Het leven van een GT-R eigenaar moet vaak over rozen gaan, dunkt me. Fatsoenlijk onderhoud laten plegen is echter behoorlijk duur, iets wat je voor lief moet nemen. Maar fucking mozes kriebel nog aan toe! Rij tegen de rukpukkel van je voorganger aan en je mag prompt €12.300 aftikken bij de dealer! Lolwut?
Het overkwam een Britse GT-R bestuurder laatst nog. Reed op de snelweg en voor hem doemde een spontane kettingbotsing op. Ondanks het remgeweld van de GT-R kon hij niet voorkomen dat de sjorknobbel van zijn voorganger licht getoucheerd werd door zijn voorbumper. De elektronica van de Nissan zag dit echter als een voetganger en dus werd de motorkap omhoog geplopt om de val te breken (Pedestrian Safety system). Hartstikke veilig natuurlijk, indien er daadwerkelijk een voetganger werd geraakt. Maar niet als je enkel ergens tegenaan rijdt. Het is namelijk geen kwestie van effe die motorkap op zijn plek terugduwen. Nee, de scharnieren, drukveren, voorbumper en een stukje elektronica dienden allemaal vervangen te worden. Na vijf weken wachten en ruim 11.000 pond lichter kon de onfortuinlijke eigenaar zijn GT-R weer ophalen.
Wat zouden jullie doen? Bukken voor de dealer en alles keurig laten repareren, of toch gewoon de boel netjes vast lassen en enkel het bumpertje fiksen? Bekijk de foto’s en laat het maar weten. (bron: GT-R.co.uk)
mb zegt
Duur schadetje.
stefanus zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Henk zegt
is toch voor verzekering?
IIIM zegt
zou er geen update komen ofzo om dit te vermijden in de toekomst? lol
Flamingo zegt
Nee, ik zou gewoon een hele nieuwe kopen en dan in het feloranje ofzo..
Jeroen zegt
FF vastlassen, ik wil niet iedere keer dat ik ergens tegenaankom 11000 pond lichter zijn, dan maar iets beter opletten in de buurt van voetgangers.
Lodewijk zegt
Gewoon Nissan aanklagen, Dit systeem mag enkel inschakelen als je een voetganger raakt..
Brutus zegt
Pedestrain Saftey system.. eventjes aanpassen hè typiste ;) Pedestrian Safety system dus :)
Ontopic: Wel knap lullig zo’n overgevoelig veiligheidssysteem!
Fant zegt
kettingbotsing? Valt dat niet onder de verzekering? Da’s dan flink lullig. Maarja, als je een GT-R kunt betalen kan dat er vast ook wel vanaf.
lamdi zegt
@ henk, voorkantje van jezelf is voor jou.. achterkantje voorganger is voor jou verzekering en achterkantje van jou auto is van de gene die er achterop knalt
tenzij die man all risk verzekerd is, maar dat zal met een bak als deze natuurlijk wel onbetaalbaar zijn.
gr. japp
406_v6 zegt
tsja, wellicht toch maar “die handige pool” opzoeken om de boel “strak te trekken” ;)
mrB zegt
hoezo kan dat systeem niet gewoon dicht geduwd worden en dan gereset (of iets in die trend van simpelheid?
Laue zegt
ff olie op het vuur gooien:
Hoeveel zou dit kosten als je dit met een porsche doet?
WieAndersDasAuto zegt
Ik zou proberen om Nissan zelf aan te klagen. Het is hun fout dus ze mogen dat zelf oplossen.
w0o0dy zegt
@WieAndersDasAuto & Lodewijk: stoer man dat soort stompzinnige taal uitslaan! Jullie zijn echt cool!
Om maar met de woorden van een klant van me te spreken (die hij met enige regelmaat door het kantoor slingert als er weer iemand iets doms doet/zegt): “DENK NOU TOCH EENS NA!!”
Liever een E klasse zegt
Dan liever een E klasse, dan kan je de kap gewoon terug duwen en weer door naar de volgende trekhaak/voetganger…..
matthisl zegt
@Laue en 406_v6: ik moest lachen
wat ik zou doen: tie-rip-tuning FT fokking W !!! :D:D
enne pedestrian safety op een skyline, roflol !!
bjorn zegt
Porsche is gewoon gratis, service he…
w0o0dy zegt
@bjorn: tuurlijk, geloof je het zelf?
w0o0dy zegt
On-topic: dit soort systemen zijn nogal prijzig omdat ze in een paar duizendsten van seconden moeten reageren (anders heeft het hele systeem geen zin of is zelfs gevaarlijker, krijg je nog ff een klap nadat je de motorkap raakt). Moet wel zeggen dat de prijs nogal uit verhouding lijkt als je de schade ziet..
Liever een E klasse zegt
@woody
logisch dat het duur is om te vervangen.
Maak de kap dan zo dat je die zo terug duwt…..
sven2 zegt
laten maken tuurlijk!
JH zegt
Nou weten we waarom Nissan de GT-R zo goedkoop kan aanbieden…ze halen alles bij schade weer binen ;)
Marijn zegt
@ Woody
Wat bedoel je met stompzinnige taal dan? Alleen omdat ze zeggen dat het de fout van Nissan is? Ik vind het inderdaad raar dat het systeem dan al in werking treed. Het is toch ook gemaakt voor ongelukken met voetgangers, of zit ik nu fout? Nissan had het beter moeten testen als je het mij vraagt. Vind de opmerking tegen WieAndersDasAuto & Lodewijk daarom een beetje raar.
w0o0dy zegt
@Marijn: Zoals ik al zei: “Dnke nou toch eens na!”
Het systeem wordt getriggerd door sensoren in de bumpers omdat de benen van voetgangers daar als eerste contact maken… als je dus genoeg druk op de “juiste plek” hebt dan treed het systeem in werking… heeft dus NIETS met overgevoeligheid te maken. Als het niet was afgegaan dan zou het bij een voetganger ook niet werken….
De kosten zijn onder andere zo hoog omdat de grille vervangen moest worden en delen van de voorkant opnieuw gespoten moesten worden (om de exacte kleur te krijgen van de rest van de auto)
AMG Powerrr zegt
bij Mercedes kan je die kap gewoon terugduwen. Stukken goedkoper zo te zien.
spykerboy zegt
ik zou nissan aanklagen voor een te gevoelig systeem, kijk dan hoe weinig de schade was van de trekhaak!! dat stomme pedestrian shit safety ging af terwijl er geen pedestrian was!! nissan op je knieen !! :P
lincoln zegt
iedereen die dit bericht leest moet gewoon schadeloos gesteld worden door Nissan ..
onze armzalige breintjes kunnen dit niet aan ..
bpc zegt
@lincoln: spreek voor jezelf he :p
on toppic sloop het systeem er ewoon uit en raak geen voetgangers of trekhaken meer:p
Turbo zegt
Waarom geen systeem bedenken dat wel eenvoudig terug kan?
HDM zegt
Dealer late bukken, en dezelfde rukpukkel derin douwen.
Belachelijk dat je em niet gewoon terug kan duwen… Heeft de E-Klasse wel, zo’n raketwetenschap is dat niet…
Markus zegt
Geweldig he? Al die high tech veiligheidsvoorzieningen.
Vanquish zegt
Lekker alles weer terug laten zetten, en de elektronica weglaten.
Kia zegt
12.300 euro met dat geld koop je zo een normale nieuwe auto mee of een helle goeie 2dehandse.
JDM__Wotevajjjj zegt
dus gewoon het systeem uitschakelen bij je eigen gt-r zou ik zo zeggen
lincoln zegt
mijn voorbumper zit vol met explosieven ..
zodat de aan te rijden voetganger nooit meer dan met 1 lichaamsdeel tegelijk op mijn auto kan vallen en zodoende grote schade aan mijn voertuig kan berokkenen ..
lijkt me voor beide partijen beter ..
w0o0dy zegt
@lincoln: je stuur zit wel vol met explosieven en je dashboard ook en misschien je middenstijlen ook wel…. airbags..
Acolado zegt
zou het vast lassen en het stukje electronica eruit halen…
markos zegt
extra aerodynamica zo met die motorkap ;)
Chriss zegt
@ woody: wat ze dus bedoelen, je kan aantonen dat het geen voetganger was, dus dat het systeem ten onrechte af is gegaan, hetgeen niet jou fout is. Dus kan je vragen het te vergoeden, ik vindt dat niet meer dan reeel. Het is geen kwestie van overgevoeligheid, het is een kwestie van 11.000 pond voor een mensenleven te redden is redelijk, maar voor een trekhaak is het niet nuttig. Dus denk jij er maar eens over na. Ik kan even geen vergelijkingsverhaaltje bedenken om het punt duidelijk te maken, maar ik vind het reeel als nissan dit (deels misschien) zou vergoeden, de motorkap dan.
Lodewijk zegt
@ Wooody
Soms moet je jezelf erbij neerleggen dat je gewoon ongelijk hebt :)..
Als jij ooit eens zoveel geld voor een auto betaalt denk ik niet dat je zult lachen als dit gebeurt.
w0o0dy zegt
@Lodewijk: tuurlijk jongen…. zet jij jouw auto maar ff neer dan zal ik laten zien dat ook jouw auto reageert als je maar op de juiste plek een flinke klap geeft…. Denk je dat de fabrikant van jouw auto je airbag gaat vergoeden als ik op de juiste plek een mep met een moker geef? Ik weet het antwoord wel, jij ook?
@Chriss: kun je echt niet snappen dat een trekhaak die (zo ongeveer) je sensor raakt, het ding activeert? Lijkt het je onlogisch dat iets dan van massief staal is en niets meegeeft een reactie veroorzaakt omdat het systeem bedoelt is voor het detecteren van een aanrijding met iets relatief zachts als een kind?
JH zegt
@w0o0dy: je kan natuurlijk uitleggen hoe zo’n systeem werkt, etc. maar 12000 euro is gewoon teveel voor zo’n reparatie. En zo’n systeem zou moeten werken op basis van gegevens als snelheid, vertraging, etc. en niet alleen de druk op de juiste plaats/sensor. Kan me niet voorstellen dat de GT-R rijder met meer dan 15km/u tegen zijn voorganger gereden is want daarvoor is de rest van de schade te klein dus is dit gewoon een fout van Nissan want het systeem is blijkbaar niet op dit soort voorvallen geconstrueerd.
w0o0dy zegt
@JH: zoals ik al zei: “Moet wel zeggen dat de prijs nogal uit verhouding lijkt als je de schade ziet..”
Ook jij veronderstelt dat het systeem niet goed werkt…. maar weet jij hoeveel G er gegenereerd wordt als een massief stalen kogel door de bumper heen drukt? Ik niet, dus ga ik niet speculeren zoals zovelen hier (die dat waarschijnlijk doen omdat hen nog iets dwars zit mbt de GT-R)
Thijs zegt
is gewoon verzekerd bij gtrverzekering en zonder eigen risico!
Laue zegt
hebben wij niet een GT-R owner in ons midden die hier meer over kan vertellen?
JCD zegt
ik zou naar een plaatwerker gaan en die scharnieren lekker overlassen zodat ie gewoon weer dichtgaat. Mits de software daar niet over gaat zeuren. Inderdaad wel een beetje stom systeem. Net als een zijspiegel die omklapt als je ertegen aanloopt, die dan erna toch stuk is. Goed voorbeeld vind ik.
robbie zegt
Pedestrain Safetey system = Pedestrian Safety system ?
Turbo zegt
Even verkeerd parkeren is dus kostbaar met een GT-R.
Ferdinand1 zegt
Ach mensen… Laten we het erop houden dat de GT-R niet gemaakt is om voetgangers aan te rijden. ;)
Maar ik moet zeggen: €12.000 is te veel.
Spiderman zegt
Dit is symbolisch voor de kritische normen die bij het onderhoud van de GT-R worden aangehouden. Zo voordelig als de auto (relatief) in aanschaf is, zo duur is hij in onderhoud. 2 nieuwe remblokjes nodig op de voorwielen? Sorry meneer, dan wisselen we rondom alle blokken en alle remschijven. Paar duizend euro lichter. Idem met de banden: altijd alle 4 tegelijk en die kosten niet niks. Nissan hanteert een ijzeren regime, om de kritische normen van de auto helemaal perfect te houden. Dat blijkt ook maar weer uit zo’n motorkapje.
Joshua zegt
Lekker kostenplaatje, moet toch zeker goedkoper kunnen :S
Heftige GT-R overigens!
Cantago zegt
We met die veiligheidsvoorziening! Weg met de elektronica, het mechanische systeem en de sensors, en dan mooi dichtlassen! Ben je meteen een stukje lichter(A)
Owja, uiteraard wel beter opletten voortaan zodat je geen auto’s en al helemaal geen voetgangers raakt!
Freewarefreak zegt
@Cantago en anderen: Veiligheidsvoorziening weglaten is geen optie. Die nieuwerwetse auto’s zitten tegenwoordig allemaal vol met zo’n canbus systeem wat alle settings naloopt. Als je dan dat stukje van de “lus” er uit gooit hou je tot in lengte van jaren een error in je display. Trek je dan de zekering er uit, krijg je daar weer een melding van, etc, etc… lang leve de vooruitgang. ;)
Neemt niet weg dat ik het een achterlijk bedrag vind. Net wat de anderen zeggen. Het is net een printer. Kosten geen drol. Tot er een nieuwe cartridge in moet. Die kosten dan 40 euro of meer. De Nissan kost “relatief” geen drol, de rest knijpen ze uit je in de werkplaats.
jangroothuijse zegt
Zal best wel een 3rd party (tuner) versie van die motorkap zijn, gewoon dat installeren. Een ongelakte carbon versie is misschien ook nog eens 300 gram lichter.
Lodewijk zegt
@ Wooody
Nee, dan ga jij dit betalen want jij hebt op mijn auto geslagen.
@ Ferdinant1
Inderdaad
Peace!
Jelle zegt
Tsjonge jonge, wat een kudt auto zeg!
bleegh zegt
volgens mij vergeet iedereen hier dat het de man zijn eigen schuld is dat hij achterop een andere auto ramt. Hij is degene die te weinig afstand houdt, het had veel erger kunnen zijn wanneer de remmen van de Nissan niet zo verdomt goed waren geweest, oftewel: hij mag Nissan danken voor het fijne stukje remwerk van zijn auto, en zichzelf de schuld geven van het achterlijke gekleef.
San Sebastiano zegt
Duc-tape?
Mineraal zegt
@ Woody: ik vind dat je ongelijk hebt. Jij moet dat inderdaad betalen aan Lodewijk! Vandaal!
troyk zegt
Onzinverhaal, als jij een GTR kan kopen ga je dat ding echt niet WA verzekeren, daar knikker je een All-Risk verzekering overheen met een eigen risico van Max. 300 Ekken.
Tik dat af en klaar is kees.
stuko zegt
Hij heeft vast geen All-risk verzekering… Gaap
wimbers zegt
fijn bij steenslag of laagvliegende volgels…
Mr. Dj M. zegt
Ik denk dat dit sowieso verzekeringswerk is, maar afgezien hiervan, het is natuurlijk ten eerste stom dat de auto een voetganger zag die er niet was. Ten tweede als dit lastig correct te herkennen is, wat best kan, waarom dan een stom systeem dat zoveel geld kost?! Maak het dan gewoon weer zo dat het terug te klikken is en klaar…..
Junkreader zegt
leedvermaak is eigenlijk immoreel…naaaa, hahahahaha….
_Junkreader_ zegt
leedvermaak is eigenlijk immoreel…naaaa, hahahahaha….
Michael zegt
Denk dat zich gelukkig mag prijzen. De gtr heeft een van de beste remsystemen. Bij een andere auto van die prijs had hij waarschijnlijk totaalverlies te horen gekregen bij de dealer.
boely zegt
de meeste hier weten dus niet waar ze over praten. een systeem zoals dat heeft geen ogendus hij voelt iets dat net zoon groote heeft als een been en reageerd daar op.
al vind ik het wel dom van nissan dat je alles moet vervangen en niet kan resetten.