Daar kan menig EV een puntje aan zuigen.
In Japan houden ze wel van een beetje innovatie en dat is wel gebleken uit de auto’s die ze daar de laatste decennia hebben ontwikkeld. Het Aziatische eiland bouwt hard mee aan de steeds onvermijdelijker wordende elektrische toekomst die we tegemoet lijken te gaan. Naast zijn elektrische auto’s voor de straat focust Nissan zich ook op het circuit. De fabrikant verschijnt komende maand aan de start van het nieuwe Formule E-seizoen en zijn raceauto voor die klasse wordt binnenkort op het Nismo Festival in Fuji vergezeld door deze gloednieuwe Leaf RC.
De Leaf RC op zich is geen volledig nieuwe auto. Nissan presenteerde de eerste generatie van de raceauto alweer in 2011. Omdat er in de tussentijd dusdanig het een en ander is veranderd, heeft Nissan de nieuwe RC-versie van de Leaf kunnen voorzien van véél betere techniek. De door Nismo ontwikkelde racer is 50 procent krachtiger dan zijn voorganger. Dit betekent dat de twee elektromotoren van de RC gezamenlijk 327 pk en 640 Nm produceren. Hiermee heeft het elektrische racemonster, dat slechts 1.220 kg weegt, een 0-100-tijd van 3,4 seconden. Het lage gewicht van de vierwielaangedreven Leaf RC is mede te danken aan zijn carbon fibre monocoque. Nismo heeft overigens geen speciale batterijen ontwikkeld; in plaats daarvan wordt het accupakket van de Leaf RC overgenomen van het straatmodel.
Afgezien van de techniek wijkt ook het uiterlijk van de raceversie flink af van de koets van het straatmodel. De Leaf RC is liefst 30 centimeter minder hoog dan het origineel en daarbij geniet de raceauto eveneens van enkele aerodynamische pluspunten. De Leaf RC, waarvan het plaatwerk bestaat uit drie grote delen, is bijvoorbeeld voorzien van een enorme achtervleugel, een agressieve voorzijde en een behoorlijke diffuser. Bij elkaar maakt Nismo niet meer dan zes exemplaren, die niet in de verkoop zullen gaan.
boenderaar zegt
Wat een mooi gelijnde wagen!
henk_he zegt
Bij “RC” moet ik altijd denken aan die radiografisch bestuurbare (radio controlled) auto’s van Nikko..
fmgarcia zegt
@henk_he: ready to run, 27mhz. Buurjongens zoeken met 40..
Onehp zegt
Mogen ze gerust een straatversie van maken, electrische sportauto in de spirit en formaat van de GT86
Den zegt
@Onehp: inderdaad, spoilers eraf, wielkasten wat minder uitgeklopt en we hebben een go.
cossiekiller zegt
RC… Hij is toch niet Radio Controlled?
dare2think zegt
Zo mag ‘elektro’ van mij wel.. Die lijnen zijn schitterend. Het heeft alleen iets Honda-achtigs nu. Ik kan er alleen geen model aan vastknopen.
pluiske666 zegt
Lol. Volgens mij is de naam Leaf het enige wat overeenkomt met de straatversie.
notsobig zegt
@pluiske666: Nee hoor het aantal én de vorm van de wiel komen overeen….
Maar dat kan je tegen zo goed als alle race versies van straatauto’s zeggen.
dondeboer zegt
@pluiske666: het accupakket is hetzelfde, en daarmee waarschijnlijk een belangrijk deel van de bodem. Ik was verrast.
gove zegt
wat een vet ding, waarom bouwen ze niet zo’n ding voor de straat
berlinetta zegt
@gove: Ik betwijfel of dit zal aanslaan.
wilbertg zegt
Als ze het design gelijk zo hadden gemaakt, of in die richting, dan zou de overstap voor velen veel leuker zijn
cloverleaf zegt
In combi met een dikke v6 en dan het 390z noemen
cossiekiller zegt
Ze ziet er niet zo leaf uit als haar straatlegale zusje.
Edge zegt
Héél erg gaaf gedaan. Het ding doet mij denken aan een modernere versie van de Megane Trophy waarmee Renault een aantal jaren geleden racete.
Edge zegt
@edge: Nissan/Nismo en Polyphony Digital/Sony zijn dikke vriendjes, dus ik hoop dat we hem binnenkort kunnen gebruiken in Gran Turismo Sport.
Jochempie zegt
Doet me denken aan de Opel Astra OPC Xtreme.
maartencox zegt
@Jochempie: daar zit inderdaad ook een spoiler op… verder zie ik het niet
Jochempie zegt
@maartencox: Raceauto die nog iets weg heeft van de straatversie.