Nissan gaat de nieuwe Z misschien wel op de verkeerde manier uitbuiten, in de vorm van een SUV. Uh oh…
Nissan maakte ons blij met de nieuwe Z. Officieel heet hij Z Proto, want het is nog een concept. Desalniettemin is het een concept waar bijna geen ruige randjes meer aan zitten, dus verwacht een bijna identieke ‘400Z’ binnenkort. Voor een baanbrekend heftige concept zouden ze immers niet gewoon 80 procent van een 370Z gebruiken.
Crossovergekte
Maar we moeten de Z Proto misschien wel omarmen. Het had heel anders kunnen lopen en misschien doet dat het ook nog. In 2015 kregen we de Nissan Gripz te zien. De Z in de naam van de Gripz sloeg indirect op het feit dat Nissan wellicht de compacte crossover wilde gaan produceren als ‘Z SUV’. Zo snel gaat het allemaal nog niet, dus is de nieuwe 400Z welkom.
Alsnog?
Is daarmee het idee van een Nissan Z SUV afgeschoten? Volgens Ivan Espinosa, senior vicepresident voor Global Product Planning, niet. Het is verleidelijk, zegt Espinosa tegen CarAdvice. Nissan wil het label Z gebruiken om ‘leuke dingen te doen in de toekomst’. Daarbij ontdekken ze wat ze leuk vinden en niet. Een SUV/crossover zou eventueel leuk zijn. Zoals dus met de Gripz al de bedoeling zou zijn.
Rijden
Het enige probleem wat Nissan heeft met een Z SUV is rij-eigenschappen. Z moet staan voor rijplezier, en Espinosa zegt dat een SUV dat niet kan bieden zoals zij dat willen. “Je kunt een leuk sturende SUV maken, maar de lage zitpositie in de Z Coupé draagt bij aan het rijplezier.” Wijze woorden werden gesproken.
Misschien wel, misschien niet dus. De Gripz is in ieder geval afgeschoten en komt alleen op detailniveau terug in de nieuwe Juke.
Robert zegt
Een ZUV dus…?
moveyourmind zegt
Lijkt me een foute Z om zo’n iconische modelnaam te verkwanselen.
okdoei zegt
@moveyourmind: Ford? Met de Mustang?
Marketing moet vaak gewoon dood.
meetsysteem zegt
Nissan doet een Mustangetje….
dalmore zegt
Normaal horen concept auto’s mooi te zijn toch? Iets om naar uit te kijken, in de hoop dat ze zo min mogelijk veranderen.
En toen kwam dit op het scherm..
frank2b zegt
Met de stem van Jeremy Clarkson: “Nissan, Ze suf”.
faithnomore zegt
Zelfs Lamborghini verkoopt intussen een suf, dus waarom niet.
Toch droevig. Wanneer morgen die belachelijke verhoogde auto mode voorbij is, zal de “z” merkwaarde stuk zijn.
Net zoals die van idd mustang, bmw m, Porsche , Rolls-Royce , Lamborghini…
vacano zegt
5 jaar om een concept te ontwikkelen, nog eens 5 jaar om te beslissen of ze t gaan commercialiseren dan nog eens 3 jaar om te beslissen in welke kleuren en motorisaties, dan nog eens 3 jaar omdat er nieuwe bobo’s op de beslissende kakpotjes zitten om uiteindelijk de stekker uit t project te trekken omdat men vreest dat er geen markt voor is.
Pfff als de technologiesector even rap was dan schreven we onze brieven nog steeds met vederpen en inktpot op perkament en stuurden we onze whatsappberichten nog per duif.
Waterman zou ons nu de styloconcept tonen dat in 2045 in produktie zou gaan.
Dutchdriftking zegt
Blij dat het gewoon een fijne ouderwetse coupé is geworden. Nu hopen dat er snel een tuner met een fatsoenlijke voorkant komt.
cloverleaf zegt
Eigenlijk bestaat die al in de vorm van de Murano ?