Omdat er ook mensen zijn die niet in een standaard vierkante SUV willen rijden kwam Nissan een aantal jaren geleden met de Murano op de markt. Grootste nadeel: er was geen diesel beschikbaar. Daar is nu verandering in gekomen.
Vanaf heden kunt u bij de dealer een dieselversie bestellen. Deze beschikt over een 190 paardenkrachten tellende 2,5 liter viercilinder. Deze levert ook nog eens 450 Nm koppel. De motor voldoet aan de EURO5 norm. Het blok is een oude bekende van Nissan, maar er zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd om de motor voor de Murano te optimaliseren.
De diesel wordt uitgerust met een zestraps automaat die is voorzien van Adaptive Shift Control. Dat houdt in dat de manier van schakelen wordt aangepast aan je rijstijl, bijvoorbeeld door een lagere versnelling te kiezen om te kunnen remmen op de motor, mocht dat nodig zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.
UPDATE 10:25 – Nissan Nederland meldt (als reactie op onze vraag om prijzen) dat de Murano als diesel niet leverbaar wordt in Nederland. Reden hiervoor is dat de beoogde afzet te klein is ten opzichte van de investering die gedaan moet worden om deze auto in Nederland te lanceren. In “diesellanden” als Frankrijk en België zal de Murano diesel wel leverbaar worden.
Ruud zegt
Wie gaat deze auto nou nog kopen in NL? De auto was al oud toen hij in NL op de markt kwam. in 2003 leuk voor grijze import maar daarna is hij nooit een serieus alternatief geweest. Met de laatste facelift ook nog eens helemaal verpest en prijst zichzelf bovendien volledig uit de markt.
(lekker zuur beginnen zo’n dag)
jzaero zegt
Ik vond de vorige murano een stuk stoerder. Dit vind ik toch een stuk minder imposant. De achterkant is nu veel te braaf geworden.
virke zegt
de vorige murano was een heele mooie en stoere auto! maar deze is weer echt een jap
Rob zegt
Grootste nadeel? Als ik moet kiezen ging ik toch echt voor die V6 hoor.
Ruud zegt
jzaero en virke… deze rijdt ook al 2 jaar rond hè.
rikkon zegt
Nu al diesel, da’s nog ruim binnen de 10 jaar. Netjes hoor!
Bert zegt
Jullie dachten dat Diesel het gene was waar de Murano op zat te wachten?
De Murano wacht denk ik meer op normale rij eigenschappen on en off road,
want hij rijdt heel houterig, geen gevoel in het stuur what so ever.
(even los van de vormgeving die je mooi of niet kan vinden)
IksEm zegt
Dieselland België ja, wat zijn we daar weer trots op. Laat ons maar astma en fijnstofkanker krijgen
Laurens zegt
@IksEm: Euro5: fijnstof uitstoot gelijk aan een benzine motor.
Imba zegt
Tja ik vind het niet gek met die absurde wegenbelasting voor diesels in Nederland.
L-Fred zegt
Doe mij Wendy’s auto maar..
http://www.autoblog.nl/archive/2005/06/19/wendy_van_dijk_mieke_de_boer_e
Fout zegt
L-Fred; freak, dat artikel is 5 jaar oud?!
L-Fred zegt
lol, I know :-)
L-fred zegt
en het leuke is, dat bij dat artikel maar 1 reactie stond :-)
CasperH zegt
@L-fred: van autoblogger zelf ook nog. Vroeger, toen we nog heel klein waren, dat waren nog eens tijden ;)
PeugeotGTI zegt
o o o wat eeuwig zonde
Wat een mooie auto was de Murano mkI
Wat een anoniem en lelijk hok is deze
*hoofdschuddend naar Marktplaats gaat*
carpicture555 zegt
ik vind dees eigenlijk veel mooier maar ja… :P
Dimglor zegt
Van achteraan ziet deze er nog cool uit, maar die voorkant….
Zo lelijk..
Geef mij maar de vorige editie ;)