Het merk dat ons de Micra, Versa en GT-R bracht -om maar eens wat uitersten toe noemen- laat weten hoe het over de toekomst denkt.
Nissan heeft er zin an. Gisteravond maakte de verticaal uitgedaagde CEO Carlos Ghosn de visie op Nissan’s autotoekomst bekend in het zogenaamde Nissan Power 88-plan. Het uiteindelijke doel daarvan is om in 2016 een marktaandeel van 8 procent te bezitten, nu zijn dat er nog 5,8. In China willen ze zelfs 10 procent in handen krijgen. Best ambitieus.
Het plan bestaat uit zes doelen
• Nissans nieuwe productplan brengt de komende zes jaar gemiddeld elke zes weken een geheel nieuw voertuig voort. Wereldwijd heeft het bedrijf dan een portfolio van 66 voertuigen, dat 92 procent van alle markten en segmenten dekt.
• De nadruk op duurzame mobiliteit blijft, met zero emission-voertuigen en lage-emissietechnologieën die PURE DRIVE ondersteunen. De verkoop van elektrische voertuigen voor de Alliantie Renault-Nissan komt uit op 1,5 miljoen.
• “Mobiliteit voor iedereen” wordt nagestreefd met nieuwe auto’s en lichte bedrijfsauto’s ontwikkeld voor instapsegmenten en opkomende markten.
• Nissan introduceert meer dan negentig nieuwe, geavanceerde technologieën; gemiddeld vijftien per jaar.
• In 2012 heeft Nissan in China een productiecapaciteit van 1,2 miljoen units. Wereldwijd is China Nissans grootste markt en dat zal het ook blijven. Nissan zet in op een marktaandeel van 10 procent in China. Verder gaat Nissan uitbreiden in Brazilië, Rusland en India en andere nieuwe markten die zich in de toekomst aandienen.
• Nissan bouwt in Brazilië een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van in eerste instantie 200.000 per jaar.
• De keuze voor de Nissan NV200 als de ‘Taxi van Morgen’ in New York geeft aan hoe succesvol Nissan is op het gebied van lichte bedrijfsauto’s. In 2016 is Nissan ’s werelds grootste fabrikant van lichte bedrijfsauto’s.
• Infiniti groeit met 10 procent van 150.000 verkopen in 2010 naar 10 procent marktaandeel in de luxe segmenten in 2016. Dat niveau zou vandaag de dag gelijkstaan aan een volume van 500.000. Infiniti is over zes jaar een speler op meer dan zeventig markten met een productgamma van minstens tien voertuigen.
Dan de Qashqai. In vier jaar, zes maanden en 23 dagen zijn er precies 1.000.000 Qashqai’s van de band komen rollen. 1.200 units per productiedag. Het werd een succes-auto die het vooral bij de babyboompubliek erg goed doet. Aangezien de productie van de crossover plaatsvindt in Engeland, is de opgepompte Nissan ook meteen de meest geproduceerde auto in de UK ooit! Oh de ironie. En ja, ook Autoblog en Aimee deden de Qashqai (eerste generatie) ooit. video op ABHD.
Larick zegt
Wat een slechte renderingen zeg. Al klinkt dit wel heel vet: “Nissans nieuwe productplan brengt de komende zes jaar gemiddeld elke zes weken een geheel nieuw voertuig voort”
Ik wens ze hiermee heel veel succes.
potver7 zegt
@Larick: Renderingen??? oh, je bedoelt: vertalingen… zeg dat dan…
Larick zegt
@potver7: Eh nee, renderingen, die plaatjes bij het artikel komen uit de computer.
pier zegt
Tja qua value for money doet de Qashqai het prima natuurlijk, en de looks van het exterieur zijn ook goed (+2 is wat minder vind ik). Alleen het interieur is minder in mijn ogen, te ielige middenconsole voor zo’n auto. Maar voor het grote publiek is dit wel te betalen, in tegenstelling tot de ‘premium’ merken.
KaCh1ng zegt
@pier: voor niet veel meer heb je een a3 sportback, een heel goed afwerkte auto met minder verbruik(!) , qashqai is nutteloos verhoogd!!! alle SUVs (of wannabes) zijn niet value for money
Gideon zegt
@KaCh1ng: Rijd jij graag in een kale A3 SB dan? Ik snap je punt, maar veel mensen kopen zo’n Qashqai voor de hoge zit en de ruimte. Als je een keer achterin een A3 SB hebt gezeten snap je waarom hij niet geschikt is als gezinsauto, tenzij je Aziatische kinderen hebt…
KaCh1ng zegt
@Gideon: ik zit soms achter in een A3 SB en het is ruim genoeg voor mij.. en als zoveel mogelijk ruimte wil geven aan je kinderen koop je ook geen qashqai maar iets groters
KaCh1ng zegt
nissan is pas voor saaie mense , stel bejaarden rijden ermee (vooral in oudere nissan)
desjonnies zegt
@KaCh1ng: Gezien de demografische veranderingen is het idd zeer verstandig om op ‘bejaarde mensen’ in te spelen als fabrikant.
Het sterft staks van de oudere jongeren, de baby boomers gaan met pensioen, geen lease A6 of Passat meer, maar een zelf te kopen -en te betalen- tuut.
En dan is een Nissan ineens heel interessant.
En is het gebrek aan ‘ímage’ ineens niet meer belangrijk, maar de eigen portemonnaie.
mashell zegt
@KaCh1ng: ja? Wat is daar mis mee. De Qashqaiu en Juke zijn toch zeker bijzondere auto’s, daar durft een Audi of VW echt niet mee te komen, hun klanten zijn daarvoor te behoudend. Nissan is stiekum het Citroen van Japan aan het worden, en dat is tegenwoordig iets heel goeds.
KaCh1ng zegt
@mashell: wat is bijzonder aan een qasqhai? het ziet er als een normale auto uit in mn ogen
Osca zegt
@KaCh1ng: wat is er zo bijzonder aan een A3 sportback ?
mout zegt
@KaCh1ng: Ik zie ook veel senioren in Nissans. Maar kan jij een minder saai alternatief van jouw favoriete merk noemen voor de Juke, de Qashqai, de GT-R, de Leaf, de Murano, de Pathfinder, de Patrol of de X-Trail?
KaCh1ng zegt
@mout: sorry maar kijk eens buiten , hoeveel van die auto’s rijden er rond? en de juke is gwn een gepimpte bejaardenbak
mashell zegt
@KaCh1ng: en wie koopt er een A6? Inderdaad mannen met streepjes pakken met grijs of geen haar! Senioren noemen we dat.
TheKeymaker zegt
@KaCh1ng: Moah, ik zou mijn Murano toch niet saai willen noemen en met 40 jaar ben ik ook nog niet bejaard dacht ik zo.
civiced zegt
Beetje jammer dat Renault er ook wat te zeggen heeft, dan heb je kans dat het alsnog allemaal stuk gaat. De enige goede jap is een échte jap! Neemt niet weg dat Nissan leuke auto’s maakt.
xytras zegt
Zijn er veel van verkocht, maar heb er zelf eens mee gereden en was niet onder de indruk.
Rijdt best ok, maar op een gegeven moment rijd ik over en vluchtheuvel en het onderstel raakte nogal luid en duidelijk de bovenkant. Je zou denken dat het aan de vluchtheuvel lag, maar diezelfde vluchtheuvel reed ik meer dan vlotjes over met een Saxo 16v (toch enigzins en tikje lager) en mijn huidige Golf IV GT.
No offence maar dat is wel het laatste wat ik verwacht bij een 4×4 cloon.
civiced zegt
@xytras:
rare manier van testen heb jij hoor :P Het rijden over vluchtheuvels neem ik doorgaans niet mee in mijn afwegingen bij de aanschaf van een auto.
gijsso zegt
Even iets heel anders, maar wel heel Nissan en wat jullie wellicht interessant vinden.
–
http://i52.tinypic.com/2czu43d.jpg
–
–
Nissan goes Toyota!
Larick zegt
De blaadje is een maand oud. Mag hopen dat die recall nu al is uitgevoerd.
nielsvanderweiden zegt
De Qashqai de meest geproduceerde auto in de UK ooit? Dat lijkt me stug. De Mini deed al dik vijf miljoen en zo zijn er nog wel wat Britse miljonairs…
pauwkie zegt
Ben een keer een kijkje gaan nemen onder de motorkap van een Qashqai en daar zat een Renault motor in… Mooie auto voorderest, dat wel.
nielsvanderweiden zegt
@nielsvanderweiden: En het persbericht meldt dan ook keurig en correct: “The landmark vehicle was driven off the production line four years, six months and 23 days after production began on December 5, 2006. No other UK-built car has reached the million mark in such a short space of time.”
snoopie zegt
suck zeg, 1 m qashqais (moest even checken voor die naam). De wereld is er niet mooier op geworden, dan zelfs nog liever een A3 SB haha
hboy zegt
Niemand zal twijfelen aan de qualiteit van de Nissan producten. Kijk maar eens naar de statistieken van de VAB, of de engelse Royal Automobileclub, of bij de duitse ADAC club waar de japanners en vooral Nissan op gebied van Qualiteit bovenaan staan. de Qashqai was de eerste Crossover met een maximale score op gebied van veiligheid , 5 sterren en overal maximum punten.
hboy zegt
Als ze binnen enkele maanden de companycars afschaffen of deze ernstig gaan herzien dan zullen er heel wat mensen die nu een BMW, AUDY, etc… kregen als firmawagen dadelijk van mening veranderen. Dan ineens zal die japanner goed genoeg zijn. Dan ineens zullen ze terug grijpen naar een wagen die prijs/qualiteit veel beter is en vooral in onderhoud goedkoper uitkomt. De Nissan Shops zijn ook veel beter privé klant gericht.