Je zit niet nog te dromen en er is ook geen fotoshop of AI gebruikt: deze Nissan Z Estate bestaat echt.
Dingen kunnen los van elkaar perfect zijn, maar gecombineerd nergens op slaan. Een hamburger is lekker, stroopwafels zijn lekker, maar de twee combineren wordt raar (en ja, dat kan bij een bekende Amerikaanse fastfoodketen). Dat iets kan, betekent niet dat iets moet. Toch weerhoudt dat men tegenwoordig vaak niet van een poging doen.
Nissan Z Estate
Perfect voorbeeld: de Nissan Z is een leuke sportwagen. En een stationcar is een leuke carrosserievorm. Wat gebeurt er als je die twee combineert? Nou, eh, dit. Ontmoet de Nissan Z Lealia.
Dat klinkt bizar, het ding is bizar en het wordt allemaal nog veel vreemder. Het is namelijk het front van een Nissan Z geboetseerd op een stationwagon. Aan de achterkant zie je eveneens een Z-lichtbalk, maar het geheel achter lijkt alsof de auto gestoken is door een bij. Dat heeft er dan weer mee te maken dat de achterkant van een Nissan Leaf geleend is. Het ding heet dan ook Z Lealia voor Z, Leaf en Familia. We vermoeden niet dat die combinatie van woorden op de brainstormlijst van Earth, Wind & Fire stond.
Binnen was er enkel ruimte voor gekleurde stoelen in een anders vrij somber oud interieur. De basis voor de Nissan Z Lealia is dan ook een Nissan Stagea uit 2001. Dat is de opvolger van de welbekende ‘R34 estate’, die ietsje losweekte van de GT-R-line-up. Het compleet misplaatste Z-stuur in deze oude cabine spreekt boekdelen.
Welke enthousiaste Japanse huisvlijtert heeft zich gewaagd aan deze bizarre creatie? Dat was, eh, Nissan. Nou ja, hun studenten dan. De mensen die uiteindelijk bij het merk terecht hopen te komen door te studeren bij Nissan Gakuen. Zij transformeerden de Stagea tot de Z Lealia. Het idee is op zich geinig, maar het is maar beter dat het bij een eenmalige actie blijft. Net als de Z Crossover.
Skyline Neo
Er is nog een creatie, de Nissan Skyline Neo. Dat is een soort omgekeerde restomod. Er werd namelijk een Nissan Skyline Coupé (CPV35) verbouwd om tot een soort futuristische retro-interpretatie van de tweede Skyline GT-R (KPGC110), onder fans bekend als de Kenmeri. De dubbele koplampen en dubbele achterlichten met de herkenbare grille, die kloppen!
De rest, nou ja, vind er zelf maar wat van. Het is wederom grappig om de creativiteit van de studenten te zien, maar of het echt mooi is? De Disco Volante-achtige wielkast achter kunnen wij ons niet herinneren van de Kenmeri. Ach ja. Creativiteit kan zich uiten in vele vormen.
Nissan Bluebird Kiwami
Gelukkig is er voor de liefhebbers van oud(er) moois ook nog een laatste project van de studenten. Die mochten klussen aan een Nissan Bluebird Maxima uit de jaren ’80. Daar werd een toffe widebody voor bedacht geheel in de stijl van oude Japanse tuning. Ietwat over de top, maar gezien de cultuur van des tijds heel logisch (je kent vast de extreme bosozoku-tuning). Een mooie frisse wind in de wereld van moderne cultuur daar bij Nissan Gakuen.
Overigens lijkt niks van dit parallel te lopen met een tof huisvlijtproject van een tijdje geleden, maar dan op basis van een Nissan Skyline Crossover. Inspiratie voor volgend jaar?
tenaci zegt
Leepu weer bezig?
tortuga zegt
Die achterkant had veel beter gekunnen. Een a la Panamera stijl kofferklep
piebepost zegt
Met de Z van Panelgapzzzzz.
Leuk dat je wat vrije geesten hun gang laat gaan om het vak te leren maar hier plak je toch je naam niet op?
mashell zegt
Het gaat echt niet goed met Nissan
citroen55 zegt
Dus verbaast hoeven we niet te zijn dat de toko op omvallen staat.
Fernando zegt
Er zijn best veel rare vogels in Japan
enrique zegt
Keurige panel gap!
e36thuglife zegt
Au au me ogen echt kapot lelijk steek t in de vik aub
mc96 zegt
Inderdaad geen koortsdroom. Eerder een nachtmerry.