Amp it up yo!
Soms is less more, maar meestal is more gewoon more. Meer pk’s onder de kap bijvoorbeeld, daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Maar ja, een auto met een dikke motor was altijd al een prijzig genoegen en dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden, met dank aan de CO2-tax. Gelukkig biedt het bedrijfje Torqamp nu de oplossing. Althans dat is wat ze zelf stellen.
Torqamp is het geesteskind van enkele TU/e-bollebozen. In feite is het een plug-and-play elektrische turbo, aangedreven door een elektrische motor op een 48V-systeem. Het schoepenwiel kan 70.000 toeren per minuut draaien. Volgens Torqamp is het voordeel van de elektro-turbo onder andere de makkelijke installatie. Voor de montage van een conventionele ‘bolt-on’ turbo moet je het inlaat- en uitlaattraject aanpassen. Voor een supercharger moeten verschillende pulleys en montagebeugels gemonteerd worden. Om de Torqamp te plaatsen hoef je alleen het originele luchtfilter met slangen vervangen met twee power kabels, twee control kabels en twee schakelaars.
Het traditionele nadeel van de turbo, namelijk lag, is met de torqamp eveneens een ding van het verleden. Het schoepenwiel wordt namelijk niet aangedreven door uitlaatgassen maar door de elektrische motor die draait op een batterij. Die batterij wordt overigens alleen opgeladen als de motor stationair draait of als er rustig gereden wordt. Als je besluit even te willen boenderen kan je de Torqamp ook zelf aanzetten.
Je kan je Torqamp installeren op alles: diesels, benzineauto’s, gasbakken, atmosferische blokken, turbo’s, het maakt niet uit. Alles krijgt meer powah van Torqamp. Bij inruil van je leasebak kan je het apparaat ook weer makkelijk deïnstalleren (en op je volgende lease-raket schroeven). Echt goedkoop is het ding echter niet: 2.900 Ekkermannen moet je er voor neertellen. Op Youtube plaatste het nieuwe bedrijf dit filmpje over hun product, waar direct overigens wat kritische noten geplaatst zijn door de ‘community’. Een kwestie van ‘wat een boer niet kent, dat eet ‘ie niet’, of mikt Torqamp een beetje te hoog met deze elektro-blazert?
Image-Credit: Juicy Graphics via Facebook
cpp1 zegt
2900 euro valt heel hard mee indien de pk’s op het zelfde niveau ligt als bij compressor/turbo. Koopje.
okdoei zegt
@cpp1: Op de site staat: “The results can be seen in the graphs below indicating an increase of 23% up to 38% in engine torque and a wheel
power increase of 28% up to 44%.” Dit geldt voor die prelude. De andere 2 auto’s die ze getest hebben, staan geen percentages bij. Als ze gemiddeld een gain van rond de 25-30% halen vind ik het best redelijk. Staat nog in de kinderschoenen dus met een beetje doorontwikkelen kun je ver komen. Leuk concept!
Ze moeten wel iemand erbij halen die wat meer kan met marketing en social media. Dat filmpje is, om het genuanceerd te houden, een een beetje rommeltje.
horza zegt
@okdoei: Dat betekend dat ik zo’n 50pk en 85nm extra zou kunnen krijgen?
Met een chiptune haal ik nagenoeg dezelfde resultaten. En het is nog goedkoper ook…
davelepeef zegt
@horza: als je dat bereikt met chiptuning dan neem ik aan dat je al een turbo hebt. Wilde je dit dan vóór die turbo plaatsen??
erwine60 zegt
@davelepeef: er staat in de laatste alinea van het artikel dat het ook op een turbo kan.
Het is dus niet zo gek om te denken dat een chiptune voordeliger is op een turbo blok dan deze installatie.
davelepeef zegt
@erwine60: aah. Ik heb meer vertrouwen in de chiptune indd. Veel meer :)
gasskaas zegt
Volvo heeft toch ook een elektronisch concept turbo gehad? Of zit dat al in de huidige generatie? Zon gek idee is het natuurlijk niet.
JanJansen zegt
Als je er meer lucht in pompt, moet er ook meer brandstof in. Wat voor list hebben ze daarop gevonden?
pshyto zegt
@janjansen: Meer brandstof is over het algemeen niet zo’n probleem, dat hebben veel bedrijven al uitgezocht voor de huidige turbo’s en superchargers.
dondeboer zegt
@janjansen: moderne auto’s hebben een luchtmassameter en weten precies hoeveel lucht erin gaat,en passen de brandstofinspuiting automatisch aan.
Al kan ik me ook goed voorstellen dat er ecu’s zijn die een foutmelding geven als ze pak ‘m beet 30% meer lucht meten.
davelepeef zegt
@dondeboer: ik lees wel ’s dat die dingen al van sportfilters over de zeik gaan. Nou lijkt me dat gek, maar dan heb je hiermee helemaal een probleem.
E34M5Touring zegt
@davelepeef: Mighty Car Mods hebben hun Focus RS een aantal upgrades gegeven en die gaf in het begin geen extra vermogen hierdoor. Puur omdat de ECU zijn ingestelde waarden vast hield. Die paste gewoon de mix aan aan de nieuwe situatie en leverde dus 0pk extra. Pas na een motormanagementtune gaf deze extra vermogen. Dus ik vraag me ook af hoeveel extra je eruit haalt zonder chiptuning.
dondeboer zegt
@E34M5Touring: nou was dat wel een turboblok, waarbij de hoeveelheid lucht door het ecu wordt geregeld mbv de waste gate. Bij deze situatie wordt er extra lucht in gepropt zonder dat het ecu daar wat over te zeggen heeft.
E34M5Touring zegt
@dondeboer: Maar als de ECU geen extra brandstof inspuit gaat ie vooral arm lopen. Dan heb je het nog niet eens over het aanpassen van de timing. Ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat. Roadkill heeft ooit eens 5 bladblazers in een Monza gegooid. Die gaf wel iets extra vermogen (vooral koppel onderin). Dat was met carburateur en ene V8. Maar die moesten de boel wel afstellen op die extra lucht.
sr20det zegt
@dondeboer: Focus RS heeft geen wastegate maar een turbo met variabele schoepen.
dondeboer zegt
@sr20det: Elke auto met een turbo heeft een wastegate, ongeacht of de geometrie variabel is. Mountune verkoopt trouwens ook aangepaste actuatoren voor de wastegate van de focus RS.
dondeboer zegt
@E34M5Touring: overigens heb je uiteraard wel gelijk dat je er pas het optimale uithaalt als de map is aangepast op het blok.
dondeboer zegt
@davelepeef: sportluchtfilters zijn voorzien van een laagje olie, daar kunnen LMM’s niet tegen. Het filter an sich maakt verder heel weinig verschil.
jochempie zegt
@janjansen: andere ECU
davelepeef zegt
@janjansen: als je er meer lucht in pompt krik je ook de compressie op. Ben vooral benieuwd wat daarop het antwoord is. Als dat verwaarloosbaar is lijkt de vermogensstijging me ook niet geweldig?
phevtreb zegt
@davelepeef: compressie krik je niet op door er meer lucht in te stoppen..
davelepeef zegt
@phevtreb: je doelt op de compressieverhouding. Daar heb ik het niet over. Ik bedoel de absolute druk in de cilinder. Meer lucht, gelijkblijvend volume > hogere druk.
justsomebody zegt
@janjansen: gewoon hun website een beetje lezen daar staat dat de ECU wordt aangepast, kan ook niet anders.
macready zegt
En hoe zit het met het afstellen van het mengsel en de compressie?
jochempie zegt
@macready: andere ECU die dat meeneemt in de berekening.
centocinquantanove zegt
@jochempie:
pshyto zegt
Misschien linkje toevoegen naar https://www.torqamp.com ?
rutger97 zegt
Ziet er best interessant uit. Jammer wel dat ze niet op modernere autos getest hebben.
horza zegt
Gaat het echt werken???
https://youtu.be/cbGWgvJN1_8
piebepost zegt
@horza: Gast, dat is toch geen turbine…
madmarky zegt
Voor deze vermogenswinsten zou je ongeveer een halve bar aan boost moeten opwekken. Dat zijn al redelijk serieuze waardes voor een N/A blok en niet iets dat je zomaar even met een electrisch blazertje opwekt, zeker niet hoger in het toerenbereik.
dondeboer zegt
@madmarky: ook mijn gedachte. VAG levert inmiddels modellen met een elektrische turbo, maar die doet alleen wat bij lagere toerentallen. Om het turbogat van de mechanische turbo op te vangen.
davelepeef zegt
@madmarky: ik heb niet alles uitgespit maar ze lijken voornamelijk op koppel te mikken. Dat, en gezien het feit dat een beetje turbo tegenwoordig ruim over de 100k toeren loopt (toch?) denk ik dat ding alleen bij de lage toeren meedoet. En dus wat extra trekkracht levert, bij de belastingen waarbij de vullingsgraad laag is. Hoge toerentallen lijken me niet het speelveld voor zo’n ding.
driver28 zegt
Dit kan alleen goed werken als de ecu ge-mapt word…
Anders kan je ook die kleine turbo-dingen van ali in je inlaatslang stoppen ?
moveyourmind zegt
Plug & play.
Dus deze charger heeft geen smering nodig? En dat met toerentallen tot 70.000 rpm. Knap…
En het motormanagement hoeft ook niet aangepast te worden, lijkt me te mooi om waar te wezen.
Tot slot de temperatuur van de luchtstroom. Die wordt behoorlijk verhoogd, zo’n 20%, en dat wil je juist niet.
Doet me een beetje denken aan de aftermarket airbags die een Chinese fabrikant begin jaren ’90 presenteerde op een vakbeurs voor de Automotive industrie in de RAI.
Op zich leuk bedacht, het was nog in de tijd dat veel auto’s geen airbags standaard hadden en het was nog een dure optie. Maar of universele airbags die je geloof ik op de plek van de zonnekleppen moest monteren nou echt werken…
Klinkt te makkelijk, en dat was het natuurlijk ook. Denk dat deze Charger een beetje in dezelfde hoek van mooi bedachte, maar niet echt goed werkende uitvindingen zit.
jochempie zegt
@moveyourmind: wacht nou maar even voor de details achter de berichtgeving..
moveyourmind zegt
@jochempie: Mijn scepsis komt juist doordat ik voordat ik reageerde uit interesse hun website bezocht.
En begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat dit product niet kan werken, maar ik krijg mijn twijfels als ik op hun site zie dat de heren uitgebreid een heel mooi verhaal over zichzelf schrijven en hun banden met de Universiteit Eindhoven. Terwijl over zaken als de werking van het product, de impact op verbruik en uitstoot, en de impact op de techniek van de auto zelf en garantie heel summier is of überhaupt niet wordt vermeld.
peug206 zegt
@moveyourmind: ik ben benieuwd of ze het ook waar kunnen maken. En of het dan ook minimaal een x aantal kilometers zonder problemen rijdt. Want pas dan wordt het interessant.
ruben_vandenberg zegt
Ik koop wel een bladblazer, monteer die wel op me inlaatluchtbuis, scheelt weer 2700.-
mrrallycross zegt
Werkt dit ook op een auto met turbo?
theblazerunner zegt
@mrrallycross: Er staat van wel! Ik zou zelf zeggen dat de bestaande turbo hard genoeg aan de luchtinlaat zuigt.
rob5nismo zegt
Leuk idee alleen moet je 4 accu’s meer meenemen om aan de 48 volt te komen
nasty zegt
Niemand die denkt aan het uitlaattraject? Als je ineens 30-40pk meer draait heb je aan je huidige dunne pisbuis niet meer genoeg. Vermogen word erg geknepen zo
rammillius zegt
Dus binnenkort iemand van Autoblog er heen met een van hun eigen auto’s om het te testen en er over te schrijven? Ben wel benieuwd of het werkt op motoren met of zonder turbo
bmwe81 zegt
@rammillius: mooie klus voor @Wouter om er eens heen te gaan
bmwe81 zegt
@rammillius: mooie klus voor Wouter om eens langs te gaan
saxoke zegt
Dit bestaat toch al langer. Toen ik vorig jaar op de avondschool (cursus motoren) beweerde mn leerkracht dat hij een soortgelijk ding 25jr geleden op zijn 205 1.9GTi had.