Met de Nissan GT-R T-Spec zwaaien de Japanners vaarwel. Waarschijnlijk.
Het is een fenomeen dat we wel vaker zien, tegenwoordig. Als we kijken naar de versies van een bepaald model, zijn het bijna altijd de speciale afscheidsmodellen die het meeste opbrengen bij online veilingen.
Er is echter wel een hiaat, bijna niemand koopt daadwerkelijk die afscheidsmodellen. Simpelweg omdat je dan geld voor een nieuwe auto uit gaat geven aan een oude auto.
Nissan GT-R T-Spec
Dat is met de Nissan GT-R T-Spec waarschijnlijk ook het geval. Dit is namelijk de aller- allerlaatste update die de R35 gaat krijgen. Althans, daar gaan we maar van uit. Net zoals jaren ’80 rockers niet konden stoppen met gitaarsolo’s, kunnen Japanse fabrikanten nooit stoppen met speciale edities uitbrengen van bijzondere sportwagens.
En bijzonder, dat is de Nissan GT-R T-Spec! Toen de auto 14 jaar geleden (!) op de markt kwam, was het een sensatie. De R35 maakte niet alleen gehakt van alles in zijn klasse, maar kon ook met gemak auto’s van een klasse hoger aan.
Kleuren
De Nissan GT-R T-Spec is leverbaar in slechts twee kleuren, maar wel twee heel bijzondere. Midnight Purple of Millenium Jade. Midnight Purple was een speciale kleur op de R33 en R34 Skylines. Millenium Jade was een speciale kleur voor de Nür-uitvoeringen van de GT-R V-Spec II en M-Spec uit 2002. Verder uiterlijke wijzigingen zijn de bredere schermen aan de voorzijde en de koolstofvezel achterspoiler.
Keramische remmen
De velgen zijn gesmeed en komen bij Rays vandaan. Standaard zijn er keramische remschijven aanwezig op de Nissan GT-R T-Spec. Om deze goed te koelen krijg je ook de brake-ducts van de Nismo GT-R. De NACA-ducts in de motorkap zijn nu zwart. Daarnaast zijn de spiegels in kleur meegespoten. Oh, uiteraard vind je heel erg veel T-Spec badges op de auto.
Nissan GT-R T-Spec interieur
Misschien wel het meest indrukwekkend aan dit speciale model, is het interieur. De basis van de Nissan GT-R T-Spec is de Premium. Deze heeft al een fraaier interieur (al helemaal sinds de facelift in 2016). Het interieur is voorzien van groen leder en zwart alcantara. Niet alleen de stoelen en deurpanelen, maar ook het dashboard en hemelbekleding. Het geeft de auto een sportief-luxe ambiance die ‘m wellicht te lang parten heeft gespeeld. De zwart-rood combinatie is overigens ook nog leverbar.
Of de auto ook naar Nederland komt, valt nog te bezien. In dit prijssegment gaat men liever shoppen voor iets waar Porsche op geschreven staat. Of voor iets dat uit Italië komt. De motor, de VR38DETT, blijft ongewijzigd met 575 pk.
Dit zou kunnen betekenen dat de auto ook naar Europa kan komen, daar de auto niet opnieuw gehomologeerd hoeft te worden (wat wel het geval is als de motor aangepakt wordt). In de VS wordt de auto wél leverbaar, dus je kunt dan altijd nog zo’n Nissan GT-R T-Spec importeren om je collectie compleet te maken.
osmo zegt
Hij mag dan 14 jaar oud zijn, ik wil hem onmiddellijk in mijn garage hebben staan :)
mattr zegt
Mooie auto, al 14 jaar. Sneller en goedkoper dan een 911 maar toch kopen weinig mensen hem. Blijkbaar zijn er andere factoren die een auto het kopen waard maken. Ik denk dat op de langere termijn Tesla hetzelfde lot zal ondergaan. Ze zijn sneller en goedkoper dan menig concurrent, maar dat zijn dus niet de argumenten om een auto begerenswaardig te maken.
kniesoor zegt
Belangrijk is de hoeveelheid “Brink-cred”. De Brink in Laren, that is. Die is bij een GT-R kennelijk niet hoog genoeg.
rwdftw zegt
Een hele snelle check levert nog geen 370 exemplaren op gele platen op. Dat zijn er inderdaad niet zoveel. Als je dat uitsmeert over 14 jaar dan doen we echt niet mee in de supercar wereld.
rolov zegt
@mattr: niet veel goedkoper meer dan een Porsche hè. En de nieuwe turbo is gewoon een beest. Als ze nu een nieuwe gtr zouden neerzetten zou ik die nemen boven de turbo maar op het ogenblik ,waarom zou je een 14 jaar oude auto nemen boven een nieuw model Porsche turbo ?
MaartenD zegt
@mattr: indrukwekkende prestaties maar echt mooi kan je de GTR niet echt noemen? Interieur is ook om te janken
Joost zegt
@mattr: wrong baaaadge!
Eerlijk: als ik de financiële middelen zou hebben voor zo’n ding, zou ik ook kijken wat de concurrentie doet qua prijs / vermogen / uitrusting etc.
bierbuik zegt
Die Japanners kunnen wel echt de Godzilla onder de auto’s bouwen zeg, net als destijds toen de R32 de motorsport op z’n kop zette. Voor mij in het Midnight Purple graag, geweldige kleur i.c.m. met de goudkleurige velgen.
Arno's zegt
Met de r32 de motorsport op z’n kop zette? Mwa, hij had achter eenzijdige ophanging voor de enduranceraces en daar werden ze wereldkampioen in maar dat was het dan ook. Oh ja, en z’n prijs. In de standaard 750 races deed ie mee maar de OWo1 was hem sneller af. De achterste cilinder van de v4 liep na enkele rondjes circuit warm en dat koste vermogen. Dan kwamen de zxr750’s hem voorbij. Hij had wel een episch geluid, dat zeker
gregorius zegt
Ring tijden verkopen auto’s…. Dus toch niet altijd.
Als ik 120k stuk zou slaan op een auto (introductieprijs 14 jaar geleden in NL); wil ik wel in iets zitten waarbij ik ook voel dat ik in een auto van 120k zit.
Overigens kosten de ‘mooie uitvoeringen’ van de GT-R nu al 190k; (Nismo bijna 3 ton); terwijl een kale 911 vanaf 150 op de lijst staat… en voor 190k heb je een prima 911.
Dus, hoe cool ik een GT-R vind en hoe ik ook van PK’s houd; zou ik er ook nooit een kopen (ook omdat ik nooit bij de limiet van deze auto ga komen als ik op de openbare weg rijd (overigens niet omdat ik nooit te hard rijd, maar omdat ik geen zin heb om de grens op te zoeken in een bocht met de kans dat ik een sloot/paaltje/berg/rots aantik)).
boomhauwer zegt
Het interieur toont wel zijn leeftijd..
tortuga zegt
Toekomstig verzamel object? Alle 2 kleuren bestellen. En dan met 1 rijden en andere bijhouden
marcomanta zegt
Wat een geluid en bruut vermogen heeft zoiets.
Charles Taycan 4S zegt
Een inmiddels toch enigszins bejaarde auto in Ordi- Spec uitvoering…. voor veel te veel geld…😉
marcomanta zegt
@Charles Taycan 4S: dat veel te veel geld betreft ook sommige Duitse merken Charles…
Charles Taycan 4S zegt
@marcomanta, aan de sales te zien niet… de markt heeft altijd gelijk!😉
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Bejaard maar deelt nog steeds flinke optaters uit.Liever dit dan in een vibrator rijden 😉
Variomatic zegt
Tsja.. als je verder alleen maar de meest treurige, hopeloos lelijke en kleurloze auto’s als de Quashqai, Almera Tino, Micra, Leaf, Juke en weet ik al niet wat voor andere ellende op de weg zet dan moet je als Nissan niet verwachten dat jouw merkwaarden ineens volk aantrekken dat ff 200k wil stukslaan op een sportauto..
cossiekiller zegt
Nog steeds de enige Nissan die ik wel in de garage wil.
Zelfs een oudje zoals een R33 GT-R blijft hoog op t verlanglijstje.
Het laatste model geeft je wel weinig feedback in het rijden. Alles gaat té vanzelf. Je geeft gas en iets daarna rijd je al 160. Die auto is gewoon te goed en te snel. Tenzij je vaak de autobahn doet.
gerbert1976 zegt
Fantastische auto. De vorige uitvoeren idem dito. Als het ooit financieel kan, dan koop ik er een. Maar wel een ingetogen versie.
redbeams zegt
Dit is toch wel echt een knaller van nissan die hebberig maakt.
clubbtraxx zegt
Tjonge dat interieur had toch wel een flinke 2021 update kunnen krijgen…
De buitenkant kan ik tegenwoordig dan wel meer waarderen dan toen ie net uit kwam.
Gave flip-flop kleur ook dat midnight purple.