deal.
Via: Grand Prix Radio.
Robert zegt
Mercedes is een machtige partij geworden binnen de Formule 1. Maar als de FIA hier aan toegeeft, zou dat wel eens een heel gevaarlijk precedent scheppen.
ghini zegt
@RRRobert: het moment dat de FIA mee gaat in dergelijke zaken is dat het begin van het einde van F1. Wie gaat er dan nog in een sport investeren waarbij de grootste altijd zn zin krijgt? Dat Ferrari achter gesloten deuren een deal sloot kon al niet.. als we daar nu mee verder gaan is het snel klaar..
GH zegt
Als dit zo is, maakt de sport zich echt enorm belachelijk en maakt ’t zich voor mij makkelijk over welk tv pakket ik moet gaan kiezen: één die niet gebaseerd is op een pakket met voetbal én F1.
Wat is die politiek naar en vies. Wellicht scheve vergelijking, maar waar het voetbal door de UEFA ‘beschermd’ wordt (mede door de achterban in de zin van fans van vooral Engelse clubs) en keiharde rem tegen een Super League zet, zou de FIA hierin zich laten beïnvloeden door de grote kampioen van de afgelopen 8 jaar.
Hoe zwak ben je dan als FIA? Welke regie en onafhankelijkheid toon je richting de andere teams. Onbegrijpelijk.
potver7 zegt
Dat is inderdaad een nogal scheve vergelijking, omdat die Super League wilde gaan concurreren met de Champions League. De UEFA had dus enorme commerciële belangen om daar voor te gaan liggen, maar ook de nationale bonden en lokale clubs zouden financieel last hebben van de Super League.
En check even de FIFA – over politiek en commerciële belangen gesproken. Hoe komt dat WK in Dubai? Niet doordat Dubai nou zo’n gigantisch bijdrage levert aan de sport, of de potentie heeft dat in de toekomst te kunnen leveren.
Als je toch de link met voetbal wilt leggen: Michael Masi is de wedstrijdleider, zeg maar de scheidsrechter. En een voetbalscheidsrechter die in de poule-fase van een EK of WK een cruciale fout maakt kan het doorgaans wel schudden om geselecteerd te worden om de kwart-, halve of eindfinale te mogen leiden. Kortom: als de FIA vindt dat Masi in die laatste 5 ronden van het jaar een paar ernstige fouten heeft gemaakt, dan is het niet raar dat zijn positie ter discussie komt te staan.
GH zegt
Grotendeels met je eens. Na grove fouten mag je als FIA zijnde zeker actie ondernemen en Masi’s rol tegen het licht houden. Echter, druk van Mercedes mag onder geen enkel beding een reden voor de FIA zijn om hiertoe over te gaan. Scheidsrechters worden beoordeeld door de FIFA en UEFA, niet door de clubs.
Gelukkig ben ik meer de beeldbuis kijker en zijn er genoeg comments die schrijven dat er een vergelijkbare situatie was vorig jaar. :)
Edge zegt
Zo scherp zijn ze bij Grand Prix Radio niet echt, want vorig jaar ontbraken Michael Masi en Nikolas Tombazis óók op de eerste uitgave van het FIA organogram. Pas op pagina 17 van het volledige document (wat de FIA voor 2022 nog moet publiceren) werden beide heren en hun functies benoemd.
naturalpower zegt
Dat zegt nog niks. Naar het schijnt stonden Masi en Tombazis eerst ook niet in het organogram voor vorig seizoen. Wacht eerst maar op officiële berichten.
awesome zegt
En ik maar denken dat Toto en Mikey (zoals hij hem liefkozend noemt) de beste vrienden van elkaar waren.
Ja, het was een discutabel besluit. Maar daar zijn er in het seizoen wel meer van genomen en die werkten niet in het nadeel van Mercedes.
Als daar flink was gestraft dan was er het kampioenschap al voor Abu Dhabi beslist en was Lulu ook geen kampioen geworden.
En zoals hierboven aangegeven: Laten we eerst maar wachten op officiele berichten.
Ik benijd Masi overigens niet. Voor het oog van miljoenen teambazen een besluit moeten nemen.
harrie zegt
Ola Kallenius schijnt hem op te volgen.
mc96 zegt
Hahaha, nice :-)
rwdftw zegt
Jammer dat de berichtgeving niet compleet is. De FIA heeft maar een deel van de documenten vrijgegeven. De details over de single seater competitie zijn nog niet vrijgegeven. Dat was voor 2021 ook zo en toen ontbrak Masi’s naam in het begin ook. Pas op de later vrijgegeven documenten werd hij wel genoemd.
Het is de Britse pers die zo ontzettend aan het zoeken is naar iets wat er niet is dat het bijna een klucht aan het worden is. Bijkomend probleem is uiteraard de winterstop. Teams trekken zich terug in de fabrieken om aan de nieuwe wagens te werken en coureurs genieten van hun vrije tijd. Voor de serieuze F1 journalist is er tot aan de eerste testdagen eind februari dus eigenlijk geen “kopij” zoals ze dat noemen.
mrB zegt
Helaas niet alleen de Britse pers hoe. Autoblog is namelijk zeker niet brits. Eerst maar eens de volledige documenten afwachten dus. En tot die tijd hopen dat er voldoende ander auto nieuws is.
Ik kijk overigens wel uit naar de nieuwe bolide. Wordt interessant om te zien hoe die er uit gaan zien! En hopelijk komen er dan meer teams die direct competitief zijn, zodat het niet alleen grote Max tegen het kleine Mercedes is.
petroldrinker zegt
Tw bizar voor woorden dit, alles om crymilton in de sport te houden door de FIA, de lafbekken, heb er niks positiefs over te zeggen
chrisvis zegt
@petroldrinker: …net zoals die lafbekken er alles aan deden om Max kampioen te laten worden??? Zal altijd een smet op Max zijn WK zijn…
RiKe zegt
@chrisvis: het dubbeltje valt eens aan de kant van Max en het is gelijk een totale blamage. Het WK is een marathon, geen sprint, had Hamilton maar meer races moeten winnen, en alle mazzeltjes die hij gedurende het seizoen heeft gehad hadden daar aardig voor kunnen zorgen
chrisvis zegt
@rike: mazzeltjes, geluk, tactiek,…heeft er allemaal niets mee te maken. De regels die het een kampioenschap maken worden gewoon gebroken, daarmee staat of valt een competitie. Als in het voetbal Ajax tegen Anderlecht 2 0 speelt maar de arbiter zegt Anderlecht wint want die waren beter dan krijg je toch ook een degout?
Paul58 zegt
@chrisvis: regels zijn inderdaad verbroken maar niet alleen bij de laatste race he sherlock. Het seizoen bevat meerdere races echter heb jij die klaarblijkelijk gemist.
chrisvis zegt
@kevin1989: leg het mij is uit met concrete voorbeelden wanneer de regels zo gebroken werden…Sherlock??? Verbroken of anders interpreteren is ne wereld van verschil he snuggere. Ik wacht op voorbeelden…
wjeurs zegt
Come on, take your loss, laat je niet zo kennen. Meerdere wereldkampioenschappen op zijn naam, geweldig seizoen gereden, discutabele situaties aan beide kanten (in mijn ogen vaker bij Mercedes dan bij RedBull). Volgend jaar weer een kans.
sanderz28 zegt
Volgens GP fans word Bayer de opvolger.
mustang750supersnake zegt
de wil om NIET meer f1 te kijken wordt helaas steeds groter….en ik kijk al sinds senna…. maar al dat kinderachtige gezeik, vriendjespolitiek en de smerigheid eromheen…ben dr zo onderhand wel klaar mee….triest…..zwaar triest…..
chrisvis zegt
@mustang750supersnake: hier net hetzelfde, kijk vanaf 1998 maar wat de laatste race gebeurde tart elke verbeelding… Je kan gewoon niet anders dan het competitievervalsing noemen als ze zelfs hun eigen regels niet naleven.
jje003 zegt
Maar wat is volgens jou dan niet volgens de regels gegaan? ALLE teams hebben ingestemd voor een last lap release indien mogelijk om niet achter de SC te eindigen, dus ook Mercedes. Die 5 achterblijvers zouden gelijk blauwe vlaggen krijgen en moeten schuiven wat dus ook geen argument is. Het probleem is dat een aantal mensen de uitslag niet leuk vinden en vooral in Engeland slecht met verlies kan worden omgegaan, dus wordt het gauw op de ‘regels’ gegooid. De regel is ook dat de wedstrijdleider het recht heeft om een besluit te nemen naar zijn oordeel. Dus dan is het argument van MB al twee keer ontkracht want dit valt dus ook binnen de regels. Ik denk dat 8 jaar geen competitie slecht is voor je zelfbeeld en er een bepaald arrogantie ontstaat waarbij men gelooft onverslaanbaar te zijn. Hou op met regels als argument, ben gewoon een sportieve verliezer als je het al verliezers mag noemen; MB is alsnog kampioen bij de constructeurs .
chrisvis zegt
@jje003: u zegt het zelf die 5 auto’s…u bent op de hoogte dat de race hervat dient te worden pas wanneer ELKE gedubbelde wagen zich ontdubbeld heeft??? Niet alleen de auto’s tussen Lewis en Max??? Dit was ook de reden dat het in het verleden zo lang duurde (een sc procedure)…
harrie zegt
Och die goeie ouwe tijd, toen er van smerigheid, vriendjespolitiek en financiele belangen geen enkele sprake was….
Er is niks veranderd, je bent zelf hooguit wat minder naief en wat cynischer geworden.
burninrubber zegt
Hoe blij ik ook ben met Max z’n winst, dit is wel terecht. Je kan niet de regels te pas en te onpas a la minuut aanpassen om de sport spannender te maken. Dan weet niemand waar die aan toe is. Als het andersom was geweest hadden alle Nederlandse fans om Masi z’n hoofd gevraagd.
flyerbunch zegt
Mercedes ruikt nog steeds bloed en wilt een grotere verdeling van verantwoordelijkheden.. vermoedelijk zal dit ook gebeuren, maar zijn de juiste mensen nog niet bekend. Ondertussen viert Toto z’n verjaardag vandaag in een Mercedes uiteraard!
https://www.instagram.com/mercedesamgf1/reel/CYoh6RELMzK/?utm_medium=copy_link
pomoek zegt
Ik denk dat het uiteindelijke doel van MB en Hamilton is dat de FIA de conclusie gaat trekken dat er fouten zijn gemaakt in de laatste race door de wedstrijdleiding waardoor de uitslag niet de verhoudingen op de baan representeerden of zoiets. Daaruit lan dan de conclusie worden getrokken dat eigenlijk Hamilton wereldkampioen had moeten zijn en kunnen ze zich het komend jaar als een soort morele wereldkampioen presenteren.
De FIA zou er goed aan doen om het hele WK te evalueren. Dan zou je namelijk de conclusie kunnen trekken dat het kampioenschap van Verstappen wel degelijk de verhoudingen van 2021 representeerden.
ecknine zegt
Zijn er nog steeds mensen die denken dat hij “Mikey” zei en niet “Michael”?