In een EV als de Nissan Leaf mag je verwachten dat er een uitgebreide boordcomputer aanwezig is om belangrijke zaken als de batterijladingen en gereden afstanden bij te houden. Maar de Leaf blijkt ook een heuse ‘game’ aan boord te hebben. Gewoon, samen met je groengezinde matties die ook een Leaf rijden bijhouden wie het zúúnigst kan rijden.
Het computersysteem aan boord bij de Leaf heet CARWING en is een ware trekpleister voor de gadgetgeile automobilisten onder ons. Het elektro-verbruik is hiermee tot in de puntjes te monitoren en je kan met andere Leaf-bezitters de strijd aan gaan wie het sloomst meest efficiënt rijdt. Electroheads met een zware rechtervoet zullen het laagst worden ingedeeld (brons), verbruik je het minste stroom dan kom je in de Platina-categorie terecht. Een prestatie waar je in bepaalde kringen best trots op mag zijn, denken we.
Dankzij MyNissanLeaf zijn de eerste screenshots van deze functie op het web beland. Check ze in de gallery. Overigens komt de Leaf in Nederland rond februari/maart bij de dealers te staan voor €32.839. (via Carscoop)
HDM zegt
Kun je er met MS punten ook nieuwe velgen en een hogere snelheid voor de Leaf mee downloaden vanaf Nissan Live?
Jochempie zegt
@HDM: Je kan nieuwe ECU updates scoren. Het behalen van level 2 geeft je MILS (Mother In Law Settings) waarbij de remmen zeer gevoelig aangrijpen en de gordel op de passagiersstoel wordt uitgeschakeld.
slakkegang zegt
@Jochempie: Lol ! Me koffie bijna door me neus der terug uit van te lachen
Laue zegt
Ik verwacht eigenlijk wel dat mensen op deze manier zuinig zullen gaan rijden met hun leaf. Weet nog niet waarom.
Prisma zegt
Kan ik mijn score linken via facebook?
HDM zegt
@Prisma: ja, en replay’s van de afgelegde rit uploaden naar youtube :D
V$TMcLaren zegt
kan je vrouw ook niet meer zeiken als je te langzaam rijd…en misschien kan je een lichtkrant achter je auto plaatsen zodat weggebruikers zien dat je platinum rijdt.
V$TMcLaren zegt
“quote: verbruik je het minste stroom dan kom je in de Platina-categorie terecht.” dus je moet zorgen dat je gas geeft, zodat je niet op batterijen rijdt?!? het is toch: wie gebruikt het minste brandstof of ben ik nou gek??
V$TMcLaren zegt
@V$TMcLaren: oh k*t…het is geen hybride…schame on me…
captain zegt
@V$TMcLaren:
inderdaad SHAME on you ;)
jeffie zegt
Het probleem met dit soort dingen is dat mensen dan als idioten gaan rijden. Zie je ook al met de hybrides. Auto rijdt op elektromotor tot 50kmh, daarna springt benzinemotor in werking, dus gaan ze overal 49 rijden, ook waar je 70 mag.
Enorm vervelend!
Bert zegt
@jeffie: inderdaad! en op windkracht proberen de bocht uit te komen waar jij op instinct gas geeft om een bocht uit te rijden. Ik wordt nou al gek van van die types…
Dan denk je er MOET een omaatje in zitten, maar het gebeurt tegenwoordig ook al met gecastreerde huisvaders van rond de 30.
floryn zegt
Wel slim van Nissan. Doe er ook inderdaad maar een facebook, Youtube en Linkedin koppeling bij en ze zijn helemaal slim bezig. De nerds en de groenen vinden dit helemaal fantastisch.
Daarbuiten zou het ook goed zijn voor bestuurders van auto’s met normale verbrandingsmotoren, om op de computer te kunnen bekijken wat je verbruik is op welke trajecten, bij welke snelheden, beladingen etc.
Freewarefreak zegt
@floryn: Goeie! Alleen niet dat bloemetje wat je kan laten groeien in die Honda.. want da’s toch eigenlijk te wattig voor woorden..
midasracer zegt
Leidt dat niet af van het rijden? Zit je iets teveel op je energiemonitor te kijken en kaboem, een short wheel base Leaf. Dan maar hopen dat het batterypack geen kortsluiting heeft zodat je bij het uitstappen tot koolstof wordt geknetterd.
993 zegt
het moet gvd toch niet gekker worden
ik geef dan nog wel wat extra gas met de 3.6 om hiervoor te compenseren
mannen, goed uiteinde en doe rustig aan met die oliebollen
Stopwearingpants zegt
lache toch dit als je zon ding koopt is dit een leuke toevoeging want je gaat hoe dan ook kijken hoe zuinig het kan
Esprit_de_Flandre zegt
Dus gaan al die Leafers om ter traagst rijden? Ja, dat is fantastisch voor het imago van de EV…
Ruudje zegt
Is dit zoiets als EcoDrive van FIAT maar dan in de auto?
Of moet je net zoals bij EcoDrive nog een USB-stick in de auto en daarna in de computer douwen?
Cantago zegt
Ik ga voor brons! Dat weet ik wel:P Beetje jammer dat iedereen zich straks helemaal kapot ergert aan al die mensen die traag in hun lelijke nissan proberen een platinum bekertje te halen. Ik zou liever zien dat die mensen meerijden met het verkeer, een beetje vlot optrekken zodat er meer mensen door groen licht kunnen en zich bezig houden met het verkeer ipv met de auto! Prius rijdens gassen tenminste flink door, zag er gister nog een met gierende banden door de bocht gaan. Lekker zuinig he? Pfff
Laurensje zegt
Het ding heeft niet eens een soort van benzinemeter, in de zin van percentage van totale accu capaciteit resterend.
Laat de gebruiker zelf een beetje nadenken hoe om te gaan met stroom… maar Nissan doet of de neus bloedt en negeert dat 1 kWh 500 gram CO2 is/laat Leafs op 100% kernstroom rijden :-)