MINI heeft de Nederlandse prijs van de Cooper E bekendgemaakt.
De instapper dus! Want van de tweede generatie elektrische MINI Cooper komen twee varianten. Waar de vorige generatie enkel de Cooper SE had, komt deze nieuwe er als 218 pk sterke Cooper SE en de 184 pk Cooper E. Van het topmodel was al eerder een prijs gecommuniceerd. Die begon bij €38.990. Maar hoe zit het met de instapper?
MINI Cooper E prijs
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De MINI Cooper E begint bij €35.990. Inclusief subsidie heb je het over 33.040 euri. Daarvoor krijg je een elektrische MINI met een 40,7 kWh groot accupakket. Het rijbereik ligt op 305 kilometer WLTP en je kunt maximaal 75 kW DC snelladen. De instapper sprint in 7,3 seconde naar de honderd.
Cooper SE
De productie van de Cooper E start in november 2023. Zijn de specificaties net iets te min voor je, dan is het toch beter om door te sparen voor de Cooper SE. Die heeft niet alleen meer vermogen (218 pk), maar ook een grotere accu van 54,2 kWh. Het grotere rijbereik van 402 km WLTP en 95 kW snelladen maakt de SE niet iets breder inzetbaar.
Concurrentie
Is het een goed deal? Nou, het is zeker geen onaardige prijs. Een Peugeot e-208, een zeer populaire EV in zijn segment, heeft een vergelijkbare prijs. De MINI lijkt me leuker sturen (let op: dit zeg ik op basis van verwachtingen) en het is de nieuwere auto van de twee. De e-208 gaat alweer even mee.
Wat dat betreft heeft de MINI goede papieren. Bovendien is de actieradius een stuk verbeterd in vergelijking met de eerste generatie. Op een koude winterse dag zal er misschien 200 kilometer overblijven van de echte actieradius, maar zoveel kilometers maken de meeste mensen toch niet elke dag. Kortom, het kan nog best een veel geziene auto gaan worden, die nieuwe MINI.
- Fiat 500e 87 kW: 34.490 euro
- Renault ZOE E-Tech Electric: 34.895 euro
- MINI Cooper E: 35.990 euro
- Peugeot e-208 Active 50 kWh: 35.320 euro
- Abarth 500e: 38.490 euro
- MINI Cooper SE: 38.990 euro
Peperdure MINI Countryman JCW
Naast de prijs van de nieuwe MINI Cooper E, heeft het merk ook de prijs bekendgemaakt van de nieuwe Countryman JCW. MINI dacht de prijs leuk te verstoppen in het persbericht zodat je het bijna zou missen en als je het prijskaartje ziet snap je misschien waarom.
Auto’s met een leuke motor zijn nu eenmaal duur in Nederland, want ze worden kapotbelast. Daar is de nieuwe Countryman JCW geen uitzondering op. De grootste MINI ooit beschikt over vierwielaandrijving, 300 pk en sprint in 5,4 seconden naar de honderd.
Klinkt leuk, maar die prijs is echt even schrikken. Het begint bij €76.990,-. Ja dat lees je goed! In de configurator gaat de prijs over de 90.000 euro als je wat opties aanvinkt. Bijna een ton voor een MINI. Ik zeg het nog maar een keer: de Nederlandse autoprijzen zijn echt krankjorum aan het worden.
RutgerK zegt
Hangt max laadsnelheid af van de grootte van een accupakket of is er een andere goede reden te bedenken waarom de instapper masr tot 75 kW kan snelladen?
mashell zegt
Yep. Hoe groter de batterij, hoe meer cellen je tegelijk kunt laden dus hoe hoger de laadsnelheid. Een kleine batterij zal dus normaal gesproken ook een lagere laadsnelheid hebben.
horch zegt
Jammer dat er niets wordt gezegd over het gewicht van de auto en hoe dat zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie, dat gaat binnen niet al te lange tijd toch een rol spelen met oog op MRB.
Robert zegt
MINI Cooper SE: 38.990 euro
Even in vergelijking met onze oosterburen; daar kun je de Cooper SE (54,2 kWh accu, 160kw/218 pk vermogen 402 km WLTP en 95 kW snelladen) aanschaffen voor een vanafprijs van € 36.900 zonder subsidie.
Dit wekt bij mij (weer) wel het vermoeden op, dat importeur en de dealers hier 2/3 van die €2950 subsidie in de eigen zak steken…
JelmerS zegt
Kan je dan ook importeren als demo wagen via een bedrijf en dan €2000 occasion subsidie aanvragen? Dan gaat de prijs mooi naar beneden lijkt me
Richmond zegt
Volgens mij gaat het om nl autos op kenteken
hotze zegt
Ja, stel de subsidiepot is leeg, dan gaan de prijzen weer omlaag. Legale diefstal is het. Omtzigt zou er kamervragen over moeten stellen.
Het is wel een matig ontwerp die nieuwe Mini en lijkt meer op een nieuwe Suzuki of iets dergelijks. Kan me niet voorstellen dat dit een verkooptopper in wording is. Misschien in China, maar niet in Europa.
PunicaOase zegt
BTW is er lager en wellicht daar geen importeur als tussenschakel?
Gulli zegt
Ik heb hem net samengesteld en schrok toch wel een beetje van de prijzen.
Standaard kost de SE 39k, en dan heb je eerlijk gezegd best een prima standaard uitrusting. Ok een deel hiervan is inmiddels verplicht door de EU, maar het zit er wel op. Automagische Cruise Control, Lane Departure, Parkeercamera, dubbele automatische airco, Carplay/Android Auto en wat losse frutsels.
Echter dan krijg je die intens lelijke wielen die hierboven staan afgebeeld, voor een setje zwarte ‘normale’ lichtmetalen velgen ben je 1000,- kwijt.
Dan is er 1 optiepakket te kiezen voor nog eens 1000,- en dan krijg je Alarm, Draadloos opladen met koeling (hallo 5-serie!) en een of ander hysterisch lampensetje in je interieur met kekke kleurtjes.
Dat is het. Dat is de Essential uitvoering. Dan kun je kiezen tussen grijs of zwart van buiten en verder niets.
Ga je dan 1 variant luxer om wél meer kleurtjes van binnen en van buiten te kunnen kiezen dan schiet de prijs ineens omhoog naar 46k! Want er zit een verplicht ‘optiepakket’ op van 4.600,- en nog wat losse dingen. Je kunt dat optiepakket niet uitvinken, nou ja, dat kan wel maar dan wordt meteen het nog duurdere pakket aangevinkt.
Dus je kunt voor 40k een kale nemen zonder keus, of 46k een aangeklede met keus. Iets er tussenin is er niet.
Otua zegt
Automatische Cruise Control, ha! Die vind ik leuk gevonden
rogerzz zegt
Toch even een domme vraag stellen omdat ik het vast niet goed kan vinden op Google, maar je hebt geen CO2-belasting/boete op EV’s en nog steeds geen BPM voor EV’s, hoe kan dat ding dan nou zo duur zijn?
De 77k voor een elektrische Mini, wie gaat dat nou betalen..
Jagris zegt
Die 77k is voor de nieuwe Countryman JCW met een 2 liter viercilinder. Belachelijke prijs, daar ben ik het zeker mee eens. Maar dus niet voor een elektrische.
Richmond zegt
De countryman jcw is op benzine
caprio zegt
Voor dezelfde prijs krijg je bij Mini 40 kWh tegenover zo’n 50 bij concurrentie. Dus het is bepaald geen prijspakker met 20% minder range.
Richmond zegt
Je moet natuurlijk naar het totaalplaatje kijken en niet alleen range. Als je een normale mini vergelijkt kijk je ook niet alleen naar het verbruik
mashell zegt
Het gaat er niet om hoe groot hij is maar wat je er mee kan. Dat is wat ze zei.
Het hangt er dus vanaf of er wel 20% minder range is.
PunicaOase zegt
In een review zag ik dat de lichtere non-SE de leukste is van de twee om te rijden. Met een paar kekke opties zal je de 40K wel met gemak aantikken, maar leuk karretje voor erbij..
Richmond zegt
38k als je de goedkoopste pakt en alle opties kiest. Zijn er nog niet zoveel. De duurste is 51k jcw electric
erwingrunn zegt
Wat is het toch een lelijke auto geworden zeg
MarcoM zegt
Goedkoop?