We hoeven Nissan voorlopig nog niet uit te zwaaien.
Gisteren dook het gerucht op dat Nissan zou zinnen op een vertrek uit Europa. Dat zou best een dingetje zijn, om er even een understatement in te gooien. Niet al hun modellen waren even spannend, maar ze hebben zeker een paar interessante en vernieuwende auto’s op de markt gezet. Als petrolheads denken we daarbij natuurlijk meteen aan de GT-R en de Z-modellen. Eigenzinnige modellen als de Juke en de Cube droegen echter ook bij aan een kleurrijker straatbeeld.
De liefhebbers van het merk (Nisfans?) kunnen nu opgelucht ademhalen: een volledig vertrek uit Europa lijkt in ieder geval niet tot de plannen van Nissan te behoren. Nissan haast zich vandaag namelijk om de geruchten de kop in te drukken. Tegenover Automotive News Europe meldt Nissan dat ze “volledig toegewijd blijven aan het versterken van de product line-up in Europa.”
De geruchten over een vertrek van Nissan uit Europa zijn overigens niet uit de lucht gegrepen. Europa was namelijk geen vetpot voor de Japanners. Integendeel: in de laatste negen maanden van 2019 verloor Nissan 222 miljoen in Europa (Rusland inbegrepen). Daarmee was het de slechtst presterende regio. Alleen in 2012 boekte het merk winst in Europa.
De kersverse Juke en de Cashcow Qashqai kunnen we sowieso nog in de showrooms blijven zien. Dat zijn namelijk de modellen waar Nissan het van moet hebben in Europa. Deze auto’s worden overigens ook gefabriceerd in Europa, in Engeland om precies te zijn. Daarnaast heeft Nissan ook nog een fabriek in Barcelona staan. De toekomst van die laatste fabriek is onzeker.
Behoort een gedeeltelijk vertrek van Nissan uit Europa nog tot de mogelijkheden en moeten we het straks alleen doen met de Juke en de Qashqai? Daar lijkt het niet op. De Japanners hinten namelijk op meer nieuwe modellen. De komst van de nieuwe Juke noemt Nissan namelijk de eerste stap in het vernieuwen van hun Europese line-up. De Japanners gooien het bijltje er dus nog niet bij neer. Als het goed is kunnen we eind deze maand meer vertellen, want dan ontvouwt Nissan naar verwachting hun herstructureringsplannen.
Via: Automotive News Europe
jer81 zegt
Heb een Nissan Almera uit 2002 (pre-facelift) gehad. 3 deurs hatchback. Tweedehands gekocht. En het was misschien niet de mooiste auto, hij had wel airco voor een aardige prijs. Snel was hij ook niet, en op de Italiaanse snelweg wel wat angstige momenten meegemaakt op de invoegstrook met een vol bepakte auto.
Maar hij deed het wel altijd en de onderhoudskosten waren erg laag. Super betrouwbare auto.
Na de Almera ging het volgens mij bergafwaarts met Nissan in Nederland. De Note was echt geen passende vervanger. De Pulsar was echt een grote misser en de tweede generatie van de Leaf kwam net te laat op de markt en heeft wat gebreken. Mijn werk heeft veel nieuwe Micra’s gesleten aan young professionals. Dat model gaf volgens mij aan dat Nissan weer op de betere weg is beland. Misschien moeten ze gewoon wat populaire modellen uit de Renault stal plukken en aanpassen.
baklava zegt
Laat ze eerst maar eens afscheid nemen van Renault. Alle auto’s die ze nu produceren zijn bagger geworden door Renault
mc96 zegt
@baklava: tja, cost cutting hè. Maar zonder Renault was Nissan er nu überhaupt niet meer geweest.
boblafrance zegt
Mmmm, Nissan….is dat niet het merk met die gevlucht CEO ???
In de States (U.S.A.) konden ze ook al geen potje breken .
De Micra is toch eigelijk een een Renault Clio,
dus die ga ik ook niet missen.
Maar de nieuwe Juke is …..okay maar als je voor het zelfde geld Wel een mooie auto kan kopen….
( hater….ik ?? )
Ram-G-maN zegt
Misschien focussen op de Nissan Pulsar i.p.v. de opgehoogde hokken. De Nissan Pulsar mag een flinke upgrade krijgen in het interieur met betere materialen. Bovendien kunnen ze beter i.p.v. alleen halo cars aanbieden in het sportsegment misschien een Nissan Pulsar GTI-R NISMO uitbrengen met de motorisering van een Mégane R.S. met AWD om niet volledig in het vaarwater te zitten van Renault Sport.
willeme zegt
@AutomotiveDesigner: Nissan is juíst het merk geweest dat de gewone auto’s vaarwel heeft gezegd en gekozen heeft voor de cross-overs zoals de Qashqai en Joekie ;)
vaakbenjetebang zegt
… laat Nissan dan nu alsjeblieft ook degene zijn die die kansloze trend weer de nek omdraait! Je zou haast terugverlangen naar de Sunny Florida als je de zoveelste Qashqai ziet.
mashell zegt
@AutomotiveDesigner: de Nissan Pulsar? De meest anonieme en karakterloze auto op de markt? Heeft de haat naar cross-over’s je zo verblind dat je niet eens doorhebt dat die kansloze Pulsar al anderhalf jaar uit productie is?
Laat Nissan maar gewoon cross-over modellen voor senioren maken, als ze de Leaf van batterijkoeling voorzien kan dat ook nog wel wat worden.
hplh zegt
@AutomotiveDesigner: heel verstandig. Stoppen met de best lopende modellen en dan gaan investeren in auto’s die niemand koopt. Misschien zoeken ze nog een commerciël directeur… iets voor jou?
ericd zegt
De Britten mogen vrezen voor de Nissan fabriek in Sunderland. Hoe de Brexit ook gaat uitpakken, de Japanners zullen zeker geen trek hebben in én meer betalen voor spullen naar het VK te halen om de Nissans daar te maken én om meer te betalen om de in het VK geassembleerde auto’s vervolgens in de EU af te kunnen zetten.
hemdem zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
raoufff zegt
Ik zou er in ieder geval niet om rouwen en neem Mitsubishi maar ook meteen mee en vraag of Daihatsu terug wilt komen.
dirkv zegt
@raoufff: interessante stelling;)
Waarom zou je Daihatsu graag weer terug zien?
mashell zegt
@dirkv: hij mist de “Cuore sportivo”.
raoufff zegt
@dirkv: betaalbare wagens met lage running costs zonder tierelantijnen.
siemi zegt
@dirkv: Wagon R natuurlijk
arias zegt
De Nissan Micra deed het voorheen altijd goed. De nieuwe generatie doet het minder, zelfs in Frankrijk waar ie gebouwd wordt de Micra slechter verkocht dan voorheen. Dus Nissan zal op een of andere manier de Micra aantrekkelijker moeten maken voor de algehele Europese markt, om meer verkopen ervan te realiseren.
Ook de X-Trail deed het een tijdje goed in Europa maar nu minder. Met de nieuwe X-Trail in aantocht zal Nissan moeten proberen in de buurt te komen van de RAV4 qua verkoopcijfers. De RAV4 doet het goed in Europa.
Nissan doet het goed in Engeland en Spanje en bezit een relatief groot marktaandeel. Echter kan ik dat niet echt zeggen over Italië, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Nissan zal dus werk moeten maken om in deze markten in de toekomst een hoger marktaandeel te realiseren. Het zelfde geldt voor Nederland overigens
eklasse zegt
@arias: die nieuwe Micra hadden ze nooit Micra moeten noemen. Met een andere naam had hij meer afstand genomen van z’n ‘truttige’ voorgangers.
mashell zegt
@eklasse: denk ik ook. De nieuwe Micra ziet er uit fantastisch uit. Het is als een hele mooie meid die dan Truus blijkt te heten, net als je oma. Werkt gewoon niet.
cossiekiller zegt
Ik mis de tijden met de Pulsar gti-r op het circuit van Zolder…