Hoe lang is te lang? De Nissan GT-R laat zien dat te lang eigenlijk niet bestaat.
De Nissan GT-R (R35) was een aardig radicale opvolger van de Skyline GT-R in 2007. De prestaties, maar ook het maatwerk waarmee deze prestaties gerealiseerd worden. Tijden veranderen echter en 2007 is inmiddels 17 jaar geleden. Een beoogde GT-R-opvolger is wel/niet onderweg, maar laat nog even op zich wachten.
Nissan GT-R
Inmiddels blijft Nissan de GT-R na drie facelifts nog steeds doodleuk verkopen. Ook al leek het erop dat de auto rond 2022 uit productie ging, boemelt de GT-R-trein dus gewoon door. Die introductie was er al, maar nu zijn er nieuwe upgrades voor modeljaar 2025 voor de T-Spec en Nismo.
Upgrades
Erg concreet wordt het overigens niet echt. Het lijkt vooral over een optimalisatie te gaan. Zo is één van de upgrades ‘opnieuw gebalanceerde zuigerveren en drijfstangen en een opnieuw gebalanceerde krukas’. Volgens Nissan zorgt dit ervoor dat de auto sneller toeren opbouwt en daarmee ook de turbo beter opspoelt. Dat is het eigenlijk. Geen extra pk’s en Nm’s, geen hogere topsnelheid, maar wel een beter gevoel.
Plakkaat
Ook komen er twee nieuwe plakkaten in de motorruimte van de Nissan GT-R. De ene is een ’takumi-certificaat’, een Japans certificaat voor vakwerk. Deze wordt middels een aluminium badge met de bouwer van je motor aan de bovenkant van de motor toegevoegd, zoals Mercedes-AMG al jaren doet.
Het andere plakkaat is een unieke gouden badge voor elke auto met het chassisnummer en de gekozen opties erop toegevoegd.
Blue Heaven
Misschien nog wel het meest concrete, in ieder geval het meest merkbare uit de Nissan GT-R update is het interieur genaamd Blue Heaven. Verkrijgbaar op de T-Spec, wordt van alles opgetrokken uit hemelsblauwe lederen bekleding. Een vrij heftige kleur, al heeft het wel wat cools. Je moet er wel de exterieurkleur op afstemmen.
De nieuwe Nissan GT-R begint vanaf omgerekend zo’n 89.490 euro in Japan. De T-Spec, ontwikkeld door Nismo, kost omgerekend zo’n 141.830 euro. De Nismo start vanaf 186.400 euro met 189.670 euro voor de Special Edition. De modellen zijn nu te bestellen en dan staat ‘ie in juni voor de deur.
3246cm252kw zegt
Bizar hoe lelijk dat leer op de stoel zit
boomhauwer zegt
Vind het wel mooi. Ziet er comfortabel uit zoals het leer van bmw in de jaren 90
drdre1 zegt
Vind het nog steeds een scherp design, niet voorzien van de laatste designtrucjes, maar dat is alleen maar beter.
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar gewoon een rode uit 2008.
HzR zegt
Dus het topmodel kost meer dan het dubbele van het basismodel? Dan moet ie wel heel veel beter zijn. Of krijg je daarvoor dat gouden plaatje?
William zegt
Opvallend geslaagde vormgeving. De wat hoekige vormen ogen ook na al die jaren niet gedateerd. In standaard uitvoering nog steeds een imposant ding. Prijs in 2009 was 120K.
bietje zegt
Eens met bovenstaande reactie, deze GTR is qua design een behoorlijk tijdloos ontwerp gebleken, wat echt wel knap is. Dan nog die vlammende prestaties. Zou ‘m zelf niet zo snel kopen, maar ben wel een fan.
THSD zegt
Tijdloos en een model die de concurrentie zwaar aan het denken heeft gezet.