Massale terugroepacties: de nachtmerrie van elke autofabrikant. Niet alleen word je als fabrikant geconfronteerd met enorme kosten die hiermee gepaard gaan, maar je moet tegelijkertijd erkennen dat je auto’s een probleem hebben en daarmee een stukje imagoschade ondergaan. Het overkomt veel automakers, en dit keer is Nissan aan de beurt.
De Amerikaanse divisie van de Japanse fabrikant haalt de modellen Altima en Sentra met 2,5 liter motoren (QR25DE) van 2002 en 2005-2006 terug. De reden: wegens een oververhitte sensor die de positie van de krukas registreert kan de motor ermee stoppen, waardoor het risico op een ongeval vergroot wordt.
Dit is overigens niet de eerste keer dat er problemen zijn met het bewuste motorblok (dat in Tennessee wordt gebouwd), zo leert Wikipedia ons. Eerder waren er onder andere problemen met loslatende schroeven in het inlaatspruitstuk en een hoog olieverbruik. Misschien dat ze in de fabriek iets te veel aan de Jack Daniel’s hebben gezeten?
Gelukkig merken wij hier in Europa niets van de terugroepactie, en met 650.000 exemplaren maakt Nissan het niet zo bont als Ford, die ooit 3,8 miljoen auto’s terugriep, maar dit soort acties is door de ingewikkelde elektronica van de auto’s van tegenwoordig helaas moeilijk te vermijden (via autonews.com).
RenesisHP zegt
Geweldig al die electronica, not… Misschien heeft het toevallig toch iets met Amerikanen.
Luc zegt
650000, dat is niet niks
daar gaat je imago
YK zegt
Zal volgens mij niet veel met het imago van Nissan doen, ze hebben toch te GT-R?
saili_gogo zegt
@ mx-5 owner
idd geweldig die electronica
zonder krukaspostitiesensor zullen er denk ik niet veel auto’s rond rijden
tstaat op elke auto
een licht van een auto kan ook eens stuk gaan he…
Rick dos zegt
“Nissan roept 650.000 auto’s terug”
Zou ik ook gedaan hebben. Ik zou me ook schamen als ik als autofabrikant zo´n aanbod had…..
RenesisHP zegt
@saili gogo.
Beetje dom he. In 1925 wisten ze de betekenis van het woord sensor nog niet eens, geen T-ford die er daardoor niet reed, snugger.
marcel65 zegt
@ rick dos;
jouw soort humor kan ik wel waarderen, en momenteel moet ik je wel gelijk geven, maar 20 jaar geleeden reed ik in een nissan diesel en die was toen toch echt niet kapot te krijgen (hoe hard ik het ook probeerde)
bob zegt
@marcel65 … beetje zand door de olie mixen of een beetje suiker doet soms wonderen
Armada zegt
Het vreemde is dat wij hebben geleerd dat een terugroepactie niet noodzakelijk schadelijk hoeft te zijn voor het imago. Het hangt ervan af hoe de fabrikant het aanpakt.
bob zegt
@Armada: Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven. Volgens mij heeft bijna elke fabrikant al een redelijk grote terugroep actie gehad.
Silverarrow zegt
Ben het eens met Armada, zo lang dit bij één keer blijft, en Nissan gewoon open kaart speelt, voelt de consument zich eerder gerespecteerd. Nissan geeft zijn fout toe en doet er (al dan niet) ogenschijnlijk van alles aan om het probleem te verhelpen. Zoiets hoeft niet persé slecht te zijn voor het imago.
Armada zegt
Gezien de meningen van de heren die gereageerd hebben wordt eerlijkheid nog steeds gewaardeerd. Als men het probleem zou verzwijgen komt het meestal alsnog wel aan het licht (denk aan consumenten organisaties en programma’s) en dan krijgt de fabrikant in kwestie pas echt problemen met het imago.
Eerlijkheid duurt dus (nog steeds) het langst.
John zegt
Complexe electronica? We praten over een basic sensortje.
Hoeveel ongelukken zijn er al gebeurd voordat men tot deze actief besloot? Er moet toch wat meer aan de hand zijn, anders laat je het sensortje door de dealers bij de eerstvolgende servicebeurt gratis vervangen.
SXKLSVEN zegt
OEPS… :P
fr@nk01 zegt
Ook bv Porsche kende verschillende terugroepacties!
en maken toch nog winst..