Lekker wakker worden met de nieuwe Nissan Z Proto!
Het heeft even een tijd moeten duren, maar eindelijk hebben we de eerste beelden en video van de Nissan Z Proto! De Nissan 370Z was bij de introductie al niet de modernste auto, maar 10 jaar na dato werd de auto wel erg bejaard. Niet dat het erg ging. Je kocht een 370Z toch niet voor de infotainment, maar de CO2-uitstoot was dermate hoog dat je in Nederland politicus moest zijn om er eentje te kunnen betalen.
Nissan Z Proto
De 370Z gaat binnenkort dan eindelijk uit zijn lijden verlost worden door de nieuwe Nissan 400Z. Voordat het zover is, is hier eerst de Nissan Z Proto. Reken er maar op dat dit ‘prototype’ of ‘concept’ heel erg dicht bij het productiemodel staat.
Hoedtikken
De Nissan Z Proto deelt diverse hoedtikken uit. De kleur is afkomstig van een originele 240ZG uit de jaren ’70 en we zagen een dergelijke tint terugkomen bij de 300ZX (Z32). De achterzijde is het meest opgeruimd: daar zijn we nu eenvoudige lichtclusters die eveneens doen denken aan de originele Fairlady Z.
De C-stijl lijkt overigens nog heel erg op de Z34 (het huidige model). Sterker nog, de gehele stance en alle ‘belangrijke punten (deuren, pilaren, breedte) lijken gelijk aan de Z34 te zijn. We gaan het even goed uitzoeken, maar de kans is dat er sprake is van een doorontwikkeling. Dat is overigens niet vreemd bij sportwagens, de ‘nieuwe’ Porsche 992 is technisch gezien ook nog een 991 en de Ferrari F8 Tributo is gewoon een doorontwikkelde 458 Italia. Zowel de 991 als de 458 zijn maar marginaal jonger dan de 370Z.
Interieur Nissan Z Proto
In het interieur zijn de grootste stappen gemaakt ten opzichte van de oude Fairlady. Het interieur ziet er absoluut niet uit als een concept car, maar gewoon als dat van een productiemodel. Er zijn twee digitale schermen, eentje voor het instrumentarium en eentje voor de infotainment. De drie hoge meters zijn eveneens een knipoog naar de eerste 240Z.
Motor van de Nissan Z Proto
Ook zien we een handbak op de auto! Gelukkig maar! Handbakken zijn altijd al leverbaar geweest en het hoort bij het rauwe en ruige karakter van de sportwagen. De bak is gekoppeld aan een oude bekende V6, de VR30DDTT. Dit is een aluminium 2.997 cc V6 met twee turbo’s, twee intercoolers, directe injectie, elektronische wastegate en variabele kleptiming.
406 pk
De motor kennen we uit diverse Infiniti’s en de Nissan Skyline en levert in die auto’s 406 pk en 474 Nm. Uiteraard worden die krachten afgegeven op de achterwielen. De Nissan Z Proto moet leiden tot de nieuwe Nissan 400Z. De naam refereert dan voor het eerst aan het vermogen en niet aan de cilinderinhoud. Blasfemie!
Niet naar Europa
Dus eindelijk een Nissan Z die interessant is voor Nederland? Eh, nee. Nissan slaat ditmaal Europa in zijn geheel over. We zijn nogal snobistisch ingesteld en houden van lage emissies, dat gaat niet samen met een Nissan-badge en een relatief ouderwetse V6.
viezefreddyw zegt
Ik vind ‘m cool! Je ziet duidelijk de lijnen van een 370Z maar het geheel weet zich mooi te combineren met elementen van een 240. Toch jammer dat hij niet naar Europa komt maar ook wel weer logisch, bijna niemand zal dit hier kopen inderdaad. Zonde.
royaledeluxe zegt
En dat begrijp ik niet. Ik heb me ook in deze tijden een lekker klinkende V6 gekocht (weliswaar van een ander merk, maar toch).
Er zijn nog altijd mensen die het willen, ze hebben gewoon veel te lang gewacht.
Anyway, dit is een Datsun, herkenbaar achteraan maar vooraan is het toch niet zo goed gelukt.
viezefreddyw zegt
@royaledeluxe: Cool, wat heb je gekocht? En heb je het nieuw gekocht? Want dat is natuurlijk wel een dingetje. Zo veel mensen zitten niet in een luxepositie om dat te kunnen doen. Het gaat denk ik ook niet zo zeer om willen, maar meer om kunnen.
breakingpoint zegt
Genoeg mensen die geld hebben en dan vervolgens wel een dikke SUV kopen. Maar een liefhebbersauto links laten liggen. Het heeft ook met mode te maken lijkt me, sedans en coupés zijn niet meer gegeerd op dit moment. En idd, nog veel meer mensen die het wel willen, maar die het ook gewoon niet kunnen verantwoorden om nieuw te kopen.
royaledeluxe zegt
Een Z4 M40i. Rijdt fenomenaal en inderdaad nieuw gekocht.
Het is inderdaad een dingetje en ik “stoef” er niet zo graag over omdat ik begrijp dat velen het minder goed hebben in deze tijden. Maar ik heb er hard voor moeten sparen en nog harder moeten voor werken.
Dit is het soort wagen dat ik al 25 jaar wil maar tot op heden niet heb gekocht omdat ik het me vroeger ook niet kon veroorloven en het zal ook bij deze blijven want een volgende nieuwe in deze prijs categorie zal niet voor direkt zijn.
barry355gtb zegt
@royaledeluxe: Prachtige auto heb je en dat wil ik ook graag, maar ik kijk wel naar een gebruikte en dan heb ik wat minder af te schrijven. Ik heb liever dat de grootste hap door de eerste bezitter wordt genomen.
royaledeluxe zegt
Begrijp ik, gelukkig hebben we in BE niet zo een harde afschrijving dan in NL. Maar ook 2 dehands kan je goed en mooi rondrijden als je voor een “zes cilinder” kiest.
subaru555 zegt
@royaledeluxe: Apart, een ombouw naar V6 in een Z4
1000bochten zegt
Kwartje viel niet direct, maar nu is me de schrijffout ook duidelijk. De zescilinder in de Z4 is inderdaad een zes-in-lijn ipv een V6.
viezefreddyw zegt
@royaledeluxe: Gefeliciteerd! Ook niet de minste Z4 die je kopen kunt, gaaf! Veel rijplezier gewenst, maar ik denk dat dat wel snor zit.
degrotemuis zegt
Wow, leuk dat je meteen de dikste en leukste motor genomen hebt. Ze gaan allemaal wel snel genoeg voor het dagelijkse verkeer, maar zo’n zespitter klinkt toch het lekkerst in een Z4. Schrik alleen niet als je onder de motorkap kijkt en je tweede cilinderbank mist hoor! Dat hoort zo. (De z4 M40i heeft een 6 in lijn, geen V6).
Wat mij betreft vertel je lekker trots over je aankoop. We zijn liefhebbers onder elkaar. Je hebt er zelf voor gewerkt, gespaard, misschien andere dingen gelaten en daardoor nu een wensauto kunnen kopen. Dat is inderdaad lang niet voor iedereen weggelegd, toch een hoop geld. Mijn eengezinswoning was minder duur dan twee exemplaren van zo’n Z4 zes in lijn, dus je zou kunnen zeggen dat je in een half huis rondrijdt. Maar als je na lang sparen je wens uit kan laten komen is dat alleen mooi. Geniet ervan joh!
Boomer zegt
Tja op een feestje moet je nog steeds zeggen dat je een Nissan hebt…
barendbotje zegt
Ik denk niet dat dat per se iets is om voor te schamen, iig niet 13 in een dozijn. Daarnaast vind ik deze auto zeer geslaagd, met een klein prijskaartje gaat dit wel een toppertje worden denk ik!
Loek zegt
@airc: deze reactie was wellicht relevant toen de eerste paar generaties Skyline of Fairlady op de markt kwamen. Maar als je nu zegt dat je een Nissan sportwagen hebt dan hoef je je niet meer te schamen. Of je gaat naar de verkeerde feestjes.
sntial zegt
@720s: ocharme die GT-R rijders ? het is maar een Nissan
vaakbenjetebang zegt
Feestjes vermijd ik als de builenpest, dus zo’n groot probleem is het niet.
vondudenstein zegt
Uhmmm dus???
Want als je zegt ik heb een BMW of Mercedes dan ben je helemaal het mannetje ofzo? Laat me niet lachen.
Deze 400Z is niet echt categorie Ferrari of Aston.
En in dat scenario… Als je dan op een feestje bent en zegt “ik heb een GT R” (welke al die autos aan gort rijdt, een stuk praktischer is, betrouwbaarder en nog steeds ziek uitziet), dan hoef je je zeker niet te schamen.
Uberhaupt al het idee van “kunnen zeggen wat je rijdt”. Alsof je daar dit soort bakken voor haalt.
Volvo_440_turbo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
redbeams zegt
@airc: Tja ik koop een auto om rijplezier van te hebben en omdat ik die mooi vind.Dat een ander een auto koopt om alleen op te kunnen scheppen op een feestje…zal me een worst wezen.
degrotemuis zegt
@airc Ja en? Een Ford Mustang of GT is ook een Ford, maar niet vergelijkbaar met een Ford Ka. Deze Nissan sportcoupé is ook geen Leaf of Primera. Net als de GT-Rs dat niet zijn. En als je percieved value puur komt uit het merk op de sleutel zou ik die verjaardag liever missen.
fanboy zegt
Breekt wel een beetje met de laatste Z generaties, maar wel mooie referenties naar de oude.
Wel wennen die voorkant, maar de achterkant is in ieder geval geslaagd.
Dutchdriftking zegt
Ik wil hem zo graag mooi vinden! Maar dat lukt nog niet zo erg. Interieur is top, kontje gaat, maar de voorkant is echt een beetje raar. Hopelijk komt er nog een wat knappere bumper op. Niet dat het uitmaakt, in Europa krijgen we deze toch niet….
Loek zegt
@dutchdriftking: heb exact hetzelfde probleem. Het is alsof hun inspiratie op was, om vervolgens een perfecte rechthoek uit de voorbumper te slijpen. Jammer, want ik heb de 370Z altijd lelijj gevonden en dit was potentieel een mooiere auto geworden, maar het valt een beetje in het niet op deze manier.
donjunior zegt
De voorkant is geinspireerd op de originele 350Z.
Die had ook een simpele rechthoek uit de bumper.
https://images.autowereld.com/1600×1000/5125192353164-nissan.jpg
sntial zegt
@donjunior: not found
donjunior zegt
Bijzonder.. als ik hem hier open in Chrome werkt het prima.. in Edge niet.
Voor het geval men niet weet hoe een 350Z er uit ziet hier een ander plaatje (lang leve Google)
https://images.autowereld.com/high/5125192353164-nissan.jpg
golf1985 zegt
Ik kan alleen maar zeggen dat ik hem wil!! Vond alles voor de 370z mooi. 350z was schitterend! 240z nog mooier. Oom van mij heeft een z32 uit 1989 gehad. Ding was cool!
mpgc zegt
Dat is lekker wakker worden! Echt jammer dat ie niet naar Europa komt.
toyotafortuner zegt
Schitterend ding. Maar au wat doet de waarheid in de laatste alinea pijn.
Volvo_440_turbo zegt
2 letters van plaats veranderen en de ’t’ in een ‘n’ veranderen, het ding zal wel verkopen ?
okdoei zegt
@Volvo_440_turbo: Nissan Z Pnroo?
Ik snap em niet.
Leg eens uit.
Socrates zegt
Gaaf ding, mooi ontwerp, nooit in het echt te zien…
SvenskaAeroplanAB zegt
Mooi clean design! Erg goed gelukt
vacano zegt
is weer eens duidelijk dat het oude werelddeel naar de haaien is!
De Groene Geitesokken willen iedereen op een fiets of in een EV.
De stroom daarvoor moet uit gascentrales komen waardoor de EU meer CO2 zal uitstoten als in de tijden dat auto’s met een bovengemiddelde CO2 uitstoot als de Z serie.
De rest van de wereld trekt het zich niet aan en tikt zich tegen de slaap
willeme zegt
@vacano: ik ben bang dat het niet echt uitmaakt. Japanse sportwagens zijn bijna altijd impopulair. Altijd al zo geweest. Alleen de MX-5 is echt een succesje, als het duurder wordt, wil men niet Japans, helaas.
Betreft die CO2: dat is niet waar he? Ook al wordt de elektriciteit opgewekt via centrales, dan nog i het rendement van een EV veel hoger én heb je geen directe uitstoot. Dus dat is alsnog twee keer beter ;-)
Roberto zegt
@willeme: logisch het straalt goedkoop uit ,het zAl nooit een Ferrari of lambo uitstraling krijgen. Daarom kopen die jappen massaal Europese sportwagens
willeme zegt
@Roberto: Bwoah, vind ik niet. Ook een Japanse sportwagen mag er zijn. Ferrari en Lamborghini zijn natuurlijk ook aanzienlijk duurder. Deze Nissan 400Z zal gaan concurreren met auto’s als de Toyota Supra, Ford Mustang, Mercedes-AMG C43 en BMW M440i Coupe. Er zijn geen Italiaanse auto’s meer in deze klasse, gek genoeg.
Tussen al die auto’s is de Nissan 400Z best een aardige aanbieding. Maar zoals wel vaker met leuke auto’s, kiest men voor BMW, Mercedes-Benz, Porsche en Audi in dit prijssegment.
Roberto zegt
@willeme: mAserati quatro porte ghibli. Trofeo uitvoering
willeme zegt
@roberto: nee, dat vind ik geen concurrenten. De Nissan 400Z wordt een betaalbare coupé, de Ghibli en Quattroporte Trofeo zijn grote, zware sedans met V8 die vier keer zo duur zijn.
De enige Italiaanse concurrenten zouden een Alfa GT V6 of Brera V6 zijn, als Alfa Romeo daar opvolgers voor klaar had staan. Of de GTV die al jarenlang zijn comeback moet maken ;-).
Roberto zegt
@willeme: hoe dan ook ,als ik een loterij win. Zal mijn gedachten nooit uitgaan van ,He ik ga een Japanse sportwagen kopen. Ferarri maser lambo rolls is voldoende
willeme zegt
@roberto: daar gaat het niet, wat je mooi vind ;-).
Voor zo’n auto als deze hoef je de loterij niet te winnen. Als je een beetje hard werkt en kunt sparen, dan komt zo’n Nissan 400Z, Toyota Supra, BMW M440i, Porsche Cayman (al dan niet gebruikt) in de buurt. De merken die jij noemt zijn 10 keer duurder en niet echt relevant met betrekking tot de Nissan 400Z ;-)
Roberto zegt
@willeme: duidelijk ik begrijp je maar toch ??
aapjes zegt
@willeme: dit is echt onzin. Kijk eens naar de prijzen van Japanse sportwagens zoals de Toyota Supra en Nissan Skyline R34 GT-R. Nette exemplaren zijn inmiddels 100k . Zegt genoeg over de populairiteit
willeme zegt
@aapjes: Ik vind niet dat het onzin is. Als je kijkt naar de verkoopcijfers, verkopen Japanse sportwagens bijzonder slecht in vergelijking met Europese sportwagens.
Wat je benoemt zijn de prijzen voor originele exemplaren die nu nog worden verkocht erg hoog. Dat komt omdat er wel degelijk liefhebbers voor zijn, maar ze komen in Europa bijna niet voor. Denk aan de RX-7, NSX, 3000GT, Supra, 300ZX. ORiginele EU-modellen zijn inderdaad stervensduur, maar ze zijn er ook bijna niet.
In de VS zijn ze wat ruimdenkender en daar zie je ze wat meer, alhoewel het ook niet overhoudt. En de meeste JDM-sportwagens zijn getuned of om m boom gevouwen, dus ja: de exemplaren die origineel zijn gebleven en niet te veel gelopen hebben, die zijn nog prijzig.
Maar dat niets af aan het feit dat de Europese concurrentie gewoonweg populairder was in Europa. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben enorm JDM-fanboy, maar ze zijn nu eenmaal niet populair in Europa.
aapjes zegt
@willeme: ik begrijp wat je zegt. Het zit hem meer in het feit dat een hoop Japanse sportwagens inmiddels zo populair zijn dat de prijzen de pan uit rijzen. Dat komt misschien ook wel omdat er relatief minder verkocht zijn in het algemeen. Maar ik vind het bizar om te zien hoe de jaren 90 jdm markt zich ontwikkeld.
willeme zegt
@aapjes:
Mijn inschatting: Gran Turismo en Fast & Furious. Alleen in de jaren ’90 waren de mensen die die auto’s toen WEL konden betalen, aan het kijken naar 911’s, M3’s en Ferrari’s.
Nu is er een hele generatie die die JDM auto’s wel cool vind, maar omdat er maar een paar zijn, gaan de prijzen omhoog. Een 911 RS is geinig, maar als ik een Silica Brass of Millenium Jade Skyline GT-R V-Spec II Nür zie, begin ik te kirren.
aapjes zegt
@willeme: precies. Ik heb zelf een 350z GT4 (gran turismo) als daily en een Skyline R34 Nismo GTT (fast and the furious) als projectauto dus ik ben precies jou voorbeeld haha
Calimero zegt
Celica’s zijn in mijn beleving ook behoorlijk populair geweest. Er is een tijd geweest dat je die dingen bij bosjes zag rijden. Al dan niet origineel of voorzien van iets meer smaakgevoelige accessoires.
De vraag is dan alleen of je de Celica een sportwagen/sportauto mag noemen.
De definitie van sportwagen verschilt nogal in de beleving en het criterium van mens tot mens.
tge2 zegt
@vacano: Erg inderdaad. Europa wordt het steriele zorgenkindje van de wereld. Ik importeer wel een brandstofslurper, daar wordt je weerstand beter van.
mashell zegt
@vacano: stroom uit gas is de schoonste fossiele manier om stroom op te wekken en elektrisch rijden is qua rendement vele malen beter dan een verbrandingsmotor. Je zit er dus helemaal naast
We hebben in Europa juist een heel ander en nieuw probleem, de politici gaan sneller voorwaarts dan de burgerij. Er lijken steeds meer mensen te zijn die de vooruitgang niet kunnen bolwerken en in het verleden blijven hangen. Vroeger zag je die mensen alleen bij folklore groepen en op SGP bijeenkomsten, tegenwoordig vindt je ze zelfs ook op autoblog.
v10m5 zegt
Staande ovatie!
Anders, fris, herkenbaar, geen onnodige franje en mooi.
Op dag er weinig wijzigingen plaatsvinden richting de productieversie.
dalmore zegt
Wat een prachtige machine! Vooral het kontje is mooi geworden
gregorius zegt
Waarom zou je het VR30DDTT blok een oude bekende noemen? Er zijn misschien 100 auto’s in NL die dat blok hebben, en tot dusver ligt ie alleen in Infiniti’s (die over het algemeen toch ook niet als de ‘oude bekende’ gerekend moeten worden).
Volgens mij is dit gewoon een prachtig blok, 400 pk uit een 3.0 zijn gewoon prima waarden voor ‘normale productie’ versie. We spreken hier niet over de veel duurdere Alfa 2.9v6, Porsche/Audi 2.9v6 of de 3.0 van BMW voor de M2 of de M3/4.
willeme zegt
@gregorius: omdat het geen spiksplinternieuwe motor meer is. Jarenlang was het de goedkoopste motor met meer dan 400 pk ;-). Dus elk jaar kwam die wel weer voorbij. Dat niemand ‘m koopt, is een heel ander verhaal!
banderas zegt
Middentunnel lijkt identiek aan de 370Z. Dus kan inderdaad goed een doorontwikkeling zijn. Ik vind ‘m veel mooier dan de 370Z en leuke retro details. En dezelfde bult op de motorkap als m’n 350Z. I like! Jammer dat ie niet naar NL komt.
leaper035t zegt
Heerlijk clean design. I like!
goodolddays zegt
Nou bedankt EU.
karaya zegt
Mooi clean design.
Blijkbaar heb je geen 58 vouwen nodig om iets moois op de weg te zetten.
Van Hooydonk let je op?
iz_person zegt
Kan je hem wel invoeren naar Nederland of doen ze daar moeilijk over? Kan me niet voorstellen dat ze zo´n tuning object niet overal ter wereld willen hebben. Jammer.
bullzeyersn zegt
@iz_person: dat kan altijd, alleen ’t verschepen en laten invoeren en een typegoedkeuring erop krijgen moet je zelf doen
iz_person zegt
D´r zullen maar weinig mensen dat aandurven. Het kost ook een hoop geld.
Bram750 zegt
De achterkant doet mij erg denken aan de 300ZR, ze hebben overal wat van geleend.
Best een aardige auto, maar eerder een hommage aan al z’n voorgangers dan een echte opvolger.
tttijn zegt
Achterlichten kunnen beter imo. Voor de rest gaaf ding.
Ram-G-maN zegt
@willeme De GT-R verdwijnt ook vanaf 2022 van de Europese markt lees ik net. Het is een zwarte dag voor Europese liefhebbers van sportwagens.
willeme zegt
@automotivedesigner: NEE!!!! Dan moet ik nog even snel staatsloten kopen! Ooit moet er een GT-R op de stoep staan #paulwalkerisbeterdanalpacino
degrotemuis zegt
Nee, deze ga.ik denk ik niet missen. Misschien verandert dat nog, maar de eerste indruk: De achterkant vind ik best geslaagd. Ook knap hoe de 370z raamstijl toch een 240z vibe weet op te wekken. Maar aan de voorkant te geforceerd 240z meest 350z / 370z. Met name die koplamp boog onder en die motorkap bult.
bernoulli zegt
Strakke coupé. Ik zie wat ze hebben geprobeerd met de neus. maar als je de historische context niet kent dan blijft er eigenlijk een lompe lelijke neus over. Verder een leuk ding, maar verzet geen bakens.
nikk zegt
Wat een bak! Heel mooi en specs zijn ook top!
maferick74 zegt
Nissan 406z