Zonder hardware aanpassingen een vermogenswinst behalen van zo’n 175 procent. Het kan met chiptuning op de nieuwste Volkswagen Caddy.
Bij de Duitse E-segmenters zie je vaak nog wel een breed aanbod aan verschillende motoren, maar voor het meerendeel van de modellen is het zo dat een autofabrikant een motor recyclet en zo meerdere varianten op de markt brengt. Een eenvoudige manier van kostenbesparingen. Zo vormt één motor de basis en kun je de software knijpen om meerdere varianten van een model te lanceren. Met elektrische auto’s is dat vaak niet anders. Alleen is het dan met een accu.
Een bekend voorbeeld is de BMW 114i. Het standaard vermogen van de 1.6-liter turbomotor is 102 pk, maar kan met eenvoudige tuning naar vermogens ruim boven de 200 pk worden gebracht. De nieuwe Volkswagen Caddy met de 2.0 TDI lijkt nog een stapje verder te gaan, zo wijst chiptuning uit.
Volkswagen heeft de Caddy met 2.0 TDI bizar geknepen, waardoor je met chiptuning veel meer uit het dieselblok kunt halen. De stijging van het vermogen en koppel is zo enorm dat het feitelijk een heel andere bedrijfswagen is geworden.
Volkswagen Caddy chiptuning
Op Facebook deelde Vagtechniek een voorbeeld van een Caddy die ze hebben aangepakt. Het standaard vermogen van de compacte bedrijfswagen bedraagt 75 pk en 250 Nm koppel. Met enkel en alleen software tuning is het resultaat nu 206 pk en 458 Nm koppel! Een winst van zo’n 175 procent in vergelijking met de fabrieksopgave.
Officieel ziet de RDW dit als een ingrijpende aanpassing aan het voertuig. Dat is overigens al zo vanaf een vermogenswinst van 20 procent. De RDW vereist in zo’n geval een individuele goedkeuring.
petroldrinker zegt
Zo kansloos dat je dat moet omkeuren, niet dat velen dat doen, ik ken ze in ieder geval niet 😅
camber24 zegt
@petroldrinker: toch niet kansloos? Zijn de standaard richtlijnen. Denk dat je verzekeraar anders ook wel flink moeilijk kan (KAN) doen wanneer je schade hebt uit een ongeluk wat te herleiden is naar een te hoge snelheid. Iedereen moet zelf weten welke risico’s hij/zij loopt, maar zelf vind ik het toch wel erg prettig dat er kaders zijn waarin we onszelf mogen bewegen. Voor mij prima dat tuning gebeurt, maar nog beter om het te laten keuren en al dan niet wat extra verzekeringspremie betalen. Gewoon de zaken zuiver houden.
Dutchdriftking zegt
Was bij de uitgaande Caddy ook al zo. Niet goed voor je garantie natuurlijk dit.
Johanneke zegt
Een VAG is in Nederland altijd zonder garantie toch?
20klepper zegt
Grap van 2009, leuk hoor.
Ot92 zegt
@20klepper Verandert niet het feit dat het toch echt zo is. PON regelt zelf haar garanties, en verlenen die vaak niet.
ishiban zegt
Een feit? Je bedoelt fabel, gewoon 2 jaar fabrieksgarantie waar bij veel VAG merken het nu 2+2 is. 4 jaar dus, enkel op de 12V accu zit 3 jaar garantie. Waarbij op de aandrijflijn 5 jaar coulance zit, percentage afhankelijk van km stand boven 100.000 km. Vroeger was niet alles beter 😉
erikabarth zegt
@Ot92 stemmingsmakerij !
De consument is wettelijk beschermt.
fanboy zegt
@erikabarth: Ja altijd fijn als je voor je garantie gevallen de wet erbij moet slepen.
Johanneke zegt
Blijft bijzonder. Iemand anderhalve straat verderop, heb er eens een kort praatje mee gemaakt, had een audi a4 station met 1.8 turbo motor. 122pk of iets dergelijks. Terwijl ik een 1993 Galant met 1.8 16 klepper zonder turbo voor de deur heb staan met 128pk. De beste man had een chiptuning laten doen, voor rond de 250 euro had ie 190pk. Verschil was enorm zei hij, en dat geloof ik graag.
Maar 75pk uit een 2 liter turbodiesel, haha dat is ook echt bijzonder weinig. Maat van mij heeft samen met zijn pa een behoorlijk oude transporter turbodiesel. Voor chippen hadden ze moeite met meekomen op de snelweg, bijna gevaarlijk eigenlijk.
wimof zegt
Ik heb zo een 2.5 td itje, 88 pk heeft dat ding, waar ik doorgaans 110 geijkte kilometer snel mee rij, nu al 489124 km lang, zonder dat bloke of versnellingsbak of eender wat open moest gedaan worden.
Van de T6 2.0tdi met 200 pk is het geweten dat ze thermisch overbelast worden, zo ook deze Caddy.
Naargelang de aard van het afbeulen zijn de problemen te verwachten vanaf 80.000-140.000km
europeancar1997 zegt
Die 2.5 met 88 pk zijn inderdaad berensterk! Zo traag vind ik ze niet (we hadden een T4 met 1.9 met 68pk, defineer traag). De 2.5 vind ik nog prima met verkeer mee komen, en vooral boven de 2.200 toeren wanneer de turbo erbij komt.
Ik ben benieuwd hoe snel 206 pk 2.0 gereviseerd moet worden door het afbeulen… Voor de 100.000km?
jajeroenja zegt
@europeancar1997: Het zal meevallen. Een A6 is ook met 1.9TDI geleverd en 180pk. Zijn gewoon hele normale waardes.
mopar zegt
75pk uit een 2.0 turbo diesel is ook gewoon belachelijk laag. Als ze motoren zo erg moeten knijpen om aan de eisen te voldoen dan is er iets mis met het ontwerp. Beetje zoals al die Amerikaanse motoren in de jaren ‘70 die 130pk uit een 7 liter V8 haalde om maar aan de emissie eisen te voldoen.
Johanneke zegt
Ja en, die motoren waren ontworpen voor loodhoudende benzine. Ipv nieuwe motoren ontwikkelen voor de nieuwe brandstof + de nieuwe emissie eisen, gingen ze knijpen, en aanpassen op loodvrije benzine. Bizar wat er toen verkocht is ja. 160pk, maar je moest wel een v8 hebben.
wimof zegt
Vasthouden aan wat we/zij hadden, vermoedelijk hetzelfde verhaal met electrische wagens.
Ik heb voorlopig nog geen zin indien ik 500 km per dag wil rijden om een plas/laadpauze te moeten inlassen, terwijl ik nu met dezelfde tank nog eens zoveel kan doen.
st33fie zegt
@mopar: het heeft ook met licenties te maken. VW gebruikt dieseltechniek die niet van hun is, daarvoor kopen ze een licentie. Die is aan KW’s gebonden.
tinnemans zegt
Voor je zoiets gaan chippen zou ik toch eerst even uitzoeken of de rest van de auto daar wel op gemaakt is. Beetje sneu als de versnellingsbak het na 60.000km opeens opgeeft oid.
stuko zegt
@tinnemans: reken er maar op dat het voordeliger is om in al die motorvariaties wel dezelfde bak aan te houden. Wellicht is alleen het koppelingsetje zelf wat lichter, vermoed van niet. Massa is kassa én eenvoudiger.
dvaerden zegt
Een beetje fatsoenlijk tuner zal dat al wel voor jou hebben uitgezocht. Maar fatsoenlijke tuners zijn in verhouding steeds met minder volgens mij. Het aantal bedrijfjes wat niet meer doet dan een niet zelf ontwikkelde of geteste tuning in je auto te laden, waar je bij wijze van spreken op een kwartier binnen en buiten bent, schiet als paddenstoelen uit de grond.
Probleem is dat de meeste mensen vooral via google op zoek zijn naar de cijfertjes: het hoogste vermogen en/of de laagste prijs.
Ot92 zegt
@dvaerden Nu heb ik geen ervaring met VAGTechniek, maar ik ken ze wel een beetje. Het is geen slechte tuner hoor, maar of ik er heen zou gaan is een ander verhaal. Misschien als ik in de regio van Eindhoven zou wonen, anders niet.
VAGTechniek ontwikkelt wel zelf zijn tuning files. Soms zie je op hun FB pagina de vreemdste getallen langs komen met alleen een stage 1(+), terwijl een ander dat enkel haalt met stage 2 (minimaal een downpipe), maar goed zo heel veel verstand heb ik er niet van, ik houd me verder wel stil.
Thomas20vt zegt
@Ot92: heb hier zelf twee auto’s laten doen, ook twee auto’s bij JD laten doen. Net als JD hebben ze zeker kennis van zaken mbt marges e.d. van onderdelen. Hebben ook een garage met meerdere bruggen mbt onderhoud en tuning. Is ook een bekende op diverse VAG fora, net als JD een VVT.
Ot92 zegt
Van de 122pk TDI weet ik dat ie gelijk aan de 150pk TDI is, maar de 75pk TDI… Ik vraag me af of de bak of de koppeling überhaupt het kan hebben. Dat was bij het vorige model wel een dingetje waardoor het koppel begrenst werd (bij circa 350nm).
willeme zegt
@Ot92: ik stond er wel even van te kijken. Ik weet dat ze bij VVT ook diverse auto’s ver kunnen tunen, maar expres rustig aan doen vanwege de transmissie. Dus niet het maximale vermogen en het koppel flink begrenzen omdat je anders de bak te vee belast. Maar wellicht dat ze bij VW de nieuwe Caddy gewoon één motor en één bak meegeven die van 75 tot 200 pk kan leveren en dat de bak het aan kan.
Ot92 zegt
@willeme Wellicht is dat het geval. Ik schat de kans niet heel groot in, maar je kan het zomaar juist hebben.
zakar36 zegt
@Willeme
Zou kunnen dat dit een bedrijfsauto is van VAGtechniek. Kan niet uitmaken uit het bericht of het een klant auto is. In dat geval kunnen ze natuurlijk wat verder gaan met eruit persen van vermogen om te testen/experimenteren.
Neemt niet weg dat er inderdaad zelden zoveel vermogen door middel van alleen software gehaald kan worden en alles eromheen het ook trekt.
Zou mij verbazen als VW wel zelfde bak/koppelingset /vliegwiel zou gebruiken.
saxoke zegt
@zakar36: qua kosten ivm ontwikkelen kan ik me dat dus wel voorstellen. De 2.0tdi is in geen enkele andere auto zo geknepen dan in de caddy, daar gaan ze geen andere bak en koppelingen voor ontwikkelen. Dat is een kost die niet terug te verdienen valt. Alles in het groot maken/inkopen is nog steeds veel voordeliger.
zakar36 zegt
@saxoke,
Ja dat klopt en ben ik mij ook bewust van. Alleen is het vaker gebleken dat ondanks een blok (erg) geknepen is software matig en er dus simpel veel vermogen uit te halen is zijn er toch wel wat verschillen zijn in de onderdelen eromheen.
De 2.0 tdi zit ook in de nieuwe golf en passat dus zou zomaar kunnen lonen om een goedkopere koppelingset/vliegwiel in te knallen want scheelt weer €.
Als je een snelle bus zoekt is dit wel een aanrader in ieder geval!
saxoke zegt
@zakar36: maar, als het slechts een goedkopere/simpelere Koppelingssets is, dan is deze ook te vervangen door de sterkere Koppelingsset. Ik had het zo in m’n Berlingo, de 1.6hdi in 75 en 90pk was 1 op 1 hetzelfde, maar de 110pk was net even iets anders. Maar ook enkel een koppeling en intercooler geloof ik. Bij VAG is bekend dat ze vaak alles 100% t zelfde houden.
zakar36 zegt
@saxoke,
Dat klopt, alleen moet men daar wel rekening mee houden. Leuk dat het vermogen zoveel stijgt voor nog geen 500 euro(aanbieding op hun site) maar als de koppeling het niet trekt dan kost het dus nog iets meer om 200pk te hebben.
Zoals je gezegd had, zal in dit geval waarschijnlijk de bak en koppelingset het zelfde zijn. Hoop ik in ieder geval voor de eigenaren die hem gaan chippen 😬.