Wie is verantwoordelijk voor deze uitspraak: A) Transport en Logistiek Nederland (TLN) B) de fietsersbond C) Webcammokkel Kelly.
U had het waarschijnlijk al geraden: transport-belangenclub TLN roert zich. Vandaag werd het jaarlijkse vuistdikke rapport Transport in Cijfers gepubliceerd, en aan de hand hiervan deed TLN-baas Arthur van Dijk zijn zegje bij de gele buurman.
De strekking van zijn verhaal: minder dan een half procent van alle files worden veroorzaakt door vrachtwagens, DUS HOU NOU &^$^*$ EINDELIJK EENS OP ONZE TRUCKERS TE DEMONISEREN, maar waar trucks wel de oorzaak van de opstopping zijn is dit in 40% van de gevallen door een lekke band. De oorzaak hiervan kent Arthur ook: de Nederlandse wegen kennen grof achterstallig onderhoud, en daarom gaan alle banden van de trucks in ons land stuk.
Cough it up
Dit kan verholpen worden door miljarden euro’s richting infra te sluizen, en de veredelde Rhodesische karrensporen die in Nederland voor snelweg door moeten gaan verbeteren. In het buitenland liggen alle wegen er immers uitstekend bij en elke transporteur heeft te allen tijde nieuwe dure banden onder zijn combinatie liggen, die aan de wettelijke profieldiepte voldoen.
Overigens zijn wij altijd voor meer geld voor de wegenbouw, maar de voorstelling van zaken is wellicht wat eenzijdig. Aan de andere kant: een voorzitter van een belangenclub preekt natuurlijk voor eigen parochie, da’s wiedes.
Foto: de A2, gisteren.
Bonus – vrachtwagen met topbanden gespot:
jochempie zegt
In plaats van te onderzoeken of lekke banden door nalatig truckonderhoud komen ligt het aan de weg…
Mootjuh03 zegt
Alle achterstallig onderhouden oostblok vrachtwagens moeten eens gecontroleerd worden
w0o0dy zegt
Zouden die lekke banden niet ook soms te maken hebben met de 3 miljoen km’s die ze blijven doorrijden op 4x gecoverde afdankertjes van banden?
Dutchdriftking zegt
@w0o0dy: Dit is bij sommige oostblokkers zeker het geval. Bij Nederlandse bedrijven is dit over het algemeen prima in orde.
trustmeiamanengineer zegt
Haha, als je soms die banden onder vrachtwagens en busjes ziet… Tot op de draad versleten en zonder enkel profiel.
Hoeveel mensen krijgen met de auto een lekke band vanwege het ‘slechte wegdek’?
lohran zegt
@trustmeiamanengineer: Soms.. Ja dat hebben personenauto’s ook hoor. Of B-merk banden, net zo erg.
marinepower zegt
@trustmeiamanengineer: weet niet of het bekend is, maar bij trucks is er geen wettelijke minimale profieldiepte. Wel eens gehoord van aquaplaning met een vrachtauto? Losse truck is zo zwaar, die banden snijden als een mes door de plassen.
sydney zegt
En het steeds maar weer proberen het tunneltje te pakken met een te hoge lading.Komt dat ook door die hele oude afgedankte weg bij bv de Coentunnel?
neo1 zegt
@sydney: Nee, dat komt omdat de weg te hóóg is bij de toegang tot de Coentunnel
sydney zegt
@neo1: Dat ik daar nou niet op kwam. ;))
jochempie zegt
Dus of we even willen betalen met z’n allen zodat Paultje Pool of Bertje Bulgaar minder vaak stil komen te staan met hun kale banden, en dus onze keurige NL transportbedrijven een nog slechtere concurrentiepositie bezorgen? Denk na!!
desjonnies zegt
@Jochempie:
We hebben al betaald
AL JAREN
Vooral extra Diesels met geel kenteken en de provinciale opcenten.
Ze zijn ons in Afrika bijzonder dankbaar hiervoor en ook de notoire werklozen van dit land.
Verder was Rijkswaterstaat de aller, aller, rijkste club van heel Europa.
norge zegt
Shit , ik dacht Kelly…
w0o0dy zegt
@norge: zorgwekkend, Perridon ken je niet maar Kelly dan weer wel…. Nou ja zolang je vrouw/vriendin het maar niet leest ;-)
Arnoud zegt
@norge:
Haar tunnel krijgt ongetwijfeld al genoeg onderhoud. ;-)
gop1 zegt
@Original_Arnoud: Dat ie gebruikt wordt is zeker, maar onderhoud…
jpoers zegt
@norge: uh? Kelly wie?
jaguarjunk zegt
Om heel eerlijk te zijn: ik zit in Wales voor een tijd en begin te beseffen hoe ongelooflijk goed onze wegen wel niet zijn… Achja, kan altijd beter natuurlijk.
spencer_peters zegt
Zouden ze soms niet de Belgische wegen bedoelen….
bmwalpina zegt
Is bovenstaande foto gemaakt in België?
clarkson zegt
@bmwalpina: Nee Rusland. Die maken bij het aanleggen van de weg alvast giga gaten. Zo zeuren de mensen niet als er een gat ontstaat tijdens de vrieskou.
RaceTrackAddict zegt
@bmwalpina: Ja, op de E403 Doornik – Kortrijk
ropp zegt
@bmwalpina: nou inderdaad, kwam vorige zomer terug van vakantie, echt drama die belgische wegen
parker zegt
Wie is die Kelly?
mrrallycross zegt
Gaat dus nooit gebeuren, dat geld hebben we niet. Of we gaan met z’n alle weer meer belasting betalen.
Tonnie zegt
Hahahaha ‘de a2, gisteren’ :’)
mashell zegt
De bestuurders van TLN zouden eens uit de ivoren toren moeten stappen en eens bij één van hun leden in de vrachtwagen moeten stappen. Dan zouden ze bij een internationaal ritje zien dat het in vergelijk met de buurlanden in Nederland juist erg goed gesteld is met het wegdek. Ik pleit voor een inhaalverbod voor vrachtwagens om iets aan de file oorzaken te doen en als compensatie een minumumloonplicht voor doorgaand transport, net zoals in Duitsland. Dat verbetert de concurrentiepositie van de Nederlandse transporteurs ten opzichte van de Oostblokkers die voor een appel, ei en een handvol Zlotties heel Europa doorcrossen.
rnej zegt
ik merk niks van mn lekke schokbrekers op de snelweg… prima wegen dus :P
Gulli zegt
De enige wegen die er doorgaans strakker bij liggen dan onze Hollandse biljartlakens zijn de Franse Péages, maar dat mag dan ook wel.
Ik snap ook niet dat mensen altijd zo hoog opgeven over de Duitse Autobahn, ik vind het vaak een verschrikking. De plekken waar je geen snelheidslimiet hebt zijn vaak slecht onderhouden of maar 2-baans, en de rest staat vast vanwege een Baustelle. Ik ben eens ’s avonds van Apeldoorn naar Frankfurt gereden in de regen, ik was kapot toen ik aankwam, dat was gewoon survival! Met 100km/u je ESP lampje zien branden is geen pretje. Maar goed, het kan altijd erger, daar haal je de 100km/u nog zonder dood te gaan.
Esprit_de_Flandre zegt
0.5% van de files wordt veroorzaakt door vrachtwagens.
40% van de vrachtwagengerelateerde files komt door lekke banden.
Laat zeggen dat 50% van die lekke banden komt door slecht wegdek.
Meerdere miljarden euro’s in de putjes duwen lost dus zomaar eventjes 0.1% van de files op. Een prachtige investering…
bussum zegt
Vrachtwagen banden worden vrij standaard opnieuw gesneden als het profiel op is. Is het loopvlak rubber dan ook op dan worden de wangen van het karkas gecontroleerd en er weer en nieuw loopvlak opgelijmd. Dit wordt zeker nog en aantal keren herhaald totdat…
Je kunt je natuurlijk afvragen of banden die op deze manier opgelapt worden nog aan de eisen voldoen. Raar dat dit eigenlijk mag.
bmwm4 zegt
@bussum: dit gebeurt meestal alleen op lange afstanden transport. waarbij je weinig in de stad komt en niet veel druk op de wangen komt
Arno's zegt
Dit is wel veel goedkoper dan drempels aanleggen. Vroeger hadden ze geen drempels maar kuilen