Hoewel het hier op de redactie brandschoon is, heeft de Nissan GT-R ook op Autoblog het nodige stof doen opwaaien. Er is natuurlijk niets mis met het uiterlijk, maar het zijn vooral de prestaties die ons doen kwijlen. De Japanners fappen misschien nog wel meer dan wij op de GT-R, want in slechts 2 maanden tijd zijn er al 2282 pre-orders binnen. Zelfs Nissan had dit niet zien aankomen en zegt dat dit aantal 11 keer groter is dan verwacht! De GT-R zal een dag na Sinterklaas in Japan leverbaar zijn en in juni 2008 staat ‘ie bij de Amerikaanse dealers.
Wat feitjes m.b.t. de pre-orders:
– 60% van de kopers is jonger dan 50 jaar
– populairste versie: de ‘premium’ (oftewel de ‘Platinum‘)
– populairste kleur: ‘Pearl White’ (Mjammie!)
Het interieur van de GT-R vind ik persoonlijk een beetje een domper, alhoewel het Polyphony Digital beeldscherm natuurlijk dé automotive wannahave van 2007 is. Hier is een goede video te bekijken waar alle functies van deze multifunctionele interface gedemonstreerd worden. Tip: even de eerste twee minuutjes overslaan (via: carscoop & autoblog.com).
RenesisHP zegt
Ze zien, ze komen, ze overwinnen. Grappige lui die Japanners.
bozewolf zegt
Hoe konden ze dat nou niet zien aankomen? De GT-R is, welbeschouwd, toch eigenlijk DE sportauto van Japan van de jaren ’90. Om over zn reputatie in het racegebeuren nog maar te zwijgen.
Ach, bescheiden volk, die Japanners :p
PieterA zegt
Lijkt me volledig terecht, hopelijk is hij hier ook zo’n succes.
joep zegt
Wat een enorm vette functies allemaal zeg!! Gave wagen!
IS200 zegt
Wow ! Wat een feest moet dat zijn, om daar in te rijden zeg.
Oly zegt
Wanneer komt dat ding hier want ik wil hem echt zien en der zeker in rijden. Echt de afwerking van binnen is zeker niet slecht supernetjes ziet het er uit. maar dat mag ook wel voor de € 150.000,- die die hier gaat kosten.
smeck zegt
Damn…ik heb een nieuw doel in mn leven gevonden…
kempuuss zegt
nog even en hij staat in mn garage horr!!!!
wat een bak
Bol zegt
Wat een beest, een echt praktische supersportwagen
Ding vaagt RS4 of M5 volledig weg en gaat hier 110.000 eu kosten ofzo?
Miguel zegt
kan nie wachten tot top gear hem test :)
René zegt
wat is VDC :$
wel gaaf allemaal trouwens *kwijlt*
Susp1cious zegt
Je moet zowat een computergeleerde zijn om met deze wagen uberhaupt weg te kunnen rijden. Maar even zonder grappen. De mensen die deze auto kopen gaan dit waarschijnlijk fantastisch vinden. Net als bij de M5/M6.
Ejay zegt
Prachtig. Gemaakt voor mensen zoal ik. Je rijdt het ding de garage in en bent er het eerst half u niet uit tekrijgen, omdat je wilt weten hoeveel G je bij die ene snelle bocht te verduren kreeg en hoeveel turbodruk je kreeg toen je het gas vol intrapte na de bocht.
VantageR zegt
Die japanners zijn ook helemaal gek van dat soort gadgets :)
Rick dos zegt
Zit me nu al een tijdje af te vragen wie de doelgroep van deze auto is.
Kinderen van rijke mensen onder de 21 jaar wellicht?
Of mensen met een midlife crisis?
Ik bedoel serieus, zit een ouder persoon nou ècht op zoiets te wachten?
Einser zegt
Toch haalt ‘ie het niet bij de adembenemende, gerestylde Hyundai Sonata…
Willy zegt
Lieve sint, ik ben heel braaf geweest en heb in 1 maand tijd maar 2 boetes gehad. Zou ik aub deze kunnen krijgen ? Vriendelijke groeten
autogekkk zegt
Rick dos is gewoon jaloers dat dit beter is dan de M3 :-D
Rick dos zegt
Nee joh geeeeeekkkkkkkkkk! ;)
Jos zegt
“Het interieur van de GT-R vind ik persoonlijk een beetje een domper, alhoewel het Polyphony Digital beeldscherm natuurlijk de automotive wannahave van 2007 is.”
Het interieur is juist super vet ook die knoppen met R enzo!!!
w0o0dy zegt
Ik denk dat mensen die uitgekeken zijn op de standaard sportcoupé zoals de 911’jes en de m3’s of andere sportieve coupé’s hier wel interesse in zullen hebben. De potentiële kopers van een R8 kunnen ook nog wel eens achter de oren krabben want deze maakt waarschijnlijk gehakt van die Audi…..
Tuurlijk het merk spreekt minder tot de verbeelding, maar als je een auto koopt omdat je dan kan showen met je sleutels of met name-dropping dan ben je in mijn ogen toch geen echte autoliefhebber. Of je hebt op z’n minst een minderwaardigheidscomplex dat je probeert te compenseren.
Dit is een top sportwagen voor het geld (ongeveer m3 en/of RS4 prijzen) en van snel en geavanceerd houdt zal zeker geen spijt krijgen van de aankoop. Maar ik zou liever iets lichters voor circuitrijden en een comfortabele auto voor de langere afstanden hebben, maar goed. Als all-round sportkanon denk ik dat dit wel eens de ideale combi van erg snel en toch dagelijks bruikbaar kan worden…. 911 keep looking over your shoulder… Nissan is out to get you!
STJ zegt
@Rick dos
Niet haten omdat er geen een BMW is die deze monster aan kan.
Rick dos zegt
@wOoOdy
“Ik denk dat mensen die uitgekeken zijn op de standaard sportcoupé zoals de 911′jes en de m3’s of andere sportieve coupé’s hier wel interesse in zullen hebben. De potentiële kopers van een R8 kunnen ook nog wel eens achter de oren krabben want deze maakt waarschijnlijk gehakt van die Audi…..”
What?! Are you serious? Dan moet je toch maar eens gaan kijken wat Ted op het topic van de Hyundai Genesis schrijft. Hij had er blijkbaar een zaal vol “pratende pakken” voor nodig…..ik had het ´m zo kunnen vertellen…..maar goed, go check it out and be enlightened! ;)
@STJ
I don´t playahate, I just state the facts. ;)
Sjaakkiiee zegt
Deze doet zeker wel…erg mooi allemaal
Maar als je me een bmw geeft mag ook hoor :D
GOD zegt
ik denk dat de turbo’s per stuk +/- 50pk leveren
dat wil dan weer zeggen dat ze +/- 100pk per liter uit het blok persen
en met turbo’s +/- 126pk per liter
dat met een laag gewicht en dan kom je op een serieus kanon uit
thom zegt
@ God zo werkt et niet hoor :) als die turbo’s niet werken of er afhaalt of zo, blijft er denk zeer weinig over en hij is best heavy. Wel een heel erg dike auto voor weinig geld maar zoals ik al zij is het niet echt een lichtgewicht auto viel me een beetje tegen
Mpower zegt
Wat een prachtig systeem. Mensen die denken dat dit compleet nieuw is hebben het mis, ook de R34 GT-R gaf veel belangrijk info. Maar zo uitgebreid is nieuw, elke sportauto zou hiermee uitgerust moeten zijn. En ja, bij Porsche kan je ipv van zo’n systeem een navigatiesysteem bestellen, erg racy dus.
Jammer dat ie alleen niet zo mooi is als een R34 GT-R (V-spec II)
Mpower zegt
@thom
Je hebt gelijk echt licht kan je ‘m helaas niet noemen. Maar je moet wel weten dat de R34 menig sportauto het leven zuur maakte on track. Ik noem maar; Porsche 911 Turbo, Ferrari F360 Modena, Lamborghini Murcialago en Gallardo.
CSL zegt
Zeker goeie prestatie voor Nissan. Mooie leuke snelle auto.
Wat me tegenvalt is dat die niet eens in de buurt van de 911 Turbo of GT2 komt wat betreft gewicht. Hij is nog altijd zwaarder dan een M5 sedan met minder vermogen. Maar zeker wel een leuke optie voor mensen die een 4wd auto zoeken.
Ik denk toch dat de nieuwe lichtere M3 CSL met alleen achterwielaandrijving en wat meer vermogen sneller en leuker wordt dan deze skyline. BTW ik denk dat deze skyline behoorlijk gaat zuipt.
CSL zegt
@GOD (ik weet niet waarom iemand het in zijn hoofd haalt om zich zo te noemen)
Ik denk lang niet dat er zonder turbo’s 100pk/l uit de 3.8liter wordt gehaald. Op een of ander manier lukt het ze steeds niet. Aangezien deze blok is afgeleid van de 350Z. En die heeft altijd nog een compressieverhouding van 10,3:1. Bij de GT-R is juist de compressie omlaag gebracht op turbo’s te kunnen monteren. Dus dan levert die met een lagere compressie zonder turbo’s lang geen 100pk/l. Bij bijvoorbeeld 8,5:1 eerder 70pk/l ;)
Roger zegt
Hij is erg mooi!
Maar ik denk toch dat deze auto niet veel zal verkopen. De markt is te klein. De mensendie ook AM, Porsche en R8’s kopen houden van status.
Je gaat met deze auto toch terug naar de Nissan garage. Tussen de rijders van Qasqai’s en Corrola’s. Dat kan nooit dezelfde kwaliteit bieden als Porsche of AM.
En als je auto stuk is, krijg je dan een 350Z als tijdelijke vervanging?
Juppe zegt
@Roger,
Ik denk niet dat de kwaliteit lager zal zijn (of hoeft te zijn). Eerder hoger aangezien het een Japanner is, en hopelijk blijft het dan alleen bij regulier onderhoud.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt mbt de status. Nissan heeft nou eenmaal niet een naam als Porsche oid. Als mensen vragen wat voor auto je hebt, klinkt het heel anders als je zegt: Ik rij een Nissan, ipv ik rij een Porsche.
Het zal een liefhebbersauto blijven, eigenlijk net als de Honda NSX toendertijd. Die was op veel vlakken veel beter dan zowat alle andere supersportwagens die er te koop waren, maar hij had de ‘naam’ niet. (Al vind ik de NSX in een heel ander segment zitten dan de GT-R, maar ff ter vergelijking.)
frank01 zegt
Roger:
Je moet wel bij de tijd blijven.
De GT-R is een sensatie op alle fronten en is niet aan te slepen.
Alsware het een ‘normale’ produktie auto is, zijn de verkopen iedere -ook de Japanse- voorspelling voorbij ‘geraast’.
Hoewel ik ook enigszins verbaasd over ben, aangezien het vorig model(len) qua prestatie’s al fenomenaal was en een schrik voor vele andere duurdere bolide’s waren, onverslaanbaar!
In Groot Brittanie weten ze er alles van, daar was die al ongekend populair, mede door de standaard (net als dat leuke sportautootje van Daihatsu: Coopen) rechtse stuur.
frank01 zegt
Ik denk dat de kopers lak hebben aan status….en degenen met dat statusgevoel die hem/haar wel kopen, zeggen waarschijnlijk dat ze een:
GEEEieTIeeeAArrruh hebben;-).
Hebben ze gelijk alle aandacht van minstens al die vip’s die nu denken met een ‘Special Car’ te maken hebben… …waar de GT-R ook uiteindelijk voor bedoeld is!
Juppe zegt
@frank01,
Ik hoop dat je gelijk krijgt, dan zien we nog ’s wat anders dan al die Porsches rijden. ‘T is ook niet vergelijkbaar met de skyline natuurlijk, omdat deze wel met links stuur te koop is. We zullen het zien! (hopelijk op de weg)
Luc D. zegt
Dit is inderdaad een wagen die alle aandacht verdiend, die zal hij ook krijgen in de UK en Japan. Hier twijfel ik er een beetje aan. Nederlanders en Belgen zijn redelijk conservatief qua merken en zeker als het op duitse merken aankomt ivm status enz..
Uiteraard heeft status niets met een echte autoliefhebber te maken, maar hier zal je nooit omheen kunnen.
Al bij al komt deze wagen hopelijk in de garage.
Erikje zegt
Pioneer heeft ook zoiets: http://www.pioneer.nl/nl/products.jsp?category=AVGVDP1&category_id=183&taxonomy_id=25
jordey zegt
@ Smeck,
wat is je nieuwe doel dan? hahah. ”ik eet voortaan alleen maar japans”?
Autofotografie.com zegt
Wat is het toch een heerlijke wagen :D
Hugo zegt
@ Erikje
Alleen is de userinterface daar niet gemaakt in samenwerking met de ontwikkelaar van de Grand Turismo serie!
Het MFD2 is echt super geworden!