Nissan dropte een bommetje gisteravond, eentje van 1.000+ pk om precies te zijn. Dit is de GT-R LM NISMO, hun inzending voor Le Mans 2015. Je raadt NOOIT welke wielen de motor aandr…oh wacht, dat stond al in de titel.
In het kort: het is een auto met een 3.0 V6 die 600 pk op de voorwielen afvuurt. Deze zijn anderhalf keer zo breed als de achterwielen (14″ vs 9″ velgbreedte), die van de elektromotoren ’tot 1.000 pk ontvangen’ in three second bursts. De racer doet mee in de hoogste (8-megajoule) ERS-categorie.
Het rode monster werd ‘op de maan’ onthuld in een spectaculaire tv-spot tijdens de Superkom gisteravond. Ferrari-testrijder Marc Gené – die LMP1-ervaring heeft met Peugeot en vorig jaar bij Audi op de lijst stond – zal één van de coureurs zijn, de anderen worden nog bekend gemaakt. Wel is de oud-winnaar van Nissans GT Academy Jann Mardenborough betrokken bij de ontwikkeling. Niet slecht, voor iemand die begon met alleen een Playstation-controller in zijn Britse knuistjes.
Of deze layout een voorbode is voor de volgende straatlegale Nissan GT-R? Dat de R36 een hybride wordt is al bevetigd, en een 3.0 V6 onder de kap lijkt ook niet onwaarschijnlijk, maar hou je adem er niet voor in. Nissan liet onlangs weten dat hij niet voor 2018 komt. Dan maar even gluren naar de plaatjes van de GT-R LM. Much wow.
autofanaat11 zegt
Dus als ik het goed begrijp is het eigenlijk een AWD? Is dit zo bij elektrische motor auto’s zoals de Mitsubishi outlander phev? Die heeft toch ook motor voor electromotor achter, ik zou dat AWD noemen
postzegel zegt
@autofanaat11: Niet zoals de Mitsu PHEV, want daar drijft de brandstofmotor alleen boven de 120 km/h direct de wielen aan. Bij lagere snelheden is de brandstofmotor slechts het aggregaat, en drijft de elektro motor(en) álle wielen aan.
@Nissan-FWD-auto: Op zich niet eens zo gek bedacht: LeMans is vooral een endurance race, zonder al te veel start en stops. Daarbij zijn er veel systemen bij die torque steer kunnen opvangen, en vrijwel alle nadelen van FWD t.o.v. RWD doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De enorme tijdelijke boost aan vermogen uit de elektro-shots kan je dan op de andere as zetten, zonder het in de weg zitten van een verbrandingsmotor aandrijflijntje.
Donuts draaien kan dus nog steeds,. al is het elektriek.
Hupke zegt
@postzegel:
Ik kan eigenlijk niet vinden of electronische stuurdemping en of power steering word toegelaten in Le Mans. Actieve ophanging is wel verboden, dus dat soort systemen kan je niet zomaar toepassen.
stamp zegt
@Hupke: dat zou kunnen natuurlijk. Naja. Een mechanische diff (Quaiffe) doet ook wonderen bij een fwd.
Wat ik vooral bedoel: het is niet (meer) een must om een rwd auto te hebben om mee te doen in een race zoals LeMans. Let wel: een race zoals LeMans. Voordat de haters gaan roepen dat ik dan maar een BMW 2 serie Actief-Tena-for-Men moet kopen om op de Nordschleife te gaan ringen.
Arnoud zegt
Heel brede voorbanden is heel zwaar sturen. Oplossing is heel sterke stuurbekrachtiging. Maar is er dan nog stuurgevoel over zodat je precies op de grens van grip en slip kunt rijden (wat de snelste rondetijden oplevert)?
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
Om nog maar te zwijgen over torque steer!
griffendahl zegt
@Original_Arnoud: Daar heb je met name last bij lage snelheden. Op hogere snelheden merk je daar veel minder tot niets van. En het lijkt me dat ding niet voor de lagere snelheden ontworpen is… ’t Is hooguit wat zwaar sturen bij de pit stop ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Original_Arnoud: Misschien stuurt ie wel met zijn achterwielen. Of door de snelheden van de voorwielen te variëren, zoals vaak op RC’s…
Hupke zegt
@Original_Arnoud:
De banden zijn niet breder dan de voorbanden van een RWD audi.
Arnoud zegt
@Hupke:
Yeah, so I read later.
sr20det zegt
Wat een lillekerd
Esprit_de_Flandre zegt
@sr20det: Want alleen mooie auto’s winnen Le Mans…
ohoogeveen zegt
Onderstuur FTW!
sydney zegt
Nissan zou de durf die ze in WEC tonen ook eens in hun productieauto’s moeten verwerken,want ondanks een paar uitzonderingen is hun modellengamma huilen met de pet op.
gregorius zegt
@sydney: GT-R is nog steeds best aardig (ondanks interieur). 370z is wat verouderd, maar zou ook niemand weigeren. De nieuwe X-trail is naar mijn mening knapper dan de concurrentie. De Juke kan je in een leuke en stoere versie krijgen. En dan nog het hele Infiniti gedoe: mooie bakken daar.
Ze hebben alleen geen mooie of onderscheidende concurrent voor Polo en Golf klasse; maar al kom je met een hybride 7% bijteller in een Golf-concurrent & 100pk goedkope versie & 200pk snelle versie; en al ziet dat ding er stoer en mooi uit, dan vraag ik me nog af of je succes hebt in Europa.
epimetheus zegt
@gregorius: vergeet die nieuwe qashqai niet! De naam is dan misschien een beetje raar maar dat laatste model is niet verkeerd qua styling en interieur!
rhellema zegt
En profil doet de auto me een beetje denken aan het eerste type Dodge Viper “opgeleukt” met goodies van de Halfords.
Vind hem er niet uit zien maar ben wel benieuwd wat de auto gaat presteren.
mazdarx zegt
Erg mooi concept, Nismo is goed bezig! Nu moet Mazda nog komen met een LMP1 en dan kunnen we weer eens uitkijken naar een Japanse Le Mans winnaar!
derx zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
scottishcarspotter2000 zegt
@derx: klopt, geboren in Darlington, Engeland. Wat mij betreft had ie even flink noordelijker geboren moeten worden natuurlijk ;). OT: ik heb hier geen verstand van, we zullen zien!
mrrallycross zegt
Ben heel erg benieuwd of ze wat bereiken met fwd.
motoragent zegt
Ik geloof best dat het allemaal mogelijk is, maar zou ze hebben doen besluiten om FWD te verkiezen boven RWD, wat is het grote voordeel? Je moet namelijk een hoop problemen oplossen die je niet zou hebben bij een RWD aandrijflijn.
Zouden ze voor topsnelheid gaan? Nu de voorwielen het overgrote deel van de krachten voor hun kiezen krijgen en de achterwielen eigenlijk gewoon volgen is er misschien minder neerwaartse druk (dus drag) nodig aan de achterkant. Qua grip kun je dan eigenlijk volledig focussen op de voorkant en de achterkant simpelweg laten volgen. Een soort omgekeerd deltawing principe.
motoragent zegt
@motoragent: Gezien de breedte van de banden zou dat inderdaad wel eens het idee kunnen zijn. Normaal in de LMP1 zijn de banden blijkbaar 14″ breed voor en achter, met deze setup hebben ze de breedte van de achterwielen flink kunnen reduceren.
Het is dus niet zo dat de voorwielen belachelijk breed zijn om het vermogen aan te kunnen, de achterwielen zijn gewoon zo smal.
Vincegail zegt
@motoragent: je hebt gelijk. Zie ook het artikel dat je krijgt als je mijn google tip ergens anders vermeld opvolgt, of lees op mulsannescorner.com
motoragent zegt
@Vincegail: Bedankt voor de tip, interessant artikel!
Vincegail zegt
Kan nu geen links kopiëren, maar google op “racer.com nismo pruett” en vind twee zeer interessante artikelen. Een achtergrond verhaal en een technische uitleg van Bowlby.
rob5nismo zegt
We gaan het zien wat ze er van gemaakt hebben
sleepyj zegt
Die Nissan gekkies zijn leuk bezig. Denken lekker out of the box. Want de delta wing is ook zo’n vaag apparaat. Top!
pomoek zegt
Motor voorin: old school, aandrijving fwd(awd) state of art. Aangezien de meeste auto’s in de wereld tegenwoordig fwd hebben (zelfs volgens mij in de vs) vind ik deze keuze van Nissan een slimme. Je sluit met je racetechniek duidelijk aan op de auto voor alle dag.
carmasterr zegt
@pomoek:
In de VS is al sinds de late jaren ’80 het merendeel van de wagens FWD.
Vincegail zegt
Kan nu geen links kopiëren, maar google op ‘racer.com nismo pruett’ en vind twee artikelen over Scott Pruett en achtergrond van de Gtr-LM, en techtalk met Ben Bowlby, waarin hij het denken achter het concept uitlegt.
Vincegail zegt
@vincegail: en nu is mijn eerste post wel verschenen :)
Tonnie zegt
Gaaf dat nissan het met le mans de laatste jaren over een hele andere boeg durft te gooien. Ik wens ze heel veel succes!
motoragent zegt
Kijk het (gebrek aan) achterwielophanging dan:
http://roa.h-cdn.co/assets/15/05/1024×576/gallery_nrm_1422830234-nissan_gt-r_lm_nismo_lmp1_by_marshall_pruett_11repl.jpeg
http://www.dailysportscar.com/wp-content/gallery/nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1/nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1-marshall-pruett-31.jpg
De lucht wordt nauwelijk gehinderd, duidelijk dat ze voor een zo laag mogelijke drag gaan.
Hupke zegt
@motoragent:
Je moet niet per se push-rods hebben op een Le Mans racer. Ze hebben heel weinig wheel travel. En duidelijk een hydraulische anti-rolbar.
imdoctorbob zegt
@motoragent: Auto heeft inderdaad een hele bijzondere aerodynamica, omdat er eigenlijk 2 kanalen van voor, naar achter door de body van auto lopen als een soort van lege sidepods. (waardoor de motor dus ook voorin geplaats moest worden en het ook niet achterwielaangedreven is. Echter is de bedoeling dat hij 4WD wordt, dus de aandrijving constructie is ook uniek). Er is met deze auto kort getest in het nat, en de spray die van deze auto afkomt is als een soort “mohawk”
Erg bijzonder concept en hopen dat het daadwerkelijk ook gaat werken allemaal en ze op Le Mans daadwerkelijk mee kunnen doen…
Als je googled op marshall pruett met de nismo dan vind je wat meer uitgebreidere informatie en de ins en outs.
FeRaRi zegt
Ik vind het helemaal mooi! Waar de WEC goed op weg is met steeds meer nieuwe merken en auto’s gaat de F1 achteruit. Lichtpuntje is daar wel dat verstappen rijdt, met een beetje geluk rijdt hij over een paar jaar in een wagen waarmee je kampioen kunt worden. Geen verkeerde motorsport vooruitzichten. Leuk (:
cthijs zegt
Godnondeju wat een lelijke auto
burninrubber zegt
Als ze dit maar niet in de GT-R stoppen wens ik ze al het gelui van de wereld