In Nissans ga je geen flinke, verticale schermen aantreffen.
Het is een trend die Tesla met de Model S in gang zette: gigantische tabletschermen. De Amerikaanse EV-fabrikant verhuisde praktisch alle knoppen naar dat aanraakgevoelige scherm. Het ziet er prachtig en futuristisch uit, al is niet iedereen – waaronder deze schrijver – overtuigd van de praktische inzetbaarheid. Touchscreen-knoppen kan je bijvoorbeeld niet voelen zoals je dat bij fysieke knoppen wel kan doen. Daardoor is het blindelings instellen van de climate control of de radio wat lastiger.
Nissan vindt zulke schermen ook niet bijzonder fijn, ook vanwege de praktische inzetbaarheid. ‘Hoewel zulke tablet-achtige schermen misschien de aandacht trekken op autoshows, moeten autofabrikanten ook aan andere zaken werken.’ Met andere woorden, er zijn belangrijkere dingen dan het trekken van aandacht. Veiligheid en praktisch nut, bijvoorbeeld.
In hun Ariya Concept – een elektrische crossover – plaatsen ze daarom een horizontaal, tweedelig scherm. Wat volgens Nissan lijkt op een golf. Niet dat ze duidelijk maken wat er precies golvig aan is, maar goed.
Mercedes en Volkswagen
Daarmee lijkt dit interieur op wat we bij bijvoorbeeld de Mercedes A-Klasse en de nieuwe Volkswagen Golf zien. Dit horizontale scherm heeft volgens Nissan-topman Tomomichi Uekuri voordelen voor de bijvoorbeeld de ergonomie, maar ook de veiligheid.
Van nature kijkt het menselijk oog tijdens het rijden van zijkant naar zijkant. Mensen kunnen meer zien en meer informatie opnemen als het horizontaal wordt weergegeven. Zo werkt het perifere gezichtsveld ook.
Tomomichi Uekuri, senior manager van het Human Machine Interface-team.
Het idee van de twee schermen is dat het scherm achter het stuur (voor ons het linker scherm) moet lijken op het ‘ouderwetse instrumentenpaneel’. Hier staan dus zaken over bijvoorbeeld de snelheid en technische staat van de auto. Het centrale scherm (ofwel rechter scherm) laat zaken als entertainment en climate control instellen. Overigens kunnen gebruikers informatie ‘swipen’ tussen schermen, waardoor je bijvoorbeeld de navigatie via het instrumentenpaneel kan volgen.
Nissan Ariya Concept
Voor de duidelijkheid: de Ariya blijft een concept en gaat nooit in productie. Het is echter wel een ‘kijkje in de Nissan-keuken’. Nissan zegt hiermee dus nee tegen die flinke tabletschermen die Tesla groot heeft gemaakt, en ja tegen de ‘simpelere’ horizontale schermen.
bierbuik zegt
Een verticaal touchscreen is niet handig, omdat je knoppen niet kan voelen, dus ontwikkelen wij een horizontaal touchscreen!
notsobig zegt
@bierbuik: 1) Dat van de knoppen die je niet kan voelen kom van de schrijver, niet van Nissan. 2) Wie heeft gezegd dat het touchscreens zijn? 3) Ik zie fysieke knoppen voor oa climate controle, dus deze zijn dus (ook?) met fyzieke knoppen te bedienen. Nissan heeft het hier voornamelijk over de positie en de richting van het scherm / de schermen, de schrijver van dit artikel haalt (vind ik terecht) het niet kunnen voelen van knoppen erbij…
Henk_he zegt
Waarvan akte! Voor de basisbediening van o.a. Muziek, airco en navi wil ik gewoon fysieke knoppen!!!
flutterby zegt
@Henk_he: Muziek heb ik liever op het stuur en met climate control is het toch “set and forget”. Voor navigatie is trouwens het 15” scherm ideaal! Dat stellen we toch allemaal in als je stil staat, toch?;)
bpc zegt
Goh in mijn geval toch niet, in de zomer heb ik hem liever echt koel, 17-18° zodat mijn wagen mijn paleis van verfrissing is.
In de winter daar in tegen staat die op 22-23° en is mijn wagen een plek om even op te warme
flutterby zegt
@bpc: geinig, bij mij staat die in de winter op 17-18 graden want meestal toch een jas aan en juist in de zomer op 21 graden omdat ik dan nooit een jas aan heb.
Door het temperatuur verschil te verkleinen voelt de overstap ook minder heftig.
e36thuglife zegt
Ja touch screen is leuk op je foon maar in de waggi moet je gewoon echte knoppen om op te drukken liefs met soort klikgevoel.
Oh ja en kijk naar je moniter van een computer nou die kapt er gewoon mee na een paar jaar dan is ie busted dus ja hihi haha touch screen is zo leuk zo modern oeh maar denk je dat die het nog doet na 25 jaar zoals de teller bak van me E36??
NEE dus rot op met je touch screen en geef me knoppen en tellers met wijzers. OK????!!!!
p993 zegt
@e36thuglife: ruuuuuustagh…..!
jollykart zegt
ik prefereer ook gewone knoppen boven een touchscreen. Alleen kun je nu eenmaal makkelijker functionaliteit toevoegen en veranderen bij virtuele knoppen. Als de stembediening net zo goed werkt als Google Assistent heb je helemaal geen knoppen meer nodig.
frank2b zegt
Plus daaronder de aanraaktoetsen van de Beomaster 4500.
Die Denen toch. Die hadden het goed gezien.
Of was het tóch Jacob Jensen?
406_v6 zegt
@frank2b: heb toch liever een Beosysteem 6500 met mmc1 (of 2) en het master remote panel. Afmaken met set Beovox RL140.
mashell zegt
Uiteraard, je ogen zitten naast elkaar, je gezichtsveld is dus meer breed dan hoog. Bovendien wil je het scherm ook op zichthoogte hebben en niet ook nog ergens heel diep naar beneden laten doorlopen. Qua ergonomie lopen de klassieke merken natuurlijk jaren voor op Tesla. Met haptische feedback en een logisch ingedeelde user interface (dat is wel erg moeilijk om goed te doen) kun je met grote touchscreen knoppen het bedienen ook nog gemakkelijker maken dan met klassieke knoppen.
pramm zegt
Dat zou in theorie kunnen… Alleen die interface… Komt bij de traditionele autofabrikanten nog altijd uit 2010.
flutterby zegt
Nissan, Tesla is sinds 2016 al over op horizontale touchscreens..
none zegt
“Het ziet er prachtig en futuristisch uit,”
Waaat! :D Het ziet er goedkoop uit! Was het nu een speciaal vormgegeven touchscreen, wat mooi weggewerkt/geintegreerd is in het dashboard, ok (zoals bijvoorbeeld bij die Honda). Maar het is gewoon een goedkoop plat monitorscherm, geprakt in het dashboard. En de enige reden hiervoor is, is dat Tesla geen geld wil uitgeven aan componenten, elektronica en kabelbomen. Het hele design van de Tesla straalt uit ‘oh dit wordt te complex, dat wordt te duur, dat doen we dus niet’
Je moet helemaal geen Tesla kopen de eerste 10 jaar, want het 20% roi van investeerders moet terug verdient worden. Ddat maakt de prijs/kwaliteit verhouding uiterst slecht.
balboni zegt
@none: beetje uit je nek aan het lullen
none zegt
Moet jouw nickname niet “baloney” zijn? :D
Paul58 zegt
@none: ‘enige reden hiervoor is dat Tesla geen geld wil uitgeven’ ik stel voor dat je je nog even verdiept in de visie van tesla;)
Tesla is een softwarebedrijf dat auto’s maakt en wil graag innoveren aan de hand van software updates waarbij één centraal scherm perfect werkt. Je kan verder alles zeggen over de bouwkwaliteit van Tesla’s echter zijn ze alles behalve complex te bedienen. Je kunt nota bene alle belangrijke functies bedienen via het stuur of via spraak (muziek, cruise control, temperatuur, stoelverwarming, navi etc). Ontgrendelen, wegrijden en stoppen zonder overbodige knoppen en handelingen. Tevens reageert alles heel snel en zijn de knoppen op het touchscreen groot. Nee die gebruiksvriendelijk, dat zit juist wel snor.
kjeld zegt
@kevin1989: @none zie het als een iPad. De oudere generaties krijgen ook de updates niet meer en zijn traag en gedateerd in software. Zo gaat het ook met de Tesla, de ECU/scherm is te traag bij oude Model S en voor nieuwe updates. Je kunt er voor een paar duizend euro wel weer een nieuwe in laten zetten. Net als de iPad. En dat scherm is natuurlijk gewoon een update are vervanging voor echte knoppen die je moet laten keuren en testen door allemaal Europese en Amerikaanse autoriteiten
pramm zegt
Mijn Tesla is nu bijna 6 jaar oud. Gewoon weer een update ontvangen met verbeteringen en nieuwe functionaliteit. Volgens mij heb je er zelf geen ervaring mee en is het enkel een voorgevoel. Nee dan de traditionele merken. Als er na 5 jaar een beveiligingsupdate moet worden doorgevoerd moeten alle wagens weer terug naar de garage (kijk maar eens naar heel/fiat)
none zegt
Je moet je updates uitzetten. Heb je niet gelezen dat Tesla je range terugschroeft als je accu’s dreigen kapot te gaan binnen de garantie termijn.
Lekker bedrijf om iets van te kopen, oh wacht wacht nee dit heet tegenwoordig VISIE
florisje zegt
@none: Aan een verbrandingsmotor gaat natuurlijk nooooit wat stuk… Oh wacht…
Paul58 zegt
@kjeld: dat is inderdaad met eerste generatie touchscreens, dit was ook nog een nieuw concept voor gebruik in auto’s. De nieuwe generatie is natuurlijk een stuk sneller en zal wss langer meegaan dan de eerste generatie. Ook 3g vs 4g. Tevens is een ‘traag’ tesla touchscreen vaak nog steeds sneller dan menig navigatiesysteem, waar ook vaak vertraging inzit. Daarbij moet je niet vergeten dat de model S al 8(!) jaar oud is. Ben het overigens wel eens dat Tesla hierin waarschijnlijk een verdienmodel heeft gecreëerd (het vervangen van verouderde schermen).
kjeld zegt
@kevin1989: eens, echter is een traag en snel touchscreen nog steeds langzamer dan de verlichtings knop op mijn 21 jaar oude Renault Mégane :)
Paul58 zegt
@kjeld: voor verlichting is geen knop nodig dat gaat anno 2020 automatisch
notsobig zegt
@kevin1989: Kunnen deze automatische licht functie anno 2020 al mist herkennen?
Paul58 zegt
@notsobig: niet dat ik weet. Lijkt me ook niet echt een functie die veel waarde toevoegt gezien je mistlampen normaliter weinig gebruikt. Deze zijn bij een tesla in ieder geval makkelijk te bedienen via het ‘snelmenu’ (nooit meer dan 2 x het scherm aanraken)
none zegt
:D visie Tesla :D Ik kan me het niet precies meer herinneren maar de quote bij die venture capitalists is iets van “how to get the money from your clients pocket as quickly as possible into yours”.
Het is toch overduidelijk. Een auto met tig duizend onderdelen minder leveren ze voor 100k-130k, hoe dom moet je zijn om dat te kopen. Trap toch niet in die marketing prietpraat.
Tesla bewijst toch zelf al wat ik hier stel, de eerste modellen waren een stuk slechter dan de huidige. Over een paar jaar maar eens kijken of ze iets interessants kunnen leveren, nu is het nog lucht.
dedude zegt
Lucht?
Heb je teveel gezopen Joh. Het is pas maandag hè.
none zegt
Mijn god, kunnen jullie niet nadenken en lezen? Ja ~50% van de prijs van een Tesla moet voor lucht zijn. Net als bij een iphone (volgens mij is het daar meer) Daarom zijn Tesla aandelen (over)gewaardeerd op de beurs. Omdat de initiele investeerders eindelijk hun 20% of meer rendement krijgen uitgeleverd, en de winst marges hoger zijn dan bij de traditionele auto leveranciers.
Dat rendement komt niet uit de lucht vallen, dat wordt betaald door een Tesla koper. Dat is geld wat jij uitgeeft en dus NIET in je auto zit.
Paul58 zegt
@none: lucht? Wat denk je van de Duitse merken, dat is pas marketing. Tesla heeft bewezen een betrouwbare aandrijflijn te hebben gebouwd. Dat de naadjes niet overal recht zitten daargelaten. Niks gebakken lucht.
none zegt
Een elektrische aandrijflijn in een auto prakken is goedkoper dan een ice, dat kan je toch wel begrijpen? Daarom heb je ook zoveel van die elektrische auto startups.
En als je dan een tesla zet naast een 7 serie van 130k, dan moet jij toch ook wel het verschil zien? Dat alles wat je bij de 7 serie ziet en niet bij de Tesla, is dus geld wat je aan lucht uitgeeft bij tesla.
riel zegt
@none: natuurlijk niet. Aandrijflijn en accupakket loopt jaren voor op competitie, en is nog altijd vrij prijzig. Bovendien moet je momenteel wel de model 3/Y gaan nemen en niet de 10 jaar oude S.
mashell zegt
@none: “Een elektrische aandrijflijn in een auto prakken is goedkoper dan een ice”. Nee hoor, een verbrandingsmotor kost helemaal niet zo veel maar een accu pakket is serieus duur. Dat die startups voor elektrisch gaan is logisch, je wilt als startup natuurlijk wel in een groei markt stappen.
Paul58 zegt
@none: mwa een Model S long range kost 88k dus kan je beter vergelijken met een 530d. Ik weet niet wat jij bij zo’n BMW wel ziet en bij een Tesla niet dan? Enige wat ik me zo snel kan bedenken is een head up display. Misschien wel een paar andere opties waarin een BMW wat meer luxe toevoegt maar aan de andere kant is de aandrijflijn van een Tesla natuurlijk superieur. Dit is voor een groot deel ook een stuk comfort (niet voor niks dat nieuwe automaten zich steeds meer focussen op geruisloze overbrenging zonder het gevoel dat de auto schakelt). Qua prestaties, vermogen en acceleratie hoef ik natuurlijk niet te beginnen. Verdiep je ook eens in de opties welke standaard zijn in een Model S zou ik zeggen;) o.a glazen dak, adaptieve cruise, autopilot, led lichten adaptief, stoelverwarming voor en achter, stuurverwarming, AWD, updates, Spotify, dab, internet, YouTube, Netflix, grootse bagageruimte in klasse, parkeerhulp met camera’s, standkachel en verdere bediening via Tesla app, keyless entry, gratis opladen bij superchargers etc etc. In het kort gezegd; Tesla heeft gewoon eigen sterke punten net zoals BMW dat heeft, maar gebakken lucht?
none zegt
Je vergelijkt verkeerd, je besteed 88k (is dat met of zonder subsidie, want dat mag je natuurlijk niet in mindering brengen) aan een Tesla, of je besteed 88k bij BMW. Wat zijn dan al je opties bij Tesla en bij BMW.
Bij BMW kan je zelfs een Gran Coupe carrosserie krijgen als je dat wilt. Ze hebben hun productie proces zo aangepast dat hun robot’s en plaatwerkerij dat allemaal netjes voor je in elkaar zetten. Dit soort opties vereisen een flexibele productielijn en dat kost wat. (kost wat = minder winst per auto)
Je noemt bijvoorbeeld een glazen dak bij die Tesla, volgens mij is dat geen optie en kan je uberhaupt geen stalen dak krijgen. Reden, massaal glas leveren is goedkoper dan beide ondersteunen.
Als ik een knop wil hebben om het handschoenen kastje te openen, kan dat niet bij Tesla. Zo iets simpels. Bij mij kunnen mensen op de achterbank gewoon de achterstoel verwarming aanzetten. Moet je bij Tesla met dat stomme tablet doen. Hebben ze knopjes in de optie lijst????
Allemaal cheap cheap, omdat al dit soort knopjes design, en montage werk is.
Uit hoeveel kleuren kan je kiezen bij Tesla? Hebben ze ook een optie, voor geen kleur? Zodat je hem zelf kunt laten spuiten, dat is dan waarschijnlijk nog betere kwaliteit.
Cheap cheap, meer kleuren, meer werk, vereist meer van het productie process, etc.
“de aandrijflijn van een Tesla natuurlijk superieur” ook weer zo een domme opmerking. Hoe kan je nu een electrische aandrijflijn vergelijken met een conventionele verbrandingsmotor aandrijflijn?
Een appel is toch ook niet superieur aan een banaan?
En als je het dan toch vergelijkt. Ik denk dat BMW een betere elektrische aandrijflijn maakt, dan Tesla een ICE.
Nu wilde ik schrijven dat ik het Tesla als startup niet kwalijk neem. Maar waarom zou ik dat eigenlijk? Hun market value is meer dan dat van BMW. Misschien is dat wel een toepasselijke vergelijking. Zet alle producten van Tesla tegenover alle producten van BMW, je moet wel blind zijn als je dan niet het verschil ziet (En dan laat ik het verschil tussen de market value nog buiten beschouwing, wat ongunstig voor BMW is)
Dat verschil tussen beide, wat je mist bij Tesla, dat zijn dus centen die ze in hun zak steken. En dat is dus de lucht die jij bij hen betaald.
b00st zegt
“de eerste modellen waren een stuk slechter dan de huidige”
En dat is negatief? Andersom zou toch behoorlijk slecht zijn?
none zegt
Nee, ik gebruik het in de hoedanigheid mijn stelling te onderbouwen. Ik schrijf niets over dat dit positief of negatief is.
moveyourmind zegt
Nissan zal wel net als veel andere Japanse fabrikanten nog een hele berg knopjes uit de jaren ’80 hebben liggen die eerst opgemaakt moeten worden.
Edge zegt
Nee leuk, in plaats daarvan gebruikt Nissan van die al net zo onhandige touchknopjes. Tijdens het rijden wil je fysieke knoppen die je makkelijk op de tast kunt vinden, duidelijk van elkaar kunt onderscheiden en een klik als feedback geven zodat je ook weet dat je hem hebt ingedrukt. Ik zie daarom het liefste een mooi, groot scherm (horizontaal of verticaal boeit mij niet echt) met daaronder die rij fysieke knopen voor die basisfuncties.
Ik ben ook geen fan van de Tesla-achtige schermen. Ik waardeer dat Tesla iets anders probeert dan alle andere merken met hun gigantische schermen maar heel praktisch vind ik het niet. Ik vond het die keren dat ik Model S, X en 3 heb mogen rijden ook hartstikke leuk om met al die opties en gimmicks te klooien, maar ik betrapte me er tijdens het rijden toch wel op dat ik iets teveel tijd nodig had om functies te bedienen die ik in mijn eigen auto blindelings vind en in ook net even te vaak naar het scherm moet kijken om te checken of de auto mijn input heeft ontvangen. Geef mij dan maar een scherm dat iets kleiner is en ruimte laat voor fysieke knoppen.
dedude zegt
Ik heb autopilot nodig om wat instellingen te wijzigen… en ben nog geen 30 dus heus geen oude … :-)
Het werkt gewoon minder op de tast dan fysieke knoppen en dat vind ik een nadeel. Je bent gewoon echt meer afgeleid.
arhanso zegt
Touchscreen is helemaal niet handig. Knoppen die blindelings kunt vinden is veiliger. Maar Touchscreen is wel veel goedkoper en gemakkelijker voor fabrikanten. Tesla is trouwens al over gestapt naar horizontale schermen. Ook voor de S.
mashell zegt
Het niet meer blindelings kunnen vinden van de noppen is juist de reden voor touschscreens. Er zijn gewoon teveel knoppen nodig voor alle functies. Overigens zijn er nog geen echte foto’s van een Model S met een horizontaal scherm dus dat houden houden we nog maar op fake news.
jometdebanjo zegt
Gewoon knopjes! Fuck die touchscreens