Deze kon je zien aankomen, Carlos.
Nissan en Carlos Ghosn zijn niet al te lekker uit elkaar gegaan. Best knap, want in eerste instantie heeft het Japanse merk enorm veel te danken aan de oud-topman. De charismatische Braziliaan met Frans én Libanees paspoort heeft met de Renault-Nissan alliantie het merk uit het slop getrokken.
Onomstreden
Natuurlijk waren niet al zijn methodes niet onomstreden, maar zoals bij andere grote concerns mag duidelijk zijn dat een dominante en eigenwijze eindbaas (sowieso tijdelijk) zijn vruchten kan afwerpen. Denk aan Ferdiand Piëch, Bob Lutz en Sergio Marchionne. Toegegeven, Nissan heeft ingeleverd op de betrouwbaarheid van zijn auto’s, maar daar hebben de dealers dan weer een extra centje aan verdiend. Kortom: het kon niet misgaan. Ook niet nadat het noodlijdende Mitsubishi Motors werd binnengehaald. Ghosn is voor de meestal goede resultaten dan ook vorstelijk beloond.
Belastingdienst
Ghosn ‘vergat’ enkele miljoenen aan inkomsten aan te geven bij de belastingdienst. Er zou geen sprake zijn van ontwijking, maar ontduiking. Een belangrijk verschil. In principe zou je dit kunnen wegzetten als een onhandige, doch strafbare privékwestie. Uiteindelijk voltrok zich er een scenario waar Jerry Bruckheimer nog een paar actiefilms kan maken. Opgepakt worden en vervolgens vluchten in een grote Cello-koffer naar Libanon. Maar het ging verder: Ghosn scheen zichzelf te besprenkelen met leuke panden (waaronder in Amsterdam), allemaal uit de kas van Nissan.
Libanon
Nu Ghosn is gevlucht naar Libanon, wil dat nog niet zeggen dat hij niets te vrezen heeft. Zo zal Nissan hem voor de rechter slepen. De Japanners eisen dik 80.000.000 euro van Ghosn wegens mismanagement. Nadat hij werd gearresteerd door de Japanse autoriteiten, daalde het aandeel Nissan flink.
Vergoeding
Nissan is dus uit op een vergoeding. De aanklacht ligt nu bij het rechtbank van het district van Yokohama. De autobouwer wil een groot gedeelte van het geld zien dat Nissan is kwijt geraakt door de strapatsen van Carlos Ghosn.
In hoeverre Nissan daadwerkelijk wat van het geld gaat zien is onduidelijk. Libanon heeft namelijk geen uitleveringsverdrag met Japan.
FieRo zegt
Ze hebben het wel netjes uitgerekend..
drdre1 zegt
@fiero: ? Ja, zo te zien hebben ze ‘m ook nog ff € 300,- gematst, dus niet zeuren Goshn, hop! Pak die portemonnee!
towi1989 zegt
‘ niet al zijn methodes niet onomstreden’
Ja gaat lekker zo…
Erik zegt
Het is $ 90.000.000,00
(https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com/news/amp/business-51439404)
Met de koers van vandaag is het: € 82.680.300,00. Toch weer iets minder.
FieRo zegt
@erik2907: Op die manier kun je nog vaker naar Libanon!
gregorius zegt
De 80 mio komt uit de 10 miljard Yen die Nissan vraagt; aangezien de hij is aangeklaagd in Japan.
Maar of dat nou zinnig is, of dat Nissan eigenlijk alleen nog maar meer en flater slaat hiermee,
Ghosn en zijn team hebben Nissan van een bijna failliet bedrijf naar een goed bedrijf geleid. Mitsubishi er nog even bijgehaald en de samenwerking met Renault is ook niet slecht. Ja, natuurlijk moet Nissan een beetje ‘eigen belang’ in leveren omdat Renault nu ook een dikke vinger in de pap heeft..maar dat zal altijd zo zijn als je een samenwerking (alliantie) aangaat. Daar is niet alleen Ghosn verantwoordelijk voor, maar ook alle organen die daarover stemmen.
Daarnaast zal Ghosn best wat uitgaven hebben gedaan die niet zouden moeten; enige miljoenen voor misbruik van jets en van panden en dergelijke. Tja, toon maar aan dat het daadwerkelijk misbruik is. En is dat echt een hit voor Nissan?
Daarnaast is Ghosn arrestatie en daarna zijn ontslag niet echt handig gemanaged. Dat dat evt negatief kan zijn voor de beurswaarde; dat is te begrijpen en zegt alleen maar; zorg dat je je zaken op orde krijgt Nissan. Blijf dus niet trekken aan dit verdronken kalf, maar focus op PR over een goede nieuwe sterke man en hoe Nissan het dan gaan doen. Beurswaarde wat ‘weggaat’ is echt, maar ook weer niet. Winst is echt, sales is echt. Beurswaarde is leuk voor de aandeelhouders. Een bedrijf dat op de beurs opeens de helft waard is, naar aanleiding van het ontslag van en CEO; dat is meer door emotie dan door dat het bedrijf is veranderd.
Misschien dat ze de zaak gaan winnen in Japan. Maar het geld zien ze niet terug. En zolang het speelt, hangt er een negatieve sfeer rondom Nissan.
sportevo zegt
‘Natuurlijk waren niet al zijn methodes niet onomstreden…’ Wat een zin…
Desalniettemin, als de beste man inderdaad gefraudeerd heeft, dan maakt het in principe niet uit wat voor goede dingen die daarnaast allemaal heeft gedaan.
Als iemand bij mij op de zaak een greep uit de kas zou hebben gedaan is het ook einde oefening, hoe goed hij voor de rest ook zijn best deed.
berlinetta zegt
Ben wel benieuwd of ze dat geld weten te krijgen. Ghosn zal Libanon voorlopig niet meer verlaten denk ik en ik verwacht ook niet dat een Japans vonnis executeerbaar is in Libanon. Het is voor Ghosn dan wel te hopen dat zijn geld staat geparkeerd bij een bank waar Nissan niet bij kan.
none zegt
Nissan slaat wat mij betreft helemaal geen flater. Het is gewoon belachelijk als je voor dit soort bedragen mensen in dienst neemt, je nog een keer via de achterdeur genaaid wordt door hen. En dat dit dan ook nog in deze tijd als ‘normaal’ gezien moet worden, laat me niet lachen.
Het is echt belachelijk dat dit soort mannetjes en vrouwtjes geld zo achterover drukken. De mensen zijn zo wereldvreemd dat ze het gewoon zelf niet eens meer snappen. Die ‘rijkste vrouw van Afrika’ met haar miljarden, heeft als verweer voor het verkrijgen daarvan, je raad het nooit, ‘ze werkte zo hard’.
Als je die film van Madoff hebt gezien. Hij wilde even voor de fbi inval, iedereen bonussen in zijn bedrijf geven. Zodat die mensen zekerheid hadden. Totaal er niet bij stil staan dat dit geld iemand anders pensioen is. (Ik durf te wedden dat wat hij zei uit interviews gehaald, omdat er gewoon iets mis is in de hersenen van dit soort mensen)
Alles waar boven gemiddeld geld mee gemoeid is, heeft niets te maken met capaciteiten. Het heeft te maken met een bestaande monopolie positie. Mannetjes als Ghosn creëren (onbewust) deze monopolie posities om hun ecosysteem te handhaven. Neem nou iemand als die Kamiel Eurlings, die kan niets, komt via het ecosysteem bij de klm, maakt een rommel, en wordt vervolgens ergens anders neergezet. Het lijkt wel of die hele top management laag in het bedrijfsleven incompetent is. Het zou me niets verbazen, als ze daar iq test’s laten doen, dat het gemiddelde lager is dan Jan modaal.
Ik durf te wedden dat je capabele mensen kunt vinden die het werk doen voor 200k per jaar ofzo. En je hoeft hen echt niet te controleren of ze uit de kas graaien. Als je iemand aanneemt die alleen maar naar het salaris kijkt (ja ja dat doen ze, kijk maar naar hun reactie als je er 2kk afhaalt), kan je dit verwachten.
Taak aan bedrijven als Nissan, om het roer om te gooien en uit dit ecosysteem te stappen.
Dutchdriftking zegt
Ach, hoe de vork ook in de steel zit, het is vooral belangrijk dat de waarheid boven tafel komt, en dat er een eerlijk proces komt. Daar zijn alle partijen onderaan de streep het meest bij gebaad. neemt niet weg dat het een mooie soap is. Ik hoop ergens dat er toch nog een film of documentaire over komt.
FieRo zegt
@dutchdriftking: de waarheid? Daar gaat het niet om in die regionen. Goshn heeft geld achterovergedrukt, Nissan schrijft het af als verlies en de rechtzaak is alleen om gezichtsverlies te voorkomen en gaat verder niets opleveren.
tjorque zegt
komen ze wat schooien om zijn klein geld…
het is erg gesteld met de automerken.
slickrick zegt
Ik lees alleen aannames , en dan hoofdzakelijk overgenomen uit andere media. Er zijn hier twee partijen die het niet eens met elkaar zijn, en daar moet de rechter over oordelen.
jorden zegt
Voor mij onbegrijpelijk dat iemand in loondienst, ongeacht functie, er zo’n extravagante levensstijl er op na kan houden.