Tenminste, als de huidige tendens doorzet en er geen hele grote veranderingen op fiscaal gebied worden doorgevoerd.
Nederland heeft op papier het schoonste wagenpark van Europa, ondanks felle competitie van landen als Noorwegen waar EV’s tot voor kort stevig werden gesubsidieerd. Hier was dat uiteraard ook het geval, maar staatssecretaris Wiebes bouwt de voordelen voor rijders van elektrische- en hybride auto’s langzaam maar zeker af.
Plug-in hybrides konden tot en met 2013 tegen 0% bijtelling worden geleased, in 2014 werd dat percentage verhoogd naar 7% en komend jaar mogen groene rakkers rekenen op een bijtellingspercentage van maar liefst 15%. Dat dat gevolgen heeft voor de vraag naar milieuvriendelijke auto’s behoeft geen uitleg.
Alleen volledig elektrische auto’s als de Tesla Model S en de Nissan Leaf zullen dan nog in aanmerking komen voor zeer gunstige tarieven, wat volgens Aumacon niet voldoende is om de doelstelling van 200.000 elektrische auto’s in 2020 te halen. Het kennisbureau gaat ervan uit dat er tegen die tijd hooguit 150.000 EV’s in Nederland rondrijden.
De verkoop van PHEV’s liep in 2014 ten opzichte van het jaar ervoor met maar liefst 38,3% terug, de belangstelling in EV’s kon rekenen op een plusje van 13,9%. Dat laatste is geen slecht cijfer, al moet daarbij wel worden meegeteld dat er in 2014 slechts 2.982 elektrische auto’s zijn verkocht in Nederland. Te weinig dus om een écht significante bijdrage aan het milieu te kunnen leveren.
Saillant detail is overigens dat 60% van de verkochte elektrische auto’s een Tesla betreft.
Foto via autojunk
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.