Niet wat we nodig hebben, wel wat we willen. Het aantal keren dat we vorig jaar over de Nissan 370Z schreven is letterlijk op één hand te tellen. Met goede reden, want de sportieve coupé uit Japan is al sinds 2009 op de markt, zonder dat hij ingrijpend is veranderd. De auto is zelfs zo oud dat we er een aankoopadvies over konden maken.
Al het gejammer negerende blijft het natuurlijk een waanzinnig toffe auto. Om te peilen of de wereld de sportwagen niet volledig was vergeten, gingen de prettig gestoorde uitvinders van Nissan aan de slag met het minstens zo krankzinnige plan om een 370Z om te toveren tot sneeuwmobiel.
Het resultaat mag er zijn, maar het was allesbehalve een simpele taak. Nissan moest de volledige aandrijflijn van de auto eerst verwijderen, zodat ze de sneeuvretende onderzijde in elkaar konden zetten. Hoewel de motor en versnellingsbak hetzelfde bleven, moesten ze ruimte maken voor de sneeuwmobiel onderdelen. Voor dit laatste klopte Nissan aan bij American Track Truck, een bedrijf gespecialiseerd in de simpele installatie van dergelijke kits.
Er werd een speciale verhogingskit gebouwd die de auto drie inches, of ongeveer 7,5 centimeter, hoger op zijn poten zet. Dit bleek echter nog niet hoog genoeg, dus werd er verder werk verricht aan de schokdempers en ophanging om de rupsbanden kwijt te kunnen. De onderkant is verstevigd om de aandrijflijn te beschermen tegen zware klappen van blokken ijs. De aandrijving is zoals gezegd hetzelfde, wat betekent dat de 328 pk sterke V6 en zeventraps automaat ook in de 370Zki (zo heet hij echt) te vinden zijn.
Wat zeg je? Je wilt er een kopen? Zet dat maar uit je hoofd. De enige manier waarop je eenzelfde auto zou kunnen krijgen is door er zelf een te bouwen. Bezichtigen kan eventueel wel, maar dan moet je binnenkort naar de Chicago Auto Show.
Check hier de video.
ghost zegt
Nissan 370Zski
bredaas zegt
@ghost: Zo zou die inderdaad heten als heten als ze in Polen was gemaakt
Gulli zegt
@ghost: dat was de woordgrap al. 370…Zki
ardonjr zegt
Vooral benieuwd hoe die schijfremmen voorop nog functioneren.
jpoers zegt
@ardonjr: Denk dat ze nog wel functioneren, door de remblokken hydraulisch tegen de schijven te drukken en zo middels wrijving te functioneren. Dat ze verder geen contact maken via een velg-band-wegdek is een ander verhaal.
cossiekiller zegt
Dit is wat Willeme de Yolo keuze zou noemen.
phaeton zegt
De 370Z… Dit voelt hetzelfde als dat Ford een sneeuwmobiel zou maken van de Puma.