
Je auto besturen met een joystick. Het is iets wat we al jaren zien in science fiction films en conceptcars maar wat tot op heden niet in productieauto’s terugkwam. Toch kon het wel eens dichter bij zijn dan je denkt, want Nissan gaat de techniek die dit mogelijk maakt binnen een jaar in de Infiniti range introduceren!
Steer-by-wire betekent sturen zonder een mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen. In plaats daarvan verwerkt een computer de input van het stuur naar de voorwielen en vice versa. Het is een techniek die nog géén van de grote merken durft toe te passen maar Nissan gaat dat nu als eerste doen in auto’s die voor massaproductie bedoeld zijn. De eerste modellen met deze techniek zullen onder de Infiniti vlag varen en binnen een jaar op de openbare weg rondrijden.
Het idee van Nissan hierachter is dat er een hoop “overbodige” feedback van de voorwielen door een computer gefilterd kan worden. Een auto met een mechanische verbinding tussen stuur en voorwielen zal in principe altijd alles doorgeven wat er onder de voorwielen gebeurd maar volgens de knappe koppen van Nissan hoef je helemaal niet alles te weten. Een computer bepaalt aan de hand van jouw stuur- of joystickbeweging waar je heen wilt en vervolgens zorgt deze ervoor dat je daar zo soepeltjes mogelijk aankomt. Een volgende stap bij dit soort techniek kan volgens Nissan zijn dat een auto bijvoorbeeld de controle overneemt in geval van een dreigend ongeval, waarbij de auto zichzelf met behulp van lasers, camera’s en radar naar een veilig plek kan manoeuvreren. Iets wat onmogelijk zou zijn bij mechanisch sturen als je dan zelf nog aan het stuur zou zitten. Nog zo’n Nissan veiligheidsgadget, wil Nissan de Volvo van Japan worden ofzo?
Op de één of andere manier klinkt dat allemaal erg veilig en erg eng tegelijk. Willen wij de controle over onze auto’s wel zo ver uit handen geven? En wat gebeurt er als het systeem een fout maakt of vastloopt? Nissan laat weten in eerste instantie een soort noodkoppeling aan te maken, waarbij de mechanische besturing alsnog ingeschakeld kan worden in geval van nood. Als deze techniek echter ver genoeg ontwikkeld is zal deze koppeling verdwijnen en zal er dus ook veel meer vrijheid mogelijk zijn bij het ontwerpen van interieurs. Think about it: als er geen stang meer naar het stuur hoeft te lopen kan je het stuur in feite overal in de auto plaatsen. In de kofferbak bijvoorbeeld, of op het dak. Of misschien wel op de achterbank?
“We are thinking about the essentials, what kind of tool should cars be for humans? By controlling its hands and feet, as well as the eyes and the brain, cars are on its way to becoming an extension of robots.” aldus Tetsuya Iijima, één van de engineers bij Nissan die zich bezig houdt met dit systeem. Robots, juist ja. Voor de geïnteresseerden: video!
Leuk om te horen dat het er nu echt komt, hier op de TU/e wordt er al een tijdje onderzoek naar gedaan ;)
Voor het autonoom rijden is dit een belangrijke stap!
@klicko: Hebben we tenminste een smoes om te playstationen…. Ja ik ben aan het oefenen voor mijn rijexamen..
er zijn wel auto’s geweest met joysticks.
Een keer was er een op Top Gear. Ik dacht dat het een Renault was. Clarckson teste hem. Ik kon het niet vinden op youtube.
Iemand anders wel?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fly_by_wire_A321_cockpit.jpg
@redneckdarian:
Ook Saab heeft 9000 gehad met een joystick.
En dan niet alleen voor het stuur maar ook voor gas en rem, en dat al zo’n 25 jaar geleden….
@redneckdarian: het was een saab, kon ook geen filmpje vinden maar een stukje zit in het saab tribute filmpje
Steer by wire… Man, dat had ik vroeger al!
ik snap wel dat het artikel daar niet per se om gaat. maar het stond in de eerste zin dat het niet bestond
Laat maar komen. Als dit goed werkt zijn er zoveel toepassingen mogelijk. ABS, adaptieve cruise control, etc was ook allemaal eng toen het er net was. Toch vreemd dat nog niet meer merken dit toepassen.
@stanny: PS lekker interieur design van dit Inifinti concept!
Is dit hetzelfde systeem dat Renault al jaren gebruikt in de Clio II/III/IV en de Megane II/III ?
Dan zullen ze daar bij Nissan/Infinity toch wel eens goed gekeken hebben naar de creaties die RenaultSport heeft afgeleverd ? Doelend op hun Clio RS en Megane RS, en ook de nieuwe standaard Clio IV uiteraard.
@waxweazel: Ik gok dat jij het over elektrische stuurbekrachting hebt, dat is toch (heel) iets anders…
Het is alleen jammer dat ze het in een Infiniti stoppen. Wie kent het nou? Alleen echte autofreaks maar die kopen geen Infiniti.
@mercedesclk350:
Infiniti wordt behoorlijk goed verkocht aan de andere kant van die grote plas.
@jack_abarth: Ja maar niet aan onze kant. Daar houden de mensen van hamburgers, auto’s zijn ons pakkie-an.
Nou da’s flauw dan pak ik wel de trein.
Ik heb de tekst nog niet gelezen, maar is dit in Europa geleverde auto\’s niet verboden?
@ThomasBol:
Ja.
Althans, dat was zo.
hahaha! Zie die foto! Ze hebben het stuur voor de gein gewoon helemaal aan de andere kant gedaan!
@baasbas: lees die tekst gewoon luie vent…. Al staat t antwoord daar niet in..
Het stuur kon toch al overal? james-bond-bmw.jpg
Nu maar hopen dat het niet in samenwerking met Microsoft wordt, want dan krijg je dit regelmatig te zien op je scherm:
Als de klant het niet lust komt het er niet. Een stuur is iets anders dan een gas- of rempedaal. Kijk naar schepen; die worden al sinds een eeuwigheid niet meer door spierkracht bestuurd, maar de vorm van het stuurwiel (het roer) is gehandhaafd. Ik vermoed dat er heel wat intuitieve afkeer te overwinnen zal zijn.
@oxymoron: Jij gaat ervan uit dat de meeste mensen hierover geïnformeerd zijn? 98% van de mensen zou het zelfs niet merken.
@oxymoron: Hmm, ik zie verdomde veel joystickjes op de bruggen van moderne schepen hoor. Dat is allemaal steer by wire. Boten worden alleen gemaakt om een heel stuk langer mee te gaan dan auto’s. Een boot van 50 jaar uit is heel normaal, en toen was steer by wire gewoon nog niet mogelijk.
Het belangrijkste verschil is in dit geval denk ik dat op een boot een uitval van een minuut in veel gevallen nog wel te overzien is. In een auto is dat al een heel stuk vervelender.
@oxymoron: Het stuur kan qua uiterlijk blijven zoals het is. Het dan alleen niet meer zo dat het stuur mechanisch de de wielen stuurt.
Ziet het als een stuur van een playstation bijvoorbeeld, die bijvoorbeeld een elektro-/servomotor aanstuurt die de wielen laat sturen.
Zouden ze het stuur dan ook wireless kunnen maken? Dan kan je je pasagier even het stuur geven en laten sturen als je zelf even wilt slapen.
Mijn oude Lada heeft alleen rembekrachtiging. En dan nog niet eens altijd…
Ze zeggen dus dat mensen helemaal geen contact hoeven te hebben met het asfalt? Ik vind dat toch wel erg belangrijk. Onderstuur is minder vervelend als je het gewoon voelt. Of als je grip weg is. Nee doe mij maar gewoon lekker ouderwets een asje naar de voorwielen.
Net als vliegtuigen van Airbus maar dan Fly-By-Wire
hebben de Caterpillars en consorten al 100 triljard jaar ..
niet nieuw dus ..
(behalve voor NL TU-studenten) ..
@lincoln: Sturingssystemen van Caterpillars en consorten zijn hydraulische stuursystemen. De reden dat je stuur niet in dezelfde positie staat als je hem draait en dan terug draait.
Ik wacht tot de eerste hacks op internet beschikbaar zijn…
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fly_by_wire_A321_cockpit.jpg Airbus Fly-By-Wire
Voor normale auto´s is dit prima. De normale mens hoeft al die dingen niet te weten, zolang de auto maar de kant op gaat die zij willen vinden ze het wel best. Maar ik hoop wel dat alle pure auto’s (Clio RS e.d.) de normale stuurinrichting behouden. Al vrees ik ervoor. Gelukkig ben ik meer van de oudere auto’s (vaak tot 2002) dus heb ik hier niet zoveel mee te maken. Mooie techniek is het natuurlijk wel.
bestaat er dan geen wet die het verplicht om constant contact met je bestuurde wielen moet hebben?
Mag niet. Euro richtlijn schrijft voor dat er een fysieke starre verbinding moet zijn tussen stuur en wielen.
@heidekonijn: das wat ik bedoelde
Saab had twintig jaar geleden ook al een prototype met steer by wire, maar dan met een soort joystick in de middenconsole. Gelukkig nooit wat geworden. Ben benieuwd of Nissan het bij dit systeem voor elkaar krijgt dat je als bestuurder er niets van merkt en voldoende feeling met de auto. Sowieso een dikke plus dat het systeem een ongeluk kan voorkomen of de impact kan verminderen.
mooie ontwikkeling, kan meteen onderstuur tegen gaan. Steer by wire laat je doorsturen maar de wielen draaien maar zo ver is mogelijk voordat er onderstuur optreedt
@jordyvn: ? Dan heb je ook nog een tijdmachine nodig.
Nee hoor je als de wielen bv onder 45graden staan waardoor je begint te glijden ipv draaien/rollen, dan kan je automatisch de hoek beperken waardoor je rolt. Je heb dan wel een grotere radius maar nog wel controle.
Airbus heeft het al jaren: stel de piloot trekt de stick volledig naar achter om te stijgen, ( conventioneel zou je dan uiteindelijk in een stall komen omdat je vliegtuig te schuin staat) de fly by wire zorgt er voor dan voor dat je de maximale hoek wordt ingesteld die veilig is. Zeg maar vliegen voor dummies
Oké en wat als je dynamo er mee ophoudt en je accu zwak is?
De vorige mini had dit ook al…
nou wat innovatief!
Zelfs landbouwmachines hebben dit systeem al..
John Deere R-serie tractoren bijvoorbeeld.