Bij de veiligheid van auto’s, wordt gelukkig niet alleen naar de inzittenden gekeken, maar ook naar het letsel dat een auto aan voetgangers kan toebrengen. Siemens ontwikkelde een pop-up motorkap die bij een een aanrijding iets omhoog komt en voetgangers een zachtere “landing” geeft.
Deze technologie werd alweer bijna twee jaar geleden voor het eerst op de Jaguar XK gepresenteerd. Nissan gaat de techniek nu ook toepassen op alle nieuwe Skyline coupé modellen die vanaf de herfst in Japan zullen worden verkocht.
Persbericht:
NISSAN REVEALS NEW “POP-UP ENGINE HOOD” SAFETY TECHNOLOGY
TOKYO (August 2, 2007)–Nissan Motor Co., Ltd. has developed an innovative “pop-up engine hood” to help reduce head impact injuries in the event of a pedestrian collision. The new safety feature will debut on the new Skyline coupe, set for release this fall in Japan.
The concept of the pop-up hood is based on a very simple principle: to help minimize serious head injury by creating more space to avoid collision with hard objects. In the case of a car-pedestrian collision, the engine hood is designed to pop-up instantly to help create a protective buffer space between the hood and the engine components underneath.
Upon impact with a pedestrian and based on the severity of that impact, a sensor incorporated in the bumper activates the pop-up control-unit which in turn will trigger an explosive actuator that raises the hood.
The pop-up hood also allows car designers greater freedom in having to balance the aesthetic of a streamlined hood design with the safety benefits of adding more protective space over the engine components.
On a global level, Nissan is committed to build safer vehicles equipped with advanced safety technologies. In Japan, the company’s safety vision is to halve the number of traffic fatalities or serious injuries involving Nissan vehicles by 2015 compared with the level in 1995.
Chief_S5 zegt
Snelheid, Betaalbaarheid, Lol, en nu nog eens veiligheid!, wat wil nog meer?!
jasper zegt
motoren groter dan een melkpak?
Coolguy zegt
In Japan is het ding wel dat de industrie actief gefinanceerd wordt door de Japanse overheid om dit soort technieken te ontwikkelen.
w0o0dy zegt
@jasper: bij deze genomineerd voor domme opmerking vd week.
Goed dat ze dit soort dingen invoeren, maar echte veiligheid beging bij een bestuurder die weet wat hij/zij doet en die goed oplet in het verkeer.
Michiel_vd_Brink zegt
De pop-up motorkap is geen ontwikkeling van Jaguar maar van Siemens.
De Citroën C6 heeft dit systeem ook al onder de kap.
Rick dos zegt
En als we nou dat mechanisme aanvullen met een krachtige motor? Zie je het al voor je? Because I sure can! :D
3-serie zegt
Was het Jaguar of Citroen die het eerst was met de pop-up?
Gek overigens dat Citroen de pop-up invoerde -en goede sier maakte- met de introductie van de V6 motoren, maar de 2.2 HDI deze moet missen.
Wellicht is dit omdat de kleinere motor hem niet nodig heeft. Maar je ziet vaker dat er naar mate het model langer in productie is er een ‘downgrade’ plaatsvindt om geld te sparen. Voorbeeldje: Las in een duits blad dat VW tegenwoordig in de Golf geen ‘actieve veiligheidshoofdsteunen’ meer inbouwde, maar ‘pasieve botsgeoptimeerde exemplaren’.
Overigens als de pop-up er voor zorgt dat we weer lagere motorkappen krijgen, waarbij je neus van de auto weer kunnen zien: Graag!
Mr. R zegt
Leuk hoor, maar: who cares? Als ik een auto uitzoek is de voetgangsveiligheid in het geval van een aanrijding het áller-állerlaatste waar ik op let. Ik heb liever een mooie neus of in plaats van zo’n springende motorkap een nét wat dikkere stereo, net wat groter navigatiescherm, xenon-koplampen of Head-Up-Display, om maar wat leuke gadgets te noemen. Is er hier iemand die de voetgangersveiligheid mee laat wegen bij de aanschaf van een auto? Do we give a shit? ;)
Dennis zegt
@Michiel van den Brink: Vooruit dan maar. Thanks.
@Mr. R: Je hebt gelijk dat maar weinig mensen dit (zwaar) zullen laten meewegen bij de aanschaf van een auto. Juist daarom is het zo mooi dat fabrikanten ook aan voetgangers denken (omdat wij het niet doen). Automobilisten zijn immers zelf ook vaak genoeg voetganger.
jasper zegt
@w0o0dy: je hebt tegenwoordig van die 2 liter kannetjes:P
Michiel_vd_Brink zegt
@ Mr. R: Voetgangersveiligheid is naar mijn mening inderdaad nauwelijks een verkoopargument, maar het maakt niet uit of we “a shit” erom geven, want er zijn gewoon eisen waar alle fabrikanten aan moeten voldoen.
Zonder dit pop-up systeem hadden de Jag XK en Citroën C6 een veel bollere, hogere neus gehad.
Of de consument het wel of niet wil… de autofabrikanten móeten wel.
En gelukkig blijft het design nog een beetje netjes dankzij dit systeem.
Mr. R zegt
@Michiel: Ah, ok! Uit design-oogpunt kan ik het zeker waarderen! Ik moet er niet aan denken dat de C6 en XK grotere neuzen zouden krijgen.
Maar als ik dan zie dat de C6 de maximale score op het gebied van voetgangersveiligheid haalt in de EuroNcap tests, dan ben ik geneigd te roepen dat die techneuten bij Citroën zich wat minder hard bezig hadden moeten houden met de actieve motorkap en meer tijd hadden moeten steken in bijvoorbeeld het lichter maken van de C6. ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Mr. R: daar benoem je de grootste frustratie van menig designer: de eeuwig durende (en oneerlijke) strijd tussen de wettenmakers en de technici/vormgevers.
ZOEF zegt
Ik vind dit wel degelijk een interessante ontwikkeling. Ik laat me al zeker leiden door de Euro-NCAP tests en een auto met minder dan 5 sterren bekijk ik niet eens. Ook die voetgangersveiligheid vind ik best boeiend, hoewel ik toegeef dat dit niet sterk zou wegen in een aankoopoverweging, maar mooi meegenomen zou ik het wel vinden.
Ik vraag me af waar de voetgangersairbag blijft die uit je bumper over je motorkap ploept. Lijkt me heel wat beter te verteren dan zo’n nog altijd harde smak op de motorkap.
pipil zegt
ongeloofelijk met wat voor een arrogantie de jappen alles kopieren en dan claimen dat ze het uitgevonden hebben. walgelijk.
een van de hoofdredenen waarom ik nooit japans, koreaans of chinees rijd. geen ziel, geen drama, geen personaliteit.
ok op de godzilla na dan (de skyline)
Ahura zegt
Wahaha wat een sukkelige opmerking zeg! Ze claimen nergens dat ze het hebben uitgevonden. Er is geen automerk op aarde die in een persbericht zet “we hebben het systeem afgekeken van Jaguar en nu hebben wij het uitgewerkt en gaan we het toepassen op de nieuwe Nissan Skyline”
Voor Nissan is het een nieuw ontworpen systeem. Dus klets niet zo gefrustreerd.
GOD zegt
worden je bijden benen er af gereden heb je tenminste geen bult op je hoofd :)
Turbopaultje zegt
” Voetgangersveiligheid is naar mijn mening inderdaad nauwelijks een verkoopargument, maar het maakt niet uit of we “a shit” erom geven, want er zijn gewoon eisen waar alle fabrikanten aan moeten voldoen.
Zonder dit pop-up systeem hadden de Jag XK en Citroën C6 een veel bollere, hogere neus gehad.
Of de consument het wel of niet wil… de autofabrikanten móeten wel.
En gelukkig blijft het design nog een beetje netjes dankzij dit systeem.”
@Michiel: dit is een behoorlijk lousy zwamverhaal van je. Ik geloof niet dat je veel over dit onderwerp gelezen en nagedacht hebt…………….
Lees dit eens en dan krijg je een beter beeld en mss een andere, wijzere mening mbt voetgangerveiligheid. :-I
http://www.adac.de/Tests/Crash_Tests/autoggfussgaenger/pkw/default.asp?ComponentID=123943&SourcePageID=172901
Peter zegt
Een ding is zeker in kopieëren zijn ze de nummer 1.
Kenneth zegt
Nee Peter, in verbeteren.
Als ze alleen kopieerden zou het net zulke shit zijn en dat is het niet.
en wat de “pop up” motorkap betreft, deze heb ik enkele jaren geleden al, het eerste gezien op een honda (accord) maar ik weet niet of honda ook de eerste was. Van wie de uitvinding ook is, het is mooi dat de ontwikkeling nooit stopt.
Klassiekerrally zegt
@ Turbopaultje: ???????????
Ik denk dat je gelijk hebt. Michiel heeft geen benul waar hij over praat en jij wel. :roll:
_-IS250-_ zegt
Kan alleen maar goed zijn vind ik.