
Audi, Porsche en Toyota krijgen volgend jaar concurrentie uit onverwachte hoek. Nissan bestormt de LMP1-klasse en zet daarvoor een onconventioneel racegevaarte in.
Inderdaad, deze Panoz-achtige pannenkoek heeft een motor die middenvoor is geplaatst, nog vóór de cockpit. De afbeelding is gemaakt door Jalopnik en gebaseerd op ‘getuigenverslagen’ van mensen die de LMP1-racer al gezien hebben in het Nissan Technical Center in Arizona. Klinkt plausibel, maar hij zal op detailniveau dus nog wel afwijken.
Naast een motor voorin wordt gesuggereerd dat de voorkant breder is dan de achterkant, om meer rijwind naar de aandrijfbron te laten gaan. Ook schijnen de voorbanden breder te zijn dan de achterbanden. De precieze details kennen we nog niet, maar waar de reguliere LMP1-racers een platte onderkant hebben, heeft Nissans creatie een bodemopening om lucht naar de motor te geleiden. Killing voor de downforce, want zo wordt er geen vacuüm gecreëerd. Nissan zou dit echter op willen vangen door gebruik te maken van een ‘blown diffuser’, waarbij de uitlaatgassen worden gebruikt om downforce te creëren. F1-style. De knappe koppen achter de Deltawing bemoeien zich ermee, dus dat zien we wel goed komen.
De claims van Jalopnik sluiten aan met eerdere uitspraken van voormalig Nissan-topman Andy Palmer, die aangaf dat hun LMP1-exercitie anders dan alle andere wordt:
“We want to win in a very different way to that of our rivals. We won’t be turning up in a vehicle which is a basically another hybrid that looks like another Porsche, Audi or Toyota – they all look the same to me – our intention is to do something that is a little bit different.”
Waar nog onduidelijkheid over heerst, is de aandrijfbron. Sommigen suggereren een V6 Cosworth uit de Formule 1, gekoppeld aan een elektromotor. Ook een 2.0-liter twinturbo V6 wordt genoemd. De onthulling zou in ieder geval gepland staan voor aanvang van de Super Bowl 2015, op 1 februari. Dan krijgen we meer te horen over Nissan ambitieuze plannen voor de LMP1-klasse. En belangrijker: of er hybridetechniek gebruikt wordt die later doorsijpelt naar de GT-R.
De teaser van Nissans LMP1-racer die mei werd getoond.
Top lachen en hoopt dat t lukt. Lijkt me heerlijk als Nissan, met het een beetje anders te doen, sneller is dan sommigen van de gevestigde orde.
Maar nu van de LMP1 nog 2 stuks 60minuten races van, zeg elk 2e weekend, op de mooiste circuits van de wereld en dan hoeven we het niet meer over Bernie te hebben ook!
@gregorius: Ben het wel met je eens hoor maar de opzet van het WEC (World Endurance Championship) is juist lange afstandsraces. Tegenwoordig zijn het trouwens gewoon sprintraces van 6 uur, zo spannend is het tegenwoordig!
@theracingelf: Voordeel van F1, en daarmee ook het ‘succes’ is dat het uitermate geschikt is voor TV. Je kan alles in 1 hap zien en t is live. Ik kan niet 6 uur lang voor de tv zitten op een zondag en daarnaast maakt t me eigenlijk ook geen ene moer uit of het nou 1 rijder is of een team van 2 rijders.
Kan me voorstellen 1 of 2 uur lange races voor de endurance fans als vloeken in de kerk is, en dat je dan ook min-of-meer de spanning van verbruik tov snelheid weghaalt.
Ach ja, t is dromen.
@gregorius:
Gelukkig zijn alle WEC races ook gewoon live te kijken voor mafketels zoals ik..
Ook de 24 uur kijk ik live vanuit mijn mancave..
Moeders een weekendje welness en die hoor je ook niet..
@tupperware: Er is niks mis mee om je eens per jaar 24 uur van de buitenwereld af te zonderen voor Le Mans hoor. M’n vriendin en ik doen dat ook. Ik kijk Le Mans en zij zorgt voor spijs en drank en kijkt ook wat mee. Soort van quid pro quo voor die keren dat ik als pakezel mee mag als ze weer eens nieuwe kleren wil.
@gregorius: Je kunt natuurlijk altijd nog een alternatieve serie opzetten die korte races doet, maar de technische reglementen van LMP-wagens hanteert. Het scheelt de fabrikanten R&D kosten, waardoor het ook een stuk makkelijker is om ze mee te krijgen
Het is gewoon een hele slechte tekening, ik zie zo al dat 80% van de lijnen niet kloppen met wat er onder de doek op de foto zit.
@MrSkyline:
Of zouden ze met de teaser niet gelijk al hun geheimen willen verklappen?
@MrSkyline: De teaser is gewoon een LMP2 Nissan onder dat doek, moet je niet teveel op letten
Een V6 van cossworth uit de F1? Of et is een V8 cossworht 2.4. Of een ferrari/merceders of renault. Maar cossworth maakt geen V6. Buiten dit om. Dit klinkt goed. Als de achterkant smaller word is dit zeer gunstig voor de drag van de auto. Ook klinkt het als een 4 wiel drive met de bandensetup.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dus Jalopnik pikkedieft hun artikel van Mulsannescorner, en Autoblog pikkedieft hun artikel weer van Jalopnik. Zo wordt het verwaterd bij het leven natuurlijk. Lees -het veel beter gefundeerde en onderbouwde- onverdunde originele artikel bij de bron hier: http://www.mulsannescorner.com/newsnov14.html
@Vincegail:
Van een WEC freak als jij had ik niet anders verwacht, thanks.
Als ik het goed lees moet het gecombineerde vermogen boven de 1000 pk liggen, de vroege jaren 70 keren terug..
@tupperware: Ik prefereer de term ‘liefhebber’. ;) But you’re welcome!
Precies of ze de designer bij weber weggehaalt hebben, als is dit ding mid-engined.
Ik vraag me af waarom ze het doen, want technisch lijkt me dat het jezelf moeilijk maken is. Maar ik vind het wel fantastisch dat ze eens iets compleet anders doen. Ja goed je kan proberen de beste wagen te maken op een manier dat je weet dat het gaat werken. Maar zo test je wie de meest betrouwbare is, wie net die kleine marge weet te vinden.
Maar op deze manier vind je wie echt het genie is.
Leuk, maar niet mooi.
Doe mij deze maar:
Blown diffuser… In de F1 was dat zo geniaal en zo’n voordeel dat de FIA het niet snel genoeg kon verbieden. Nu verwacht ik daaromtrent echter minder problemen: de LMP1 is relatief dunbezet, en het moet blijkbaar spannend blijven…