Alles beter dan het geld op je bank laten staan.
Gisteren maakte Triodos bekend als eerste Nederlandse bank 0% rente te rekenen over het spaargeld dat klanten op hun rekening hebben staan. De rente ligt al jaren bizar laag en de vrees is dat andere banken het voorbeeld van Triodos gaan volgen.
Klanten zijn de dupe en zoeken andere mogelijkheden om toch iets met het spaargeld te doen. Mensen investeren in vastgoed, kunst, gaan beleggen of kiezen voor de aanschaf van een bijzondere auto. In de Telegraaf van vandaag valt te lezen (betaalmuur) hoe Peter uit Hardinxveld-Giessendam een deel van zijn spaarcenten in een 911 Carrera (996) heeft gestopt. Mede dankzij het Spiegelei-Effekt is de 996 de meest toegankelijke 911 ooit. Een snelle blik op Marktplaats leert dat goedkope 911’s, op een import-uitzondering na, vrijwel allemaal 996jes betreffen. De 911 scoor je al voor minder dan 20.000 euro.
De 911 van Peter heeft 187.000 kilometer op de teller staan en de Porsche-bezitter verwacht dat de waarde van de auto zal stijgen noch dalen. Hij nam de proef op de som door de 911 te kopen. Hij neemt hier een risico, maar niets doen met je geld levert vrijwel helemaal niets op. “..de waardevastheid zit denk ik wel goed.”
Een reguliere 996 is misschien niet de beste investering, maar er zijn tal van auto’s die wel potentieel meer waard gaan worden. We kwamen als eens eerder met investeringstips op het gebied van vierwielers, en ook DIT lijstje met toekomstige klassiekers is het waard om onder de loep te nemen. Sommige auto’s uit het laatstgenoemde artikel zijn in de tussentijd overigens al sterk in waarde gestegen, zoals de BMW 1M en de Mercedes SLS AMG. De verwachting is dat de lage rente de komende jaren nog wel blijft aanhouden.
Foto: een 911 (996) op Autojunk via @jessekiek ter illustratie. Met dank aan Dennis voor de tip!
Dizono zegt
Man bedenkt smoes voor z’n vrouw, haalt de krant…
wheresmycossie zegt
@Dizono: Haha! De ultieme kutsmoes om je droomwagen er doorheen te drukken;-) Wat een uitgenaste baas ben je dan!
Watch and learn people.. watch and learn
E34M5Touring zegt
De minst populaire 911 in de meest verkochte uitvoering en met 190k op de klok… Daar ga je geen geld aan verdienen de komende 20j. Ga er lekker mee rijden en geniet er van. Voor de eventuele ‘waardevermeerdering’ hoef je het niet te laten.
escort77 zegt
@e34m5touring: inderdaad, als je niet teveel kilometers maakt is dat ook leuk.
De afschrijving zal dan beperkt zijn. Onderhoud en gebruik is natuurlijk wel duurder, maar onderaan de streep hoeft hij niet meer kwijt te zijn dan in het geval hij een saaie burgerauto van 20k had gekocht.
Mooi toch?
E34M5Touring zegt
@escort77: Zeker, is ook geen kritiek op de aankoop, meer op de beweegredenen. Nu ga je een auto ‘sparen’ waar je echt geen enorm bedrag op gaat verdienen. Geniet er dan gewoon lekker van denk ik dan.
goodolddays zegt
@E34M5Touring: had de auto gekocht van jouw naam, liefst met 6-bak en 3.8 liter. Pats, daar is je waardevermeerdering…
E34M5Touring zegt
@goodolddays: Ik heb een 3.8 5 bak M5 Touring gehad. Maar dat was voor de bubble. Staat er nu 1 te koop op een veilingsite voor 7k (hoogste bod tot nu toe). Sla je slag!
futse zegt
@E34M5Touring: das ook waar natuurlijk. Ik vind ook dat de eerste reden om een auto te kopen, plezier moet zijn. Hart boven hoofd. En zeker boven bankrekening…
E34M5Touring zegt
@futse: Ja joh, straks blijkt dat die hele bubbel knalt oid, verdien je er geen donder aan en heb je er ook niet van genoten. Dat is toch zonde, vind ik dan.
futse zegt
@E34M5Touring: hangt er van af hoeveel hij er voor betaald heeft natuurlijk…
cloverleaf zegt
@e34m5touring: In 2012 kon je ze nog kopen voor 15K. Dus Peter is zo gek nog niet…
E34M5Touring zegt
@cloverleaf: In 2012 kreeg je nog rente bij de bank. Times change. En dan is een run of the mill 911 met bijna 200k kms niet bijzonder genoeg. Als investeringsobject. Je krijgt nu geen rente. Maar rente heeft geen nieuwe banden nodig, geen beurtje, geen verzekering en wegenbelasting etc etc. Nogmaals, wil die man zn auto niet afzeiken. Gaat me meer om de gedachtengang er achter. Hij geeft in de telegraaf aan er weinig mee te gaan rijden om de kms laag te houden. Dat is leuk bij een exemplaar met 20k op de klok. Bij 200k, who cares. Als je in die prijsklasse/km klasse kijkt weet je dat je een exemplaar hebt met veel kms. 200 of 220k maakt dan niet meer uit. Lekker gaan rijden en genieten joh.
cloverleaf zegt
@e34m5touring: klopt allemaal wat je zegt. Maar ik denk dat hij sowieso weinig km’s maakt, en daarom best in een sportwagen kan rijden. Ik rijd zelf nog geen 10k per jaar en kan het dus veroorloven om een auto te rijden die met moeite 1 op 8 haalt. Dit doe ik ook in een auto die hopelijk niet of nauwelijks meer afschrijft… ik denk niet dat de beste man nu opeens minder gaat rijden.
E34M5Touring zegt
@cloverleaf: Ik hoop voor hem dat het allemaal uitpakt zoals ie in gedachten heeft. Ik zou alleen dat ‘er niet mee rijden’ achterwege laten. Als het allemaal tegenvalt en je hebt daardoor nauwelijks gereden met die auto, is gewoon zonde.
lincoln zegt
Hadden aandelen Porsche niet onderhoudsvriendelijker geweest ??
futse zegt
@lincoln: maar als je die zondag uit de kast haalt, is t minder plezant…
prop zegt
ik mis een paar alinea’s van het verhaal lijkt? Hij kocht de 911 …. oke?
deef zegt
Wat gaat deze man spijt krijgen
isobmw zegt
Ik zou investeren in een bmw e92 m3! Eerste en laatste V8 m3 en laatste atmosferische, die zal hard gaan stijgen denk ik, in Duitsland koop je er een vanaf 25000€ of misschien een e60 m5 of e63 m6, had ik maar een paar jaar terug een e36 m3 gekocht toen ze nog rond de 8k 9k waren, nu vind je ze niet onder de 15k
lincoln zegt
@isobmw:
En wanneer zou je dat doen ??
isobmw zegt
@lincoln: wanneer ik het geld had
isn1981 zegt
@isobmw: Dit kan ik bevestigen. Ik ken iemand die heeft hem iets meer dan 2 jaar geleden gekocht, een e36 cabrio m3 uit 1999 voor 8,5K en bij de laaste meeting kreeg hij biedingen van ver boven de 20K.
isobmw zegt
@isn1981: had hij hem beter kunnen verkopen en een e92 m3 kopen, ik denk dat de coupes meer waard zijn
isn1981 zegt
@isobmw: Hij heeft serieus getwijfeld maar hij is echt een liefhebber van de e36 cabrio. Hij heeft hem toen ook gekocht omdat hij hem heel graag wilde hebben. Droom auto voor hem.
boomhauwer zegt
@isn1981: E36 coupe en cabriolet is inderdaad een pareltje, zeker als ze origineel staan.
mashell zegt
@isobmw: eerste en laatste M3 met V8. Oftewel de grote vergissing van BMW. Laat die dus maar zitten.
Als je heel nuchter naar de 911 kijkt dan is de 996 het keerpunt. Van een verouderd model maar een toekomst bestendige wagen. Van alle 911jes is de 996 eigenlijk het belangrijkste. Die gaan echt wel meer geld waard worden.
isobmw zegt
@mashell: naar de 996 had ik ook een tijdje geleden gekeken de prijzen begonnen bij 13-14K nu inderdaad kleine 20K
Sir_Vmax zegt
@mashell: nee geen vergissing. Het was de Grand finale van atmosferische m motoren.
johanz911 zegt
Aangenomen dat je deze auto schorst. (anders ga je hier ZEKER geen rendement op maken)
Je hebt ook nog te maken met stallingskosten en beetje onderhoud. Ik vermoed dat het verstandiger is om je geld op een triodos spaarrekening te parkeren dan een 996 kopen.
Overigens zijn porsches helemaal niet onderhouds vriendelijk.
z4coupe30si zegt
Gewoon lekker genieten van die auto en iedereen lekker laten janken over hoe ongewild en lelijk een 996 is.
berlinetta zegt
Investeer dan in goud. Dit is niet de beste keus om in te investeren.
gloudertje zegt
Denk met deze kilometerstand dat die niet in waarde zal stijgen. Dat het redelijk gelijk blijft geloof ik wel. Neemt niet weg dat die in erg goede staat kan zijn mits wat kleine aanpassingen. Lekker van genieten!
tenaci zegt
Toch gek, toen ik laatst een beleggingsrekening opende en besloot vrij stabiel te beleggen in een wereldwijd gespreid fonds met een deel van m’n spaargeld waren er toch nog een hoop mensen die meenden dat dit toch wel erg gokken is en dat ik alles wel kwijt zou kunnen raken. Beleggen in een nog niet eens zo heel courante Porsche lijkt me nog veel risicovoller, a) je het hoe dan ook kosten die terugverdient moeten worden en b) je hebt het risico van een fysiek bezit (diefstal, schade). Kortom, het is volgens mij een erg goed verpakte smoes naar de vrouw! (en tja, hij heeft dus nu een Porsche en ik niet…)
menaz zegt
Geld op de bank kost geen mrb, brandstof en onderhoud.
st33fie zegt
@menaz: juistem jij snapt het
kareljansen zegt
@menaz: een geschorste auto in je schuur kost ook geen mrb, brandstof en onderhoud ;-)
gokartmozart zegt
Leuk argument voor thuis , niet de mooiste maar wel goedkoop. Gewoon rijden met dat ding en niet aan geld denken.
gokartmozart zegt
Nog ff, een auto waar je mee rijdt is nooit een investering. Zet je hem in een vitrine of in een showroom meestal wel.
Kijken naar geld levert wat op : rijden in geld meestal niet. Gaat de rente omhoog dan is het gedaan met de bubble
isn1981 zegt
Bijna iedereen heeft het over waarde stijging/ investering. Misschien heeft hij hem wel gekocht omdat hij er graag 1 wilde om lekker te kunnen rijden en een minimale afschrijving te hebben. Als hij hem 10 jaar heeft gereden en dan met een paar duizend euro verlies verkoopt dan heeft hij wel lekker 10 jaar kunnen genieten van zijn geld en auto. Want van 0% rente en kijken naar je geld word je niet gelukkig.
isn1981 zegt
@isn1981: Edit: en dit een smoes was om zijn partner te overtuigen :),
cthijs zegt
Ik zou voor een hummer gaan ,goedkoop .schorsen en gewoon wegzetten gegarandeerd dat hij meer waard word
mrrallycross zegt
Tja denk toch niet dat dat werkt met een auto met bijna 2 ton op de teller