Wat is dat nou weer? Een ECO gaspedaal? Heel simpel, dat is een gaspedaal dat terugduwt(!) als jij teveel gas geeft. Want stel je toch eens voor dat er teveel CO2tjes uit je uitlaat komen. Persoonlijk vind ik het een nogal een eng idee dat mijn gaspedaal gaat bepalen hoeveel gas ik straks mag geven. Zou Koos Spee hier soms achter zitten?
Het idee achter het ‘slimme’ ECO pedaal is dat mensen vaak teveel gasgeven als ze bijvoorbeeld willen versnellen, daarom wil Nissan mensen graag een handje helpen. In theorie zou dit een brandstofbesparing op kunnen leveren van 5-10%. En denk maar niet dat dit toekomstmuziek is, want Nissan wil dit systeem al vanaf volgend jaar toe gaan passen in haar modellen. Ze hebben alleen nog niet bekend welke modellen het systeem als eerste krijgen.
Misschien een idee voor de GT-R? Of zou het meer passen bij een bejaardenbak als de Micra? (via: autoblog.com & engadget.com)
KUYL zegt
Hm die plaatjes van GTR er bij snap ik niet helemaal.
Eerste wat ik dan denk is: wanneer je een toptijd op de ring wilt zetten denkt je auto daar anders over. Omdat het gaspedaal als een zielige-femke-halsema-milieu-terrorist is uitgevoerd. Nee vandaag gaan we niet hard over de ring maar zuinig. Bij mij zou dat pedaal er binnen 2 bochten uit het raam vliegen.
RubenBaeten zegt
Leuk bij inhaalmanoeuvres met tegenliggers. Hoe lang nog voordat de auto de bestuurder rijdt in plaats van andersom?
dekster zegt
@Ruben
Nooit, stel je eens voor: dan zouden ze ons geen boetes meer kunnen geven…
m5 zegt
een gaspedaal dat terugduwt als dat bij mij gebeurt dan trap ik het pedaal door de bodem heen of het stuur ligt in 3 stukken door de achterruit :)
190d zegt
lijkt me zeer irritant
dotternetta zegt
en daarna stap je weer in een “gewone” auto en dan….!!!!
Max zegt
Volgens mij maakt het qua acceleratie niet uit. Als je het pedaal dieper intrapt dan je versnelt verbruik je alleen maar meer brandstof…
V8 zegt
Max kan lezen, als enige.
W!d zegt
@Max en V8, niet geheel waar.. het lijntje “vehicle speed” ligt bij het gestippelde lijntje hoger.. alleen is de extra energie hiervoor in verhouding wel veel..
Alwood zegt
zo, ben benieuwd waar ze onderzocht hebben dat ‘men’ vaak teveel gasgeeft bij het versnellen :? hier in nederland nog nooit meegemaakt in ieder geval, kunnen ze beter een invoeghulp bedenken die extra versnelt als je een rijksweg oprijd.
RobertJ zegt
Dit kan toch gewoon met een electrisch gaspedaal en de boordcomputer?
BG 75 zegt
stom!
Trekhaakduppie zegt
Ze hadden het ook in de motorelektronica kunnen stoppen, alleen merk je er dan niet veel van. Nu krijg je gewoon feedback hoe je zuinig kan rijden, terwijl je nog steeds baas bent over het gaspedaal. Mooi toch? Tenminste, ik neem aan dat het pedaal subtiel terug duwt, niet dat het pedaal niet meer in te drukken is.
’t gros van de Europese Nissan modellen is toch niet echt sportief, zuiniger is dus alleen maar een voordeel.
Chrisy zegt
Rot toch op!
M Freak zegt
Vooral niet doen op de GT-R, 350Z, Murano etc.
Dit zijn meer rijdersauto’s, en stoere bakken, waar het een nachtmerrie is om zo iets op je auto te hebben.
yannick zegt
shit ik was weer niet de enige die het had doorgestuurd :-p
w0o0dy zegt
Als je zelf zuinig wil rijden kun je dat idee zelf toepassen. Op 3/4 ingetrapt haal je het hoogste rendement. Dit pedaal zal ook met name zin hebben bij vrijwel constante snelheden. Dan is een paar millimeter op laten komen van het pedaal niet van invloed op de snelheid (genoeg koppel om de snelheid vast te houden) maar rij je zomaar met een verbruik dat een halve tot een hele liter lager ligt. Je kunt dan zelfs een stuk zuiniger rijden dan op de cruisecontrol. Alleen mis ik nu al de response door dat irritante electronische gaspedaal in de leasebak… Ik doe het liever zelf maar voor de meeste mensen zal het geen fuck uitmaken, die rijden toch half slapend.
Eric zegt
Ik koop toch nooit een Nissan. Daar heb je ‘niks-an’.
vinox zegt
OMG… Was dat nu weer voor iets… Dat duurt welgeteld een week voor ik door mijn pedaal stamp :)
Vincent996 zegt
Ik vindt het maar een rare gedachte. Je kunt het systeem waarschijnlijk ‘overrulen’ maar dan nog. Straks bepaalt de electronica ook hoeveel benzine er door de motor mag vloeien, en waar nodig, de toevoer van het het duur goedje naar de cilinders belemmeren. :s
Michaël zegt
@ Eric
Niks-an, probeer je grappig te zijn fzo ??
Gaaf toch aan man
Victor zegt
Het is toch helemaal geen slecht idee als het gaspedaal iets meer weerstand heeft als je erg veel gas geeft. Als ik het artikel goed lees is dat het enige wat er gebeurt. De auto wordt er niet langzamer op ofzo.
DennieFR zegt
Weer een extra reden om een Nissan te kopen dus.
Als ik zuinig wil rijden trap ik het pedaal zelf wel minder in. :)
Philip zegt
Op m’n ouwe werk hadden we auto’s met toerenbegrenzer.
Hierdoor kon je nooit meer dan 3000 toeren ofzo maken en kon je nooit harder dan 120 (VW Polo). Je kon niet afremmen op de motor en als je teveel gas gaf kreeg je een penalty. Je werd een aantal kilometers teruggezet en als je dat te vaak deed kon je een tijdlang max 80 rijden.
Dat systeem bespaarde enorm veel branddstof en in tegenstelling tot wat eerst iedereen dacht veroorzaakte het geen ongelukken. Het was meer een kwestie van wennen.
Ik vind dit idee van een zwaarder gaspedaal ook nog niet zo slecht.
Om het op gewone personenauto’s in te voeren lijkt me wat overbodig.
Mensen moeten daar gewoon de keuzevrijheid in hebben voor hun privéauto.
Het lijkt me echter een goed idee om dit meteen in te voeren op zakelijke auto’s als bestelbusjes en vrachtwagentjes die overal altijd belachelijk nutteloos veel gas geven en daarom onnodig veel brandstof verbruiken.
Ook voor taxi’s lijkt het me niet eens zo’n slecht idee. Van die bedrijfsauto’s hoeven ook nooit harder te kunnen.
Citrofiel zegt
Ik dacht dat ze bedoelden dat je bij minder gas geven even snel zou gaan, in plaats van plankgas te drukken. Als ik het grafiekje bekijk gaat de auto als het ecopedaal uit staat wel degelijk harder. En dat maakt het een gevaarlijke uitvinding. Je moet toch ook snel even in kunnen halen bijvoorbeeld.
dekster zegt
Als ik dat grafiekje bekijk is dat systeem gewoon een hulpmiddel voor mensen die hun “gas geven” niet goed kunnen controleren.
Ik heb zo sterk mijn twijfels of dit systeem ook maar één klein beetje help voor een lagere verbruiksopgave.
Misschien wel in real life, maar voor de fiscus zal het verbruik even laag zijn, denk ik…
ard zegt
Verschrikkelijk dat is wel het laatste wat ik wil!
Bas zegt
Krijg je daar niet ontzettende pijn van aan je voet? of kramp? Stel je moet naar zuid_Frankrijk en je voet krijgt krampen omdat je de hele tijd kracht moet zetten op je gaspedaal om vooruit te komen…
Is dat niet de reden waarom dit nog niet is / was uitgevonden?
Krijg je straks nog ziekteverzuim onder leaserijders die 50.000 km per jaar rijden…een soort muisarm maar dan een gasvoetje.
corrado vr6 slc zegt
@ Bas: Daar krijg je 1 hele dikke kuit van ;)
Citrofoob zegt
Citrofiel, extra weerstand is niet hetzelfde als niet meer in kunnen drukken. ZO vaak zit je nou ook niet in een noodsituatie ivm snel inhalen, tenzij je echt aso bent.
Enige noodsituatie is op dit moment mijn portomonee en het milieu.