Denk aan een zelfrijdende auto. Denk nu aan de volgende generatie Leaf. Heb je ‘m?
Mooi. Nissan ook. In Tokio laten ze met de IDS Concept zien waar de toekomst van het merk naartoe gaat: auto’s die bijna geen menselijke input meer nodig hebben om van A naar B te komen, en elektrische aandrijving. Nissan stopt er een 60 kWh accupakket in, goed voor een theoretische range van 500 km.
Na u
Nissan zegt dat de IDS Concept, waarin je ook zelf het stuur ter hand kunt nemen, zich aanpast aan je eigen rijstijl. De sportieve rijder zal in autonome modus merken dat de IDS eveneens flink doorrijdt. Ook is er nagedacht over communicatie met medeweggebruikers. Met oplichtende teksten als ‘After you’ achter de voorruit kun je de deerne op het zebrapad laten weten dat je aan haar denkt. Ook worden fietsers met speciale verlichting ‘begroet’.
Wie geen zin meer heeft om zelf te rijden kan het joystick-achtige stuur laten inklappen, waarna je nog wel input op het rijgedrag kan geven met spraakcommando’s of handgebaren. Of dat ooit het productiestadium van de Leaf 2.0 gaat halen, we betwijfelen het, maar het idee is leuk. VIDEO!
mikehaans zegt
Als ze dit design enigszins terug laten komen op de nieuwe Leaf dan zijn ze lekker bezig!
dondeboer zegt
Maar dat betekent dus dat er ook autonome auto’s zijn die zich als totale malloten gaan gedragen, dat wordt leuk :)
dampu020 zegt
STOP POLITIE
r32turbo zegt
Tesla gaf het goede voorbeel. Top!
r32turbo zegt
@r32turbo: voorbeeld*, wat is er mis met mijn touchscreen, mist steeds een paar letters….
Rick-dos zegt
Brand deze tijd waar je nu in leeft goed in je geheugen. Er zal een tijd komen (en ik verwacht niet eens over zo’n lange tijd) dat de romanticus zal roepen: “ik kan mij nog de goede oude tijd herinneren dat we auto’s zelf moesten besturen, dat we een rijbewijs nodig hadden en dat er een verbrandingsmotor in een auto zat.”
En dat de historicus zal zeggen: “In 2015 vond de kentering naar autonome auto’s plaats.”
Het zal ons leven ingrijpend gaan veranderen alleen zullen de nieuwe generaties daar niet bij stilstaan en de oude generatie zal het mogelijk niet eens merken.
Kijk hoe internet ons leven wezenlijk heeft veranderd. Staan we er nog wel eens bij stil?
dampu020 zegt
@Rick-dos: waarom stilstaan als je ook vooruit kan, lekker blijven gassen
Dutchdriftking zegt
Maar waarom is ie nou zo lelijk?
Design_Driven zegt
Kun je ook: “lekker ding!” op je tekst bord toveren, of: “Afstand houden met je vieze fraude TDI”.
Ziet er wel aardig uit, beter dan de huidige Leaf en Prius. Ik denk wel dat je een andere rijstijl verwacht dan je eigen rijstijl als je overschakelt naar automoom mode.
pomoek zegt
Wat een saai ontwerp zeg…
clarkson zegt
Praakcommando’s of handgebaren hihi. Dat gaat een feest worden als man en vrouw op pad gaat. Hahah dat komt toch nooit goed?
flutterby zegt
Ik kan niet wachten op een auto die zelfstandig snelweg kilometers kan afleggen. Er is toch geen zak aan met al die snelheidsbeperkingen en medeweggebruikers…
De kleine pleziertjes uit een goeie bocht ruil ik graag in voor Netflix, YouTube of doelloos interneten.
norge zegt
Leaf looking gooood…
schuimbekje3 zegt
60kWh accupack goed voor 500km… Is dit de nieuwe komkommer over 7 jaar tijd? Wanneer we allemaal gapen en denken ‘goh, dat de EU nog steeds dat soort getallen gebruikt voor CO2/verbruik whatever?
Ik haal net 3.5km per kWh.. en dat komt ook nog dankzij files elke dag, anders zou het nog minder zijn.
Dat zou dus met 60kWh net 210km kunnen halen, en dat is erg ver van 500km… nog niet eens de helft.
Laatst in Noorwegen nog gereden met een Leaf.. en dat was bij 7 graden boven nul. Met de verwarming en airco aan om de ruiten schoon te maken en te houden en niet met winterjas in de auto aan te hoeven rijden (stuurt en zit gewoon niet prettig) was de eerste kilowatt al op voordat ik vertrok.
Laat staan dat ik dat bullshit verhaal geloof wat laatst zichtbaar was over dat kou geen vat had om tesla’s, leafs en ander soort electrisch tuig…
Zowiezo is electriciteit in Nederland geen zinnig onderwerp meer nu.
Aan de pomp in Nederland kost al snel 28 tot 30 cent per kWh, bij een snellader al snel 80 cent per kWh (als je starttarief, hogere prijs en eventueel abbo meerekent).
Mijn 4×4,niet de meest zuinige auto, rijdt 1:14 op benzine dat zou bij een prijs van 150 cent per liter hier 0.107 euro per kilometer kosten. De stroom via het lokale stopcontact zit al op 0.080 euro per kilometer, en de snellader is zelfs duurder dan benzine tanken, met 0.228 euro per kilometer.
En nu rij ik een dikke 4×4 van meer dan 2000kg, als je nu een klein pokkeautootje van 700-800kg rijdt die 1:25 haalt rij je dus bijna 4 goedkoper met benzine dan met snellaad electriciteit.
Electrisch rijden is een stille dood gestorven toen de overheid op 1 juni 2014 de prijzen vrij gaf.