240Z, 260Z, 280Z, 280ZX, 300ZX, een reeks succesvolle sportwagens van Datsun/Nissan, waar rond de eeuwwisseling nodig een nieuwe naam aan moest worden toegevoegd. Twee concepts, eentje uit 1999 en eentje uit 2001, plaveiden de weg voor de 350Z.
Eind jaren ’90 loopt de Nissan 300ZX (Z32) op zijn laatste benen. De sportwagen ging in 1989 in productie en zal het uiteindelijk tot 2000 uit houden. Een opvolger laat dan nog drie jaar op zich wachten, maar in 1999 krijgen wij gewone mensen een eerste blik op Nissan’s nieuwe sportwagen. Op de North America International Auto Show trekken ze het doek van de Z Concept.
Hoewel je de basale vormen van de 350Z kunt herkenen, verschilt de auto nog behoorlijk van het uiteindelijke productiemodel. De auto is volgens Nissan een hommage aan de Datsun 240Z, zonder te vervallen in retro-design. Het is vooral een cleane sportwagen die duidelijk uit de jaren ’90 stamt. Onder de kap een 2.4-liter viercilinder met zo’n 200 pk, afkomstig uit de 240SX. Dat is dan weer niet echt een eerbetoon aan de Nissan Z-reeks, want die hadden allemaal een zescilinder.
Dat zet Nissan in 2001 recht met de tweede Z Concept, wederom gepresenteerd op de NAIAS. Ditmaal geen ronde jaren ’90-lijnen, maar strakke en strengen vormen, klaar voor een nieuw millennium. Letterlijk, want deze tweede Nissan C Concept verschilt slechts op details van de 350Z uit 2003. Doel van Nissan: concurreren op prestaties met de Porsche Boxster, maar tegen een veel aantrekkelijkere prijs. Een atmosferische 3.5 V6, in de basis gelijk aan die in de Skyline, perst er bijna 300 pk uit.
stfu zegt
Zo. Die eerste is een partij lelijk! 350Z concept heerlijk. Wellicht in de zomer 1 kopen. Of 370Z.
mikkeloentje zegt
Ik snap die gore oranje kleur bij die dingen nooit. Wat gaat er in je om als je dat aanvinkt in de optielijst.
ej20g zegt
@mikkeloentje: ik heb het altijd een erg mooie kleur gevonden. Een 350Z coupé van de eerste serie (280 pk, tot 2005) met handbak, in deze kleur met het oranje met zwarte interieur is wat mij betreft de perfecte 350Z. If only I had the money…
Janalleman zegt
@ej20g: 350z is tweedehands 9000-14000, valt opzich nog te spareb?
ej20g zegt
@bjornvdschelde: ik heb inderdaad nog alle tijd. Maar voordat ik aan het aanschaffen van een 350Z denk heb ik nog een tweetal auto’s die ik liever zou willen hebben, bij elkaar ook goed voor zo’n 10.000 euro. Daar komt nog bij dat ik mijn huidige auto eigenlijk ook nog volledig op wil knappen. Zo simpel ligt het dus eigenlijk niet.;)
cla220 zegt
Bij de bovenstaande foto heeft de voorkant wel wat weg van die fiat 124
rhellema zegt
Godallemachtig wat een lelijk ding. Heel snel wéér vergeten?
beefcake zegt
Was dat ding als SUV bedoeld? Staat wel erg hoog op de pootjes…
allesmetturbo zegt
Nissan 350 mislukte zagato (die achterkant)
coffeecup zegt
De 350z. Blijft één van mijn meest favoriete Japanse sportwagens. In een tijdperk dat Toyota de stekker uit de MR2 en Celica trok.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Toch de 370z voor mij.
alloallo zegt
ik krijg bij het prototype een deja vu naar de lancia hyena.
csx3000 zegt
@alloallo: Mooi gepikt van die Nederlander, alles komt uiteindelijk uit.
Citrofiel zegt
Met recht een vergeten concept, die eerste Z had ik nog niet eerder gezien. Goed dat die het niet is geworden, de uiteindelijke Z heeft een heel andere uitstraling. Die eerste (die ook mij in het eerste aanzicht aan de Lancia Hyena deed denken) lijkt veel te compact en te rank voor de Amerikaanse smaak. Dat hebben ze toch aardig opgelost, de 350Z vind ik nog steeds een mooie auto. Maar topper blijft wat mij betreft de 300ZX Z32. Die zou ik nog wel eens op de oprit willen hebben staan.
hoonigan247 zegt
10 jaar lang in gereden, wat een heerlijke auto was het ! Mis het nu nog, zeker het lekkere geluid van de NISMO uitlaat met HFC cats ?
E550 zegt
De 300zx blijft 1 van mijn favoriete auto’s. Na de w140 mijn tweede keus. Alleen in de VS zie je nog mooie exemplaren rijden.