Vergeet eBay.
Eerder dit jaar kondigde Nissan aan een speciaal programma op touw te zetten. Het ging hier om het Nismo Heritage program. Eigenaren van een Nissan-youngtimer kunnen met dit programma bij de Japanse autobouwer aankloppen om OEM-onderdelen te kopen. Destijds maakte Nissan bekend dat het programma dit najaar zal worden gelanceerd.
Wel, de lancering is op 1 december en daarom heeft Nissan meer informatie bekendgemaakt over het nieuwe programma. Zoals aangekondigd in april is de R32 Skyline GT-R (1989-1995) de eerste auto die zal worden opgenomen in het programma. Eigenaren van dit voertuig kunnen voortaan bij Nissan aankloppen om originele onderdelen te verkrijgen.
Zo’n 80 onderdelen zijn er voor de R32 Skyline GT-R beschikbaar. Van een simpel embleem of bumper tot een component voor de motor. Na lancering zal het aanbod met onderdelen verder worden uitgebreid. Daarnaast heeft Nissan bekendgemaakt dat de Skyline R33 GT-R en de Skyline R34 GT-R de volgende twee modellen zijn die deel gaan uitmaken van het Nismo Heritage program.
Helaas rept Nissan geen woord over een lancering buiten Japan. Wellicht dat daar later nog verandering in gaat komen. Tot die tijd is er wellicht een import-constructie mogelijk. De Japanse autofabrikant presenteert zondag het Nismo Heritage programma aan het publiek tijdens het Nismo Festival op Fuji Speedway in Shizuoka, Japan.
rrvliet zegt
Ik weet toevallig dat bruikbare deurrubbers voor de r32 rustig 1600 dollar kunnen kosten. Ben benieuwd of hier verandering ib komt of dat de prijs van de nieuwe onderdelen minstens zo hoog blijft liggen.
rufctr01 zegt
@rrvliet: 1600 dollar voor deurrubbers is heel veel geld
davelepeef zegt
@rrvliet: voor een Escort 2 60e. Kwestie van voldoende liefhebbers ;)
smeck zegt
Volgens mij bestond een deel hiervan al, maar niet in de openbaarheid, of ze hadden nog een stock liggen ergens.
Paar jaar geleden r34 GTR koplamp brackets met wat klein spul besteld bij de dealer hier in Nederland obv Japanse artikel nummers. 3 weken later lag t pakketje bij de dealer vanuit Japan en was ik nog geen 5 tientjes kwijt.
cossiekiller zegt
Perfect! Mijn grootmoeder is al tijden aan het zoeken voor een nieuwe bumperlip voor haar ’96 Micra 1.2.
sr20det zegt
@cossiekiller: is dat ding nog steeds niet doorgerot
davelepeef zegt
@sr20det: doe’s normaal over iemand z’n familie man!
gregorius zegt
Zo’n R33 en R34 zijn geweldig. De verhoudingen kloppen gewoon; juiste gradatie van dikheid.
Maar de binnenkant; het is alsof je in een Nissan Sunny van nog 6 jaar ouder zit. Dat past gewoon niet bij het plaatje van een wensauto. (Overigens vind ik dat de huidge GT-R, de R35 er ook voor geen meter uitziet van binnen).
mout zegt
De klassieker-afdeling van een autofabrikant gaat voor de heel speciale modelletjes wel 80 onderdelen leveren van een auto die tot 15 jaar geleden nog in de prijslijst stond (R34). En dat is bijzonder genoeg om het een halfjaar van te voren aan te kondigen.
Dan weet je meteen hoe het ondertussen in de industrie is met de levensverwachting van een auto, en het enthousiasme bij de dealerorganisatie om je Primera of Sunny te onderhouden.
O ja – mijn auto staat inmiddels 10 dagen bij de garage omdat er een vlotternaald en -buisje ‘in bestelling’ zijn.
mopar zegt
Zouden eigenlijk meer fabrikanten moeten doen, zo’n heritage programma. Zijn zat mensen die trots zijn op hun young (of old) timers en ze in top conditie willen houden. Nieuwe OEM onderdelen zouden een uitkomst bieden.
galverink zegt
@mopar: kijk uit wat je wenst. Ferrari Classiche is bijna dwang.
mopar zegt
@galverink: klopt maar ik had het meer over de niet exotische merken ;) Bij Mercedes kan je bijvoorbeeld vrijwel elk onderdeel van elk model dat ze ooit gebouwd hebben bestellen. Mochten ze dat niet meer op voorraad hebben dan kan het speciaal voor je op bestelling gemaakt worden.
BMW heeft ook zo’n programma, er wordt niet mee geadverteerd maar ik wilde vorige maand een nieuw stuurwiel hebben voor mijn pre LCi E65 (een model dat sinds 2006 niet meer in productie is) en er werd keurig een nieuw stuurwiel voor me gemaakt in de fabriek in Duitsland. Kosten waren wel iets hoger maar het gaat er om dat de onderdelen verkrijgbaar zijn.
Om die reden vind ik het ook apart dat een merk als Volvo dat bekend staat als bouwer van oerdegelijke wagens niet zo een fabrieksprogramma heeft. Mijn pa had vroeger een eerste generatie 960 waar hij erg aan verknocht was en moest toen die auto wat ouder werd noodgedwongen sloperijen afstruinen omdat sommige onderdelen niet via de dealer verkrijgbaar waren.
timberleek zegt
@mopar:
Maatje van me heeft een 480 gekocht. Die hebben schijnbaar allemaal last van kapotte lampglazen (kunststof) bij de dagrijlichten enzo. Niet te krijgen.
Dus nu maar een mal maken en zelf nieuwe “glazen” gieten
mopar zegt
@timberleek: je kan deze site proberen, zal niet de goedkoopste zijn maar wellicht hebben ze die onderdelen op voorraad: http://www.gcp.se/en/store/
hier kan je de onderdeelnummers vinden: http://www.gcp.se/en/catalogues/model/400-en/
jamessb6 zegt
Zullen ze Datsun hier ook in opnemen? Of uitsluitend Nissan youngtimers..
Dizono zegt
@jamessb6: Heb jij een Datsun Nismo dan? Lijkt me sterk…. ;)