![Volgens](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/Nissan_LEAF_back.jpg)
Over twee weken precies begint in Japan de verkoop van Nissan’s elektrowonder (a.k.a COTY 2011 a.k.a Leaf). Opvallend genoeg wordt de gezinsauto-zonder-verbrandingsmotor daar een stuk hoger in de prijslijsten gezet dan in bijvoorbeeld Amerika. Maar dat is niet eens het meest opvallende. De actieradius -een belangrijk gegeven en tevens dé achilleshiel van hedendaagse EV’s- van de Leaf is in Japan een stuk groter dan in de VS.
Het verschil in afstanden die een Leaf kan afleggen op één volle batterijlading zit hem puur en alleen in de verschillende meetmethodes die beide landen hanteren. In Amerika wordt dit bijvoorbeeld gemeten door de EPA (Environmental Protection Agency). Zij kwamen bij de Leaf uit op een afstandje van 73 miles, oftewel 117 kilometer. Maar ook de U.S. Federal Trade Commission heeft een Leafje onderworpen aan een actieradius-test. De uitkomst: tussen de 96 en 110 miles, wat gelijk staat aan 154 – 177 km.
Nissan zelf belooft dat een Leaf op volle accu’s zo’n 160 km ver kan komen. Waarschijnlijk zal de werkelijke afstand die een Leaf op volle batterijen kan afleggen daar het meest in de buurt liggen. Over de topsnelheid van 140 km/u (door Autoblog gewogen en te licht sloom bevonden voor de linkerbaan) bestaan overigens geen verschillende opvattingen.
Japan’s eigen testmethode (ook wel JC08 genaamd) is volgens eigen zeggen meer afgestemd op het gemiddelde EV-gebruik. Dus veel stadsverkeer, stop-and-go-situaties en weinig snelwegkilometers. Toch heeft de Nissan Leaf volgens deze test een actieradius van 200 kilometer. Dit zijn dan ook de meest gunstige cijfers die een Leaf ooit heeft gekregen na een test. Het is opvallend hoeveel verschil er volgens de diverse testinstanties in de actieradius van een EV kan zitten.
Dan nog even over de prijs. In Amerika kan een Leaf (al 20.000 besteld) voor 25.280 dollar worden afgetikt. Dan is de belastingkorting van $7.500 er overigens al afgehaald. In Japan kost de Nissan je $35.455, dit is wel nadat de overheid een zak subsidie met $9.280 inhoud jou kant op heeft gebonjourd. En in Nederland? Daar worden de elektro-Nissan’s in februari en maart afgeleverd. De eerste serie van 100 stuks is reeds verkocht (€32.839 per stuk).
UPDATE: We hebben een filmpje van het productieproces van de Leaf. Sandalen aan, tofuburgertje erbij en KLIKKEN maar.
Grappig dat dat zoveel uitmaakt, de testmethode :P
Wat een gedrocht.Alle mooie techniek ten spijt
In werkelijkheid is de zwaarste test een snelwegritje met 100-120 gemiddeld. Daar gaan de dingen door de mand vallen. Best jammer op zich, want als ze wat goedkoper zouden worden (de helft), is het een leuk idee, al ongeveer sinds 1900. Maar met precies dezelfde nadelen, ook sinds 1900.
@Laurens:
idd .. 110 jaar geleden hadden electrische voertuigen volgens mij nog hogere/betere waarden ..
zal het eens opzoeken ..
@lincoln: range ongeveer gelijk, maar de dingen gingen niet harder als een paard en wagen, dat scheelt een hoop luchtweerstand.
EV’s doen het leuk, als transport van de Raad van Elf, met de hofnar aan het stuur.
@Laurens: in de zin van: in optocht tempo, maar dat was waarschijnlijk wel duidelijk.
waarom begrijp ik geen aars van die verkoop prijzen ??
laat maar .. ik koop em toch niet ..
Zijn alle mensen gek ofzo? er zijn er al 100 zijn besteld.
@meneersander: alle mensen? Nee hoor, slechts 100 mensen ;)
geeeeeeuuuw wie wil nu zo 180 km afleggen (en waarschijnlijk constand tegen 90 jengelen )
@autoblog: Dit verhaal is wellicht een leuke aanvulling op dit artikel. Even snel een update doen. :)
-edit: check, staat erbij!-
@Citrofiel: Thanks, heb ‘m bij de update gezet.
@ricardo: Ah, iets te kort gewacht. Mijn reactie met die quote mag je nu wel verwijderen, ik denk dat ze het niet waarderen als ik iets letterlijk overneem eigenlijk. (A)
@Citrofiel: het hangt er allemaal van af, net als bij een ICE. Maar dat ding is “overal”, in een paar minuten, weer “bijgeladen” (desnoods uit een reservetankje). Dat is meer de crux, op actieradius gebied. Niet zo gek dat er systemen met wisselaccu’s overwogen worden, of vervangen van “accuvloeistof” waardoor een accu niet de auto uit, maar wel weer volgeladen kan worden. Maar misschien ontwikkelt de accu zich zoals sommigen voorspellen?
In het hier en nu (Leaf), ik zou het ding nog niet kopen, teveel (heel dure) onzekerheden. Overheden kunnen dat risico dragen, maar ook niet onbeperkt toont de huidige crisis aan.
elektische wagens verschuiven het probleem van de uitstoot gewoon, de auto stoot geen CO2 meer uit maar de elektriciteitscentrales juist meer
waterstof is de oplossing
@laurens324: helemaal mee eens… alleen willen overheden eerst veel geld kloppen uit de accijnzen op elektriciteit die eraan komen zodra er veel EV’s worden verkocht (je dacht toch niet dat de overheid zomaar korting ergens op geeft zonder dat later dubbel te kunnen terugverdienen). Die EV’s zijn het slechtste wat het milieu kan overkomen…
@laurens324: Natuurlijk is dit verschuiven van het probleem. Maar het is haalbaarder om een 1 energiebron te vervangen (bv de kolencentrale voor iets anders) dan om dat van tig duizend auto’s te doen. Dus is dat nog altijd een verbetering qua uitstoot.
Niet dat ik geloof dat dit soort auto’s op dit moment de toekomst zijn. Ook al rijden de meeste mensen geen 100+ km op een dag (en dus zou deze auto toereikend zijn) willen ze niet die beperking dat je ook niet verder kunt rijden. Ook al zou je, als deze auto goedkoop genoeg wordt, voor de vakantie iets anders kunnen huren.
(maar ja dat is hetzelfde als waarom veel mensen een station wagen rijden: handig voor 2 keer per jaar naar de Ikea en een keer met vrienden naar de wintersport, dus rijden ze het hele jaar in een veel te grote auto).
de electr. auto gaat het nooit worden , hoeveel nieuws heb je er al over gelezen, veel meer als je er hebt zien rijden wed ik , zegt genooeg he
@bpc: uh logisch dat je nog geen electrische auto’s op de weg hebt gezien omdat dit de eerste electrische auto die op grote schaal gebouwd gaat worden. maar wen er alvast maar aan over 10-15 jaar rijdt iedereen electrisch of op waterstof of iets dergelijks, maar geen benzine motor meer dat is zoooo vorige eeuw
Interessant verhaal. Nu nog even zorgen dat het op een auto gaat lijken. En een diesel-aggregaat erbij. Elke keer je auto aan een stekker hangen wordt je ook niet vrolijk van. Ik wil toch minimaal 750km (1 week) zonder gehannes met stekkers/pompen kunnen kachelen.
Nissan Lief!!
Maar niet mooi
In Amerika kan je voor 5000 meer een mooie muscle car kopen.
Mustang oid.
Wat bezielt die 20 000 mensen? Allemaal ”celbrities” die zogenaamd milieubewust zijn zeker. Idiots.
@PurpleHaze.: wen er alvast maar aan over 10-15 jaar rijdt iedereen electrisch of op waterstof of iets dergelijks, maar geen benzine motor meer dat is zoooo vorige eeuw :-)
Ik begrijp het niet. Kan de Leaf nu maximaal 160km afleggen of heeft hij een actieradius van 160km? Actieradius betekent namelijk dat hij ook weer terug moet kunnen naar het startpunt, oftewel een totale afstand van 320km. Verwarrend dat bij AB de begrippen maximale afstand en actieradius door elkaar gebruikt worden.
@midasracer: Ik geloof niet dat dat alleen bij AB het geval is. Volgens mij wordt actieradius veel vaker gebruikt in de zin van maximale afstand. Ik bedoel maar, ik wist niet eens dat het zo zat als jij nu vertelt…
@Citrofiel: Tsja dat heb je met een luchtvaart achtergrond. Het zou knap lullig zijn als die fout met een vliegtuig gemaakt zou worden. Dan waren er in WW2 geen bommenwerpers van hun missie terug gekomen.
Maar serieus, de verkoopkansen van deze auto zijn nihil als je er maar 160km mee kunt rijden. En dan nog met een paar files er tussendoor, verwarming aan (electrisch!) en 3 collega’s erbij in de auto en je kunt ’s avonds niet eens meer thuis komen. Echter met een AR van 160km is het in Nederland een prima auto voor woon-werk verkeer en zie ik hem wel op de weg komen.
@midasracer: in WW2 werden daar met name door Japanners veel berekeningsfouten gemaakt….’kamikaze’ werd het edele woord voor ‘misrekening in actieradius’…kregen ze in elk geval nog een eerzame dooe ! ;-)
@midasracer: Je hebt gelijk Midas.. actieradius betekent eigenlijk dat ie dan weer op zijn beginpunt terug moet zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_%28wiskunde%29
Maar ja dat is de vrijheid van de chauffeur. Je kan ook 160 km in een rechte lijn wegrijden en dan is ie op..
En elke keer komen ze met die “waterstof” aan hé….
Kan autoblog geen banner of zo maken, elke keer ze een artikel posten over elektrische wagens (en gerelateerde artikels).
Op aarde is waterstof GEEN brandstof maar een energiedrager.
Het is van nature niet aanwezig, je hebt (in tegenstelling tot aardolie) energie nodig om waterstof als brandstof te krijgen en nog eens energie om deze als brandstof met jou (in een auto) te kunnen meenemen (:koeling).
Productie van waterstof en vooral de mobiele opslag zijn productietechnisch nog lang niet op het niveau van de huidige (milieuvriendelijke) productie van elektriciteit en opslag (batterijen).
Waterstof is (nog) geen oplossing.
Maar natuurlijk, €19k in de US en €32k in ons landje. Dikke vette lol. Voor dat geld koop je veel leukere dingen. Zolang die auto’s niet rond de €15k te koop zijn, zal het nooit wat worden in mijn ogen.
@Jayceon: je moet niet alleen kijken naar de aanschaf maar ook wat een auto kost per jaar. zo is een prius veeel goedkoper (geen wegenbelasting, laag verbruik (voor formaat auto), lage afschrijvingskosten etc) dan een vergelijkbare auto per jaar, zelfs als de aanschafprijs lager is. daarom rij ik ook een prius, niet alleen voor het milieu maar ook voor het geld.
@No: o ja ook maar 14% bijtelling (voor de leaf 0% bytheway)
Nou daar komt de inkopper gebaseerd op niets meer dan stereotypes… zit het verschil hem niet in het feit dat een gemiddelde Amerikaan 220 kg weegt en een gemiddelde Japanner 65 kg ?
En deze test was bergaf en wind mee lees ik net op mijn beste japans :)
-edit: dank, is aangepast-
Dit vraagt om een rijtest!!
I Leaf it.
hoe verder hij “weg” rijdt , hoe beter zou ik zeggen
Bij benzine-auto’s geldt natuurlijk hetzelfde. Vooral als je lekker veel vermogen tot je beschikking hebt. Met een Prius kun je 1:20 halen, maar 1:15 is ook geen probleem hoor. Gewoon maar abrupt genoeg remmen en optrekken… Is maar net wie er achter het stuur zit.
Toont ook des te meer aan hoe absurd het is om volgens een standaardcyclus het verbruik te meten én daar financiële consequenties aan te verbinden!
Heb altijd een soort van anti-neiging als ik lees over die EV’s…hoe meer ik erover lees, hoe meer ik roffel in mijn Beemer…(dwarsgaan is nu ook errug leuk)..
Voor schonere binnensteden het ideale wagentje ,ze moeten wel veel vandaal proof laadstations gaan bouwen .8)
Wie wil dit nu? Ben nog altijd niet te vinden voor deze elektrische wagens…
En hij ziet er trouwens niet uit…