We zijn weer op de drag-strip aanbeland. De gekozen auto’s zijn een 480pk Nissan GT-R, de onverslaanbare die toch niet zo onverslaanbaar was en een Dodge Viper ACR. Brute Amerikaanse kracht met een heel klein beetje van de Europeanen afgekeken finesse.
De ACR heeft zich inmiddels bewezen op ‘de ring’ maar lijkt daar een beetje onder te lijden op ‘de strip’. De 600pk krachtpatser wordt hier over een kwart-mijl vergeleken met de Nissan GT-R, met awd en launch-control. Bovendien is de software van de Nissan een beetje aangepast (ECU upgrade), wat nóg wat meer vermogen op moet leveren.
Het duurt even voor de computers in de Japanner alles doorberekend hebben. Pas als alle systemen drie keer gecontroleerd zijn, de benodigde brandstof exact berekend is en de vierwielaandrijving onder de juiste spanning staat om de aandrijving aan de wielen over te dragen bevestigt de GT-R daadwerkelijk het startsein van de bestuurder. Het resultaat mag er echter wezen. Wederom bewijst de Nissan dat niet alles om deze auto heen gebakken lucht is. Helaas pindakaas, die rooie Datsun is toch wel snel.
De wat trage reactie maakt in deze race overigens niet uit. De auto’s staan hier slechts om een tijd neer te zetten, niet om tegen elkaar te racen. Verder wordt er door de Amerikaanse fanboys al beweerd dat de Viper een versnelling oversloeg. De tijd van de Viper valt duidelijk tegen.
Toch nog even kijken hoe dat klaargespeeld is?
AriM6 zegt
Het hele topic is op de hoofdpagina te zien
-edit: was reeds aangepast voor je het bericht postte, toch bedankt –
segura zegt
–edit: doe eerst het artikel eens lezen–
Einser zegt
Volgens Porsche kan dit niet kloppen!
shivan zegt
die gt-r blijft nog wachten bij groen licht hij kan een snellere tijd neerzette dan?
tibor koppers zegt
duidelijk doorgestoken kaart! die nissan had waarschijnlijk straalaandrijving en de viper was duidelijk gesaboteert door nissan amerika! en het meest debiele nog wel: ER DEE GEEN PORSCHE MEE!!! dodge moet nu zeker zoon gtr lenen van porsche.
Fout zegt
Voor alle duidelijkheid: de GT-R wint het van de Viper met 11:12 vs 11:96
Trouwens, de Viper klinkt als een diesel :o
Fout zegt
11:86 en oeps, de screenshot stond er al bij…
Race_Kees zegt
Viper ACR moet nogmaals over de ring maar dan met een echte coureur.
Die dragrace is natuurlijk gewonnen door de GT-R, alleen al vanwege de 4×4 aandrijving.
autoblogger zegt
LOL @ Einser ;)
@shivan: doe het artikel eens lezen.
Timmah zegt
Hoor ik daar een vrachtwagen stationair draaien? Oh nee , het is de Viper…
Laurens C zegt
GT-R kan makkelijk een 10 seconden neerzetten.
Mairsil zegt
Ik denk dat in elk geval een deel van het verschil komt doordat het heel moeilijk is om van de volle 600pk van de Viper te profiteren, terwijl alle hulp-electronica van de GT-R er voor zorgt dat iedere halve zool alles er uit kan halen wat er in zit.
Dat maakt de GT-R in de praktijk overigens nog sneller dan je al zou denken aan de hand van tests door (semi-)professionele coureurs. Het verschil met bijv een 911 is nog stukken groter als beide door ‘gewone’ zondagsrijders bestuurd worden.
AutoGeek zegt
Hier klopt niks van. Hoe kan de GT-R (die meer weegt én minder pk heeft) de Viper ACR verslaan in een rechte lijn? De GT-R weegt ruim 1700kg, de ACR ruim 1600! De GT-R heeft 480PK, de ACR 600! Zelfs die ECU-Upgrade kan er niet voor zorgen dat de GT-R boven die 600PK uitkomt! Ik geloof hier helemaal niks van!
Ralph zegt
Volgens mij had die GT-R een Porsche-motor, anders kan dit toch nooit?! Toch?!
jamesBROWN zegt
Hmpf, ik heb ook moeite om te geloven dat-ie sneller is… Maar ja, wat maakt het eigenlijk uit, ik zou nog steeds liever in zo’n ACR zitten :D
Also:
“en de vierwielaandrijving onder de juiste spanning staat om de aandrijving aan de wielen over te dragen”
Beetje vreemde constructie, no?
sjaak zegt
”Dat maakt de GT-R in de praktijk overigens nog sneller dan je al zou denken aan de hand van tests door (semi-)professionele coureurs. Het verschil met bijv een 911 is nog stukken groter als beide door ‘gewone’ zondagsrijders bestuurd worden.”
Dat is net zoiets als zeggen schumacher is in een punto sneller dan jan doedel in een F1 wagen dus dit maakt de punto in de praktijk sneller… Tuurlijk niet. Het enige wat je kan zeggen is dat de eene auto sneller is omdat ie makkelijk te rijden is maar dat veranderd er natuurlijk niks aan dat die andere auto best de snelste kan zijn mits gereden zoals het hoort.
Citrofiel zegt
Zelfs op ‘hun eigen’ dragstrip worden de Amerikanen verslagen door de Japanners, net als in de Nascar. Het is gewoon over als ze zelfs dat niet meer kunnen. :P
six-trey zegt
@Citrofiel
wat zit jij te zeveren man? Enkel in de truck races vormt japan een dreiging in de stockcar races maken ze geen enkele kans de jappen! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_NASCAR_champions
er klopt duidelijk iets niet met die viper… die motor klinkt niet als een HEMI
Merry zegt
nou citrofiel
Ik hab vandaag een samenvatting gekeken van alle FIA GT cups.
En moet zeggen dat er toch veel amerikaans spul vooraan mee rijd.
Veel overwinningen en punten gaan naar de Ford Mustang, Ford GT, Corvette en Saleen S
Alleen de Aston Martin lijken het deze auto’s moeilijk te kunnen maken.
Dus die yanks hoeven zich echt niet te schamen
Citrofiel zegt
@ six trey; Ik schuif de schuld naar Autoblog, aangezien ik slechts overnam wat hier staat geschreven over de Nascar. ;)
@ Merry; Oke, ik geef toe, ik lulde maar wat. Leuk dat het toch lekker reacties terug brengt. :P
Laurens zegt
Verstandig van de Nissan dat hij even afwacht of het Amerikaanse schijthuis niet ontploft.
Al die olie van je auto poetsen is geen pretje :-)
SimonMc zegt
o.t.: geen reminder vandaag?
573 zegt
Ik denk dat in de GT-R een Porsche motor inzit, anders kan die het nooit winnen.
roderick zegt
Een stock viper acr doet af-fabriek 11.606 give or take.
Dit kan dus prima kloppen awd en lanch control helpen de gt-r ook natuurlijk
roderick zegt
Oja een gt-r doet er af-fabriek 11.707 over. Maar dit is dan wel zonder de upgrade, zo onrealistich is deze race ook weer niet!
roderick zegt
sorry moet 11.107 zijn
michiel zegt
wat een pussys :
di is het echte werk :
http://www.youtube.com/watch?v=1FBS3_UK11M
Rick dos zegt
Dus met andere woorden….
Kan een simpele Porsche 911 carrera S deze twee auto’s er uitrijden…..
SJ zegt
Ik kan nou niet zeggen dat de GT-R veel sneller van zijn plek komt dan de Viper. Of laat ik het anders zeggen, die Viper heeft nauwelijks wielspin. Vooral in het laatste gedeelte komt de GT-R dichterbij. Het enige wat daar het verschil kan maken zijn puur vermogen en de versnellingsbak (het verschil in aerodynamica is te verwaarlozen). Een superverfijnd onderstel of 4wd helpt daar iig niet bij (4wd is dan juist eerder een nadeel vanwege de wrijving).
Vamos zegt
Maar de tijd wordt berekend vanaf het moment dat het licht groen is toch? Niet vanaf het moment dat de auto wegrijdt?
Vinny_93 zegt
De Viper was toch sneller, over de quarter mile? Of zie ik het nu verkeerd?
Oh, het gaat om de bovenste tijd…
Jaaja, Nissan zegt dat ze alle motoren met de hand bouwen zodat ze deze 780pk kunnen geven…