Van Checker, via Ford LTD, Chevrolet Caprice en Ford Crown Victoria naar Nissan NV200. Het kan verkeren…
Jarenlang is het straatbeeld in New York gedomineerd door grote gele sedan’s, maar binnenkort ligt die periode definitief achter ons. De Ford Crown Victoria, de laatste officiële New Yorkse taxi ging in 2011 uit productie en behoorlijk wat exemplaren zijn al vervangen door diverse hybride modellen, van Prius tot Ford Escape.
Al in 2007 werd er een project opgestart om weer één model uit te kiezen als officiële taxi. In 2011 werd bekend dat Nissan het tienjarige contract had binnengesleept en dus de Yellow Cabs mag gaan leveren. Vandaag is dat contract ingegaan en zullen vrijwel alle taxi’s die aan vervanging toe zijn worden ingeruild op zo’n geel minibusje. Gek genoeg betekent dat ook dat de hybride taxi’s vervangen gaan worden door deze NV200 met conventionele aandrijflijn. Vanaf 2017 moet ook de elektrische e-NV200 ingezet gaan worden, maar zo ver is het dus nog niet.
Momenteel rijden er al zo’n 750 NV200’s in New York rond, op ongeveer 13.000 taxi’s in totaal. Aangezien er jaarlijks zo’n 3000 taxi’s worden vervangen, zal deze Nissan rap het straatbeeld gaan domineren. En da’s jammer, aldus veel inwoners van New York, die de NV200 de typische aanblik van New York zien ruïneren. Daar staat tegenover dat het glazen dak van de NV200 een gouden vondst is in Manhattan en ook de onboard entertainment en USB-laders doen het goed bij de passagiers.
stfu zegt
Tja, niet mooi maar who cares. Veel praktischer, goedkoper per mile en met de aankomende EV’s beter voor de stad.
philipf zegt
Dat vind ik erg jammer!
woot zegt
Vind het ook jammer, wil graag nog een keer die kant op maar nu ga ik die gele grote sedans helaas niet meer zien.
87sandyd zegt
@woot: vorig jaar oktober in new york geweest. Toen zag je die Nissans al regelmatig. Overigens zijn er nog genoeg crowns om bij in te stappen, geloof me
E550 zegt
@woot: zoals 87SandyD zegt, er zijn nog genoeg Vics over. Veel taxi bedrijven willen nog niet overstappen op de nieuwe nissans. Tot voor kort reed er nog een taxi chauffeur rond in Checker.
granlusso zegt
Typisch beeld oké, maar vond de Crown Victoria nou niet echt spannend, dus geen bezwaar tegen deze Nissans. In Amsterdam hebben ze het met Tesla’s opgelost, ook prima :)
Overigens staat elk taxibedrijf daarin vrij hier, maar het is wel een leuk straatbeeld zo, al wordt die Model S wel wat doorsnee zo :p
lekbak zegt
@granlusso: het verschil is wel dat het voorheen grote sedans waren en nu een busje. Dat is natuurlijk best wel bepalend voor het straatbeeld.
Die busjes rijden hier tegenwoordig ook al en ik vind ze echt niet mooi, het zal wel praktisch zijn. Maar jammer vind ik het wel.
granlusso zegt
@lekbak: Daar zit wat in, sexy is anders
Design_Driven zegt
@granlusso: Spannen is de CrownVic niet en zelfs onpraktisch. Maar de grote sedan is natuurlijk wel typisch Amerikaans en daarmee gaat er wel wat van glans af.
Ook dat het geen Amerikaan is steek velen wel een beetje, al was er de laatste jaren al een willekeur aan niet-Amerikaanse modellen in het geel op de straten te zien.
lekbak zegt
@sketcher: wat is er onpraktisch aan een cv? Er gaat anderhalf pakhuis in die kofferbak, de motor is oer betrouwbaar en eigenlijk helemaal niet zo onzuinig. Er gaan alleen geen 5 gasten in.
Design_Driven zegt
@lekbak: De CrownVic is vooral voor mindervalide niet al te praktisch. De in- en uitstap is moeilijk en een rolstoel moet achterin. De bagage ruimte is best groot maar het komt niet zelden voor dat een koffer of een set koffers te hoog zijn. Soms laat de chauffeur de klep open en soms willen ze dat niet.
Vaak mag je s’avonds niet voorin zitten dus kunnen er maar 3 in.
Ja de onderdelen zijn altijd op voorbaat en onderhoud is laag, daarom dat er ook weer gekozen is voor 1 model zodat onderdelen weer ruim voorhanden zijn en de wagens snel weer ingezet kunnen worden als ze kapot gaan.
lekbak zegt
@sketcher: tja, dat zijn best wel argumenten inderdaad…
Ik begrijp de keus voor een busje ook wel, maar toch vind ik het ergens wel jammer.
dawwg zegt
@lekbak: Als koffers te hoog zijn, leg je ze neer. Als je 5 man van het vliegveld moet ophalen, neem je een busje. Zelfde geldt voor die paar invalide op jaarbasis; ik hoor echt alleen marge-argumenten hoor. Een busje is natuurlijk wel praktischer, maar vermoedelijk niet comfortabeler en stiekem is er maar een ECHT argument en dat is: het is stukken goedkoper !!!
dailydriver zegt
@granlusso: tesla’s zijn o.a. van schiphol
silver zegt
Het straatbeeld in NY zal nooit meer hetzelfde zijn :-(
henkhupelschoten zegt
Beetje hetzelfde dat de Duitsers niet meer in een Mercedes taxi rijden
Lachuuh he?..
bullgod76 zegt
Echt zonde dit, net zoals in Londen, waar de beroemde London Cabs ook vervangen worden door deze busjes
Design_Driven zegt
@bullgod76: Al wordt er wel serieus werk gemaakt van een nieuwe versie.
http://london-taxis.co.uk/blog/?id=1188
potver7 zegt
En over tien jaar gaan ze het jammer vinden dat die iconische Nissan busjes uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Mark my words!
E550 zegt
@potver7: nee, want Nissan is niet Amerikaans.
marinepower zegt
Zonde, zonde, zonde. De laatste keer nog heerlijk in de Crowns en Caprices laten rond cruisen, zelfs nog in de Towncars. Die waren danwel privé maar toch.
Gele busjes, lijkt wel een dagje uit met de stichting, niet aan de ramen likken jongens!!!
Dutchdriftking zegt
De Crown was natuurlijk een hopeloos verouderd hok, maar het paste wel bij NYC.
mopar zegt
@dutchdriftking: verouderd maar extreem betrouwbaar. Liepen zo 800.000km zonder grote reparaties. Probeer dat vandaag de dag maar eens met een moderne (turbo) benzinemotor.
Dutchdriftking zegt
@mopar: 5 cilinder Volvo? Die doet dat zo.
mopar zegt
@dutchdriftking: als moderne volvos zo betrouwbaar waren dan zouden ze overal wel als taxi ingezet worden. Zelfs in Scandinavië gebruiken ze Mercedessen. Die blokken kunnen die kilometrages zo aan, maar niet met originele turbo.
desjonnies zegt
Ooit
Domineerde de Amerikaanse auto industrie de gehele wereld/
Het begrip Amerikaan was veel meer zeggend dan Premium nu.
Maar ik lag dat de Amerikaanse auto’s sinds 1923 nauwelijks zuiniger geworden zijn
En wordt je ingehaald door de tijd.
De Amerikanen hebben de slag naar kleiner, lichter en beter nooit kunne pareren, hun pogingen om kleine auto’s te maken zijn sinds de lancering van de Chevrolet Corvair in 1961 eigenlijk alleen maar jammerlijk mislukt.
Groot zwaar en over gedimensioneerd, dat is de cultuur aldaar.
En vreemd genoeg zijn de grote drie er eigenlijk nooit 100% in geslaagd om hun voertuigen van hun Europese dochters succesvol om te katten naar Amerikaanse standaards.
De meest grappige was de van het Chrysler concern afkomstige Dodge Omni – Plymouth Horizon, die een bastaard Simca Horizon (Chrysler France) – was met, hoe verzin je het, een 1.7 liter Volkswagen motor.
Van deze wagens wordt beweerd dat ze destijds Chrysler in de VS van het bankroet hebben gered, zou je toch zeggen dan gaan we door op dezelfde leest met Europese
‘hybrides’ ???????????
mopar zegt
@desjonnies: wat dacht je van die cadillac catera? Omgebadgede Omega waar ze 200 kilo aan extra staal aan moesten toevoegen voor Amerikaanse crashtest standaarden, hoef er niet bij te vermelden dat die wagen een ongekende failure was (hoewel ik m stiekem best wil hebben).
sjoerd95 zegt
Als mensen gaan zeuren over niet Amerikaans, dan moeten ze nog ff wachten. Deze NV200 gaat ook verkocht worden als Chevrolet City Express. Dan is het weer een echte Amerikaanse taxi :-P
desjonnies zegt
@sjoerd95:
http://graphics8.nytimes.com/images/2011/05/04/opinion/04taxiimg/04taxiimg-popup-v2.gif
pomoek zegt
Eens met GrandLusso, de Crown Victoria is geen mooie auto, en echt geen sieraad voor de stad. Ik vind deze Nissan wel een markante verschijning, met het verbeterde comfort zullen de New Yorkers daar snel aan wennen.
mopar zegt
@pomoek: verbeterde comfort?? Als er iets comfortabel was dan is het de crown Vic wel..
gtwillem zegt
Ik heb vaak genoeg achterin in een Crown Vic gezeten, hele leuke auto’s, met veel karakter. Maar man, wat een hokken zijn het. Plastic bekleding, nauwelijks beenruimte, bagageruimte valt tegen, verbruik is hoog, prestaties matig. Het geluid is wel aardig, maar een E220 CDI maakt op alle punten er gehakt van.
MAB zegt
dan ga je toch met Uber.
Maarten123 zegt
Een Crownvic is kenmerkend voor de V.S. Lekker deinen onder het genot van een V8. Daarnaast rijden ze allemaal op LPG, dus zo slecht was het allemaal niet. Net als Fiat (die het heeft verkloot bij de Italiaanse politie) hebben de Amerikaanse merken liggen maffen bij de aanbesteding, puur door arrogantie. Er had probleemloos een hybride sedan kunnen worden ontworpen volgens 21e eeuwse standaarden. Geef de kofferdeksel een scharnierend systeem a la Superb en het is nog praktisch ook. Een glasdakje was ook niet zo moeilijk geweest, net als de multimedia. Als Skoda een gooi had gedaan naar deze aanbesteding met de vorige Superb, lekker uitgekristaliseerd, voorzien van de hybridetechniek uit de Jetta en voor weinig aangeboden, dan hadden ze volgens mij best een kans gemaakt. En sinds wanneer is een NV200 comfortabel????
Esprit_de_Flandre zegt
Oh wat zijn we nostalgisch. Oh wat zonden, Oh zo jammer, de DinosauruSedans verdwijnen.
Een klein zuinig busje is gewoonweg de meest logische keuze voor een taxi in een grootstad. En het is omdat de Amerikaanse merken nooit werk hebben gemaakt van een klein zuinig busje dat het nu naar Nissan gaat.
Ford begint het al door te krijgen door de Transit in de US te voeren ipv de E-series, Dodge maakt Fiat Doblo’s en Ducato’s in Mexico, Chevy rebadged de Nissan NV200. De tijd van Amerikaanse V8-bestellers is voorbij, en das maar goed ook…
mopar zegt
@Esprit_de_Flandre: die E-series bestaat gewoon nog, Chevy heeft de Express en Nissan heeft de monsterlijke NV3500. Allemaal met dikke V8’en.
Wat je moet begrijpen is dat die Europese bestellers heel leuk zijn in de stad, maar zodra je bijvoorbeeld een aannemer bent op het platte land en zware trailers moet trekken off road, je gewoon een dikke V8, body on frame bestelwagen moet hebben.
Die FWD monocoque euro wagens die kunnen dat nooit aan (muv die sprinter). Dus de tijden van Amerikaanse V8 bestellers is nog lang niet over kan ik je vertellen.
RobUSA zegt
Of ze hadden gewoon even een jaartje gewacht.
https://www.youtube.com/watch?v=ZwEjjeq-fno
E550 zegt
Mafia praktijken: zoveel keus uit hybride modellen en dan kiezen ze een benzine Nissan. Iemand of meerdere personen buiten Nissan, zijn met deze miljard deal ontzettend rijk mee geworden.
toyotafortuner zegt
Wel jammer. Als liefhebber van Amerikanen vind ook ik dat een onvervalste full-size sedan met V8 als taxi beter past als taxi. He heeft gewoon iets.
Dan maar goed zoeken naar een ‘echte’ yellow cab, later/ooit als ik naar Amerika/NY kom.