We weten inmiddels dat de Nissan GT-R zeker geen poesje is om zonder handschoenen vast te pakken. Neem bijvoorbeeld de acceleratie van naar 100 km/u in 3,5 seconden: absoluut niet misselijk (of juist wel wanneer je snel wagenziek bent). Volgens onbevestigde berichten heeft de Nissan GT-R op de Nürburgring onlangs met een rondetijd van 7:35 een paar serieuze tikken uitgedeeld.
Met een tijd van 7:35 zou de Nissan GT-R sneller zijn dan de Porsche 996 GT2, Porsche 997 Turbo en de Mercedes-Benz SLR McLaren. De Nissan is dan slechts nog een seconde langzamer dan de Koenigsegg CCR twee seconden langzamer dan de Pagani Zonda F. De GT-R blijft voorlopig nog even oefenen in een poging z’n eigen tijd en daarmee ook de tijd van anderen te verbeteren. Bruut karretje! (via: motortrend)
NiNja! zegt
Erg mooi hoor.
Maar snap hoe het komt dat ie sneller is. Hij is niet zo sterk als de bovengenoemde auto’s. Misschien veel lichter?
Bobbejaan zegt
tsja was te verwachten en dat voor $ 70.000 dollar
Bobbejaan zegt
nee ALTESSA-ETS 4wd systeem dat moet wonderen doen..
Hij weegt volgens mij 1790kg
Alwood zegt
ik denk dat die japanners een ontzettend goed chassis in elkaar hebben geschroefd en dat deze GT-R heel erg ideale bak-verhoudingen heeft voor tussenacceleraties en optrekken. Ik schat zo in dat de 1 zwaar is, de 1,2,3,4 en 5 heel dicht bij elkaar zitten en de 6 een soort overdrive is.
Roer dan nog wat ‘slimme’ elektronica door de hete saus en je rijdt de meeste supercars het snot voor de ogen. De hierboven genoemde CCR en Zonda zijn toch voor een groot deel show-auto’s en gemaakt om heel erg hard (vooruit) te gaan. Een 997 GT2 is ook sneller met minder power.
Én als laatste denk ik dat het ook meetelt dat lage, brede, vermogende en zware auto’s absoluut niet in het voordeel zijn in de ‘grune hölle’ :)
Bas zegt
1790 kg, das wel heel erg veel!!! waarop baseer je dat… persoonlijk zat ik rond de 1400 te denken!
Martijn zegt
Ik moet het eerst nog zien allemaal roddels van onbevestigde bronnen… nee eeerst zien dan geloven!!! (snel? dat geloof ik maar zo snel? nee eerst zien..)
3s zegt
Heeft zo te zien een hoog 599-gehalte.
Steve11NL zegt
Ik vraag me serieus af wat dit in de lease gaat kosten. Ik vind hem echt super!
Import vanuit USA is ook een mooie optie denk ik. Lekker LHD en goedkoop. Even wachten tot de BPM omlaag gaat (probably wenn hell freezes over) en ik ga daar vaker shoppen.
Maar petje af voor Nissan. De vorige Skyline was ook al bijna niet te verslaan en ik heb het gevoel dat deze weer onverslaanbaar gaat worden.
DavkeG zegt
De tijd van de Zonda F klopt niet meer :P
Djivy zegt
Opgelet Heren, volgens de allereerste rijtest van Autoweek.com zit de rondetijd op de Nordschleife rond de 7:44, “with most laps coming in between 7:55 and 7:58” aldus GT-R hoofdingenieur Kazutoshi Mizuno.
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071017/FREE/71017001/1065
RScosworth zegt
Ik begin het idee te krijgen dat dit zo’n auto wordt die op eenzame hoogte komt te staan qua prestaties in verhouding tot de prijs van de auto. Hier en daar nog wel wat kreten van een Noble of misschien een TVR, maar die kunnen waarschijnlijk niet tippen aan de kwaliteit van deze Nissan. Ik heb niet het idee dat Cosworth nog met een vervolg van het YB series blok, die onder andere in de Ford RS modellen lag in de jaren negentig, op de proppen komt. Enige concurrentie kan dan van Toyota komen in de vorm van een nieuwe Supra, of heeft iemand nog suggesties?
Ik gun het de mannen van Nissan in ieder geval van harte. Ik moet in eerste instantie niet veel van Japanse auto’s hebben, maar rondetijden afpakken op iemand anders’ territorium vind ik altijd wel geinig.
Rudy zegt
De auto zal voor $ 80.000 inderdaad een hoop waar voor zijn geld zijn. Jammer van onze idiote bpm regels etc, anders zou je zo’n auto voor
Bertjan zegt
@ Alwood
Euhm…. :-)
Lage, brede en vermogende auto’s zijn volgens mij altijd in het voordeel, onafhankelijk van welk circuit. Alleen het gewicht is in principe een nadeel, maar ook dat geldt in het algemeen.
De Ring is vooral veeleisend wegens de grote diversiteit aan bochten en het wegdek dat extreem veel vraagt van de wielophanging. Dus dat ze een goed chassis hebben zal wel kloppen, maar dat van die bak zie ik totaal niet. Je hebt op de ring volgens mij niets aan zo’n specialistische bak die op mij overkomt als een setup voor bv Monaco: veel korte, langzame bochten en 1 rechtstuk. Door de diversiteit aan bochten gaat dat op de Ring niet op.
Roy zegt
Skylines moeten het van hun wegligging hebben, vier wielen die kunnen sturen, vier wielen die worden aangedreven en elektronica die de rijkwaliteiten van m. schumacher het nakijken geven. Mix dit in een auto en je hebt de GT-R.
porsche fan zegt
En toch niet sneller geworden dan een Carrera GT of een 997 GT2 :D
Alwood zegt
@Bertjan
nou… gezien de breedte van de nordschleiffe en de oneffenheid van het wegdek heb je bij een grote brede wagen veel meer last van torsie en moeilijk controleerbaar veergedrag. Heel veel vermogen is ook niet belangrijk omdat je dat in de velen bochten helemaal niet kwijt kan.
En enige veerweg is volgens mij ook niet slecht op de ring omdat er absoluut geen superstrak asfalt over de hele track ligt…
Christoph zegt
2 seconden langzamer dan een Zonda F? Iets langer dan dat hoor >
Long recognized as one of the holy grails of motorsport, being the fastest around the daunting Nurburgring Nordschleife is not just a claim to fame – it’s a claim to superiority. The Porsche Carrera GT supercar last held the title of fastest production car around the Green Hell, but no longer.
The Pagani Zonda F Clubsport has shaved nearly two tenths of a second off the Carrera GT’s time to post a sizzling lap in 7:27:82.
Alwood zegt
en… als voorbeeld op mijn vorige reactie wil ik graag Donkervoort oproepen :) stukken sneller dan bijvoorbeeld een CCX… of CCR of whatever. Zelfs een CGT en veyron moeten de Donkervoort het nakijken geven maw vermogen maakt niks beter, een superstrak chassis pwnt!
Chrizzzie zegt
@ RScosworth: De nieuwe Honda NSX
RScosworth zegt
Alwood schrijft,
”En enige veerweg is volgens mij ook niet slecht op de ring omdat er absoluut geen superstrak asfalt over de hele track ligt…”
Dat heb ik inderdaad ook ondervonden, je moet dan wel zorgen voor een goed carterbescherming. ;)
Ik weet niet of de lijst helemaal up to date is maar hier kom je jou Donkervoort ook weer tegen.
http://www.fastestlaps.com/track2.html
RScosworth zegt
@Chrizzzie
Inderdaad!!!
Bertjan zegt
@ Alwood
Goed voorbeeld inderdaad: De donkervoort is één van de laagste auto’s die je kan vinden denk ik. Ik denk dat de verhouding hoogte en breedte misschien zelfs wel uniek is.
Veel vermogen is niet belangrijk IN bochten, maar wel als je eruit komt met een circuit met lange rechte stukken of flauwe bochten en tegen de heuvel op zoals… de Ring.
Tot slot zeg ik toch ook juist dat de Ring zo veeleisend is vanwege de belasting voor wielophanging wegens het wegdek?? Dan zijn we het in ieder geval samen eens dat het chassis/wielophanging de doorslag geven daar. En laat dat nu precies de reden zijn waarom de Norschleife zo geliefd is om te testen en aan te geven waar je autootje toe in staat is.
Pieter Bayens zegt
Tja, Japanners he? Die mensen kunnen gewoon extreem goed auto’s bouwen. Auto’s… Of zal ik het rijdende computers noemen? Zoals de mentaliteit daar is, zo zijn hun auto’s: doorgaan tot het perfect is! Dit zijn gewoon prestige-projecten voor bedrijven als Nissan (vergelijk het met de Veyron voor VW).
Ik vind het erg knap, en hoewel Nissans gewoon bagger auto’s zijn, is dit toch altijd een van mijn lievelingsauto’s geweest: de R33 vooral. Geweldig ding!
Ze gaan qua design iig wel vooruit: de Qashquai (oid) is erg mooi!
Markus zegt
En hoeveel minuten sneller dan een SLR? :)
Romeo zegt
Nu nog wachten op de 1000+ pk uitvoeringen van de GT-R…
En dan kunnen we praten over SLR’s en Porsche Turbo’s en Koenigseggs en…
Heyhuub zegt
Ik wacht wel op Sport Auto voor wat echt bewijs. Niet wat wilde uitspraken. Ik gok niet sneller dan 7:45.
Met 480pk en 1750kg is het gewoon realistisch niet mogelijk.
Boy zegt
@heyhuub: Ik denk inderdaad ook dat het onmogelijk is. 480 pk en stukken zwaarder als de zonda f, kan je nauwelijks in de buurt komen. Ik denk dat het gewoon een publiciteitsstunt is, want iedereen denk nu direct dat nissan de ferrari en porsche killer is. 0-100 wordt 4,2 sec en rondetijd 7:50.
Lt. Winters zegt
En de snelste van allemaal (en voor altijd waarschijnlijk):
http://www.youtube.com/watch?v=NqFrqLBcCGk
Dink zegt
Geinig dat een Nissan zo hard gaat. Met wat extra pep mept ie waarschijnlijk de meeste concurenten weg.
ronald ccx zegt
@ lt winters
dat is geen productie auto enof street legal dus niet relevant
maar idd de rondetijd is legendarisch te noemen
stefano zegt
Zozo mooi hoor van die Niksan
w0o0dy zegt
Het zou me verbazen als deze GT-R veel zwaarder dan 1600kg wordt. De R34 zat rond de 1550kg en ik zie weinig reden waarom de auto VEEL zwaarder zou worden. Als de ultra lichte GT3 RS concurrent er komt dan zal die misschien zelfs wel onder de 1500kg komen en dan kunnen we nog wat verwachten.
Naast een boel vermogen is een fatsoenlijke demping en vering erg belangrijk op de ring omdat de kwaliteit van het wegdek niet overal al te best is. Lichte auto’s hebben het naar verhouding makkelijker omdat die minder “gewicht” hoeven op te vangen over de hobbels en gaten.
tibor zegt
@ iedere zeikerd hier die hun o zo dierbare dure merkjes zien verslagen worden door een nissan en die dus niet geloven dat ie zo snel is denk wel even goed na over het feit dat zowel de r32 als de r33 de snelste auto’s op de nurburgring waren toen die uitkwamen de r32 was zelfs 25!!!! ik herhaal 25!!!! sec sneller dan het huidige record van die tijd……………………en dat was een porsche dus ik zeg dag dag ferrari dag dag mclaren en dag dag porsche.
tibor zegt
@ porsche fan maar die kosten respectievelijk 5/6 en 2/3 keer zoveel pomp dat geld in een skyline en je rijd onder de 7 minuten
wim zegt
in de ouwe GT-R bracht de auto automatisch meer power naar de voor of achterwielen daardoor was het toen al de snelste productieauto op de ring ik denk(hoop) dat ze dit nog beter hebben weten te perfectioneren
RScosworth zegt
@ tibor
Probeer dat maar eens aan de delegatie Duitsland-fetisjisten uit te leggen hier. Die willen het niet weten. ;)
tibor zegt
@ rscosworth
ja precies op hun doelde ik ook
Trevor zegt
@wim; Even ter zijde.. volgens mij werkt het HALDEX systeem toch hetzelfde? maar buiten dat. Ik vind de sky-line ook een vette bak, en buiten dat, die alle andere auto met vergelijkbare prijzen (en dus waarschijnlijk ook veel duurdere) flink klop geeft.. (bij andere vergelijkbare prijzen denk aan m3, m5, s4, rs4, s6, rs6, s8, alle AMG’s, enz enz…allemaal dus eigenlijk TE DUUR)…
Heyhuub zegt
Het Haldex systeem wekt vrijwel hetzelfde maar is meer op grip gericht dan op balans en prestaties bij de GT-R.
Yo! zegt
en wie vertelt me waarom die Honda Intergra R t rondje in 7:37 kon doen ?
Leuke auto, maar hoe kan deze in met zo’n tijd gekomen zijn ?
Apache zegt
Wat de neuk???! met een “schamele” begin-500 pktjes ongeveer even snel zijn als een CCR en een Zonda F??? Dit zijn hardcore-sportauto’s! Dat ding moet zo licht zijn als mijn Gazelle Orange!
– Apache
w0o0dy zegt
@apache: het zit vooral in de tractie, de slimme versnellingsbak en de slimme 4wd. Deze auto zal tussen de 1500 en 1600kg zitten (schat ik).
lichie zegt
volgens deze website weegt de gt-r 1720 kg, en zal de rondetijd rond die van een porsche gt3 liggen
http://www.fastestlaps.com/car4717b80e35715.html
w0o0dy zegt
@lichie: als de auto echt 1720kg zou wegen dan zou die 3,5 seconden naar 60mp/h (96km/u) onmogelijk zijn…… Ik zie ook niet in waarom de auto veel zwaarder zou zijn geworden dan de R34. De auto is niet veel groter, beide hadden ze 4wd en beide een 6 cilinder waarbij deze vrijwel zeker compleet lichtmetaal is….. Er is weinig reden voor een toename van maar liefst 170kg!
w0o0dy zegt
ik kom wel op een site van GT-R/Skyline liefhebbers een gerucht tegen dat de auto slechts 1390kg zou wegen….. als dat zo is dan verklaard het de snelle tijden wel….. Zou een aardig spectacelstuk zijn als dat inderdaad klopt….
w0o0dy zegt
maar goed…. ik kom ook “Weight is ~1590 kg/3500 lbs” tegen
bozewolf zegt
Ouwe GT-R’s wogen 1450 voor 32’s en 1550 voor 33 en 34. De nieuwe GT-R moet standaard ongeveer 1700+ gaan wegen (voornamelijk veel veiligheidsspul, moet erin als je de wagen in de States wil verkopen). De V-spec zal hetzelfde gewicht mee gaan krijgen en de EVO versie moet een stuk lichter gaan worden met meer power. Dus het is wachten op die versie, dat gaat knallen.
@ woody: 0-100 in 3.5 is zeer goed mogelijk, ongeacht gewicht. Het heet 4wd. Opgeleukte Evo’s en ‘Prezza’s doen ook makkelijk onder de 4.
Trouwens heeft de nieuwe GT-R een V8, geen 6-pitter. Gebaseerd op de unit in de ouwe R390 GT1, dacht ik.
bozewolf zegt
^^ Correctie: tis wel een 6-pitter, sorry. De oorspronkelijke motor was een 8, ze hebben 2 cylinders eraf gehaald en em uitgeboord naar 3.8 (van 3.5).
w0o0dy zegt
@bozewolf: Evo’s en prezza’s zijn ook wel een stuk lichter niet? Volgens Nissan doet de GT-R 0-96km/u in 3,5seconden en niet 0-100km/u. En ik ken geen enkele auto van 1700kg met minder dan 500pk die dat redt, maar goed er zijn ook niet veel 4wd auto’s met meer dan 470pk. De enige diein de buurt komt is voor zover ik weet de Lambo LP640 (met dus ook 640pk) en een gewicht van 1665kg. Die doet 0-100 in 3,4sec. maar die heeft dus veel meer vermogen en meer koppel.
bozewolf zegt
Evo’s en Impreza’s waren altijd veel lichter, afhankelijk van de versie natuurlijk. Uit mijn hoofd waren de Evo’s 1 t/m 3 zo’n 1180 kilo. 4 t/m 6 ging omhoog naar 1350 en de laatste uitvoeringen kwamen al over de 1400 kilogram heen. De nieuwe Evo X lijkt zelfs de anderhalve ton aan te gaan tikken.
Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat de Japanners tegenwoordig allerlei slimme stukjes software bouwen voor specifieke zaken als launches. Het correct uitkienen middels computers van de ideale start zorgt ervoor dat het maximum uit de auto wordt gesleept.
Dat gezegd hebbend vind ik 3.5 rond een beetje optimistisch. Een realistischer tijd dipt voor de standaard GT-R waarschijnlijk net onder de 4.
JH zegt
Gewicht van de GT-R is 1740kg, vermogen is 480pk 6400 t/min en het koppel is 588Nm tussen 3200 en 5200 t/min (als ik het goed begrijp, is Japans ;)
http://www2.nissan.co.jp/GT-R/R35/0710/XML/eq4isr000002nq3l.html
rider zegt
is ook niet zo moeilijk. die kan zijn vermogen nauwelijks kwijt, heeft slecht doseerbare remmen en weinig gevoel in het stuur. Mercedes had hier wel meer aandacht aan mogen besteden gezien het enorme bedrag dat hij moet opbrengen. de GT-R is 5x goedkoper, sneller, technisch vollediger uitgerust en uiteindelijk beter. doe mij die nissan maar.
frank01 zegt
Ninja:
Uit welk bron haal je de kennis vandaan dat de GT-R minder sterk zou zijn??
Er wordt zwaar gespeculeerd en geoordeeld over snelheid, gewicht, vermogen etc. w8 toch gewoon rustig af, mannen.
De GT-R is nauwelijks gepubliceerd of er wordt hem al allerlei vooroordelen
opgespeld, we zijn toch niet op een theekransje?. ja zo makkelijk kom je er niet van af.
Laat de leeuw eerst brullen en kom dan weer terug met ware feiten.
Trouwens ik voorspel dat Nissan enkel het voortouw heeft genomen.
De nieuwe generatie Supercars uit het land van de Rijzende Zon staan reeds in stilte te brullen van ongeduld om hun machtige klauwen eindelijk uit te kunnen slaan…
Erik zegt
Van 0-96,5 km/h in niet 3,5 sec maar in (volgens eerste test) 3,3 sec… Mooier kunnen ze het toch niet maken!
Zie de test, en zet die porsche maar uit je hoofd:
http://www.youtube.com/watch?v=yDoJdQXmwu8