Bizarre overname.
Onlangs bleek al dat Mitsubishi al 25 jaar bewust aan het sjoemelen is. Gevolg? Een zwaar dalende aandelenkoers en tegenvallende resultaten. Inmiddels is de beurswaarde van Mitsubishi zelfs bijna gehalveerd. Mooi moment voor Nissan om een aantal aandelen te kopen.
Dat hebben ze ook gedaan, 34% van de aandelen maar liefst. Hier werd 1,9 miljard euro voor betaald en daarmee is Nissan nu de grootste aandeelhouder. Aardig groot detail bij deze deal is dat Nissan de sjoemelpratkijken van Mitsubishi ontdekte, en nu dus de aandelen met 50% korting mag kopen. Nissan ontdekte dit via een Mitsubishi motor, die men op de thuismarkt (Japan) gebruikt in een kei car. Dit zou tevens de reden zijn voor de overname; zodat Nissan meer grip krijgt op deze belangrijke markt voor kleine auto’s. CEO Carlos Ghosn van Nissan wil uiteindelijk meerr dan 40 procent aandelen in Mitsubishi kopen.
Voor Mitsubishi zelf hoeft deze overname trouwens niet nadelig te zijn. Aangezien het ten opzichte van grotere spelers een kleine R&D afdeling heeft kan het nu gebruik maken van de middelen van Nissan. Ook bestond er al enige jaren een samenwerking tussen de twee partijen en heeft Nissan er baat bij dat Mitsubishi blijft bestaan.
Met de strategische alliantie breiden Nissan en MMC de al bestaande samenwerking verder uit. Beide autofabrikanten werken immers al vijf jaar samen. Nissan neemt een aandeel van 34 procent in MMC, ter waarde van 1,9 miljard euro (237 miljard yen), en krijgt hiervoor 506,6 miljoen nieuw uitgegeven aandelen van 3,77 euro (468,52 yen) per aandeel. Deze prijs is het gewogen gemiddelde over de periode 21 april 2016 tot en met 11 mei 2016.
Door deze transactie wordt Nissan de grootste aandeelhouder van MMC. Nissan en MMC bundelen hun krachten op diverse fronten, zoals gezamenlijke aanbesteding, de ontwikkeling van voertuigplatforms en het gebruik van fabrieken, de uitwisseling van technologie én focus op groeimarkten.
Eind mei verwachten MMC en Nissan een definitieve alliantieovereenkomst te ondertekenen. Ook moeten de huidige aandeelhouders van MMC en wettelijke instanties de alliantie goedkeuren. Dit proces is naar verwachting eind dit jaar rond.
E34M5Touring zegt
Dus Nissan ontdekt de sjoemelpraktijken en mag daarna lekker goedkoop de tent overnemen…. Well Played…
MDA zegt
@E34M5Touring: Een goede due diligence uitvoeren heeft zo zijn waarde… ook bij een R&D afdeling van een auto constructeur (de laatste tijd: Vooral bij de R&D van een autoconstructeur).
E34M5Touring zegt
@MDA: Ik snap wat je bedoelt. De timing doet het wellicht toch anders voorkomen.
Calimero zegt
@MDA: Ik begrijp werkelijk geen snars van wat je net verteld hebt. Kun je proberen iets meer in gewoon Nederlands te schrijven zodat ik het ook kan begrijpen?
MDA zegt
@milan0: Een ‘due diligence’ is als een aankoopkeuring bij een auto of een huis: voordat je iets koopt (of soms alleen al om te weten hoeveel het waard is), ga je wat huiswerk doen: Dat kan financieel zijn (kloppen de boeken, hebben ze geen geheime schuld ergens bij een buitenlandse dochtermaatschappij, hebben ze geen lopende rechtzaken die wel eens heel duur zouden kunnen uitpakken) of technisch (is hun productie op orde, zijn niet al hun machines verouderd, kloppen de emissie tests wel). Ik gok dat Nissan dit gedaan heeft voordat ze de andelen wilden kopen, en op het gesjoemel gestuit zijn. En toen hebben ze de prijs nog maar eens naar beneden onderhandeld. Is dat helderder?
Calimero zegt
@MDA: Top, dank voor je uitleg/verduidelijking.
sunder94 zegt
Zoals in het artikel staat kan Mitsubishi de steun goed gebruiken, je zou kunnen zeggen dat Nissan sorry zegt in zekere zin. Uiteindelijk zullen beide partijen er vast beter van worden.
87sandyd zegt
@sunder94: of dat Nissan stiekem in z’n vuistje lacht door nu de goedkope aandelen van Mitsubishi te kopen. Sorry not sorry dus
Esprit_de_Flandre zegt
@sunder94: Waarom zou Nissan sorry moeten zeggen?
tstile zegt
@Esprit_de_Flandre: Als Nissan echt zo braaf is dan kunnen ze ook afzien van overname.
Zoiets als, met een sjoemelbedrijf gaan we niet samenwerken.
Nu gebruiken ze het alleen om er zelf beter van te worden. Gewoon triest. Maar dat is wel vaker zo bij bedrijven…
Esprit_de_Flandre zegt
@tstile: Tja, braaf…
Braaf Mitsu laten failliet gaan is ook niet bepaald sympathiek. En als Nissan z’n kans niet grijpt, dan doet iemand anders het, wat veel erger gevolgen kan hebben, voor zowel Nissan en Mitsu. Ik zie niet in wat er ‘zielig’ aan is. En ik denk dat de werknemers blij zijn dat ze hun job kunnen houden…
eklasse zegt
De automarkt gaat drastisch veranderen. Nog maar een paar grote spelers met verschillende merken.
(Ja, de kleine bijzondere merken zullen voorlopig ook blijven)
Rob zegt
@eklasse:
Bedrijven die bedrijven overnemen is van alle tijden. Ook bij autofabrikanten. Met wisselend succes. Kunt u zich British Leyland herinneren? Of dat Citroen Maserati onder zijn hoede had? Of toen Ford Ferrari wou overnemen, maar bot ving? En we weten allemaal wat dat ons opgeleverd heeft ;-)
En ik kan mij herinneren dat Autoblog ooit een artikel heeft geschreven over hoe alle lijntjes tussen autofabrikanten liepen. In zo’n mooi spinnenweb zeg maar. Zaten best verrassende connecties tussen, meen ik. Iemand die dat artikel nog kan vinden? (of zit ik nu te fantaseren?)
Dizono zegt
@Rob: ik kan het me niet herinneren, maar ik denk dat als je bij een willekeurig merk begint, je vanzelf alle merken langs kan gaan via samenwerkingen en connecties die ze ooit gehad hebben.
E34M5Touring zegt
@Dizono: Jullie hebben ooit eens een ‘grafiek’ getoond van alle merken en hoe die op de een of andere manier verbonden zijn met elkaar. Ook op het niveau van motoren, electronica etc. En ook een keer met enkel de onderdelenleveranciers, aan de hand van een E90 3 serie geloof ik.
Rob zegt
@Dizono:
Mijn superieure combinatie van zoektermen heeft deze twee artikelen opgeleverd.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/26/wie-doet-het-met-wie-in-de-auto-industrie
(kudos voor de titel!)
En deze, en vooral het onderste plaatje is een instant hoofdpijn veroorzaker ;-)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/30/hoe-liggen-de-verhoudingen-in-autoland
tocae zegt
@Rob: Deze… http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/02/voor-je-werkstuk-de-automotive-familiebanden
Rob zegt
@tocae:
Ik had andere twee artikelen gevonden, zitten nog in de spamfilter…
Maar het is één groot spinnenweb, zoveel is duidelijk ;-)
eklasse zegt
@Rob: ja, het is van alle tijden. De fase waarin de ontwikkelingen zich nu afspelen gaan echter sneller dan voorheen.
Steeds ingewikkeldere en vooruitstrevende technologie, (autonoom, elektrisch etc) grotere afzetmarkten etc zorgen steeds intensievere samenwerking of overnames. En uiteindelijk blijven er nog maar een paar spelers over.
amnesia zegt
@Rob: klopt, soort van schema was dat
Edge zegt
@eklasse: Was Sergio Marchionne niet degene die dat een aantal jaren geleden al riep? Er staat mij in ieder geval iets bij van een CEO van een grote autofabrikant iets gezegd heeft in de trant van ‘in de toekomst is er nog maar plaats voor vier of vijf grote autofabrikanten’
MDA zegt
Het lijkt mij dat Nissan is gaan neuzen bij de R&D van Mitsubishi juist omdat ze van plan waren om 1.9 mld te investeren bij hun buurman. Zij ontdekten het gesjoemel, en toen is er intern afgesproken hoe hier mee om te gaan.
Opties waren: onder de pet houden, en deal gaat niet door (hey, je koopt een aandeel niet meer als je weet dat dit skelet in de kast hangt). Of je komt hiermee naar buiten, behoudt de deal, en spreekt een lagere prijs af voor de aandelen, in lijn met het kelderen van de koers door de bekendmaking. Blijkbaar vonden beide partijen de tweede optie beter. Is ook wel wat voor te zeggen.
misterdrogba zegt
Zo lijkt het wel een “vuil” spelletje van Nissan om zich goedkoop in te kopen bij Mitsubishi. Eerst zorgen dat de aandelen drastisch dalen endan toeslaan, zo komt het bij mij over. Maar natuurlijk kan je het ook anders bekijken en zien als een soort van sorry zoals hierboven werd aangegeven.
Edge zegt
Mitsubishi is een nogal ruim begrip. Je hebt Mitsubishi Group, waaronder de volgende bedrijven vallen: Mitsubishi Bank, Mitsubishi Corporation en Mitsubishi Heavy Industries. Mitsubishi Heavy Industries is dan weer de overkoepelende tak waaronder de volgende bedrijven vallen: Mitsubishi Motors, Mitsubishi Atomic Industry, Mitsubishi Chemical, Mitsubishi Power Systems, Nikon Corporation.
Zouden ze zich alleen bij Mitsubishi Motors hebben ingekocht, of zouden zich op hoger niveau hebben ingekocht? Ik kan me namelijk voorstellen dat er hier en daar ook wel wat bruikbare knowhow en patenten bij die andere bedrijven liggen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Enkel Motors.
Mitsubishi is een Keiretsu, geen ‘Group’ zoals we die hier gewend zijn. In feite zijn alle Mitsu-bedrijven onafhankelijk, maar hebben ze allemaal aandelen in elkaar. Daardoor zijn ze beveiligd tegen vijandige overnames, grote reorganisaties, of het instorten van een bepaalde tak. En het maakt het ook onmogelijk om een aandeel te nemen in “de groep”.
w0o0dy zegt
De werkelijke reden is het grote belang dat Nissan heeft bij de kei-car tak van Mitsubishi. Die genereert maar liefst 30% van de omzet van Nissan in Japan… Als Mitsubishi Motors om zou vallen dan is de schade voor Nissan enorm. Dus is de overname eigenlijk niet zo gek. Vuil spel lijkt me ook niet aangezien Nissan ook flink in de problemen zit dankzij het gesjoemel…
thefmanl zegt
Ik denk dat Renault hier uiteindelijk ook nog voordeel uit kan halen, en daar ben ik dan weer blij mee.
amnesia zegt
@thefmanl: op welke manier zie je dat voor je?
thefmanl zegt
@amnesia: omdat Renault en Nissan samen een autogroup hebben
draadloos zegt
Ouder, maar: http://jalopnik.com/5626658/who-owns-who-an-automaker-family-tree
imba zegt
Nissan is sinds de samenwerking met Renault gedaald in de betrouwbaarheids lijsten. Als dat voor Mitsubishi ook gaat gebeuren kan ik dat geen vooruigang noemen.
phdg zegt
@imba: wel goed voor de werkzekerheid en voortbestaan van een merk. Onderdelen kosten geld en moeten geplaatst worden en dat brengt geld op.
En als de auto uiteindelijk helemaal stuk gaat kan je een nieuwe verkopen.
Zo blijven de fabrieken draaien.
imba zegt
@phdg: Waarom koopt men een Japanner? Betrouwbaarheid is meestal een bepalende factor.
henkp1 zegt
@imba: Dat zou een vreemd oorzakelijk verband zijn. Renault staat alweer een jaar of tien bovenaan de betrouwbaarheidslijsten. De kwaliteit van Nissan is onveranderd goed. Jouw bewering lijkt me niet juist.
imba zegt
@henkp1: Welke lijsten dan? Die in je hoofd zeker. Ik weet dat Nissan ingenieurs/personeel hebben liggen klagen over Renault invloeden wat betreft betrouwbaarheid. Renault wil (teveel) inleveren op betrouwbaarheid en degelijkheid.
Calimero zegt
Misschien dat ze bij Mitsubishi dan weer modellen kunnen gaan maken die in Europa wel verkopen ( uitgezonderd de Outlander PHEV)
Ooit kende iedereen de Colt, Lancer,Galant en voor het stoere effect/marktkoopman de Pajero. Van die modellen zijn in ieder geval de eerste drie niet meer te koop (in Nederland/Europa) En tegenwoordig kennen de meeste mensen alleen de Outlander nog en in een stuk mindere maten misschien de Space Star (Nog steeds een verkeerd gekozen naam voor deze auto)
clarkson zegt
Koopje. Deze twee merken zijn al jaren indirect met elkaar verboden. Dus prima aankoop van Nissan!
woutel zegt
House of cards!