Zou jij een Ariya Nismo kopen als je een jaar gratis laden krijgt?
Japanners en elektrische auto’s, het is op een of andere manier een lastige combinatie. De Honda e was een flop, de Mazda MX-30 was een flop en de Nissan Ariya is ook niet direct een verkoopkanon. Een dure Nismo-versie gaat daar waarschijnlijk weinig aan veranderen.
Dat is wel de nieuwste toevoeging aan de prijslijst. Vorige maand presenteerde Nissan de Ariya Nismo, een 435 pk sterke topversie. Daarmee is ‘ie in ieder geval snel, maar het Nismo-label belooft meer dan dat. Het zou ook een auto moeten zijn met “weergeloos rijgedrag”, aldus Nissan.
Over het rijgedrag kunnen we verder niet oordelen, maar we kunnen nu wel wat zeggen over de prijs. Die maakt Nissan vandaag bekend. De Ariya Nismo is er vanaf €60.490. Dat is €5.000 duurder dan de gewone Ariya met vierwielaandrijving. De meerprijs valt op zich nog mee, maar 60 mille blijft wel veel geld natuurlijk.
Nissan heeft goed nieuws: als je een van de eerste 250 klanten bent krijg je de “exclusieve” en “iconische” kleur Stealth Grey. Oftewel: je krijgt een grijze Nissan. Interessanter is dat je óók een jaar gratis laden krijgt als je als vroege vogel een Ariya Nismo koopt. Dat is dan weer wel een leuk extraatje.
Let op: daarvoor moet je wel een van de eerste 250 klanten zijn in heel Europa. Dat is bij nader inzien ook wel logisch, want in Nederland gaat het nog wel even duren voordat er 250 Ariya Nismo’s verkocht worden. In totaal zijn er dit jaar namelijk tot nu toe 394 Ariya’s geregistreerd.
Richmond zegt
In Nederland zul je moeten aanbieden dat ze de houdersschapsbelasting gaan betalen. Dat zorgt nu voor meer onzekerheid dan de kosten voor het laden. In andere landen speelt dat natuurlijk niet, want daar wordt het niet berekend over het gewicht
Diesel Rocks zegt
Je krijgt mij nog niet in een SUV al geven ze die mij helemaal gratis. Wat een gedrochten zijn het ook. Maken ze niks anders meer tegenwoordig dan die hokken op hoge poten?
Estate_of_mind zegt
Zolang accu’s zo lomp groot zijn, moet de industrie ons nog wel even SUV-verslaafd houden.
rollingstoned zegt
Dat heeft weinig te maken met lompe accu’s. Zie o.a. de Lucid Air, Tesla Model S, Porsche Taycan, Maserati GranTurismo Folgore, Fiat 500e, Polestar 2, etc.
Robert zegt
Toch hebben ook die vrijwel allemaal een sandwich bodem en steekt de dakhoogte stiekem toch al snel 5-15 cm hoger boven het gemiddelde uit.
Oopelkadet zegt
een jaar lang aan de lader? Ik ben geen groot fan van BEF maar dit is wel erg onvriendelijk. Geen wonder dat niemand nog een BEF koopt. Een auto is toch om in te rijden??
Richmond zegt
BEF?
mashell zegt
Z’n vriendin heeft het na het lezen van deze bijdrage uitgemaakt…
Bo1972 zegt
Het probleem bij electrische auto’s is momenteel de afschrijving. Aangezien die heel hoog ligt, gaat een jaar gratis stroom dat nooit oplossen. Omdat de overheid helaas niet transparant is, komen consumenten er nu achter dat de werkelijkheid totaal anders is dan het geschetste beeld. Ook zijn electrische auto’s helaas niet milieuvriendelijker omdat het delven van de materialen voor accu’s (lithium) extreem veel energie kosten. En weer wordt je als consument voorgelogen.
putwater zegt
Altijd dat non-argument van het delven van materiaal voor de batterij en dat een elektrische wagen daardoor over de hele looptijd plots even vervuilend zouden zijn als ICE modellen. Propaganda waar je met je ogen open in loopt:
– batterijen zijn inderdaad eenmalig vervuilend om te maken. Recyclagesprocedes worden jaar op jaar beter.
– Het winnen, transporten, raffineren, etc. van brandstof is keer op keer vervuilend, eens verbruikt is het voor altijd weg en moet je dit proces opnieuw starten, constant.
– Batterijtechnologie staat in kinderschoenen en wordt daardoor exponentieel properder.
– Hoe properder het net, hoe properder de dagelijkse uitstoot van de wagen.
– Ontwikkeling brandstof is zo goed als afgerond (op waterstof na). Het is zeer vervuilend voor milieu en klimaat en daar is niet veel beterschap meer te boeken.
THSD zegt
Riep je dit ook zo hard tijdens het prius/hummer verhaal over de accu’s of past het huidige verhaal beter in je straatje?
putwater zegt
Geen idee in welke richting je stuurt met die opmerking. Ik ben alleszins geen fan van beide modellen, dus ik heb destijds niets geroepen.
mashell zegt
Afschrijving valt wel mee, Q5 en e-tron schrijven net zo snel af. En als het niet meevalt kunnen we dan eindelijk ophouden met jammeren dat EV’s zo duur zijn.
Dat delven doen we natuurlijk ook voor de aluminium motorblokken en de materialen in de katalysatoren. Een EV heeft een veel hoger rendement, daardoor zijn ze heel veel minder slecht voor het milieu. Maar blijf vooral geloven in de leugens die je wilt geloven, de religies zijn daar al duizenden jaren succesvol mee.
styns zegt
In wat voor’n ding?