De lancering van de nieuwe Nissan Z is een feit. En het recept is heerlijk.
De New York Auto Show werd op het laatste moment geannuleerd. Betekent niet dat Nissan de geplande presentatie van de Z ook niet door liet gaan. Er is besloten om toch in de stad een besloten event te organiseren. En nu is het moment daar. De nieuwe Nissan Z is een feit.
Dat er gekozen is voor een onthulling in New York is logisch. Wij in Europa krijgen deze auto niet. Ontzettend jammer, maar door de strenge milieuregels is een dergelijke auto niet interessant genoeg voor Nissan om het model hier aan de man te brengen. Toyota durft het dapper wel aan met de Supra, maar hoe vaak heb jij die auto al zien rijden? Precies.
Motor
In de Verenigde Staten kennen ze BPM en aanverwanten niet. Dus vrij baan voor Nissan om een sportauto te lanceren in 2021 in vorm van de Z. Onder de kap ligt een VR30DDTT 3.0 L V-6 Twin Turbo. Goed voor 405 pk en 474 Nm aan koppel. Klanten krijgen de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak, of een automaat met negen verzetten en flippers achter het stuur. Nissan heeft nog geen prestatiecijfers gecommuniceerd.
Z Proto
In vergelijking met de Z Proto heeft de productieversie veel elementen van het prototype meegekregen. Onder andere de neus en het kontje zijn meegenomen. Achter zitten twee bescheiden uitlaatpijpen die ongetwijfeld een heerlijk orkest aan V6-glorie naar buiten kunnen brengen. Zo goed als een 350Z of 370Z zal het niet klinken, turbo’s winnen het nooit van het atmosferische karakter van een motor.
Prijs
De Amerikaanse markt is waar de nieuwe Nissan Z het goed moet gaan doen. Het automerk lanceert de Z ook in eigen land. Vanaf de winter komt Nissan met details voor de Japanse markt onder de iconische naam Fairlady Z. Een exacte prijs is nog niet bekendgemaakt, maar de richtprijs ligt op $ 40.000,- voor de Z. De verkoop start in de lente van 2022.
gezondverstand zegt
Het geluid bij de video doet het helaas niet.
Voor de auto geldt maar 1 woord: Hebben !!!
dalmore zegt
Jammer dat de Nederlandse afgunst-tax roet in het eten zal gooien van 99% van de liefhebbers..
Stefje zegt
$40k is zonder opties en zonder state tax. Alle staten hebben andere belastingen, er kan dus geen uniforme prijs gecommuniceerd worden. Daarnaast werkt garantie daar heel anders.
Met andere woorden, zal in NL straks een ton kosten rijklaar. Heb je dan niet liever een Cayman oid?
rolov zegt
@stefje: ja precies . Een ton voor een Nissan zal er gezegd worden en dan kiezen ze toch wat anders.
jarnobakker zegt
@stefje: dat zeiden ze ook met de GTR. Maar die reed ondertussen wel ieder ander merk ondersteboven.
kaeser zegt
Zo jammer dat nou deze wordt overgeslagen. De 350Z vond ik er schitterend uitzien, de 370Z dan weer niet. Maar de 400Z mag er dan wel weer zijn!
cossiekiller zegt
Mag er zeker komen! Enkel die grille vooraan… Al die hulpsystemen enzo, krijgen ze dat echt niet beter weggewerkt? Allemaal matte plastiek waardoor de helft van de grille precies nog niet af is.
VAG is daar ook meester in.
Zie op 2min 10 op het filmpje
Gulli zegt
Moet zeggen dat ik de uiteindelijke versie mooier vind dan die van de proto die vorig jaar werd aangekondigd. Daar was de grille één groot zwart vierkant gat. Nu ze de reliefs in de grille een ander kleurtje hebben gegeven ziet het er mijns inziens al een stuk beter uit.
Dit was die van de proto;
https://www.autoblog.nl/files/2020/09/nissan-z-proto-2020-970-022-919×612.jpg
3246cm252kw zegt
Jammer dat ze zo goedkoop ogen… beter dat ze het dan ook zijn….
rijnooit zegt
Importeren en bpm bloeden wel een optie? Of zou het dan ook weer illegaal zijn?
ghini zegt
@rijnooit: 1
ouwedibbes83 zegt
@rijnooit: op een andere site hadden ze t idd al over de grijze import, dat de BPM heffing flink zou zijn. Je kunt ook een F150 hier rijden (als bedrijfsauto), dus waarom zo’n Nissan Z niet importeren?
rijnooit zegt
@ouwedibbes83: Makes sense inderdaad. Volgend jaar maar eens kijken ;-)
ericc zegt
Na de Supra een nieuwe hype voor de YouTube-ers. Maar die prijs is slecht nieuws voor Lotus met hun nieuwe 400pk auto!
basman147 zegt
Ik denk dat Lotus een ander soort kopers aantrekt, die is meer gericht op 911-klanten die zullen niet zo snel een “ricer” op de shortlist hebben staan.
Toyota Supra heeft een groter probleem, in de VS kost de 4 cilinder al 43000 dollar en de 3 liter 55k, en dan heeft de Z nog (iets) meer vermogen ook. Daarnaast niet leverbaar met een handbak, wat juist in dit segment voor de Amerikanen weer heel belangrijk is.
Gulli zegt
Ik weet dat de 370z al dik 1500 kilo woog, weet niet wat deze gaat doen maar met 2 turbo’s erop en nog meer veiligheidssystemen verwacht ik niet dat dat veel lager uit zal vallen. Daar hoeft Lotus met hun specifieke klantenkring niet van wakker te liggen denk ik. Zelfs niet met hun relatief zware Emira.
yellowcab zegt
Ziet er niet onaardig uit. Dat wil zeggen: ik vind de achterzijde fraai vormgegeven; de voorkant met die rechthoekige grille doet het voor mij niet helemaal in de verder vloeiender vormen. Zal vast een knipoog zijn naar de 350Z, of hoedtik naar de tuningscene – de associatie met intercoolers is er – maar ik vind het niet echt passen in het ontwerp. Maar ik ben dan ook niet de doelgroep.
rolov zegt
@yellowcab: liefhebber van snelle redelijk goedkope auto’s?
cloverleaf zegt
Nissan, het laatste bastion van de petrolhead.
Helaas paste achterin de 350z geen maxicosi…
sr20det zegt
@cloverleaf: dan gaat ie hier ook niet in passen
vaakbenjetebang zegt
@cloverleaf: Haha, in het instructieboekje van mijn 350Z staat: “Kinderen zitten het veiligst op de achterbank. Uw auto heeft geen achterbank.” Japanse humor, ik houd er van.
87sandyd zegt
@vaakbenjetebang: Hahaha mooi :’)
boriske zegt
Een 3.0 V6 twin turbo en maar 405 pk? Dat valt wel wat tegen. Voor de rest een heel mooie wagen.
rolov zegt
@boriske: hoezo? Denk je dat er niks voor te krijgen zal zijn zodat je er makkelijk 600 uitkrijgt? De gtr staat er nog boven hè. Ze moeten die er wel boven houden want die kost een stuk meer
Edge zegt
Dat zal vast, maar dat is toch net even iets anders dan dat je die extra pk’s met fabrieksgarantie krijgt.
rolov zegt
@Edge: het gaat er om dat de gtr er nog boven staat. Dus ze kunnen er geen 500 uit pompen . Anders is het verschil veel te klein . Ook in de vs kost de gtr 150k vlg mij
waterisnat zegt
Gewicht?
Onehp zegt
Ik gok 1590kg volgetankt en zonder chauffeur, of 1665kg EU gewicht.
Gewicht is intressanter dan 380-410pk, whatever
Edge zegt
Ik vind vooral het achteraanzicht prachtig. Het vooraanzicht vind ik wat minder, en ook de zijkant (waar je toch heel duidelijk ziet dat het een verbouwde 370Z is) vind ik wat minder.
neymar zegt
In Europa kunnen we straks alleen nog maar dromen van sportauto’s met lekkere 6 cilinders door die groene gekte.
civicfk3 zegt
@neymar: doen we nu al, een audi/bmw of porsche met 6pitter kost tegenwoordig al 90k in de basis
sportabgasanlage zegt
Daarom koester ik mijn ongeblazen 6-cilinder boxer. Dan maar 2 euro per liter aftikken, maar ik geniet tot de laatste rpm.
ericd zegt
Hup Nissan, inzetten voor GT races.
banderas zegt
Het interieur wil ik wel in mijn Z. Volgens mij moet dat ook gewoon passen, aangezien de nieuwe Z een 370Z is en die weer een 350Z.
rolov zegt
@banderas: idd dat Dashboard is wel echt 90’s
remarkable zegt
Wel leuke trend dat de jaren 80 design weer terug komt (Hyundai Pony, Lamborghini Countach).
De achterkant oogt wel fraai en heeft leuke vergelijkende met de oude Nissan Z. Jammer dat ze niet voor 2 kleine uitlaat pijpen aan beide zijden hebben gekozen. De voorkant is wat anoniem en vraag me af of deze de tijdsgeest overleefd. De nieuwe modellen van Jaguar, Maserati hebben een beetje dezelfde design.
Bij de Nissan doet het me eerder denken aan een Suzuki neus dan een Nissan Z. Werk aan de winkel
RutgerK zegt
Mooie auto. De cassettespeler is nu zeker een optie?
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Van zegt
Volgens mij best wel een geknepen blokkie met ´maar´ 405pk.
civicfk3 zegt
@Van: de R35 staat ook nog in nissans programma en die kost meer dan het dubbele dan de nieuwe 400z terwijl je maar 160pk meer krijgt (en awd)
allesmetturbo zegt
Zal wel mooi wat tuningspotentieel in dat blok zitten
87sandyd zegt
Die achterkant heel geslaagd met een knipoog naar de 300Z, wat ik een tijdloze beauty vind.
Voorkant is naar mijn smaak iets minder geslaagd maar vind het wel een uniek design en past goed bij de rest van de auto.
inflatable zegt
$40.000, dat is omgerekend zo’n €35.000.. Laat dat even op je in werken als autoliefhebber woonachtig in Nederland..
Wat kostte de 370Z hier? Ohja, ruim meer dan een ton.. Vanwege meer dan 200% belasting..
Met droge ogen in Den Haag.. Ze gunnen het je gewoon niet..