Nissan meent dat zij je auto tot wel 12 graden kunnen koelen met een relatief simpele ontwikkeling.
We kennen het allemaal wel: je parkeert je auto ergens in de zon en bij terugkomst is je auto een soort rijdende sauna geworden. Je airco moet eerst flink hard blazen omdat de auto nog gevuld is met warme lucht en die warme lucht eruit krijgen kan even duren. Uiteraard is het na een minuut of tien alweer een stuk aangenamer binnenin de auto en vanaf dan zal de airco ook weer een stukje dimmen omdat de lucht in de cabine weer lekker koel is.
Koelere auto
Voor Nissan is dit scenario een doorn in het oog. Helemaal met het oog op hun elektrische Leaf. Want die initiële sneeuwstorm die de airco moet realiseren kost natuurlijk energie. Bij een EV kost dat waardevolle acculading. Daarom is het merk hard op weg om er iets aan te doen en de oplossing blijkt te kunnen zitten in de lak van de auto.
Verkoelende lak
We kennen allemaal het verhaal dat een zwarte auto de zonnestralen absorbeert en dus diens warmte vasthoudt, terwijl een witte auto ze weerkaatst. Toyota meent zelfs dat een felgroene, bijna gele kleur (tennisbalgroen zeg maar) de meest voordelige kleur is qua stralen weerkaatsen. Nissan houdt het toch even bij wit en kijkt specifieker naar de soort lak die je aanbrengt. In het voorbeeld wat ze gebruiken staan 2 Leafs in een veld, beide lijken identiek qua witte lak. De ene is echter voorzien van Nissan’s nieuwe soort lak. De volledige uitleg begrijp je waarschijnlijk wel als je natuur- of scheikunde hebt gestudeerd.
The metamaterial embedded within Nissan’s cool paint features two microstructure particles that react to light. One particle reflects near-infrared rays in the sunlight that would typically cause molecular level vibrations within the resin of traditional paint to produce heat.
The second particle enables the real breakthrough. It creates electromagnetic waves, that counteract the sun’s rays, redirecting the energy away from the vehicle into the atmosphere. Combined, the particles in Nissan’s cool paint reduce the transfer of heat into surfaces such as the roof, hood, doors and panels.
Nissan
Als we even onze invulling eraan mogen geven in Jip- en Janneketaal: de lak heeft een andere moleculaire structuur dan traditionele autolak, waardoor de energie (en warmte) van zonnestralen minder in de lak blijft ‘hangen’ en meer weerkaatst wordt. Zo wordt de warmte minder opgenomen in de auto en koelt de hele auto dus af, zowel van buiten als van binnen.
Afkoelen
Het resultaat zit echter geen woord Japans tussen: bij het in de zon staan van deze twee Leafs wist het linker exemplaar met de nieuwe lak zo’n 12 graden Celsius koeler te blijven dan de rechter met ‘normale’ lak. Meet je het interieur, dan valt de daling ietsje tegen: 5 graden Celsius. Maar goed, dat is wel weer 5 graden minder die de airco moet koelen en alle beetjes helpen.
Autovriendelijk
Op zich is de technologie van de verkoelende verf van Nissan niet nieuw. Voor gebouwen is dergelijke verf al jaren gemeengoed. Voor Dr. Susumu Miura, die ondanks zijn achternaam bij Nissan onderzoek doet naar materialen voor auto’s, was de uitdaging dan ook om de technologie autovriendelijk te maken. De gebouwverf is namelijk erg dik en je hebt vaak een verfroller nodig om het aan te brengen. Miura gebruikte dan ook die technologie en zorgde ervoor dat je het aan kon brengen door het te spuiten als normale autolak. En de effectiviteit wordt niet beïnvloed door blanke lak als toplaag.
Nissan is al bezig met de koelende lak sinds 2021 en is nog lang niet klaar met experimenteren, dus wanneer we daadwerkelijk auto’s gaan zien met deze verf is nog niet bekend. Het idee kunnen we alleen maar toejuichen.
William zegt
Was Audi destijds niet de eerste met een A8 die optioneel een opendak met zonnecellen kon krijgen om er de airco op te laten draaien?
ouwedibbes83 zegt
Ja, dat was al weer een paar generaties terug dat die A8 de auto kon voorkoelen met zelf opgewekte energie.
eelco106gti zegt
Ja die heb ik in mn audi rs6 uit 2003. Zonnedak met zonnecellen en als je na een werkdag het interieur opent hoor je de ventilatoren nog blazen en is je interieur wat koeler. Maar het is geen gekoelde airco lucht. Dus scheelt maar beetje.
faalhaas zegt
De oude Prii doen dat al.
Gele Koplamp zegt
Dit is nou innovatief
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij levert de lak een klein gedeelte van de opwarming, maar wordt het binnenin vooral ook warm door alle ruiten die als een soort broeikas functioneren. Wel warmte erin, geen warmte eruit. Raampjes op een kiertje helpt dan een beetje, maar doe ik zelf ook niet zo snel als ik uren weg blijf. Daar zou toch icm de regensensor ook een geautomatiseerde oplossing denkbaar zijn; temperatuur in cabine te hoog is raampjes en dakraam op een kier om te luchten, indien het niet regent. Extra snel door even door te blazen met de blower, ben je die hete lucht uit de cabine weer kwijt voor een poosje.
Johanneke zegt
Is het echt de lakkleur. 1 van mijn auto’s is wit, als die in de zon staat wordt het ook gewoon bloedheet. Ik dacht dat het het zonlicht door je ruiten op je (donkere) interieur was dat voor de hitte zorgde. Vandaar ook dat het helpt om folie voor je ruiten te doen.
Gulli zegt
Gewoon bij het wegrijden alle ramen ff open, binnen 10 meter is het weer te harden en mag de airco weer aan.
erik911 zegt
Donker interieur. Is killing. De warmte zit niet slechts in de lucht in het interieur, met name de – vaak helaas donkere – interieurdelen absorberen de warmte als een spons. Dat lost ook een airco niet 123 op. Een licht interieur, ja helaas vaak besmettelijker, is veel aangenamer. M’n 3-serie heeft de licht beige interieur kleur, altijd fijn om hier in Spanje in te stappen. Even 500 meter met ramen open rijden, dan de airco op 23 en alles toppie.
erwh zegt
Top tip van de week: geen zwarte/donkere interieurs meer (behalve de bovenkant van het dashboard! Scheelt niet alleen in warmte, maar ziet er meteen een stuk mooier uit.
JanJansen zegt
De bovenkant van het dashboard is waarschijnlijk een van de grootste hittebronnen. Maar ja ik snap wel dat schittering in je voorruit is dan een probleem is.
pier zegt
Ik rijd een witte Leaf maar geloof me, dat kleine beetje wat je bespaart met die nieuwe lak zet geen zoden aan de dijk. Ook in de zomer haal je de 200km niet op een lading, 5 graden verschil in het interieur gaat echt niet zoveel doen. Maar leuk dat ze wat te doen hebben op de R&D afdeling.
mashell zegt
En schadeherstel wordt weer duurder… Ik denk dat op afstand koelen met een warmtepomp zoals veel EV’s nu hebben een betere oplossing is, dat kost een beetje actieradius maar haalt een veel beter resultaat.